Jong paard reageerd erg extreem op voorbij lopende paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 11:03

Ik denk dat je je plan van aanpak moet veranderen..

Ten eerste schrijf je dat je de galop achterwege laat.. waarom..??
Juist de galop is een fijne gang om een paard losser in het lijf te krijgen..!
Nu wil je hem eerst in draf fijn hebben, en als je dan straks gaat galopperen ben je alles weer kwijt..
Ik zou het dus andersom doen.. juist galopperen.. dan wordt hij vanzelf fijner in draf..

Verder schijt hebben aan wat er buiten gebeurd, en wat strenger voor hem worden.
Aangezien hij er geen last van heeft als je er naast loopt, mist hij dus duidelijk de leiding als je erop zit.
Denk jij dat ie wat hoort.. overgang naar voren.. altijd.. en niet afwachten tot hij daadwerkelijk reageert.. altijd voorwaarts..!
Hoe meer jij terug gaat denken of voorzichtig wordt, hoe meer spooky hij zal gaan reageren.
Hij heeft leiding nodig..!

Rond rijden, hand volgen en lengtebuiging is fijn, maar komt vanzelf als hij gaat werken.. van achter uit.
Laat dat voor nu gewoon los.. en zorg alleen voor een constante verbinding, ookal loopt hij niet nageeflijk.. en de momenten dat hij het wel doet, geniet ervan!


Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 11:47

Hillebill schreef:
Bang ben ik ook niet, afstappen heb ik niet gedaan, wilde het doen omdat ik het een beetje zat werd. Ik heb hem daarna wel weer fijn kunnen rijden op den duur. Maar vraag is hoe ik hierop moet reageren op het moment dat hij die kolder in de kop krijgt.


Gewoon zelf relaxed blijven.. zitten, en van daaruit verder (voorwaarts én vooruit) denken..
Dus hij vliegt er vandoor.. jij blijft zitten en volgt zijn bewegingen gewoon, maar hij mag niet stoppen.. dus ook al neemt hij het initiatief.. jij neemt het van hem over.
Been is voorwaarts, links is links en rechts is rechts.. heel simpel.. en ook al loopt hij tegen de muur als jij bv naar links wilt, en hij gaat naar rechts.. dan blijf je volhouden naar links.. en je draait vooral NIET rechtsom..


Hillebill schreef:
Misschien is mijn insteek hierin niet juist? En zou ik dus de galop meer aandacht moeten geven dan de draf?
( galop is hij nogal loperig en niet ontspannen in het lijf.


En juist daarom moet je de galop mee pakken.. want ook al is hij straks in draf ontspannen.. dan ben je in galop alles weer kwijt..
Bovendien moet hij toch galopperen om daar meer balans in te krijgen, en daar te leren ontspannen.

Bij jonge paarden galoppeer ik juist meer.. want hierin moeten ze het bekken kantelen en de rug los gaan laten.. dus hoe vaker je dat doet, hoe beter dat zal gaan en hoe losser hij zal worden.
En dan rechtuit afgewisseld met een grote volte.. dat is al moeilijk genoeg..

Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Re: Jong paard reageerd erg extreem op voorbij lopende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 13:18

Goed te horen.. +:)+ +:)+
En heel herkenbaar hoor.. vandaar ook dat ik zei.. voorwaarts oplossen.. zodat jij de leiding in handen houdt..
Gaat helemaal goed komen met jullie.. veel succes!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 bezoekers