7 jarige verkeersmak maken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ZarankaII
Berichten: 195
Geregistreerd: 16-11-07

7 jarige verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-17 10:27

Hallo, ik heb een pittige kwpn merrie van 7 jaar en ik heb ze al van kleins af aan. Zelf zadelmak gemaakt en aangereden maar door omstandigheden kan ik haar nu pas verder doorpakken in alles. Ik zou haar graag ook verkeersmak willen maken en als veulen heb ik door aanloop van auto's dit met auto's al gedaan. Het groot verkeer is een probleem en motoren en fietsers. De paarden staan meteen langs een drukke weg dus we moeten meteen het diepe in zeg maar. We hebben wel een hafje en shetlander die verkeersmak zijn dus zat er al aan te denken te gaan wandelen met een van hen samen aan de hand. Ik vind het spannend want heb ook een kleine meid van 1.5 thuis en wil niet verongelukken. Iemand hier tips om haar veilig verkeersmak te maken verder.
Laatst bijgewerkt door ZarankaII op 26-04-17 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt

marjoleinft

Berichten: 2328
Geregistreerd: 25-06-06

Re: 7 jarige verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 10:30

Ik volg even.

Amyd

Berichten: 393
Geregistreerd: 28-12-05
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 10:30

Ik lees even mee, heb een haflinger van 10.
auto's en fietsers boeit hem niet, maar vrachtwagens en motoren zijn doodeng. En onze bak ligt naast de weg en dat wordt dus nog wel eens rennen.

Wdj

Berichten: 481
Geregistreerd: 26-04-13
Woonplaats: Bunnik

Re: 7 jarige verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 10:32

Staan ze in het land langs die drukke weg? Want in dat geval hebben ze al veel gezien.

Lumkea

Berichten: 124
Geregistreerd: 28-09-11
Woonplaats: Lokeren, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 10:35

Ik heb liefst dat mijn paard ingesloten is als ik verkeersmak maak, dus eentje vooraan om de kop te trekken en vertrouwen te geven, eentje achteraan om te bufferen als er iets eng achter hun poep komt. Zou persoonlijk niet direct met 2 paarden aan de hand gaan wandelen als je niet goed weet hoe jouw KWPN'er gaat reageren.
Als je merkt dat het goed gaat zou ik dat afbouwen, maar met 1 paard en afwisselen van positie bijvoorbeeld en eventueel uiteindelijk alleen.

MarliesV

Berichten: 15188
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 10:43

Eerst een keuze maken voor aan de hand of onder het zadel.
Heb er genoeg gezien die zich los rukken als ze aan de hand panikeren en dan ben je een heel eind verder van huis.
Net zo goed dat paarden die er van tussen gaan onder het zadel geen optie zijn om onder het zadel verkeersmak te maken. Dat is echt aan jezelf om te beoordelen.

Braaf paard voor, die van jou er achter (evt nog een braaf paard daar achter) en het liefst in een vrij gecontroleerde omgeving beginnen met oefenen. Heb je een bevriende boer in de buurt? Mag je eens op zijn erf oefenen?

Denk je dat je je paard kan houden als het paniek is?
Zo ja dan meenemen met een braaf paard (wel ieder een eigen geleider!!) en gaan.
Zo nee, niet aan beginnen en eerst schriktraining ed in de bak doen. Je wilt er natuurlijk niet mee verongelukken.

ZarankaII
Berichten: 195
Geregistreerd: 16-11-07

Re: 7 jarige verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-17 10:56

Schriktraining, scheelt dat voor buiten dan?

ZarankaII
Berichten: 195
Geregistreerd: 16-11-07

Re: 7 jarige verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-17 10:57

Ik denk dat ik ze aan de hand met hoofdstel wel kan houden.

MarliesV

Berichten: 15188
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: 7 jarige verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 11:02

Door schriktraining kan je de reactie op iets spannends wat gecontroleerder af laten vloeien en door te leren misschien zelfs voor zijn/onderdrukken. Dat kan je dan buiten weer gebruiken als je gaat oefenen.

