[INFO] Aan de teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Avalanche

Berichten: 15878
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 01:29

JulieP schreef:
Ik probeer dan met een rustige hand haar wat naar beneden te begeleiden op een volte

Hoe doe je dat precies?
JulieP schreef:
Natuurlijk houd ik mijn binnenbeen erbij,

Laat dat binnenbeen eens lang en los hangen, en begeleid haar met je buitenbeen. Soms kun je zelf door er teveel aan te zitten met je binnenbeen de schouder blokkeren, en dan loopt je paard over de buitenschouder weg.
JulieP schreef:
stelling te vragen

Hoe vraag jij stelling? Wat zijn je hulpen, wat doet je binnenhand en je buitenhand?

Ik vraag dit om je gerichter tips te kunnen geven.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023


Avalanche

Berichten: 15878
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 04:10

Wat je wil is een halsspier die over de hele lengte is aangespannen, en een verende aanleuning.

Ik adviseer ook les

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Avalanche

Berichten: 15878
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 00:48

Als hij de kaak vast komt hij tegen de hand in, en houdt dus ook rug en nek vast. Dat klopt dus niet. Het begint ook niet in de mond, het begint bij jou. Binnenbeen is los, geeft ruimte voor de binnenschouder, binnenhand opzij en naar voren, buitenhand houdt stabiel contact, niet statisch, maar verend. Die binnenhand is belangrijk dat die ruimte geeft en luchtig is, anders blokkeer je het binnenachterbeen en kán je paard niet buigen.

Stelling is de hals, buiging is in het lichaam.

Bij een paard wat de kaak vasthoudt, beginnen we anders. Je rijdt een bv linksom, stel je voor dat je een lampje in je navel hebt wat schijnt in de richting waarin je gaat. Dat is je gewichtshulp. Je binnenbeen is los, altijd, je buitenbeen begrenst de achterhand, je buitenhand begrenst de schouder, binnenhand is opzij en naar voren. Nu kan het zijn dat je paard in contrastelling gaat lopen (ofwel buiging naar links, stelling naar rechts). Is niet erg, sturen doen we namelijk niet met onze handen. Dit ga je dus niet corrigeren, je houdt alleen in de gaten of beide teugels even lang zijn. Naarmate het paard meer vertrouwen krijgt in jouw handen zal hij zelf de kaak gaan loslaten, aanleuning zoeken en op zoek gaan naar jouw handen.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023


Avalanche

Berichten: 15878
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 14:17

amado7 schreef:
Dankjewel voor de uitgebreide feedback! Hier heb ik zeker wat aan.

Ik zet mijn binnenhand alleen niet vast. Ik heb hem opzij, sta toe, verlies alleen het contact niet. Hij hangt ook zeker niet in mijn hand, maar hij verliest hem. Dus dan rij je op een gegeven moment met een paard die zijn achterhand naar binnen gooit, en zijn schoft ook redelijk naar binnen, maar zijn hoofd naar buiten. Dan is het contact met mijn binnenhand nog steeds licht, en zal ook zeker niet terugwerken met mijn hand!

Contrastelling is dus niet zo erg? Krijg je dan geen linksgebogen /nog schever paard, als je enkel de buiging naar links maakt, op zowel linksom als rechtsom? Dan maakt hij zijn korte rugspier toch nooit langer, wat wel de bedoeling is bij het rechtrichten?

Correct me if I'm wrong. Heb nog niet enorm veel kennis op dit gebied.

Nee, is niet erg. Zolang je buitenhand maar steeds contact maakt, en stil blijft, vriendelijk en stil, maakt mij die contrastelling niet heel veel uit. Op het moment dat het paard wel inbuigt in het lijf wordt die kortere rugspier toch wel langer. En als het paard steeds meer gaat sporen, komt hij ook steeds meer in de hand en stabieler op 2 teugels. De halsspier eindigt net achter de schoft, de lange rugspier begint voor de schoft en loopt helemaal door naar achteren. Daarom is die contrastelling ook helemaal geen drama.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Avalanche

