angst voor springen met paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

angst voor springen met paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-17 19:48

hallo allemaal,
ik hoop dat dit topic hier juist staat :o

ik zou graag terug willen beginnen met springen.
Ik ben er een jaar geleden op kamp 4 keer afgevlogen omdat ik niet mee was met de sprong, toen ik mn brevet moest doen ben ik er ook afgevlogen omdat ik niet me was met de sprong had toen een hersenschudding en een gebroken pols dus ik kon ook niet direct op mijn paard springen en een sprongetje maken... (ik sprong met mn lesgeefster haard paard en die springt alles) Ik lag er 5 weken van tussen. (dit was eind oktober 2016) daarna heb ik ook niet meer durven springen.
Ik heb nu een eigen paardje en daar durf ik ook niet mee springen, omdat als er iemand mee springt hij altijd bokt na de sprong van plezier :+
ik heb het ook al geprobeerd met een vriendin haar paardje en dat is een leerpaard in het springen.
ook heb ik balkjes gereden met mn eigen paard in draf ging alles goed tot de galop daar sprong hij over alsof het 1m was en toen was ik weer niet mee en lag ik er weer af sinds dien doe ik ook geen balkjes meer,...
ik laat mijn paard regelmatig vrijspringen en balkjes draven en galopperen tijdens het longeren daar is hij heel braaf bij :)
ow ja voor ik het vergeet ik heb ook al les proberen nemen bij verschillende mensen maar dat helpt niet...
nu wil ik heel graag terug springen maar weet niet hoe ik van mn angst heen kom. ik weet dat de angst in mijn hoofd zit maar ik kan het knopje in mijn hoofd niet uitzetten :(

hopelijk kunnen jullie mij helpen!

Janneke2

Berichten: 22742
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 21:01

Misschien heeft het zin om een "off manege site" oplossing te zoeken.

Aan de ene kant is angst funest: juist om goed, zoals Caprilli het wilde in de verlichte zit te zitten moet je soepel meeveren - angst verkrampt.

En er zijn buiten de rijbaan uitstekende technieken om de angst de nek om te draaien.
Daarna gewoon een paar ordentelijke cavaletti lesjes met een braaf leerpaard - en het leed hoort geleden te zijn.

PS: niet alle paarden die na de sprong bokken doen dit van vreugde en plezier. Stijfheid en pijn horen ook tot de mogelijkheden. (Vraag een fysio, DA of chiropractor of osteopaat.)

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-17 21:20

Janneke2 schreef:
Misschien heeft het zin om een "off manege site" oplossing te zoeken.

Aan de ene kant is angst funest: juist om goed, zoals Caprilli het wilde in de verlichte zit te zitten moet je soepel meeveren - angst verkrampt.

En er zijn buiten de rijbaan uitstekende technieken om de angst de nek om te draaien.
Daarna gewoon een paar ordentelijke cavaletti lesjes met een braaf leerpaard - en het leed hoort geleden te zijn.

PS: niet alle paarden die na de sprong bokken doen dit van vreugde en plezier. Stijfheid en pijn horen ook tot de mogelijkheden. (Vraag een fysio, DA of chiropractor of osteopaat.)


dankjewel voor de info, hij is er vorig jaar door nagekeken maar hij had niks :) er werd vorig jaar meer mee gesprongen en dan deed hij die veel minder, maar ik heb jammer genoeg het geld niet om er iemand mee te laten springen :o

Janneke2

Berichten: 22742
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: angst voor springen met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 21:35

Dat scheelt: vreugdesprongen zijn niet zo moeilijk uit te zitten.
Een paard dat een beetje loyaal aan jou is, zal jou 'aan boord' willen houden.

Blijft staan: hoe je angst kwijt te raken die maakt dat je noch met geplande, noch met vreugdesprongen makkelijk mee kunt zitten.

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 21:41

Niet mee naar voren gaan is inderdaad de beste manier om op te grond te belanden :n
Misschien helpt het je om met een beugelriem om de nek te springen of een pluk manen vast te pakken en inderdaad staan in de beugels. Als je blijft zitten word je als het ware gelanceerd doordat je tegen de beweging in gaat. En verder laag beginnen, liefst in een springles met iemand die goed met angstige mensen om kan gaan. Succes!

DeTjoeter
Berichten: 330
Geregistreerd: 12-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 21:52

Wat mij heeft geholpen om weer te springen na een nare val was de eerste paar keer springen op een ander braaf paard. Daarna met mijn eigen paard weer vanaf 0 begonnen. De hindernis eerst op een hoogte zetten waar je je vertrouwd bij voelt, al is het 10cm, en dan maar vanuit draf erover. Dit kun je langzaam gaan uitbouwen door de hindernis eens een gaatje omhoog te doen of eens vanuit galop te gaan. Stoppen op een moment dat het goed ging! Al is dat de eerste keer al na 1 sprong. Belangrijk is dat je met een goed gevoel eindigt. Het hielp mij ook om vaak te springen. Ik sprong 2 maand lang 1x in de week toen ik over mijn angst heen wilde komen en die regelmaat heeft mij ook goed geholpen. Heel veel succes in elk geval!

Oh en ook niet onbelangrijk: tempocontrole. Controle over het tempo zorgt ook voor meer zekerheid/vertrouwen in het springen.

Zamero

Berichten: 2326
Geregistreerd: 04-09-03
Woonplaats: Katwijk

Re: angst voor springen met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 22:01

Hoe gek het ook klinkt, maar toch echt een goede instructeur die je begeleid.
En vooral begeleid in het goed zitten en voor je uit blijven kijken en goed basistempo en grondtempo.
Want door het goed blijven zitten, kan je niet snel vallen.
En dan gaat de angst pas echt weer weg als je zelf je vertrouwen weer hebt met hetzelfde paard.
Helaas spreek ik ook uit ervaring :)