Als je denk dat je haar aan de hand kan houden met hoofdstel zou ik er een braaf handpaard voor zetten (eigen geleider die je vertrouwd) en gaan. Vooral niet focussen op wat er komt maar stevig doorlopen, kletsen met de ander voor afleiding.

Ik zou de eerste keren dit na het rijden doen, zadel er af (of misschien zelfs oplaten dat je er op kan stappen mocht het nodig zijn), handschoenen aan, longeerlijn/leadrope er aan, cap ophouden en gaan. Zorgen dat er iemand met je haf klaar staat om mee te gaan.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: 7 jarige verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 11:09

Op kop een paard dat heel goed verkeersmak is, die moet het goeie voorbeeld geven. Ervaren ruiter op het paard en dan nog iemand laten volgen op de fiets om desnoods vanop de grond even te helpen als er een moeilijk moment is.

happypaardje

Berichten: 1600
Geregistreerd: 02-09-07

Re: 7 jarige verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 11:14

Lekker gaan wandelen met een betrouwbaar paard erbij, dat werkt in mijn ervaring het beste. En houdt het klein in het begin, korte stukjes, en vaak tussendoor even een rustmomentje inbouwen door te laten grazen. Dan blijft het voor haar ook leuk en gaat ze zich buiten sneller ontspannen.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: 7 jarige verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 11:50

Wij nemen ook een zeer ervaren pony mee om onze 1 jarige vertrouwen te geven in het verkeer! Desnoods zou je ook nog je 7 jarige met 2 geleiders kunnen begeleiden!
Succes!

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: 7 jarige verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 14:30

Als je aan een drukke weg woont, is het dan misschien mogelijk eerst een paar keer met de trailer op pad te gaan (samen met een ander paard) en ergens op een rustige plek te beginnen? Dan leer je de reacties van je paard wat beter kennen. Onze ervaring is dat ze de eerste keer eigenlijk allemaal rustig (en overdonderd) zijn en dat het redelijk onvoorspelbaar is wat ze de 2e keer gaan doen. Wel belangrijk is de voorbereiding: zorg dat je je paard goed aan de hulpen hebt. Wij gaan heel snel met jonge paarden naar buiten, maar nooit voordat er rem en stuur op zit. Verder eens met de adviezen om een ander paard mee te nemen, zeker doen. Ik zou er nooit naast gaan lopen langs een drukke weg, veel te gevaarlijk. En begin op een rustig tijdstip (als dat er is, in het weekend voor 10 uur is het hier redelijk uitgestorven...).

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: 7 jarige verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 14:52

Er worden al goede tips gegeven over een geschikt tijdstip en andere paarden mee. Met onze nieuwe kleuter (bijna 4, nog niet zadelmak) wandelen we aan de hand, tot nu toe alleen in het weekend (zondag). Ik ga met mijn pony's voorop, dan vriendin met kleuter, dan andere vriendin met Shet. We hebben allemaal een geel hesje aan als extra opval-waarschuwing. Mijn taak is om voorop te lopen én één pony wat verder op de weg te zetten als buffer. De shet loopt achteraan ook als buffer; mocht er dan een auto dicht op komen, is de ruimte tot het jonge paard wat langer. Zodra we de autoweg af zijn (je mag er 60), gaan we het bos in en wisselen we met de pony's van positie, zodat iedereen een stukje voor / midden / achter loopt.

Wat we wel uitgebreid gedaan hebben voordat we de weg op gingen is grondwerk; het hele simpele lopen = lopen, halt = halt, achteruit = achteruit en je kan aan twee kanten lopen.
Schriktraining kun je prima doen; je doel is dan niet om je paard niet meer bang te laten zijn, maar vooral om te leren hoe je paard reageert als ze schrikt / bang is en hoe jij haar dan het beste kunt helpen.
Het mooiste zou zijn als je haar (met vriendjes) een tijdje in een wei / paddock langs de weg kunt zetten; zo is mijn ruin ook grotendeels verkeersmak geworden. Langs zijn paddock kwam van alles langs, gewone auto's en fietsers, maar ook motoren, bussen, vrachtwagens en trekkers.

troi
Berichten: 17005
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 14:54

Zeker eerst in de bak uitgebreid schriktrainingen gaan doen. Niet zozeer omdat het helpt tegen angst voor auto's enzo maar omdat jij er van leert hoe ze reageert, jij leert om haar te begeleiden bij enge dingen en zij leert dat jij er voor haar bent. Maakt echt een wereld van verschil!