Berichten: 15878
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 14:32

d4rkhorse schreef:
Ik heb net een eigen paard gekocht
Hij heeft vroeger op niveau M1 dressuur gereden. Hij is dan soort van mishandeld geweest... Als hij iets niet juist deed trokken ze in zijn mond en dan waren er na een bepaalde tijd spieren af in zijn mond dan is hij geopereerd geweest in zijn mond... Ik ken niet super veel van z'n achtergrond en weet ook niet zeker of het klopt ik weet alleen zeker dat hij geopereerd is in zijn mond.
Ik moet nog heel veel leren dus breek me niet af aub als ik me fout verwoord of verkeerd ben :o
Ik neem elke week les en probeer heb aan de teugel te krijgen dat lukt voor 2 seconden maar dan loopt hij weer als een kameel...
In de les rijden we veel overgangen cirkels.... Ook wijken doen we en dan loopt hij na een tijd wel aan de teugel maar hoe kan ik hem daar in houde? Ik kneed in mijn teugel en dan begint hij ook voor een paar seconden na te geven. Heeft iemand hier nog tips voor om hem zo te houden? PS z'n mond is volledig genezen verklaart dus zeer heeft hij niet ik rijd met een dubbelgebroken bit met zo losse ringen geen idee hoe zo'n bit heet..
Misschien een domme vraag maar kan het ook aan het bit liggen? Hij is vroeger met stang en trens gereden.


Zitten, buitenbeen blijft eraan, daar geef je been mee.
Maak je paard eerst eens goed aan je been. En daarmee bedoel ik niet dat hij moet gaan scheuren, wel elke keer als jij een voorwaarts hulp geeft moet hij reageren, geen reactie = tik. Niet blijven drijven, gaat ten koste van jouw en zijn ontspanning, alleen een voorwaartse hulp als je dat ook echt wilt. Er moet cruise control op je paard komen. Dat is je motor, daar begint alles. Paard, maar vooral jij, moet voorwaarts gaan denken.

Tweede: zitten. Op je billen, zachte billen, benen zijn lang en los, geen druk, behalve dan van je buitenbeen als je voorwaarts wilt. Rechtop, buikspieren aan, rugspieren zo los als kan, schouders en bovenarmen los, onderarmen en handen dragen.

Dan: buitenbeen aan, binnenbeen los, mag aan zijn, je binnenbeen geeft géén druk. De reden daarvoor is dat jouw paard anders over de buitenschouder wegloopt en dat willen we niet. Je handen zijn gedragen, je buitenteugel houdt stabiel contact, geen rukjes, geen plukjes, geen kneepjes. Helemaal niets. Je binnenteugel is op stabiel contact als je rechtuit rijdt, bij een wending is hij opzij en naar voren.

En potverdikke je hebt je paard in contrastelling lopen, en dat geeft niets. Want met hoe je nu zit (ja, kan ook in draf en galop) gaat jouw paard ontspannen in de bovenlijn, want jij zit hem niet meer in de weg. En je zult merken dat hij na verloop van tijd steeds meer op twee teugels komt, en de hals wil laten vallen, de onderkaak ontspant, en in de hand komt.

En, als je paard dat bit moeilijk en naar vindt, waarom dan geen bitloze optoming? Een sidepull is een heel goede optie als je wel dressuurmatig wilt blijven rijden, maar een bit niet mogelijk is.

@ AlwaysH: ik heb even wat uitgebreider gereageerd, kun je je erin vinden? :)

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Avalanche

Berichten: 15878
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 14:46

Versnellen kun je ook doen door je bekken naar achteren te kantelen, je duwt ze dan met je zitknobbels naar voren zeg maar. Wel heel klein houden die hulp, teveel is niet goed, en blokkeer je juist. Heel logische hulp voor je paard..... Mijn merrie reageert daar heel goed op, die kan wat boos worden over been :) als je je inbeeldt dat je navel een lampje is dat schijnt in de richting die je gaat, hou je ze gewoon recht ook.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Avalanche

Berichten: 15878
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 14:49

klopt, kun je ook bewust inzetten op die manier :)

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Avalanche

Berichten: 15878
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 23:34

Goed zitten, zachte billen, bovenbenen lang en los, buikspieren aan, rug ontspannen, schouders laten vallen, buitenteugel eraan houden, binnenhand opzij en naar voren. Geen rukjes, geen kneepjes, gewoon dit.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Avalanche

Berichten: 15878
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 12:49

Loes1996 schreef:
Avalanche81 schreef:
Goed zitten, zachte billen, bovenbenen lang en los, buikspieren aan, rug ontspannen, schouders laten vallen, buitenteugel eraan houden, binnenhand opzij en naar voren. Geen rukjes, geen kneepjes, gewoon dit.


Maar op moment dat jij je teugels dan weer normaal neemt (twee handen netjes naast elkaar) blijft je paard dan ook zo lopen? Of gaat hij dan weer omhoog? Lijkt mij toch beter eigenlijk als je je handen in elk geval op de normale plek blijft houden, zacht zijn en blijven en goed van achter naar voren rijd?

