Schrikachtig paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xanthos111
Berichten: 471
Geregistreerd: 30-01-13
Woonplaats: Erpe-Mere ( België)

Schrikachtig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-17 12:33

Dag allemaal ,

Sinds kort heb ik een nieuw bijrijdpaardje. Een prachtige appaloosa denkhengst van 5jaar oud. Hij is altijd voor de kar geleerd , veel trektochten gedaan en is sinds 6 maand geleden onder zadel gereden. Met de vorige ruiter heeft hij zelf enkele oefen-jumpings meegereden.

De eigenaars hebben een grote boerderij met nog wat appaloosa's maar het is vooral de bedoeling dat ik hem berijd. Er is geen piste aanwezig en aangezien de weide's er waardeloos bijliggen mag ik op straat gaan rijden ( rustige buurt , veel veldwegjes , mooie natuur) , het paard is immers toch "verkeersmak".

Nu ben ik al een aantal keer gaan wandelen en merk ik toch dat het paard zich zeer onzeker voelt wanneer hij alleen op straat is ( aan de kar was hij altijd in 2span gespannen) en is hij zeer kijkerig. Naar auto's en fietsers toe is hij heel rustig maar vooral onverwachtse voorwerpen vind hij doodeng. Hij springt dan opzij , of er nu een auto aankomt of niet , hij gaat helemaal in "vlucht-modus". Laatst had ik ook bijna een "aanrijding" met een vrachtwagen omdat hij weer begon te panikeren.

Ik probeer dan zo kalm mogelijk te blijven en hem toch langs die voorwerpen te rijden en uiteindelijk lukt dit wel , maar na een tijdje begin ik zelf onbewust toch wat onzeker te worden , wat hij natuurlijk weer voelt..

Nu wou ik voor de verandering eens in een piste gaan rijden en zijn we naar een grote buitenpiste gereden waar we al 2x gaan rijden waren en alles prima verliep. Wederom was hij nu weer heel erg nerveus (geen idee waarom). Omdat hij al enkele malen "geschrokken" was van voetgangers of een fladderend papiertje gaf de eigenaar als tip om een zweepje bij de hand te nemen omdat hij het gevoel had dat het paard mij gewoon een beetje aan het testen was.

Ik had het zweepje nog maar 2 sec in mijn hand en hij schoot er dus letterlijk in volle rengalop vandoor gevolgd door een paar gemene bokken ( echt zo hoog en scheef mogelijk om me er toch te kunnen afwerpen) waardoor ik met een smak op mijn hoofd en ribben ben beland. Had even ademnood en verschrikkelijke pijn in mijn ribben maar gelukkig was dit na een minuutje over. Wel had ik nog steeds hevige hoofdpijn (hersenschudding..?) . Uiteindelijk toch terug op het paard gestapt maar natuurlijk voelde ik mezelf erg onzeker want hij liep nog steeds met zijn hoofd omhoog te trillen op zijn benen , klaar om elk moment terug weg te schieten.
Dit gebeurde ook nog een aantal keer ( gelukkig zonder bokken) en kon ik er op blijven zitten. Maar doordat ik me echt misselijk en onzeker voelde besloot ik maar dat het genoeg was geweest en stapte ik de piste uit en terwijl we naar de trailer stapten schrok hij dus nog een keer ( geen idee van wat opnieuw) en viel ik dus weer ( gelukkig op m'n kont deze keer).

Maar nu heb ik er dus echt genoeg van... Ik heb niet snel "schrik" om te rijden maar nu heb ik dus een hele grote deuk in mijn zelfvertrouwen gekregen. De baan durf ik nu al zeker niet meer op aangezien ik er niet mag aandenken dat ik eraf word gebokt op de harde asfalt.
Ik wil ook niet meteen opgeven en de eigenaar was er zelf ook erg van aangedaan en wou graag met me naar een manege gaan met een binnenpiste waar hij misschien minder prikkels krijgt.

