[INFO] Aan de teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Loes1996

Berichten: 1642
Geregistreerd: 13-04-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 10:42

hoihoi,

ik heb ook even een vraagje:
ik rijd altijd op een pony bij mij op de manege en die heeft een probleem met haar achterbeen (links geloof ik) en dan zeggen ze dat ik haar goed bij elkaar moet rijden en aan de teugel moet rijden maar ik krigj der wel aan de teugel maar wat bedoelen ze met het aan elkaar rijden??

strakkere teugel, meer been, of iets anders?

xx

Momenteel samenwerken met Hannah van de Doezehoeve (V. Namorai, M. Happiness).


Loes1996

Berichten: 1642
Geregistreerd: 13-04-12
Woonplaats: Gelderland

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 19:16

meld me ook even:D had zaterdag foto s laten maken, en dacht ik laat eens een foto zien van een net stukje. Heb dankzij dit topic van voor naar achter gereden, en ze liep stukken beter dan eerst! op een foto trekt ze der bovenlipje beetje op, maar dit kwam door het knabbelen niet door dat ik trok;) even voor de duidelijkheid.
Afbeelding
Afbeelding

bij de tweede foto loopt ze naar mijn idee iets te diep, dus meer been erbij volgende keer...toch?
x

Momenteel samenwerken met Hannah van de Doezehoeve (V. Namorai, M. Happiness).

Loes1996

Berichten: 1642
Geregistreerd: 13-04-12
Woonplaats: Gelderland

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 16:48

hee bedankt superwoman! ja dat bedoelde ik ja:P
haha mijn handen heb ik steeds ruzie meexD de een zegt netjes hoog! de ander lager:P haha verwarring al over the place!
lichtrijden klopt! dit doe ik normaal ook , denk dat t beetje aan t moment ligt van de foto;) hihi
maar al super bedankt!

Momenteel samenwerken met Hannah van de Doezehoeve (V. Namorai, M. Happiness).

Loes1996

Berichten: 1642
Geregistreerd: 13-04-12
Woonplaats: Gelderland

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 14:41

Hallo,

ik ben nog niet op zoek naar het krulletje, maar een ontspannen paard zou wel fijn zijn...alleen heb ik het idee dat ze onder mij nog niet echt wilt ontspannen...stap en galop gaan wel, maar in de draf lopen we zo te zoeken nog, dat zij er best gespannen van raakt volgens mij, waardoor ik soms gefrustreerd raak, want: wat doe ik nou fout?

we beginnen altijd met goed losrijden, waarin ik eigenlijk nog niks van der vraag. ik rijd met veel voltes en probeer haar dan op twee teugels te laten ontspannen door mn been aan te houden en eigenlijk niets met mijn hand te doen, heel soms een beetje stelling om het haar gemakkelijk te maken.
Ze is een snel afgeleid paard, dus misschien scheelt dat? Ik rijd haar pas 3 maanden, misschien dat dat ook wel een beetje scheelt.

heeft iemand dan eigenlijk tips om haar te laten ontspannen? want ik wil graag door, maar met mijn lessen merk ik gewoon dat ik niet goed/snel vooruit ga, terwijl ik dit nog niet eerder heb meegemaakt.

Momenteel samenwerken met Hannah van de Doezehoeve (V. Namorai, M. Happiness).

Loes1996

Berichten: 1642
Geregistreerd: 13-04-12
Woonplaats: Gelderland

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 15:31

ik had gisteren les en mijn paard heeft ook n issue met ontspannen. de kern was: eerst ritme, dan recht ,dan rond. op de teugel waar ze makkelijk zakt verbinding houden, en rechts vragen. maar wel ritme houden en recht. Hebben eigenlijk 1,5 uur volte werk gedaan maar het werkte wel en uiteindelijk ontspande ze heerlijk en liep ze over haar rug. hoop iemand te helpen met de 3 R's.

Momenteel samenwerken met Hannah van de Doezehoeve (V. Namorai, M. Happiness).

Loes1996

Berichten: 1642
Geregistreerd: 13-04-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 22:22

max66 schreef:
hier ook: eerst ritme, dan recht, dan rond. Toch lijkt het wel of we niet verder komen. Het blijft een heel gedoe om haar naar beneden te houden, zodat ik haar rug voel bollen. Je kunt niet "niks" doen, want dan komt ze gelijk weer omhoog. Bij een overgang komt ze ook gelijk weer omhoog en moet je weer aan het "werk" om haar naar beneden te rijden.

Anderen lijken helemaal niks te hoeven doen om hun paard nageefelijk te rijden, die zitten erop en paard loopt gelijk in de goede houding..

We hebben les en zijn hier al heel lang mee bezig maar een constant nageefelijkheid is er nog steeds niet. Er lijkt ook geen verbetering in te zitten, het blijft zo...

Heeft iemand tips?


klinkt alsof je zelfde dilemma hebt als ik en er ook op dezelfde manier aan werkt...instructie zegt: geef het tijd, paard en jij moeten nog leren om heel precies op elkaar in gespeeld te raken en uiteindelijk gaat het steeds makkelijker. maar ik heb het ook hoor...stap op manege paard en het loopt zoals ik wil en dan op haar en heb "ruzie", maar ooit komt het goed! heb daar vertrouwen in!!

Momenteel samenwerken met Hannah van de Doezehoeve (V. Namorai, M. Happiness).

Loes1996

Berichten: 1642
Geregistreerd: 13-04-12
Woonplaats: Gelderland

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 09:36

nee bij mij zakt ze niet als de instructrice komt, maar ik rijd der dan ook maar 2x per week (bijrijdpaard), dat wat je beschrijfd is best apart, ben idd benieuwd wat er dan gebeurd als je instructrice erop gaat.

