Hoe houd ik mijn handen stil?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
E_J
Berichten: 1180
Geregistreerd: 05-12-15

Hoe houd ik mijn handen stil?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-17 08:47

Ik probeer mijn bijrijdpaard in aanleuning te rijden, en ik merk dat ze met lange teugel uit zichzelf al omlaag komt en haar rug gebruikt en als ik de teugels op contact houd trekt ze haar hoofd omhoog als een giraf. De eigenaar van het paard zei gisteren dus: ik moet mijn handen stiller houden, de druk op het bit constant gelijk houden. Maar hoe oefen je dat? Hebben jullie misschien tips voor mij?

amyyy55

Berichten: 1645
Geregistreerd: 28-11-10
Woonplaats: Katwijk

Re: Hoe houd ik mijn handen stil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 08:58

Ehm misschien een apart iets, maar je zou een touwtje ergens achter kunnen binden (stevig) en proberen zo te oefenen met de 'spanning' erop te houden en het recht te houden. Of dat iemand anders de touwtjes vasthoud. Ik weet eigenlijk niet zo goed hoe je dit kunt oefenen :p

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: Hoe houd ik mijn handen stil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 23:44

mij heeft het geholpen om te denken dat mijn handen in een doosje zitten, en niet uit dat doosje mogen komen.

ook kan helpen om je vuisten tegen een muur (of wat dan ook) te duwen, en dit gevoel na te bootsen als je aan het rijden bent. je bent vaak geneigd om naar je toe te werken met je handen ivm balansproblemen, terwijl het belangrijk is je handen voor je uit te hebben. doordat je onbewust naar je toe werkt, gaat deze averechtse psychische redenering vaak helpen om ze ´stil´ te houden :) want je gaat tegen de ´muur´ duwen in je hoofd.

verder oefenen oefenen en nog eens oefenen! dit is niet iets wat je zomaar met een gouden tip opgelost krijgt, maar kan je wel een duwtje in de juiste richting geven. en vooral, geen haast! :)
ga gewoon veel oefenen, en vraag of ze je eens willen filmen, dat scheelt vaak ook dat je zelf eens ziet wat er gebeurd. ;)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Hoe houd ik mijn handen stil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 23:52

Ook op de rest van je houding letten. Zorgen dat je onderarmen een rechte lijn met je teugels vormen, ellebogen bij je lijf houden (dus geen vogeltjesdans) je vuisten rechtop en ontspannen.

Niet proberen je handen doodstil te houden, maar stil te houden tov de mond van het paard. Die moet je constant volgen.

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 23:57

Gypsy schreef:
Ook op de rest van je houding letten. Zorgen dat je onderarmen een rechte lijn met je teugels vormen, ellebogen bij je lijf houden (dus geen vogeltjesdans) je vuisten rechtop en ontspannen.

Niet proberen je handen doodstil te houden, maar stil te houden tov de mond van het paard. Die moet je constant volgen.


dit ja :D

*vergeten te zeggen :') *

tamary

Berichten: 29179
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoe houd ik mijn handen stil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 00:22

Rijden op 1 hand en bekertje water in de andere. Als je met een volle beker in alle gangen een rondje bak kan rijden, kan je ook je handen stil houden met teugels er in.

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Re: Hoe houd ik mijn handen stil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 01:07

Inderdaad het bekertje water, of een ei op een lepel proberen te houden.
Je kan ook een stokje tussen je handen houden om te zorgen dat ze ook horizontaal op dezelfde plaats zijn (en blijven). Later wil je individueel je hand iets kunnen verhogen/verlagen, maar de basis is dat je ze stil en gelijk kan houden.
Verder noemde iemand hier al een touwtje; dat dus! Oefen eens met een touwtje die 2 mensen vast hebben. De 1 leidt, de ander volgt. Jij bent de volger, en de leider dient in dit geval als het paard. Ogen dicht is ook een leuke.

Succes!

_Harry
Berichten: 56
Geregistreerd: 26-05-17
Woonplaats: Derde boom links

Re: Hoe houd ik mijn handen stil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 08:02

Probeer ook minder op je handen te letten. Dat klinkt misschien raar maar als je enorm de focus op je handen let bestaat de kans dat je niet meer vanuit je gevoel reageert.

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hoe houd ik mijn handen stil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 08:39

Wat Gypsy zegt...en stille handen tov de paardenmond zitten in de rest van je zit!

Zorg dat je goed op beide zitbeenknobbels zit, benen lang..schouder, heup, hak op een lijn gezien van de zijkant. Bekken kantelen en rug niet hol maken, zorg voor een knik in je ellebogen en draag je handen met de duimen rechtop. Van daar uit kun je goed aanvullen vanuit je been, en je paard met je been naar je hand toe rijden. Zorg dat je de mond voelt, en mee gaat in de beweging van het paardenhoofd met je hand door losjes vanuit je schouder/ellebogen gewoon je hand mee te laten voeren naar voren. Dus vasthouden zonder druk.