Ik weet gewoon niet meer wat te doen... Mensen uit mijn omgeving raden me allemaal aan om een ouder , rustiger paard te zoeken aangezien mijn vorige halve stal ook een heel rustig , beleerd paard was en ik daar veel meer van leerde dan deze jonge hengst..

Graag had ik wat tips en second opinions gekregen...

Bedankt!
Laatst bijgewerkt door xanthos111 op 18-03-17 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: Schrikachtig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 12:38

Wat rot zeg! Ik denk dat jouw zelfvertrouwen nu echt op de eerste plaats komt. Inderdaad een superbraaf paard voorlopig en pas erop als je echt weer zeker van jezelf bent.

Dit is levensgevaarlijk, het paard moet op een stabiele relatie met zijn begeleider kunnen vertrouwen anders is het in dit geval een recept voor serieuze ongelukken.

Heel veel sterkte, dit is voor jou echt balen. Blijf in jezelf geloven en zoek een paard waar jij je prettig bij voelt.

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 12:42

Ik kan je maar één advies geven: zet je leven niet in gevaar voor een paard van een ander. Jullie zijn duidelijk geen match.
Er komt vast wel weer een paard op je pad wat wel bij je past :(:)

brighteyes85Jarig

Berichten: 1208
Geregistreerd: 18-07-11
Woonplaats: waar ik wil

Re: Schrikachtig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 12:48

Een denkhengst die bereid wordt... smaakt vast lekker.
Flauw grapje sorry.

Ten eerste ben je wel eens eerder met hengsten aan het werk geweest? En ten tweede heb je iemand die je kan begeleiden hierin of een instructeur die je kan leren hoe je hier mee om moet gaan?

Ieder paard is anders en zal anders reageren op een situatie en zoals jij het beschrijft gaat er in het paard een heleboel aan vooraf. Door de signalen eerder te herkennen en op te reageren zal je sneller worden dan hem en de reacties in goede banen kunnen leiden.

xanthos111
Berichten: 471
Geregistreerd: 30-01-13
Woonplaats: Erpe-Mere ( België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-17 13:01

brighteyes85 schreef:
Een denkhengst die bereid wordt... smaakt vast lekker.
Flauw grapje sorry.

Ten eerste ben je wel eens eerder met hengsten aan het werk geweest? En ten tweede heb je iemand die je kan begeleiden hierin of een instructeur die je kan leren hoe je hier mee om moet gaan?

Ieder paard is anders en zal anders reageren op een situatie en zoals jij het beschrijft gaat er in het paard een heleboel aan vooraf. Door de signalen eerder te herkennen en op te reageren zal je sneller worden dan hem en de reacties in goede banen kunnen leiden.


Haha sorry voor de schrijf-fout!

Ik had vroeger zelf een A-pony hengstje , maar deed er enkel grondwerk mee. Dus onder het zadel heb ik inderdaad geen ervaring met hengsten.
De eigenaar van het paard ( de fokker ) gaat wel steeds mee naar de piste etc en geeft me "tips" waar nodig maar ik merk dat dit niet de tips zijn waar ik op zit te wachten... Mijn stiefzus is wel instructrice en had haar al eens aangesproken om even mee te komen kijken.

Ik merk inderdaad dat ik soms misschien onbewust de verkeerde signalen geef. Toen het paard het zweepje zag aankomen begon hij al heel "bang" te reageren en weg te stappen. ( Misschien een slechte ervaring met een zweep van vroeger...? Volgens de eigenaar niet... ). Eigenaar had toen nog het paard vast en gaf me voorzichtig het zweepje maar ik voelde , vanaf hij ging loslaten , dat hij er gewoon vandoor ging schieten. Misschien gaf ik hierdoor onbewust nog meer de prikkels naar hem door om weg te vluchten. Maar het is alleszins niet goed afgelopen.

