Met hoofd slaan tijdens losdraven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Met hoofd slaan tijdens losdraven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-17 14:57

Hoi allemaal,

Ik weet niet of dit hier helemaal goed staat.. Zo niet dan zou ik het fijn vinden als een mod het zou willen verplaatsen :)

Als ik mijn verzorgpaard in de roundpen laat lopen, dus zonder longeerlijn of hulpmiddelen, slaat hij enorm met zijn hoofd in draf. Dit wordt erger wanneer ik hem vraag voorwaartser te gaan, of zijn achterhand meer te gebruiken. Hij draait zijn hoofd ook altijd enorm naar buiten en hangt daarbij naar binnen/op zijn binnenschouder. (Het is een Draver, maar hij heeft op wat trainingen na niet gekoerst en is op zijn 3e/4e verkocht als rijpaard)

Zelf longeer ik hem vaak met dubbele lijnen en dat gaat prima. Hij schudt/slaat dan niet/zelden met zijn hoofd.
Hij heeft in het verleden een rugblessure gehad, en is hiervoor behandeld door een fysio. Na het werken doe ik altijd oefeningen met hem, die wij van de fysio hebben gekregen. (De blessure is nu ongeveer 3 a 4 jaar geleden, maar de oefeningen blijven wij op advies doen).

Met rijden doet hij dit bij mij overigens niet. Bij de eigenaresse trekt hij haar vaak uit het zadel door heel hard zijn hoofd omlaag/neus naar voren te doen. Ik rij en verzorg hem nu 6 jaar en het valt mij eigenlijk pas sinds een paar maanden op dat hij dit tijdens het los draven in de roundpen doet..

Hij gaat altijd op tijd naar de hoefsmid en tandarts.

Heeft iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen en hoe ik hem hiermee kan helpen? Oefeningen voor zowel onder het zadel als aan de longeerlijn?
Ik rij/verzorg hem zo'n 4 keer per week. De overige dagen wordt hij door een stalgenoot losgelaten in de roundpen en stapt de eigenaresse er af en toe een half uurtje mee rond.

Hopelijk heeft iemand wat tips :)

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: Met hoofd slaan tijdens losdraven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 15:01

Ik heb geen idee, maar... Misschien kan bokker Ruitje hier wat mee, aangezien ze veel ervaring met dravers heeft. Jammer dat taggen hier niet werkt haha :D
Succes!

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: Met hoofd slaan tijdens losdraven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-17 15:06

Wij gaan binnenkort verhuizen naar hun stal, dus dan zal ik haar eens vragen mee te kijken :D Ze kent het paard ook van vroeger, hij heeft daar eerder op stal gestaan. :)

Ja taggen zou wel handig zijn he, haha.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Met hoofd slaan tijdens losdraven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 15:07

Osteopaat even laten komen!

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: Met hoofd slaan tijdens losdraven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-17 15:09

't is niet mijn eigen paard, dus dat vind ik altijd een beetje lastig. Kan wel even opperen bij de eigenaresse natuurlijk :j

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Met hoofd slaan tijdens losdraven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 15:11

Wie weet is er toch weer wat met zijn rug en een osteo kan daar bij helpen!

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Met hoofd slaan tijdens losdraven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 15:17

Heb je de fysio oefeningen wel eens voor het longeren gedaan? Wat gebeurt er dan?

Een osteo lijkt me overigens ook een goed idee :)

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: Met hoofd slaan tijdens losdraven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-17 15:20

@Hilary: ja heb ik ook vaak gedaan, maar maakt geen verschil..

Osteopaat ga ik eens opperen bij de eigenaresse. Bedankt :)

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Re: Met hoofd slaan tijdens losdraven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 16:24

Google eens op headshaking, lijkt het daar op?

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: Met hoofd slaan tijdens losdraven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-17 16:55

Heb het even opgezocht maar ik denk niet dat dat het is. Hij doet zeg maar zijn hoofd omlaag en gooit het dan heel hard heel ver omhoog en schudt daar dan ook nog bij. Zeg maar een vergelijkbare beweging als wanneer je een ruk aan het halstertouw geeft, maar dan helemaal van onderuit. Erg veel verstand heb ik er niet van, maar ik heb sterk het vermoeden dat hij de beweging uit ongemak maakt. Hij doet het ook echt alleen maar met longeren zonder lijnen als hij zijn eigen houding kan bepalen.
Ik zal het van de week eens proberen te filmen. :)