Verbeteren verlichte zit

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Schoentje

Re: Verbeteren verlichte zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 08:53

Oefen de verlichte zit in stilstand, draf en galop. Zoek dan de balans zonder je handen te gebruiken, dus niet steunen op de hals en teugels in een boog laten hangen.
In de verlichte zit heb je twee steunpunten, voet en knie. Het gewicht daarboven (romp) moet je als een ouderwetse weegschaal (zo'n ding met twee schaaltjes) verdelen over deze steunpunten. Het bovenlichaam dus naar voren en de billen iets maar achter en het kruis dichtbij het zadel houden.

Zelf ben ik niet zo'n voorstander van springen en rijden zonder beugels, omdat je daarvan gaat klemmen metje knieƫn en bovenbenen, waardoor je jezelf juist iets naar boven drukt en je onderbeen van het paard af draait.
Ik gebruik liever oefeningen aan de longeerlijn met een ruiter die zinder teugels rijdt. Want veel ruiters houden ongemerkt veel evenwicht aan de teugels.

Op eigen houtje veel springen zou ik ook niet doen, daar heb je in dit stadium nog echt iemand bij nodig. Je kunt wel spelen net balkjes op de grond en zo je verlichte zit trainen. Ook dat kun je aan de longeerlijn zo der teugels doen.

Succes!

Instagram: @bianca.schoenmakers
Facebook: Bianca Schoenmakers Equestrian

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie