Jong paard leren halsstrekken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gummybear123
Berichten: 90
Geregistreerd: 31-08-17

Jong paard leren halsstrekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 22:36

Hallo!
Sinds kort rijd ik een jong paard van 4 jaar, nu sinds juni onder het zadel(niet door mij).
Nu heb ik een vraag. Hoe kan ik haar leren halsstrekken? Als ik haar meer teugel geef zakt ze wel iets maar niet veel. Hoe kan ik haar lager laten zakken met haar hoofd?

:wave:

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 23:08

Als je dat moet vragen dan heb je dringend begeleiding nodig.
Een paard dat goed opgeleid is volgt automatisch de hand MITS het africhtingsniveau en evenwicht dat toestaat.

callum
Berichten: 2783
Geregistreerd: 06-09-10

Re: Jong paard leren halsstrekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 23:28

Dier is jong en nog niet in balans dus die gaat niet zakken. Ga eens op de pagina van marijke de jong kijken en opzoeken hoe je dit eerst aan de hand kan leren en dan als je dier wat ouder is eb verder doorgereden dan kan het iok onder het zadel. Maar die balans is er nog niet. Dus geduld geduld geduld

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 23:41

Sizzle schreef:
Als je dat moet vragen dan heb je dringend begeleiding nodig.
Een paard dat goed opgeleid is volgt automatisch de hand MITS het africhtingsniveau en evenwicht dat toestaat.

Ja net wat ik wou zeggen inderdaad

DinkyOmie

Berichten: 532
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: in een huis

Re: Jong paard leren halsstrekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 14:05

beter hier wat info krijgen dan zelf aanklooien. toch? Daar is een forum toch voor.

Gebruik even de zoekfunctie, zijn al heel veel topics over.

paardjeJarig

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Re: Jong paard leren halsstrekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 14:22

Als de aanleuning verbetert, volgt je paard vanzelf de hand. Dus daarin variƫren, door vanuit je been naar je hand toe te rijden. Kan zijn dat je paard versnelt of vertraagd bij het halsstrekken. De mijne vertraagde aan het begin erg, dat komt nog door de mindere balans, maar het wordt vanzelf beter.

Oefeningen leer je een paard niet (ja, een galopwissel misschien), maar zullen volgens uit correct gereden zijn. Het zijn geen trucjes.

GMekkes
Berichten: 766
Geregistreerd: 23-05-10
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 14:23

Met je been even naar je hand rijden en vervolgens het paard de kans geven je hand te volgen. De vraag indien nodig herhalen totdat je paard begrijpt wat de bedoeling is. Ook jonge paarden kunnen dit, sterker nog wij beginnen de opleiding van een jong paard juist met lang en laag.
Legt je instructeur dit niet uit?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 14:48

callum schreef:
Dier is jong en nog niet in balans dus die gaat niet zakken. Ga eens op de pagina van marijke de jong kijken en opzoeken hoe je dit eerst aan de hand kan leren en dan als je dier wat ouder is eb verder doorgereden dan kan het iok onder het zadel. Maar die balans is er nog niet. Dus geduld geduld geduld

Ik heb het er nog geen 1 ooit aan de hand aangeleerd, toch konden ze allemaal vrij snel netjes zakken.
Maar als je een paard goed aan het been zet, en je handen vriendelijk houd zullen ze erg snel je hand vertrouwen en kun je ze daarmee ook laten zakken.

callum
Berichten: 2783
Geregistreerd: 06-09-10

Re: Jong paard leren halsstrekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 15:16

Dat kan bruintje mijn ervaring is tot nu toe dat ze het aan de hand makkelijker leren en dan dus onder de man makkelijker geven.