Koudbloed met sterke eigen wil en galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Koudbloed met sterke eigen wil en galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-17 11:11

Niet mijn paard en ik ben niet de ruiter maar ze vraagt inmiddels de hele wereld om advies.

Heel kort de situatie.

Koudbloed met eigen wil (en loei sterk, type belg)
8 jaar in verleden ooit ingereden door "prof" daarna te lieve baas waar ze overheen liep en nu een rijtechnisch/gehoorzaamheid probleem.

Zijn al verschillende instructeurs bij geweest.
Paard kan wel rechtsom buigen/ stap/draf/rechtsom hals buigen voor snoepje
Paard kan wel rechter galop in vrijheid met vriendjes in de wei.


Maar paard galoppeert onder het zadel niet rechtsom maar draait om (en niemand kan haar houden dat weet ze).

De ruimte is voldoende groot (50 x 70 meter)

Longeren is geen optie dan wordt je mee gesleurd/draait ook om.

Stap en draf is dus wel prima rechtsom. galop linksom ook. Worden veel figuren gereden. Paard is lichamelijk sterk genoeg.
Links is voorkeurs kant dat zeker.


Wat is er al geprobeerd:

-aan de longe
-los rechtsom galoperen in bak
-corrigerende tik (maakt weinig indruk)
-achter ander paard aan galoperen
-strenge hand (paard proberen niet te laten omdraaien)
-slof maar ben hier zelf geen fan van

Paard loopt op kneveltrens enkel gebroken (voor al het andere werk een prima bit)

ze heeft dus donders goed door dat ze altijd wint op kracht (900 kg)

Paard is bekend met grondwerk en doet dit prima links en rechts

_Mybrownpony
Berichten: 17
Geregistreerd: 14-11-16

Re: Koudbloed met sterke eigen wil en galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 14:50

Weer laten trainen door een prof? Lastige situatie.. Vriendin van me had super lief paardje maar was na een tijd helemaal veranderd naar 'duivelspaard' niks hielp, heeft eerst maanden op de wei gestaan en er niks mee gedaan, daarna naar prof gestuurd en gaat nu beter

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: Koudbloed met sterke eigen wil en galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-17 08:10

Ik denk niet dat de eigenaar dit wil. Hij doet niks met het paard (ja verzorgen natuurlijk) en de jonge dame die er op mag rijden is een schoolgaand meisje die kan er ook niet meer in investeren als de tijd en de les die ze nu heeft.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Koudbloed met sterke eigen wil en galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 08:21

Mijn koudbloed kruising had bij een verzorger een truitje ontwikkeld, tijdens het longeren opeens keihard linksaf slaan en wegrennen.

Ik heb haar toen eenmalig met een driehoeksteugel gelongeerd die iets strakker was gezet dan normaal. Ze heeft het een paar keer geprobeerd maar kon zich nu niet sterk maken.

Een driehoeksteugel kun je zelf in elkaar zetten is gewoon 1 touwtje. Wie weet kan ze op deze manier het patroon doorbreken?

Elisa2

Berichten: 37145
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Koudbloed met sterke eigen wil en galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 08:31

Longeren in een afgesloten ruimte/ kraal en dan bijgezet en zonder lijn. Als je er goed achter blijft kan ze dan niet omdraaien.
Daar zou ik mee beginnen zodat paard soepeler word en makkelijker in de rechter galop.

Sowieso als een paard echt wilt omdraaien kan niemand dat houden op kracht of dat nu een warm of koudbloed is. Dit paard is gewoon slim en de ruiter te snel af.

Het feit dat ze om kan draaien in de galop betekent dat ze niet goed van achter naar voren loopt. In de lessen zou de nadruk in de stap en de draf dus eerst moeten komen te liggen op aan het been maken en paard goed van achter naar voren rijden.

Op het moment dat dat voor elkaar is kan de rechtergalop meegenomen gaan worden, en dan op de rechtervolte met genoeg impuls van achter uit.

Naar welke kant breekt ze altijd uit in de rechtergalop? de kunst is om het paard op de holle kant aan die teugel te houden en daarmee voorkom je ook uitbreken als je genoeg impuls hebt van achter uit en de schouders kan begrenzen.

Wat ik hier vooral lees is een dressuurmatige basis die nog niet voor elkaar is.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Koudbloed met sterke eigen wil en galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 08:33

Dat was ook mijn gedachte.
In een longeerbak longeren. Zonder lijn.
En dan vandaaruit verder.
Met longeerlijn, met dubbele lijnen en zo naar de grote bak.

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: Koudbloed met sterke eigen wil en galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-17 08:53

klopt paard is dressuurmatig nog niet voor elkaar.

Ik ga deze week eens aan de gang met prikpaaltjes en draad om een soort longeerbak te maken. Kijken of ze daar niet doorheen dendert.

scrabbel

Berichten: 947
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Koudbloed met sterke eigen wil en galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 00:21

Les nemen in het rechtrichten. Rechts goed stap en draf en links galop is echt een teken dat het paard enorm scheef is. Doordat het waarschijnlijk super lastig en pijnlijk is om die spieren op te rekken kiest het paard voor de makkelijke weg. Helemaal terug naar de grond en aan de hand de spieren oprekken. Daarnaast kan het ook nog zijn dat het paard lichamelijke problemen heeft waardoor het zo scheef is geworden.