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 14:56

Ik heb mijn paarden ook aan een drukke weg staan, dus moet ook direct langs een 80km weg als ik weg wil (gelukkig maar 500m voordat we lekker kunnen verdwalen in het bos :+ ). Met mijn jonge paardje heb ik eerst even wat volgoefeningen gewoon in de bak gedaan, zodat ik zeker wist dat hij mij zou vertrouwen en in mijn buurt zou blijven, en toen met de brave omapony voorop aan de wandel gegaan.
Hij stond rechtop met de eerste paar auto's, maar gewoon stug doorgewandeld, hij bleef netjes in mijn buurt (als hij sprong kon ik hem op mijn pinken in bedwang houden :+ ) en nu kunnen brommers hem op 30 cm afstand passeren *\o/*

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 15:02

troi schreef:
Zeker eerst in de bak uitgebreid schriktrainingen gaan doen. Niet zozeer omdat het helpt tegen angst voor auto's enzo maar omdat jij er van leert hoe ze reageert, jij leert om haar te begeleiden bij enge dingen en zij leert dat jij er voor haar bent. Maakt echt een wereld van verschil!


Hier sluit ik me bij aan. Er hoeft maar een klein plastic zakje voorbij te vliegen en je paard kan wellicht al schrikken hierop. Ieder paard verschilt hierin natuurlijk.

Bij een schriktraining leert je paard weer nieuwe dingen bij en weet deze misschien dan ook te accepteren, zo voorkom je al iets als je je paard mee neemt langst / op de weg.

En inderdaad een ervaren paard/ pony voorop. Goede ruiter op je paard en eventueel een er langst die bij nood in kan grijpen.

Lekker laten ontspannen en vooral niet straffen als je paard ergens van schrikt.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: 7 jarige verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 15:11

Ook aan het hoofdstel kan je paard aan de kletter.

Ook ik sluit me aan bij de schriktraining :)

Fietsers en brommers zijn gemakkelijker te oefenen- fiets zelf langs terwijl ze in de bak/ wei /op afgesloten terrein staat. Een hulpvaardige brommeraar zal er ook zeker zijn.

Als je iets naar een afgesloten terrein kunt halen, zou ik dat zeker doen. Zeker met vrachtwagens of tractoren- die kun je dan eerst met motor uit verkennen. Dan erlangs met de motor aan, dan met gas geven, dan met wat beweging naar jullie toe, dan van achteren, en dan steeds wat meer vaart.

Bekend terrein maakt veel uit, net als vertrouwen in jou/ jouw kunde om haar door iets engs te loodsen.

Als het niet lukt om het grote enge gebeuren naar jullie te halen, werkt het 'steeds dichterbij' ook. Vanuit de wei langs de kant wat te eten geven, of dichter naar de weg, en op tijd omdraaien om de druk eraf te krijgen (hierom dus ook schriktraining, om het moment te herkennen). Dan steeds wat dichterbij.

Altijd handig is om iemand anders met een ander paard mee te nemen. Desnoods met twee mensen aan jouw paard, of iemand die fietsers wat op afstand houdt.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: 7 jarige verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 15:33

En als je 't heul eng vindt: regel een onverschrokken springruiter met eindeloos geduld en een goede zit... die zijn er. Snap dat veel mensen vinden dat paarden bij hun eigen ruiter beter op hun gemak zijn. Onze ervaring is ook dat voor sommige dingen een eerlijke, ervaren en onbevreesde ruiter helpt! En bv. zelf mee gaan op een ouder paard...

