[INFO] Aan de teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Amado7

Berichten: 10719
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 18:04

Hoi! Een vraagje, die ik hier vast wel mag stellen.

Ik zit een beetje met een probleem. Instructeur ga ik volgende week met mijn les even vragen, maar tips van hier kan ik natuurlijk altijd gebruiken. Het gaat om onze pony waarmee we bezig zijn weer op te bouwen in de dressuur. Hij is laatste 8 jaar alleen maar z springen geweest met wat dressuurlessen met een slof bij de vorige eigenaars. Nu zijn we opnieuw begonnen met de basis alleen lopen we tegen een probleem aan. Hij is aardig scheef wat al wel wat minder is door de training, maar nu we ons verdiepen in het rechtrichten, kwamen we er al snel achter dat hij vast zit in zijn rechter (?) Kaak. Linksom is een eitje, gooit soms wel wat snel zijn buitenschouder eruit, maar is redelijk te corrigeren. Echter met contrastelling pakt hij de buiging niet. Ook is rechtsom een ramp. Hij zit niet vast in zijn schoft, hier pakt hij de buiging wel, maar buigt niet door in zijn kaak. Ben nu een poosje bewust aan het trainen hierop en het gaat al ietsjes beter maar veel vooruitgang niet. Wat we vooral doen: heel veel rechtsom rijden, stelling, contrastelling op de linkerhand, in de bak en buiten lange lijnen met schoftje, heb hem een paar keer bijgezet aan de dubbele longe. Dit laatste heb ik nog een beetje achterwege gelaten omdat hij de stelling en aanleuning niet correct pakt, en ik het niet altijd even goed kan zien aan de longe en dus bang ben dat hij alleen maar schever wordt. Hij zet zich vast. Er zijn ook momenten dat hij loslaat en hem eventjes pakt, maar direct weer vastzet.

Osteopaat en masseur komen over anderhalf week langs, dus denk dat ze wel een blokkade gaan vinden. Ik snap dat het niet gaat werken om hem voor die tijd los te krijgen, maar heeft iemand wat tips om die spieren wat beter te krijgen, zijn kaak wat losser, ook nadat de osteopaat is geweest?

Niet perfect is ook goed


Amado7

Berichten: 10719
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 21:11

Peetstap schreef:
Ik vermoed dat jou osteo wat gaat vinden in het atlas gebied.

Lange lijnen werk is daarin een goede keuze van je, belast je rugspieren niet.
Vermoed dat de lange rugspieren ook niet gelijk aanvoelen, een aan een kant harder aanvoelen.
Laat je aan de longe paard draven moet je dat ook terug kunnen zien bij deze spieren, hij zal over zijn slechte kant minder "aantrekken" laten zien van deze spieren.

Ben Benieuwd wat eruit komt kwa behandeling en nazorg.

Dankjewel! Op dat laatste zal ik morgen eens letten.

Gister weer even bezig geweest, maar hij zet echt zijn kaak vast. Bij zij schoft en nek maakt hij de goeie buiging alleen daar blijft het bij.

Niet perfect is ook goed

Amado7

Berichten: 10719
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 06:57

Dankjewel voor de uitgebreide feedback! Hier heb ik zeker wat aan.

Ik zet mijn binnenhand alleen niet vast. Ik heb hem opzij, sta toe, verlies alleen het contact niet. Hij hangt ook zeker niet in mijn hand, maar hij verliest hem. Dus dan rij je op een gegeven moment met een paard die zijn achterhand naar binnen gooit, en zijn schoft ook redelijk naar binnen, maar zijn hoofd naar buiten. Dan is het contact met mijn binnenhand nog steeds licht, en zal ook zeker niet terugwerken met mijn hand!

Contrastelling is dus niet zo erg? Krijg je dan geen linksgebogen /nog schever paard, als je enkel de buiging naar links maakt, op zowel linksom als rechtsom? Dan maakt hij zijn korte rugspier toch nooit langer, wat wel de bedoeling is bij het rechtrichten?

Correct me if I'm wrong. Heb nog niet enorm veel kennis op dit gebied.

Niet perfect is ook goed

Amado7

Berichten: 10719
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 16:44

Misschien kunnen jullie mij helpen!

Ik heb les, deze is echter al een poosje niet geweest ivm vakantie etc. Ik hoop haar volgende week weer te gaan bellen om dan binnenkort het lessen weer op te pakken. Voor de vakantie ging het rijden nog niet echt super, heb hier al wat eerder over geplaatst dacht ik. Instructrice adviseerde osteopaat /fysio omdat hij vastzat in zijn nek. Deze is nu 2 keer langsgeweest. Hij zat vast in zijn nek inderdaad, en dit trok door naar zijn rug. Rugspier verkramd. Hierdoor kon hij niet correct nageven of zakken. 2 behandelingen gehad, trouw elke dag de oefeningen en het rijden gaat wel ietsjes beter. Osteo vond dat hij veel losser is, heeft hem helemaal losgemaakt weer en er staat nog een derde behandeling vrijdag. Ondertussen mogen we weer trainen in alle gangen en moet de vooruitgang zichtbaar worden/zijn. Aan de longeerlijn is dit duidelijk zichtbaar, vooral op zijn voorkeurskant loopt hij helemaal super. Onder het zadel echter lukt het nog niet helemaal. Ik krijg hem niet nageeflijk, wat ik ook doe. Natuurlijk hoeft het niet correct, hij is immers nog bezig met de behandelingen maar osteo zei dat vooruitgang duidelijk moest zijn. Nu ben ik aardig groen qua dressuur, wat het ook wat lastiger maakt. Daarom gaat deze week instructrice van iemand anders hem nog eens rijden. Wat ik doe: tempowisselingen, heel veel schakelen, hij is steeds beter aan het been, zijgangetjes, contrastelling,binnenstelling en noem maar op. Wat ik met mijn handen doe: contact, hand openen en meer niet. Iemand tips ?

Niet perfect is ook goed


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, nnicolex en 13 bezoekers