Mijn eerste eigen paard was ook heel nerveus en kon ik uiteindelijk toch de baas en kon ik perfect inschatten maar hierna heb ik alleen nog maar grote , kalme , oudere paarden gereden (echte leermeesters) en merk nu echt dat dit en ver-van-mijn-bed show is met dit paard.... ;-)

Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 13:08

Alsof je mijn bijrijdpaard, een merrie van 5 bijna 6, beschrijft! Voor de kar tamelijk lief maar buiten onder het zadel toch onvoorspelbaar.
Goed verkeersmak, ook al zijn aanhangers wel wat spannend, maar ze schrikt van bv een hond, vuilnisbak, vogeltje enz als ze onder het zadel buiten is.
Tuurlijk is ze tamelijk jong en heeft ze dan geen oogkleppen op maar het geeft mij ook weinig zelf vertrouwen en probeer het te negeren, maar zo is ze 1 vd laatste keren buiten onder het zadel bijvoorbeeld in volle galop omgedraaid, zag ze iemand met takken lopen in. Ze zet dan haar nek er op, scheurt om en in 25 m staat ze weer stil. Wij hebben een thiedeman nu voor buiten rijden, maar ondanks dat loopt iedereen maar te pushen van: " gewoon doen, ze moet jouw vertrouwen jij bent de leider, kwestie van oefenen" enz.

Het probleem is dat ik een hele goede band ondertussen heb met het paard maar dit een struikel blok blijft.
Ik hoop hier ook tips te vinden, want inderdaad wat je beschrijft het kan op een geven moment gewoon echt te gevaarlijk worden, ik moet er niet aan denken..
Laatst bijgewerkt door Deni11 op 18-03-17 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

xanthos111
Berichten: 471
Geregistreerd: 30-01-13
Woonplaats: Erpe-Mere ( België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-17 13:09


xanthos111
Berichten: 471
Geregistreerd: 30-01-13
Woonplaats: Erpe-Mere ( België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-17 13:12

Deni11 schreef:
Alsof je mijn bijrijdpaard, een merrie van 5 bijna 6, beschrijft! Voor de kar tamelijk lief maar buiten onder het zadel toch onvoorspelbaar.
Goed verkeersmak, ook al zijn aanhangers wel wat spannend, maar ze schrikt van bv een hond, vuilnisbak, vogeltje enz als ze onder het zadel buiten is.
Tuurlijk is ze tamelijk jong en heeft ze dan geen oogkleppen op maar het geeft mij ook weinig zelf vertrouwen en probeer het te negeren, maar zo is ze 1 vd laatste keren buiten onder het zadel bijvoorbeeld in volle galop omgedraaid, zag ze iemand met takken lopen in. Ze zet dan haar nek er op, scheurt om en in 25 m staat ze weer stil. Wij hebben een thiedeman nu voor buiten rijden, maar ondanks dat loopt iedereen maar te pushen van: " gewoon doen, ze moet jouw vertrouwen jij bent de leider, kwestie van oefenen" enz.

Het probleem is dat ik een hele goede band ondertussen heb met het paard maar dit een struikel blok blijft.
Ik hoop hier ook tips te vinden, want inderdaad wat je beschrijft het kan op een geven moment gewoon echt te gevaarlijk worden, ik moet er niet aan denken..


Dat doet Flash dus ook wanneer hij bang word! Gewoon in galop omdraaien. Gelukkig gaan hier nooit bokjes bij gepaard ofzo want anders was het bij mij op straat inderdaad ook al anders afgelopen!

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 13:15

Stoppen en wel direct.
Veel te gevaarlijk die situatie.

Niet alleen voor jezelf maar ook voor je omgeving. Je wilt geen loslopende hengst op een erf omdat de ruiter gelanceerd wordt.

Edit: filmpje gezien en ja zeker stoppen.
Je zet hem totaal niet aan het werk en je ziet aan alles dat hij met de heke wereld bezig is behalve met jou. Je lift enkel mee.
Op een bevestigd paard mag je die fout maken, op een jong paard met aardig wat karakter niet.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 18-03-17 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

xanthos111
Berichten: 471
Geregistreerd: 30-01-13
Woonplaats: Erpe-Mere ( België)

Re: Schrikachtig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-17 13:17

Oké ik ben ergens wel "gerustgesteld" dat er zoveel reactie's komen die zeggen dat ik "moet" stoppen. Dacht van mezelf al dat ik een bange opgever was maar vind het inderdaad zelf ook een gevaarlijke situatie...

xanthos111
Berichten: 471
Geregistreerd: 30-01-13
Woonplaats: Erpe-Mere ( België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-17 13:21

Sizzle schreef:
Stoppen en wel direct.
Veel te gevaarlijk die situatie.

