Paard doet mond open en gaat lopen tijdens rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
margaux_a
Berichten: 57
Geregistreerd: 25-05-16

Paard doet mond open en gaat lopen tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 15:28

Hallo iedereen
Ik heb mijn paard nu ongeveer 3 weken en ik ben gisteren voor de eerste keer gaan rijden. Nu merkte ik op dat ze soms haar mond open deed, hoofd in de lucht stak en dat ik niets meer te zeggen had. Haar tanden zijn nagekeken en we hebben ook een zadel laten aanpassen door een zadelmaker dus daar kan het zeker niet aan liggen. Is er iets dat ik kan doen? Of moet ze me gewoon nog leren vertrouwen? ( ik rijd zonder sperriem en met een dubbelgebroken watertrens)

fleurtjeuh
Berichten: 10316
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 15:31

margaux_a schreef:
Hallo iedereen
Ik heb mijn paard nu ongeveer 3 weken en ik ben gisteren voor de eerste keer gaan rijden. Nu merkte ik op dat ze soms haar mond open deed, hoofd in de lucht stak en dat ik niets meer te zeggen had. Haar tanden zijn nagekeken en we hebben ook een zadel laten aanpassen door een zadelmaker dus daar kan het zeker niet aan liggen. Is er iets dat ik kan doen? Of moet ze me gewoon nog leren vertrouwen? ( ik rijd zonder sperriem en met een dubbelgebroken watertrens)

Sorry, maar ik wil je uit deze droom halen.
Dat er naar is gekeken, iets aan is gedaan of dat er iets is aangemeten, zegt niet altijd dat het daarna is opgelost. Er zijn helaas een hoop prutsers op de wereld die zichzelf een vakman/vrouw of proffesional noemen..
Op welke manier ging de tandarts te werk? Elektrisch of handmatig? Gesedeerd of niet?
Hoe ging de zadelmaker te werk? Heeft diegene een mal van de rug van je paard gemaakt? Of een zadel op de rug van je paard gelegd, van alle kanten bekeken en gevoeld, zonder jou erop? Of ook met?

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 15:34

heel jammer dat hij dit nu meteen zo doet.
ik zou niet meteen naar een sperriempje of ander bit kijken, maar proberen het rijtechnisch op te lossen.
je paard is zo niet aan de hulpen en loopt dan waar hij wil.
ik zou echt les nemen en proberen dit daarmee op te lossen.
verder is het moeilijk beoordelen als je niet weet hoe jij rijdt en je het paard niet kan zien.

en ik ga er in mee dat het "nakijken" niet altijd betekend dat er dus niks aan de hand is met tanden of zadel.
Laatst bijgewerkt door dingogirl op 05-04-17 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 15:35

Probeer met minder druk te rijden, laat haar losser vooraan... Nieuw paard is altijd spannend en veelal uit je die spanning in je teugelvoering, probeer dat tegen te gaan.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 15:37

Ik zou ook beginnen met lessen. Zou er nu niet meteen vanuit gaan dat de zadelmaker niet goed is en/of tandarts. Gewoon even lessen kijken of het beter gaat en die kan je verder ook helpen. Het is voor het paard waarschijnlijk ook een hele verandering en voor hem ook spannend.

FjeLOVER
Berichten: 520
Geregistreerd: 20-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 15:40

Kan je deze mensen aanraden,
Hebben mij erg geholpem met mijn pony:

http://Www.2bONE.nl
http://Www.horsemedicine.nl

Zij kijken met zoveel visie, en extra visie dan de "doorsnee" instructeurs/trices dit doen.
Ze letten echt op elke kleine detail, en beginnen rustig bij de basis, het balanceren, contactloos nageven etc.
Zou idd geen sperriem of ander bit erin gooien, daar heeft je paardje niks aan, alleen dat het dan nóg vervelender wordt voor hem.
Succes!

margaux_a
Berichten: 57
Geregistreerd: 25-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 15:42

Degene waar ik les bij volgde, raadde me aan een sperriem en martingaal te gebruiken..... Dat ga ik zeker niet doen. Nu heb ik iemand van centered riding gecontacteerd en ik hoop dat zij me verder kan helpen.

Newallure

Berichten: 568
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Brabant

Re: Paard doet mond open en gaat lopen tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 15:46

Deed ze dit ook toen je haar proef reed of echt alleen de eerste keer bij jou?

margaux_a
Berichten: 57
Geregistreerd: 25-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 15:49

Ze deed dit pas toen ze bij mij kwam, toen ik haar ging rijden was ze wel heel gevoelig. Ze heeft ook wel een jaar stilgestaan op een weide.

