Angst voor binnenbak na val

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ShySparrow
Berichten: 8
Geregistreerd: 10-09-17

Angst voor binnenbak na val

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 16:00

Een tijd geleden ben ik in de binnenbak (houtsnipperbodem) met een paard gevallen omdat hij uitgleed toen we een kleine volte reden in galop.

Ik rij ondertussen al weer redelijk zelfverzekerd in de buitenbak en op buitenrit, ook op dat ene paard waarmee ik was gevallen. Maar nu het slechter weer wordt moeten we vaker in de binnenbak rijden en schiet ik in de stress. Als ik een tijdje aan het rijden ben (en de pony waar ik op rij loopt stabiel) dan zakt de spanning wel wat. Maar zodra hij/zij struikelt raak ik gelijk weer in paniek. Om nog maar niet te spreken van het idee dat ik in de binnenbak met dat ene paard zou moeten rijden...

Heeft iemand hier ervaring mee? En raden jullie wel of niet aan om op dat paard weer in de binnenbak te rijden?

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Angst voor binnenbak na val

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 16:02

In principe is de grond in de binnenbak niet harder/zachter dan die van de buitenbak en op buitenrit is de kans op uitglijden veel groter... ik rijd al 14 jaar en vaak binnen en ik heb nog nooit een schuiver gehad. Dormiddel van blijven doen, raak je hier ook weer aan gewend!

Movement

Berichten: 1535
Geregistreerd: 01-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 16:18

Probeer het in kleine stapjes op te bouwen. Ik ken het gevoel wel, ben ook wel eens met een paard over de kop gegaan, maar dan in de buitenbak! Sinds dien als een paard struikelt, dan krijg ik alweer een adrenaline gevoel in mijn buik. Het is je lichaam dat je alert maakt, je doet er helaas niks aan. Ga desnoods eerst stappen, volgende keer draven en als je er weer aan toe bent galopperen. Probeer het paard ook zo goed mogelijk actief te houden van achteren, dan verkleint de kans op struikelen nog meer!

ShySparrow
Berichten: 8
Geregistreerd: 10-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 17:52

sureido schreef:
In principe is de grond in de binnenbak niet harder/zachter dan die van de buitenbak en op buitenrit is de kans op uitglijden veel groter... ik rijd al 14 jaar en vaak binnen en ik heb nog nooit een schuiver gehad. Dormiddel van blijven doen, raak je hier ook weer aan gewend!


In de buitenbak ligt bij ons gewoon zand, maar in de binnenbak liggen houtsnippers dus is dat niet gladder? Ik ben met dat paard wel eens vaker bijna onderuit gegaan op die snippers :(

Vjestagirl

Berichten: 26649
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Angst voor binnenbak na val

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 17:53

Helpt het om je te bedenken dat je in het bos ook kunt vallen?

ShySparrow
Berichten: 8
Geregistreerd: 10-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 17:57

@Movement bedankt voor de tip, dat ga ik proberen

ShySparrow
Berichten: 8
Geregistreerd: 10-09-17

Re: Angst voor binnenbak na val

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 17:59

@Vjestagirl ja daar heb je wel gelijk in. Maar in het bos/op het strand rij je bijna alleen rechtdoor en het zijn juist de krappe bochten waar de zenuwen bij mij opkomen

Thats_Me

Berichten: 10940
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 18:00

Het probleem bespreekbaar maken. Je weet natuurlijk heus wel dat het dier niet standaard omvalt en het gewoon pech was dat jullie onderuit zijn gegaan. Echter zit er bij jou nu dus wel een angst. Zou het dus met je instructrice bespreken en samen aan werken.

lovelynutia

Berichten: 4843
Geregistreerd: 26-05-04
Woonplaats: Almere-Haven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 18:02

Elk paard kan uitglijden, ik heb zelf vorig jaar een koprol gemaakt incl paard maar dan juist buiten. Kan wel zijn dat juist dat paard niet zo lekker gaat op die ondergrond maar over het algemeen gaan paarden vrij weinig onderuit tijdens het normale rijden. Als je er zelf zeker en in balans opzit zie ik het niet als een groter risico maar het gevoel kun je wel aan werken.