Niet alleen voor jezelf maar ook voor je omgeving. Je wilt geen loslopende hengst op een erf omdat de ruiter gelanceerd wordt.

Edit: filmpje gezien en ja zeker stoppen.
Je zet hem totaal niet aan het werk en je ziet aan alles dat hij met de heke wereld bezig is behalve met jou. Je lift enkel mee.
Op een bevestigd paard mag je die fout maken, op een jong paard met aardig wat karakter niet.

Inderdaad , was dus dat wat ik bedoel met dat ik helemaal geen ervaring heb met jonge paarden..!
Moet wel zeggen , was inderdaad nog niet aan het "werk" tijdens het filmen maar is het enigste filmpje dat ik heb. Was meer aan het losrijden maar inderdaad had weinig contact met het paard dat klopt!
Het probleem is ook dat hij totaal niet aan het been gereden is en volledig in de mond. Vanaf ik mijn been eraan leg denkt hij dat hij moet versnellen. Foutje van de vorige ruiter dus.
Er is inderdaad nog veel werk aan dit paard en vrees dat ik niet de ruiter ben die van hem het brave-rijpaard zullen maken wat de eigenaars verwachten jammergenoeg.. :)

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Schrikachtig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 13:26

Losrijden betekend niet dat je weinig contact hebt.
Met jonge paarden en zeker met hengsten zorg je dat de aandacht vanaf de eerste seconde bij jou is. Ik zie precies het omgekeerde.
Dat hij veel op de hand gereden is heeft daar ook niet zo veel mee te maken. Aandacht is aandacht.

Dat is geen verwijt maar dat is gewoon niet zo eenvoudig als je die ervaring mist.
Mijn eigen bijrijder heeft ook vaak moeite met mijn paard omdat ze rijdt alsof het een bevestigd paard is en dan gaat ie dus ineens rechts ipv links omdat ze er even met haar hoofd niet bij was.

xChanelx
Berichten: 1918
Geregistreerd: 05-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 13:32

Ten eerste: wat jammer dat het zo loopt en dat er spanning bij jullie beide is. Ik ben van mening dat tenminste één van beide de stabiele factor hoort te zijn (nuchtere, zekere ruiter bij gespannen, sensibel paard of andersom).
Mocht je het zien zitten om hier veel tijd en energie in te steken met de juiste begeleiding én je denkt dat het zelf plezier gaat opleveren: lekker doorgaan!

Mocht je zelf veel twijfels hebben of van jezelf weten dat je die spanning niet 123 kwijt bent, dan zou ik inderdaad stoppen bij dit paard.

Als je verdergaat, begin dan eerst weer eens aan de longe, zonder ruiter erop en ga op elkaar afstemmen.
Dan een ruiter erop en gefocust op de ontspanning en die haast eruit.
In het filmpje valt mij ook op dat hij gehaast draaft én daartoe de kans krijgt. Hij hoeft weinig te doen, op draven na. Speel meer met kleine overgangen of figuren, zodat hij op jou moet letten.

Succes met je keuze.

xanthos111
Berichten: 471
Geregistreerd: 30-01-13
Woonplaats: Erpe-Mere ( België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-17 13:35

xChanelx schreef:
Ten eerste: wat jammer dat het zo loopt en dat er spanning bij jullie beide is. Ik ben van mening dat tenminste één van beide de stabiele factor hoort te zijn (nuchtere, zekere ruiter bij gespannen, sensibel paard of andersom).
Mocht je het zien zitten om hier veel tijd en energie in te steken met de juiste begeleiding én je denkt dat het zelf plezier gaat opleveren: lekker doorgaan!