Moonlight17
Berichten: 2344
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 15:51

Je hebt echt nog maar 1x gereden sinds het dier bij je staat. Nu kun je wel een hoop gaan veranderen en doen, maar bekijk het probleem is over een langere tijd. Er kan nog zoveel invloed hebben op jou en je paard op het moment. Geef jullie beiden even de tijd om aan elkaar te wennen onder het zadel.

Newallure

Berichten: 568
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 17:41

margaux_a schreef:
Ze deed dit pas toen ze bij mij kwam, toen ik haar ging rijden was ze wel heel gevoelig. Ze heeft ook wel een jaar stilgestaan op een weide.


Is ze gekeurd bij aankoop?
Wat is de reden die is gegeven dat ze een jaar op de wei heeft gestaan?

margaux_a
Berichten: 57
Geregistreerd: 25-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 20:28

Newallure schreef:
margaux_a schreef:
Ze deed dit pas toen ze bij mij kwam, toen ik haar ging rijden was ze wel heel gevoelig. Ze heeft ook wel een jaar stilgestaan op een weide.


Is ze gekeurd bij aankoop?
Wat is de reden die is gegeven dat ze een jaar op de wei heeft gestaan?

Ja ze is gekeurd en alles was inorde. Ze heeft een jaar op de weide gestaan omdat de dochter van de eigenaar gestopt was met paardrijden en ze nog even wou afwachten of haar dochter nog van gedachten zou veranderen. Voor de rest fokt diegene met Arabieren dus kon ze met haar niet veel doen (ze is een Connemara).

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 20:38

Ze kan ook gewoon door hebben dat ze dit bij jou kan doen en daarmee weg kan komen.

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 20:39

margaux_a schreef:
Degene waar ik les bij volgde, raadde me aan een sperriem en martingaal te gebruiken..... Dat ga ik zeker niet doen. Nu heb ik iemand van centered riding gecontacteerd en ik hoop dat zij me verder kan helpen.



goeie zet!

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 20:44

Grote kans dat ze gewoon een loopje met je neemt. Ik had er zelf ook zeker een sperriem aangedaan en ervoor gezorgd dat ze dit maar 1 x zou proberen bij mij.

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 20:49

Een iets onorthodoxe methode:
Doe eens aan de ringen van de trens, onder de onderkaak langs een post-elastiekje. Net op spanning. Dat zorgt er voor dat de trens rustiger over de tong ligt en niet de lagen in de bovenkaak raken.
Werkt dit, dan heb je een paardentandarts nodig.

Mona81

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 20:52

Dit laatste gegeven advies zou ik volledig in de wind slaan... Oef, wat een reactie, om er gelijk vanuit te gaan dat het paard een loopje met je neemt en hem dus minimaal letterlijk direct de mond snoert.

Gelukkig ga je advies inwinnen TS. Misschien probeert ze je uit, misschien is er iets anders aan de hand. Wat dat betreft is het altijd goed om iemand mee te laten kijken.

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 20:54

Mona81 schreef:
Dit laatste gegeven advies zou ik volledig in de wind slaan... Oef, wat een reactie, om er gelijk vanuit te gaan dat het paard een loopje met je neemt en hem dus minimaal letterlijk direct de mond snoert.

Gelukkig ga je advies inwinnen TS. Misschien probeert ze je uit, misschien is er iets anders aan de hand. Wat dat betreft is het altijd goed om iemand mee te laten kijken.


Ze had hem laten nakijken, paard was gezond en tanden zijn nagekeken. Nou dan doet hij dat maar 1 x bij mij hoor. Zijn geen leuke grapjes als ze dit doorkrijgen.

paardje1983
Berichten: 1395
Geregistreerd: 04-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 21:18

margaux_a schreef:
Degene waar ik les bij volgde, raadde me aan een sperriem en martingaal te gebruiken..... Dat ga ik zeker niet doen. Nu heb ik iemand van centered riding gecontacteerd en ik hoop dat zij me verder kan helpen.

Zal toch maar haar advies aannemen en te beginnen met een sperriem. Hoef niet heel strak maar wel dat ie weet dat ie niet zomaar zijn mond open kan doen.

margaux_a
Berichten: 57
Geregistreerd: 25-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 22:00

paardje1983 schreef:
margaux_a schreef:
Degene waar ik les bij volgde, raadde me aan een sperriem en martingaal te gebruiken..... Dat ga ik zeker niet doen. Nu heb ik iemand van centered riding gecontacteerd en ik hoop dat zij me verder kan helpen.

