pony te snel tijdens springen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Imrehoff
Berichten: 13
Geregistreerd: 01-05-17

pony te snel tijdens springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-17 13:36

Hallo,
Ik heb een probleem.
Ik heb zelf een beetje een angst voor springen, omdat ik telkens van mijn vorige verzorgpony er tijdens het springen afviel, omdat hij dan ging bokken. Maar ik wil wel graag springen. Het probleem is dus alleen dat de pony waar ik nu op rij heel vlug is met springen en ik daar alleen maar banger van wordt.
Heeft iemand misschien tips om mijn pony rustiger te houden of mij over mijn angst heen te krijgen?!
Alvast bedankt!

dianaw33

Berichten: 1884
Geregistreerd: 09-03-10

Re: pony te snel tijdens springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 14:07

Dat is een rijtechnisch probleem dat je op kunt lossen met goede instructie.

PowerPoef

Berichten: 1200
Geregistreerd: 05-05-16
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 14:40

Met lage sprongen beginnen en er eerst in draf over heen gaan. Begin het liefst met 1 hindernis en niet gelijk hele parcours. Gewoon heel veel oefenen, uit eindelijk raak je er aan gewend en weet je hoe je hem makkelijker terug kan krijgen. Ben zelf een tijdje heel bang geweest voor paarden die snel gingen en springen, maar het is echt gewoon wennen en dit doen heeft me heel goed geholpen ;) .

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70531
Geregistreerd: 24-05-08

Re: pony te snel tijdens springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 15:15

Ik verplaats dit topic naar Rijtechnische vragen.

Kairos
Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-08-17

Re: pony te snel tijdens springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 15:18

Eerst je vertrouwen terugvinden. In een sukkeldrafje over een kruisje van tien centimeter bij wijze en dit het liefste onder begeleiding van een instructeur. Een instructeur heeft er tenslotte voor geleerd en zou je het beste kunnen helpen

Raisja18Jarig
Berichten: 13
Geregistreerd: 04-11-17

Re: pony te snel tijdens springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 02:16

Het eerste punt is dat je zelf al bang bent, dit geef je door via je lichaamshouding aan het paard, ook als je er op zit, dit voelt hij aan. waarschijnlijk zit je namelijk zelf al vrij gespannen. een goede begeleiding kan je hier bij helpen.

daarnaast eerst dressuurmatig veel oefenen met tempo wisselingen dat je paard niet alleen reageert op je voorwaartsen hulpen maar ook op je hulpen terug in tempo.
daarna rustig aan beginnen met balkjes en als hij bijvoorbeeld zijn tempo versneld ga je een keer halt houden. daarna draaf je weer rustig weg en doe je het opnieuw.

met het springen zelf inderdaad laag en maar losse sprongen beginnen. Het is wel heel belangrijk dat je niet "remmend" op een hindernis af gaat omdat je weet dat je paard gaat versnellen. een paard is namelijk veel sterker en zal op deze druk alleen maar meer onder je vandaan gaan lopen.

maar dit alles is met goede begeleiding een stuk beter te verbeteren omdat je het bij je zelf meestal niet echt door heb. een instructeur ziet toch altijd meer dan dat je zelf aanvoelt

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: pony te snel tijdens springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 08:13

Veel tips zijn al gegeven.
Je eigen angst kan de reden zijn dat je pony zo hard wilt door signalen die je onbewust af geeft.

Leg eerst gewoon balkjes los op de grond en ga daar over totdat de pony het niet meer boeiend genoeg vindt om hard te gaan en jij het niet meer eng vindt.
Langzaam aan maak je lage hindernissen van die balkjes en ga je niet hoger totdat jij controle hebt over je pony en het niet meer eng vindt.

Amberkelsey

Berichten: 198
Geregistreerd: 24-06-16
Woonplaats: noordwijk

Re: pony te snel tijdens springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 10:05

Oefen met de tempocontrole! Eerst in draf, dan in galop.

michelle4684
Berichten: 107
Geregistreerd: 23-07-14

Re: pony te snel tijdens springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 10:15

Misschien helpt het om een paar keer halt te houden na de sprong (bij mij hielp dat wel), en verder lessen denk ik!

Imrehoff
Berichten: 13
Geregistreerd: 01-05-17

Re: pony te snel tijdens springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-17 18:08

Dankje voor de tips iedereen!