Mocht je zelf veel twijfels hebben of van jezelf weten dat je die spanning niet 123 kwijt bent, dan zou ik inderdaad stoppen bij dit paard.

Als je verdergaat, begin dan eerst weer eens aan de longe, zonder ruiter erop en ga op elkaar afstemmen.
Dan een ruiter erop en gefocust op de ontspanning en die haast eruit.
In het filmpje valt mij ook op dat hij gehaast draaft én daartoe de kans krijgt. Hij hoeft weinig te doen, op draven na. Speel meer met kleine overgangen of figuren, zodat hij op jou moet letten.

Succes met je keuze.

Bedankt voor de tips!

Filmpje is maar een moment opname, heb wel veel figuren gereden en overgangen en hierna was het beter! Door youtube is het filmpje ook wel een beetje versneld merk ik.

Maar denk dat ik inderdaad het berijden van dit paard beter aan iemand anders overlaat die er meer van kent en zich zelfzekerder voelt.. :)

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Schrikachtig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 14:21

Een jonge hengst als deze is nu nog te hoog gegrepen voor je. Zou ook zeker stoppen, aangezien je zelf ook niet heel zelfverzekerd bent op hem, zal hij niet minder schrikachtig worden en de situaties dus onveilig blijven. Lekker een andere uitdaging zoeken die net wat makkelijker is!

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Schrikachtig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 20:40

Dikke kans dat je een hersenschudding had trouwens, misselijkheid mn is daar wel echt een teken van (herinner je je alles precies vlak voor en na je val?).

Ik sluit me bij de rest aan, stoppen! Dit is je leven niet waard, nu 'maar' een hersenschudding wat is het volgende?

xanthos111
Berichten: 471
Geregistreerd: 30-01-13
Woonplaats: Erpe-Mere ( België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-17 20:42

troi schreef:
Dikke kans dat je een hersenschudding had trouwens, misselijkheid mn is daar wel echt een teken van (herinner je je alles precies vlak voor en na je val?).

Ik sluit me bij de rest aan, stoppen! Dit is je leven niet waard, nu 'maar' een hersenschudding wat is het volgende?

Hoi!

Ja ik herinner me alles (jammergenoeg) wel nog! Hoofdpijn is nog steeds aanwezig maar wel al een stuk minder dan gisteren. Vrees wel dat ik ook een lichte Whiplash heb want mijn nek is verschrikkelijk stijf en pijnlijk! Alsook het linker deel van mijn ribben waar ik op gevallen ben.

Vind het wel spijtig maar ga inderdaad wel stoppen met dat paardje vrees ik... Het is inderdaad mijn leven niet waard ;)

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 20:48

Zonde om te stoppen maar wel begrijpelijk. Wel een heel leuk beessie hoor. Zodra je zelf bang wordt gaat het mis.

xanthos111
Berichten: 471
Geregistreerd: 30-01-13
Woonplaats: Erpe-Mere ( België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-17 20:52

piezze schreef:
Zonde om te stoppen maar wel begrijpelijk. Wel een heel leuk beessie hoor. Zodra je zelf bang wordt gaat het mis.


Inderdaad vind het ook zonde! Heel leuk beest, en voor een jonge hengst uiteindelijk echt nog braaf. Juist nog groen achter de oren op het vlak van rijden.
Was er met veel zelfvertrouwen aan begonnen maar nu na deze val is er toch een grote deuk in gekomen jammergenoeg...

Rivjenn

Berichten: 4021
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Re: Schrikachtig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 20:57

Zonde dat het niet lukt maar wel een gaaf paard zeg!

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Schrikachtig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 21:03

Leuk paard maar die heeft voor zijn leeftijd al ontzettend veel gedaan, misschien wel te veel. Stoppen of doorgaan moet je zelf beslissen, wel altijd 150% oplettend zijn want het is een hengst. Valt me wel op dat hij zich heel erg strak houd in de bovenlijn, dan word het al lastiger om ontspannen te rijden.