Wie heeft gezegd dat het grote bewegingen moeten zijn? Jouw binnenhand mag gewoon nooit naar achter bewegen.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Avalanche

Berichten: 15878
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 12:51

AlwaysH schreef:
Inderdaad. Die stelling of buiging die je vraagt, heb je niet op een rechte zijde. Daar houdt je je handen gewoon ter breedte als een grote appel boven de schoft ongeveer. Zo leert je paard met minder druk in de mond zichzelf ook te laten lopen.

Ik mis nog de motor. Je paard kan niet correct aan de teugel lopen als hij te langzaam of te snel loopt. Je hebt een actief tempo nodig met kracht van de achterhand.

Cruise control.
Leer je paard dat als jij hulp geeft voor een bepaalde gang, hij niet zelf terugkomt. Gewoon in dat tempo blijven. Dan is de motor aan. Belangrijker is je paard niet blokkeren, en dan doe je door een goede ontspannen zit, niet bij elke pas aandrijven, en niet met je binnenhand blokkeren.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Avalanche

Berichten: 15878
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 15:14

Jawel, want als jij je teugels op gelijke lengte pakt zijn ze dat gewoon. En in het begin zijn dat centimeters, later worden het millimeters.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Avalanche

Berichten: 15878
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 00:09

Dat bedoelde Avalanche idd en het was meer een aanvulling op wat ik zelf schreef, dan op jou, AlwaysH :)

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Avalanche

Berichten: 15878
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 00:29

Ik snap je vraag.
In mijn opinie haal je twee dingen door elkaar. De nek als hoogste punt wordt in principe gebruikt om aan te geven dat het paard correct aan de teugel gereden wordt, en een valse knik is niet correct.

Maar laat ik er als eerste bij vertellen dat ik "de nek als hoogste punt" niet een valide beoordelingsmethode vind, om reden dat dat alleen maar geldig is als je een paard opgericht rijdt. Ga je lang en laag rijden, of diep en rond, klopt het al niet meer en is het hoogste punt ergens anders.

Om even wat voorbeelden te geven heb ik wat foto's:

Dit is wat bedoeld wordt met een valse knik:


Afbeelding
Wat je hier ziet is dat de hals bij de 4e wervel (van bovenaf) 'afbreekt'. De onderhals is gespannen, en eigenlijk zie je de bovenhalsspier alleen bovenin.

Wat je wilt is dit:

Afbeelding
Dit is zo een foto waarbij de nek wel het hoogste punt is, de bovenhalsspier over de hele lengte is aangespannen, de onderhalsspier ontspannen is. Maar dit paard wordt in oprichting gereden.

Ga je nu voor lang en laag, krijg je dit:

Afbeelding
Weer is de bovenhalsspier over de hele lengte gespannen, onderhals is ontspannen (mag nog wel wat meer hier) maar nu wordt de schoft het hoogste punt. Paard richt zich namelijk niet op, maar is in min of meer horizontaal evenwicht, en wordt voorwaarts, maar neerwaarts gereden, en laat dus hier de hals vallen.

Ter illustratie nog even een tekening, die mooi weergeeft wat er met de halswervels van het paard gebeurt:

Afbeelding
Zie je het verschil?

Dit is de reden waarom ik "de nek als hoogste punt" niet een fantastische manier van beoordelen vindt, omdat het alleen werkt in een houding, namelijk wanneer het paard opgericht is.

Snap je het nu beter? Als je nog vragen hebt, hoor ik het graag.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Avalanche

Berichten: 15878
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [INFO] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 21:55

Klopt helemaal. Op die manier maak je van nageeflijkheid een truukje, terwijl een paard nageeflijk moet worden vanuit een actieve achterhand en een ontspannen rug, en aangespannen buikspieren, en dan zakt dat hoofd vanzelf.

Contact houden met de teugels is wel fijn, een paard gaat niet de hand opzoeken als die hand onrustig is. Druk geven op mijn binnenbeen doe ik al helemaal niet, binnenbeen los en lang is beter. Anders druk je de buitenschouder eruit, dat wil je niet. Verder: gewoon goed zitten, niet stuiteren, niet continu been geven (nergens voor nodig, verstoort alleen de verbinding maar). Het is vooral ook heel veel gevoel, hoe ik het doe kan ik niet precies omschrijven.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Avalanche

Berichten: 15878
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [INFO] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 18:55

Teugels zijn nooit om aan te trekken.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Avalanche

Berichten: 15878
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 12:34

Ik wilde wat vragen gaan stellen, maar die heb je al redelijk beantwoord, als in de zin dat je paard de rug loslaat :)
Hou je buitenteugel eraan, en rijd hem daar eens naar toe? Binnenhand iets naar voren geven, maar een millimeter of zo, maar hou je binnenhand heel zacht, en ga hem eens steeds op de buitenteugel opvangen? Als hij een teugel niet aanpakt, niet gaan drammen met je hand, pak je hem gewoon op de andere kant, desnoods vraag je contrastelling. Binnenbeen lang en los.