ZarankaII
Berichten: 195
Geregistreerd: 16-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-17 10:16

Hoi, even druk geweest dus sorry voor de late respons. Ik twijfel of het mij zelf gaat lukken. We hebben wel zelf een tractor en een vw op het terrein dus dacht hier sowieso eerst mee te oefenen. Maar aangezien ik er al bijna langs lig in de bak als de buurman op grasmaaier rijd of aan het zagen is, durf ik de grote stap naar buiten niet te maken. Een springruiter met lef klinkt erg goed alleen kan ik die niet makkelijk vinden in mijn omgeving. Als ze die dingen in de bak hoort komt ze bijna steil omhoog en krijg ik een boksessie. Heb haar gister wel ff aangepakt want toen was het meer een gevalletje dominant willen zijn volgens mij. Voelde dat het geen echte angst was maar onder werk uitkomen. Denk dat als we eenmaal buiten kunnen rijden dat het erg fijn is als afwisseling op de dressuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 10:45

ZarankaII schreef:
Hoi, even druk geweest dus sorry voor de late respons. Ik twijfel of het mij zelf gaat lukken. We hebben wel zelf een tractor en een vw op het terrein dus dacht hier sowieso eerst mee te oefenen. Maar aangezien ik er al bijna langs lig in de bak als de buurman op grasmaaier rijd of aan het zagen is, durf ik de grote stap naar buiten niet te maken. Een springruiter met lef klinkt erg goed alleen kan ik die niet makkelijk vinden in mijn omgeving. Als ze die dingen in de bak hoort komt ze bijna steil omhoog en krijg ik een boksessie. Heb haar gister wel ff aangepakt want toen was het meer een gevalletje dominant willen zijn volgens mij. Voelde dat het geen echte angst was maar onder werk uitkomen. Denk dat als we eenmaal buiten kunnen rijden dat het erg fijn is als afwisseling op de dressuur.

Zaranka, ik lees even mee. Heb een 5 jarige die ik graag verkeersmak wil maken. Mijne is absoluut niet bang voor onze eigen tractor, ze staat in de winter in een paddock waar veel verkeer langskomt, ook groot verkeer en dan is er geen enkel probleem. Maar als ik haar weghaal bij haar vriendjes en er komt een auto langs dan vindt ze het wel heel spannend.....

Ik ga proberen om met 2 andere rustige paarden wat te gaan oefenen. Probleem is dat ik direct op een redelijk drukke weg terecht kom zodra ik van het erf afga.

Springruiter is ook nog wel een idee, maar ook lastig te vinden.

MarliesV

Berichten: 15188
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: 7 jarige verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 10:14

Hoeft niet eens een springruiter te zijn, een goede dressuur of allround ruiter is ook prima. Als het maar iemand is met lef en met stroop aan de kont.

Welke omgeving zoek je iemand? Misschien kunnen we meedenken met je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 17:37

MarliesV schreef:
Hoeft niet eens een springruiter te zijn, een goede dressuur of allround ruiter is ook prima. Als het maar iemand is met lef en met stroop aan de kont.

Welke omgeving zoek je iemand? Misschien kunnen we meedenken met je?

Klopt helemaal.

Ik woon in de [***]......

Ik wil het, het liefst zelf doen, heb wel wat lef, maar ben niet overdreven dapper :D . Zat er al aan te denken om ergens eens een advertentie/oproep te plaatsen.

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 08:53

Schriktraining lijkt mij ook een goed idee. Je paard went dan alvast aan nieuwe dingen, leert jou op die manier vertrouwen en jij kan haar reactie beter peilen. Zo zie je wanneer het te veel zou worden.

Met mijn gup van net 4 ben ik daar ook mee begonnen. Die zag ook veel spoken. Ben met hem op alles afgestapt wat eng was en hem laten 'touchen' (m'n hand aanraken) op het gene wat hij eng vind. Plastic, beelden op het erf, traktoren etc.

En zodra je naar buiten gaat merk je dat echt. Hij is kalmer, vertrouwd me, loopt nu zelf op enge (niet rijdende) dingen af en als ik niet reageer op een voorbij razende vrachtwagen is hij direct weer kalm.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 17:04

Citaat:
Met mijn gup van net 4 ben ik daar ook mee begonnen. Die zag ook veel spoken. Ben met hem op alles afgestapt wat eng was en hem laten 'touchen' (m'n hand aanraken) op het gene wat hij eng vind. Plastic, beelden op het erf, traktoren etc.

Wil je dit voor mij uitleggen? Op welk moment raakt hij je hand aan, waarom en met welk doel?