Enorm heet paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Christie2
Berichten: 9
Geregistreerd: 25-10-17
Woonplaats: Breda

Enorm heet paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-17 22:28

Hi!

Ik heb een geweldig 11 jarige Iers Sportpaard ruin. Ik heb hem nu 2 jaar en sindskort beginnen we elkaar eindelijk een beetje te begrijpen.

Omdat hij waarschijnlijk een moeilijk verleden heeft gehad, is het soms een lastig paard. De ene dag loopt hij geweldig en de andere dag kan je hem beter gelijk op stal zetten.

Nu is het probleem wat wij hebben eigenlijk de galop, nog niet eens de galop zelf. Die gaat mooi en verzamelt, maar vanaf het moment dat hij de overgang terug maakt naar de staf gaat het fout. Als hij dan ook maar 1 cm ruimte krijgt springt hij weer aan, hij draaft keihard en vind het dan zeer moeilijk om zich weer te concentreren en te ontspannen.

Hoe zou ik dit op kunnen lossen? Er is niks mis met zijn uitrusting en tevens helemaal nagekeken door tandarts, osteopaat en dierenarts. Het probleem is niet lichamelijk.

Hij krijgt ook genoeg beweging, hij staat eigenlijk geen dag stil. Omdat hij daar niet beter van wordt. Hij wordt of gereden of gelongeerd. Tevens staat hij vaak ook nog een tijd los dan, omdat hij zelfs na het werken nog erg energiek blijft.

Ik hoop dat iemand de goude tip heeft of een soort gelijk paard. Ik ben erg benieuwd!



Christie2
Berichten: 9
Geregistreerd: 25-10-17
Woonplaats: Breda

Re: Enorm heet paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-17 18:29

Hi!

Sorry trage reactie van mijn kant.

Hij kan helaas niet zoveel naar buiten als ik zou willen. Dit omdat hij het zelf na een uur zat is, maakt niet uit of er genoeg ruwvoer is of niet. Of het een fijne, rustige kudde maakt ook niet uit. Hij gaat of vechten of rennen (stopt ook niet meer) of hij springt of het hek of gaat door de sloot.

We hebben dit ook geprobeerd bij een rustig land waar niet continu mensen met paarden voorbij lopen, een week. Elke dag zette hij zichzelf of stal of hij zwierf in zijn eentje over het terrein. Na dit jaar daar een ernstige verwonding en blessure aan over gehouden te hebben heb ik dit nog wel geprobeerd maar met hetzelfde effect.

Ik heb vandaag overlegd met de stal eigenaar en die gaat hem sochtends vroeg in de paddock zetten. Dat gaat wat beter dan het land. Dit gaat ook het beste in zijn eentje. Hij maakt snel ruzie, mist de sociale vaardigheden, hij snapt het kroelen tussen paarden niet eens. Hij bijt dan ipv het kriebelen. Ik probeer dit wel vaak.

Hij krijgt momenteel 2 x brok (standaard, halve kilo), 3 keer hooi van stal. Van mij 2 keer hypolux (luzerne met vitamine korrel) en wederom hooi. Tevens krijgt hij vitamine E en magnesium.

Na het stappen na de galop ga ik inderdaad door tot hij weer gaat ontspannen om het goed af te sluiten. Wij zijn qua rijden als je de galop wegdenkt op L2 niveau.

Mijn instructrice kan ons wel fijn begeleiden, ik les 2 keer per week. Het probleem zit hem ook niet in de galop zelf, hij kan echt heel net galopperen en heel verzameld. Het start echt pas erna. Bij mijn instructrice doet hij hetzelfde, die heeft hem alleen wat sneller onder controle.

Als ik zijn hals dan laat strekken gaat hij er gelijk vandoor in galop. Ik ben zelf vrij rustig, hij is niet gemeen of bokt. Hij heeft alleen echt een drive met de galop dat hij moet blijven gaan. Dit probleem heb ik niet aan de longeerlijn. Dan gaat hij rustig draven na de galop.

Buitenrijden gaat alleen met iemand samen. Ondanks dat hij bomproof is, keert hij gewoon om als ik in mijn eentje ben. En valt totaal niet terug te rijden, wat niet handig is met alle fietspaden bij ons in de bossen. Trailer laden zijn we aan het oefenen.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: eldie en 58 bezoekers