En ik zou niet gaan zitten pielen in stap, maar dat is mijn persoonlijke ding, omdat stap eigenlijk moeilijker is voor een paard om correct nageeflijk te worden, ga aandraven, laat je rustig opgooien en kom zachtjes weer neer, hou je benen lang en los, niet te veel willen, gewoon je paard rustig naar je buitenhand toe rijden, daar begrenzen, en eventueel wat aanvullen met je been. En beloon hem met je stem ook, elke voorwaartse reactie is "braaf!!!"

niet elke pas aandrijven, wat ik ruiters met flegmatieke paarden nogal eens zie doen, 1 keer moet genoeg zijn. Als ie dat doet, kriebel geven, braaf (en klets maar tegen hem hoor, vrolijke, lovende woorden) en pas als ie voldoende voorwaarts is, en zelf blijft lopen in het tempo wat jij aangeeft, kun je hem ook fijn los gaan werken.
Als hij nou terugkomt, zonder dat jij daarom gevraagd hebt, geef je gewoon weer been. Niet heel boos worden, gewoon corrigeren, en weer verder, met je been eraf. Ook een flegmatiek paard kan gewoon blijven lopen. Denk dat dat je eerste werkpuntje is, cruise control monteren.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Avalanche

Berichten: 15878
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [INFO] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 17:22

Begin daar dan eerst mee :) eerst de cruise control installeren, en wees daarin vooral streng voor jezelf. En echt, het is te doen, ik heb een hele flegmatieke Tinker gereden, en die bleef echt te kunnen draven toen de motor aan stond, en leuk ook! Ik zou beginnen met draven :) Dan is het eigenlijk makkelijker voor jou om te corrigeren, want valt hij terug, draaf je weer aan, en verder blijf je met je been eraf.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Avalanche

Berichten: 15878
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [INFO] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 17:37

Liever rustig en goed, dan gaan haasten :) niks mis mee. Overigens, als hij niet reageert op je been, en je komt dan strenger in, alsnog belonen.
Ik ga bij zo'n paard altijd veel figuren rijden, om te voorkomen dat hij op de automatische piloot gaat eigenlijk :) zeker als je bezig bent cruise control te installeren, zijn figuren leuk. Je moet alleen jezelf dan ook een beetje toespreken, geen been geven als je denkt dat hij gaat terugvallen, als je wilt dat hij hetzelfde blijft doen. Alleen corrigeren als hij echt terugvalt, en dan ook gelijk heel blij belonen bij een voorwaartse reactie, daarmee voorkom je een verontwaardigde reactie.
Hij is gewend dat jouw hulpen niks betekenen, en dat vind ik echt het nadeel van elke pas aandrijven: paard leert om hulpen te negeren. En je gaat hem weer sensibel maken op je hulpen, en dat betekent dat hij op moet letten.
Overigens is er niks mis mee om na 10 minuten alweer af te stappen als hij goed zijn best doet :) niet eindeloos blijven herhalen, dan gaat de lol er voor hem ook af. Goed is goed, en dan is het klaar, stap je af en ga lekker met hem buiten wandelen en grazen. De meeste paarden vinden dat heel erg leuk en gezellig, en dan is ie de volgende keer ook weer blijer om met je te werken :)

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Avalanche

Berichten: 15878
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [INFO] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 01:00

Je moet beginnen met je vraag anders stellen. Jij hebt veel moeite met je paard zo rijden dat hij de buikspieren aanspant, de rug loslaat, en de hals laat vallen en je hand opzoekt.
Je eerste ding om aan te werken is je zit. Meeswingen met je paard. Zitlessen kunnen hierin goed helpen. Het kan prima zijn dat jij het gevoel hebt dat je prima zit, en dat er toch best nog wat verbeterd kan worden :)
Tweede punt: je paard moet aan je been zijn. Dus niet elke pas aandrijven, alleen maar been geven als je ook echt wil dat je paard naar voren gaat.
Derde punt: handhouding. Je hand moet meegaan met de mond van het paard, zonder spanning, zonder dat je handen bij elke beweging op en neer gaan.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Avalanche