Zal toch maar haar advies aannemen en te beginnen met een sperriem. Hoef niet heel strak maar wel dat ie weet dat ie niet zomaar zijn mond open kan doen.

Kan ik die na verloop van tijd dan terug weglaten?

paardje1983
Berichten: 1395
Geregistreerd: 04-01-12

Re: Paard doet mond open en gaat lopen tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 22:07

Dat kan wel. Als ie doorheeft dat ie gewoon zijn mond dicht houdt dan kan dat wel.

Goof

Berichten: 28783
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Paard doet mond open en gaat lopen tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 22:10

Je hebt er welgeteld 1x op gereden nu?
Laat al die trucjes en hulpmiddelen dan lekker achterwege en ga gewoon even lekker rijden en elkaar leren kennen. Het dier heeft een jaar stilgestaan, geef het gewoon even de tijd om ook aan jouw rijstijl te wennen.

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 22:12

Is de pony een Ierse import Connemara, of in Nederland gefokt en ingereden?
Als ze een Ierse import is, hou er dan rekening mee dat ze in Ierland met stang en trens is gereden, en qua rijden met hand mogelijk niet heel subtiel gereden is. Het kan dus dat ze gewoon anticipeert op druk in haar mond.
Het kan ook zijn dat ze gewoon brutaal is, óf dat jij zelf met te veel hand rijd. Connemara merries kunnen nog wel eens persoonlijkheden zijn, die dan wel nuchter zijn, maar gebrek aan subtiliteit niet nemen.

Beste advies wat wij hier kunnen geven is dat je op zoek gaat naar een góede instructeur ( liefst een van de oude school wat mij betreft, gewoon een oude vakman), en dat je je dan ook echt laat begeleiden en adviseren door zo iemand (óók als deze iets zegt wat je niet meteen ziet zitten.)

Dit is echt iets wat je in IRL moet zien om te kunnen beoordelen wat het is. ( en wat je dus het best zou kunnen, moeten doen)

margaux_a
Berichten: 57
Geregistreerd: 25-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 22:24

Punz schreef:
Is de pony een Ierse import Connemara, of in Nederland gefokt en ingereden?
Als ze een Ierse import is, hou er dan rekening mee dat ze in Ierland met stang en trens is gereden, en qua rijden met hand mogelijk niet heel subtiel gereden is. Het kan dus dat ze gewoon anticipeert op druk in haar mond.
Het kan ook zijn dat ze gewoon brutaal is, óf dat jij zelf met te veel hand rijd. Connemara merries kunnen nog wel eens persoonlijkheden zijn, die dan wel nuchter zijn, maar gebrek aan subtiliteit niet nemen.

Beste advies wat wij hier kunnen geven is dat je op zoek gaat naar een góede instructeur ( liefst een van de oude school wat mij betreft, gewoon een oude vakman), en dat je je dan ook echt laat begeleiden en adviseren door zo iemand (óók als deze iets zegt wat je niet meteen ziet zitten.)

Dit is echt iets wat je in IRL moet zien om te kunnen beoordelen wat het is. ( en wat je dus het best zou kunnen, moeten doen)

Ze komt inderdaad van Ierland en is daar met een bustrens gereden (heb die mensen gecontacteerd). Ik heb spijtig genoeg niet de mogelijkheid om veel lessen te nemen van een goede lesgever. Dit kan ik wel 1x per maand doen want ik sta op een weide. Er is een piste in de buurt maar daar zijn spijtig genoeg geen lesgevers van buitenaf toegestaan.

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Paard doet mond open en gaat lopen tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 22:30

Nou... Dat is dan weer het voordeel van een Ierse Connemara: die redden zich op elke ondergrond. Daar heb je geen piste voor nodig!
Dan gewoon maar kijken of er iemand bij jou thuis wil komen en je op de wei wil lesgeven. En zet alles even op alles om tóch met name de komende periode begeleiding te krijgen. Dat is een investering die zich dubbel en dwars terugbetaald. En aan de andere kant: zónder die investering gaat het toch heel lastig worden voor je. Hier heb je echt hulp bij nodig. Geen ponyclub op rijvereniging in de buurt met goede instructie waar je lid van kunt worden?