ShySparrow
Berichten: 8
Geregistreerd: 10-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 18:36

Ik wil inderdaad graag van die angst af, en weet dat het niet rationeel is om bang te zijn. Maar raden jullie dan aan om daaraan te werken met dat ene paard in de binnenbak? Of eerst op andere paarden (waarbij ik minder gestresst ben)?

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Angst voor binnenbak na val

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 18:38

Ze zeggen na het vallen dat je door moet rijden omdat je dan minder bang bent. Je kan ook op dat paard rijden en dan misschien grotere bochten rijden? Niet meteen kleine voltes draaien?

ShySparrow
Berichten: 8
Geregistreerd: 10-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 18:45

@sureido daarom ben ik denk ik ook zo gespannen. Normaal klim ik na een val er gelijk weer op. Deze keer was ik echter bewusteloos (weet niks meer van die avond) en mocht ik pas na 6 weken weer rijden...
Ik denk dat ik idd een keer op dat paard ga en dan gewoon alleen doe wat ik durf, bedankt voor de tip!

CoonArt

Berichten: 23292
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Re: Angst voor binnenbak na val

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 18:48

Klinkt bekend... ik volg het even! :)

mirriezz
Berichten: 2011
Geregistreerd: 12-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 19:17

ShySparrow schreef:
Ik denk dat ik idd een keer op dat paard ga en dan gewoon alleen doe wat ik durf, bedankt voor de tip!


Dit lijkt me een goed plan. Let op wanneer je spanning oploopt en zoek een manier om dat weer af te laten vloeien.
Ze nodig ga je stappen. Om ontspannen te blijven helpt het vaak wel om je paard bezig te blijven houden. In stap kan dat ook. Halthouden, wegstoppen, pasje eruit, juist wel die kleine volte, een keer een grote, etc.

Ik denk dat ik tussen de regels door lees dat je vooral groepslessen rijd. Voel je niet te verplicht om de les te volgen. Communiceer wel duidelijk aan je lesgeefster en mederuiters wat je gaat doen.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Angst voor binnenbak na val

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 19:22

Doe vooral waar jij je goed bij voelt. Wil je op een ander paard een rondje stappen? Perfect.

Wil je voltes maken? Perfect.

Wil je op het paard waar je mee gevallen bent in de binnenbak slangevoltes maken? Perfect.

Wat jij veilig vindt voelen, wat jij aandurft.

Een persoon die je vertrouwt erbij is ook altijd fijn, die kan je weer net wat afleiding geven, of je attent maken wanneer je stress over begint te brengen

ShySparrow
Berichten: 8
Geregistreerd: 10-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 19:56

mirriezz schreef:
Ik denk dat ik tussen de regels door lees dat je vooral groepslessen rijd. Voel je niet te verplicht om de les te volgen. Communiceer wel duidelijk aan je lesgeefster en mederuiters wat je gaat doen.


Ik rij een keer per week in een groepsles en verder een aantal keer per week op verzorgpaarden. Daar heb ik dus afgelopen 3 maanden voornamelijk buiten mee gereden, maar ja met al die regen wordt dat lastig

Bedankt voor alle ideeën, had stom genoeg zelf nog niet bedacht dat ik ook een lesje op dat paard kan rijden met alleen stappen en draven :=

Marye_Esprit
Berichten: 56
Geregistreerd: 05-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 13:07

Lastig en vervelend probleem. Ik zeg altijd maar zo, als dingen stress opleveren moet je het vooral niet doen. Heb je de mogelijkheid om af en toe gewoon even in die bak te stappen? Op het moment dat dat goed voelt kan je stukjes draven. Helpt het misschien om eens te gaan kijken bij anderen die in die bak aan het rijden zijn? Dat je dan kunt zien dat zij ook niet wegglijden?

Succes ermee, hopelijk ben je er snel vanaf.