Berichten: 15878
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [INFO] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 23:42

Super, lekker aan de gang, en dan komt het echt. Hoe bewuster jij je wordt van je lijf en je zit, hoe makkelijker het wordt :)

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Avalanche

Berichten: 15878
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [INFO] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 13:39

Ik wil zo graag even een filmpje zien van jou, want ik denk dat er een hele serie dingen is die hier misgaat.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Avalanche

Berichten: 15878
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [INFO] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 14:27

Aantal mogelijkheden. Het kan zijn dat je de draf niet goed voorbereidt, en even waarschuwt met een klein kneepje: er komt een hulp aan, en je paard verrast wordt door de hulp. Het kan zijn dat je paard niet aan het been is, en dus een soort huppeltje moet gaan maken om alsnog in draf te gaan, want hij was zo fijn ingedut.

Het kan zijn dat je te veel doet in draf, dat je lichtrijden, omdat je zelf gaat staan, en je niet op laat gooien, uit het ritme is, en je dus in je paard zijn rug bonkt, bij elke drafpas, en paard daarom de rug wegdrukt en jij controle over het tempo verliest.

Het kan zijn dat je teveel doet met je binnenteugel, maar je buitenhand er niet aan houdt, waardoor je paard over de schouder wegloopt en balans verliest.

Het is geen stomme vraag, maar wel een lastig, omdat ik wel beeld heb, maar eigenlijk iemand jou op dat moment moet helpen, en de persoon die nu lesgeeft klinkt niet zo capabel eigenlijk.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Avalanche

Berichten: 15878
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 20:38

Angelinah schreef:
Ze is toch wel goed aan het been en heb niet echt de indruk dat ze in slaap valt in stap. Ik moet maar heel lichtjes hulpen geven en ze gaat naar draf.

Ik denk dat er tussen jouw beeld van onmiddellijke reactie en het mijne misschien nog wat verschil zit. Ik geef in principe nooit een hulp als het paard netjes in hetzelfde tempo en gang blijft als ik wil. Ik geef dus niet elke pas been, want dan wordt je paard een soort van dood voor het been, en krijg je dit ook he

(oh je wil nu echt wat? Help! en dan krijg je ook de hoofd omhoog reactie, en balansverlies)

Met aan het been bedoel ik echt dat je op elke hulp een onmiddellijke reactie krijgt.
Angelinah schreef:
Ik heb niet echt de indruk dat ik bonk in het zadel, en dit is mij ook nooit gezegd.

Die indruk heeft nooit iemand van zichzelf, en als ik het zie, kijk ik er soms anders tegenaan. Heel veel mensen hebben het idee dat ze veel stiller zitten dan ze echt zitten. Wat voor je paard voelt als vervelend, hoeft voor jou niet zo te zijn.


Angelinah schreef:
Wat bedoel je precies met buitenhand er aan houden?

Altijd een stabiel contact op je buitenhand. Zodat je wat lucht kan geven aan de binnenkant, maar nog belangrijker: de schouder kan begrenzen en plaatsen. Op een paard stuur je niet door aan de binnenteugel te trekken, maar door buiging te vragen om je binnenbeen, en de buitenschouder naar binnen te plaatsen. Doe je dat niet, dan krijg je een paard dat met de schouder er een soort van 'uitvalt' in de bocht en dan ben je je balans kwijt. En sommige paarden gaan in reactie daarop hard rennen met het hoofd omhoog.

Nogmaals: er gaan bij jou een aantal dingen mis, en daarom vind ik tips geven via internet niet handig. Ik zou je eigenlijk op dat moment zelf willen corrigeren, en de kans dat je uitvoert wat ik hier zeg, het goed timet, en daarin ook echt wat oppakt is niet zo heel groot. Dus het is handiger als je er iemand in de baan hebt staan die je op dat moment helpt, omdat ze zien en snappen wat er misgaat.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Avalanche

Berichten: 15878
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [INFO] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 00:09

Dan rijd je haar niet correct nageeflijk. Nageeflijkheid mag geen enkel effect hebben op het aan de hulpen staan, sterker nog, doe je het goed, dan zou het rijden veel makkelijker moeten voelen en veel lichter.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Avalanche

Berichten: 15878
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [INFO] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 11:25

Ik heb werkelijk geen idee waar je het over hebt. Het is een beetje een woord salad meid.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 bezoekers