Momenteel samenwerken met Hannah van de Doezehoeve (V. Namorai, M. Happiness).

Loes1996

Berichten: 1642
Geregistreerd: 13-04-12
Woonplaats: Gelderland

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 22:15

Jou geduld is na 2,5 maand al op? Oei...

Momenteel samenwerken met Hannah van de Doezehoeve (V. Namorai, M. Happiness).

Loes1996

Berichten: 1642
Geregistreerd: 13-04-12
Woonplaats: Gelderland

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 01:37

begin maar eens met stoppen met zagen!

Momenteel samenwerken met Hannah van de Doezehoeve (V. Namorai, M. Happiness).

Loes1996

Berichten: 1642
Geregistreerd: 13-04-12
Woonplaats: Gelderland

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 17:49

hmmm bij mij bok(t) ik meer dan mijn paard :') ahahahah

nee flauw...uhm been geven zodra je merkt dat ie wilt bokken.

Momenteel samenwerken met Hannah van de Doezehoeve (V. Namorai, M. Happiness).

Loes1996

Berichten: 1642
Geregistreerd: 13-04-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 23:35

[quote="Geryon"]Dat voorwaarts rijden is zo overrated. Echt een bokt dingetje. Je moet vanuit ontspanning werken. En 'de moter blijven activeren' zorgt daar niet voor. Sterker nog bij sommige wíl je het niet eens, omdat het paard nog niet tegelijk ontspannen en voorwaarts kan.

Om ontspanning te krijgen mag je ook zeker wel 'aan de voorkant zitten'. Met alleen een lichte contactteugel bereik je bij veel paarden niets, tenzij die welke nog niet (verkeerd) gereden zijn.
Denk dan aan het veranderen van stelling op de volte, of buiging in achtjes, zelfs soms op het juiste moment net iets meer contact nemen is niets mis mee.[/quote

_/-\o_

Momenteel samenwerken met Hannah van de Doezehoeve (V. Namorai, M. Happiness).

Loes1996

Berichten: 1642
Geregistreerd: 13-04-12
Woonplaats: Gelderland

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 10:03

O wat erg! Geen idee of het op zo'n korte termijn al invloed heeft....maar als k kijk naar topsporters...dan kunnen spieren best verzuren. En denk dat dat bij hem ook is gebeurd dus dat het wel mogelijk is op deze korte termijn.

Momenteel samenwerken met Hannah van de Doezehoeve (V. Namorai, M. Happiness).

Loes1996

Berichten: 1642
Geregistreerd: 13-04-12
Woonplaats: Gelderland

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 16:43

Denk dat het ook een deel bespiering is. Opgericht lopen en rug gebruik samen is volgens mij zwaarder dan met neusje op de loodlijn en correct ruggebruik.

Momenteel samenwerken met Hannah van de Doezehoeve (V. Namorai, M. Happiness).

Loes1996

Berichten: 1642
Geregistreerd: 13-04-12
Woonplaats: Gelderland

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 17:21

Zodra jij contact opneemt met je teugels heb je al 'druk'. Denk dat er meer bedoeld wordt dat je teugels niet in een boogje hangen en dat er zeker niet bedoeld wordt dat je aan de teugels gaat hangen of hier veel kracht op gaat zetten.
In de aanleuning is er, volgens mij correct me if i'm wrong, sowieso sprake van een (lichte) spanning op de teugels, dus druk.
Lijkt mij niet dat het paard dit vervelend vind. Vervelender lijkt mij het los-vastverbindinkje wat veel ruiters tegenwoordig hebben omdat het 'zielig' is om ook maar iets aan de mond te komen.

Momenteel samenwerken met Hannah van de Doezehoeve (V. Namorai, M. Happiness).

Loes1996

Berichten: 1642
Geregistreerd: 13-04-12
Woonplaats: Gelderland

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 20:31

Wat is de uitleg die je krijgt? En wat weet je zelf al?

Momenteel samenwerken met Hannah van de Doezehoeve (V. Namorai, M. Happiness).


Loes1996

Berichten: 1642
Geregistreerd: 13-04-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 09:40

Avalanche81 schreef:
Goed zitten, zachte billen, bovenbenen lang en los, buikspieren aan, rug ontspannen, schouders laten vallen, buitenteugel eraan houden, binnenhand opzij en naar voren. Geen rukjes, geen kneepjes, gewoon dit.


Maar op moment dat jij je teugels dan weer normaal neemt (twee handen netjes naast elkaar) blijft je paard dan ook zo lopen? Of gaat hij dan weer omhoog? Lijkt mij toch beter eigenlijk als je je handen in elk geval op de normale plek blijft houden, zacht zijn en blijven en goed van achter naar voren rijd?

Momenteel samenwerken met Hannah van de Doezehoeve (V. Namorai, M. Happiness).

Loes1996

Berichten: 1642
Geregistreerd: 13-04-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 15:03

Avalanche81 schreef:
Wie heeft gezegd dat het grote bewegingen moeten zijn? Jouw binnenhand mag gewoon nooit naar achter bewegen.


Ik bedoelde ook niet grote bewegingen. Maar als jouw binnenhand meer opzij en naar voren is dan je buitenhand dan zijn je handen niet op gelijke hoogte/lengte

Momenteel samenwerken met Hannah van de Doezehoeve (V. Namorai, M. Happiness).


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Danseresje, Googlebot en 27 bezoekers