Schouderbinnenwaarts

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rdj94
Berichten: 35
Geregistreerd: 08-04-07

Schouderbinnenwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-17 16:45

Hallo bokkers,

Ik ben al een tijdje bezig met het SBW, in stap snapt mijn paardje het wel, maar in draf snapt hij het niet / wil hij het niet doen. Ik heb elke week priveles, en zijn er elke week druk mee bezig. Met slof doet hij het wel, maar ik ben zelf geen voorstander van de slof dus rij er liever ook niet mee. In stap doet hij het dus wel gewoon en kan ik ook varieren in de scheefheid en in de tempo. Maar in draf wordt hij sterk en drukt zijn kaak er enorm in en dan het ik een blok beton in mijn handen. Ik hoef geen commetaar verder ik ben gewoon opzoek naar tips hoe jullie dit zouden oplossen en of verder proberen, aan de hand is er ook niks mis mee, dan doet hij het ook gewoon. Alles is nagekeken, heb een nieuw zadel die perfect ligt, tandarts is geweest en fysio ook. Het brengt in draf gewoon enorme spanning op.

Hoop dat jullie misschien iets weten , ik ben er druk mee bezig met mijn instructrice en zijn al op de goede weg dat hij nu in stap wel gewoon ontspannen kan blijven nu de draf nog volledig :)

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 16:55

Klinkt alsof je aanleuning nog niet oke is, veel paarden komen tikje omhoog als je een sb gaat rijden of een travers, maar dat is minimaal. Denk dat je met je sb nog te veel vraagt en tevreden moet zijn met schouder voor, sb is natuurlijk best lasting want met een sb (als je het correct doet) train je bepaald stukje van je paard. Het is uiteraard belangrijk dat het paard geen spanning krijgt van een oefening.

Kan je in stap de schouder voor plaatsen en sb door gewoon ontspannen te sturen? Dus zonder meer druk te gaan geven dan je rechtdoor al geeft? (je zegt dat hij hiet in stap wel snapt)
Blok beton is natuurlijk sowieso niet de bedoeling, dan is het terug naar basis en veel minder vragen dus max schoudervoor. Spanning moet eerst weg, dan kan je pas een fatsoenlijke oefening rijden, kan soms best wat tijd kosten voor dat gaat lukken, maar is echt de moeite waard, want krijgt dan echt meerwaarde.

boyar
Berichten: 146
Geregistreerd: 02-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 16:57

Als je idd zeker weet dat lichamelijk alles goed is dan kun je het eerst eens proberen op een volte... je pakt een volte 15 meter, het liefst om een pylon heen zodat je zeker weet dat je volte rond is en dat je paard mooi volgt tussen 2 teugels en 2 benen. Dan probeer je voorzichtig de achterhand eens een pasje nar buiten te drukken, belangrijk is dat je de voorhand met je buitenteugel op de volte kan houden....daarom staat de pylon er, dan kun je zien of je volte overal even groot is....belangrijk is dat je de voorhand kunt begrenzen...nu kun je ook op die volte juist de voorhand eens wat op een kleiner volte zetten (met je buitenteugel) hier een beetje mee gaan spelen en blijf je pylon altijd als middelpunt houden!!

Rdj94
Berichten: 35
Geregistreerd: 08-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-17 17:02

Sjolvir schreef:
Klinkt alsof je aanleuning nog niet oke is, veel paarden komen tikje omhoog als je een sb gaat rijden of een travers, maar dat is minimaal. Denk dat je met je sb nog te veel vraagt en tevreden moet zijn met schouder voor, sb is natuurlijk best lasting want met een sb (als je het correct doet) train je bepaald stukje van je paard. Het is uiteraard belangrijk dat het paard geen spanning krijgt van een oefening.

Kan je in stap de schouder voor plaatsen en sb door gewoon ontspannen te sturen? Dus zonder meer druk te gaan geven dan je rechtdoor al geeft? (je zegt dat hij hiet in stap wel snapt)
Blok beton is natuurlijk sowieso niet de bedoeling, dan is het terug naar basis en veel minder vragen dus max schoudervoor. Spanning moet eerst weg, dan kan je pas een fatsoenlijke oefening rijden, kan soms best wat tijd kosten voor dat gaat lukken, maar is echt de moeite waard, want krijgt dan echt meerwaarde.


In stap kan ik alles met hem vragen , zowel schouder voor als schouderbinnenwaarts. Basis is vrijwel prima verder het is echt puur in draf dat hij het gewoon lastig vind.

Rdj94
Berichten: 35
Geregistreerd: 08-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-17 17:04

boyar schreef:
Als je idd zeker weet dat lichamelijk alles goed is dan kun je het eerst eens proberen op een volte... je pakt een volte 15 meter, het liefst om een pylon heen zodat je zeker weet dat je volte rond is en dat je paard mooi volgt tussen 2 teugels en 2 benen. Dan probeer je voorzichtig de achterhand eens een pasje nar buiten te drukken, belangrijk is dat je de voorhand met je buitenteugel op de volte kan houden....daarom staat de pylon er, dan kun je zien of je volte overal even groot is....belangrijk is dat je de voorhand kunt begrenzen...nu kun je ook op die volte juist de voorhand eens wat op een kleiner volte zetten (met je buitenteugel) hier een beetje mee gaan spelen en blijf je pylon altijd als middelpunt houden!!



Ik ben af en toe wel eens bezig om indd de achterhand op een volte wat naar buiten te drukken, dit snapt hij dan beter dan het schouderbinnenwaarts, misschien indd wel een idee om met een pylon te werken, bedankt voor de tip :)

FriesWytske
Berichten: 9898
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Schouderbinnenwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 17:12

Hoe doe jij schouder binnenwaarts is mijn vraag voordat ik evt. een tip kan gaan geven?

Rdj94
Berichten: 35
Geregistreerd: 08-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-17 17:24

FriesWytske schreef:
Hoe doe jij schouder binnenwaarts is mijn vraag voordat ik evt. een tip kan gaan geven?


Ik begin meestal met een volte 10 meter in de hoek zodat de buiging al goed is, als ik dan weer op de hoefslag ben en zijn voorhand iets vd hoefslag vraag ik hem met mijn binnenbeen als hij een pasje over de hoefslag heen wil schouderbinnenwaarts, hierbij heb ik mijn binnenbeen een heel klein stukje achter de singel om hem wat opzij te duwen richting schouderbinnenwaarts, ik vraag met beide handen iets richting de kant waar hij op wil , maar houd mijn binnenteugel ontspannen, en vraag iets meer met buitenteugel zodat hij niet teveel stelling aan kan nemen.. ( vind het lastig om het zo te typen.. ) volgens mijn intructrice zijn mijn hulpen verder wel goed, maar moet mijn paard even de link leggen.. nou moet ik wel zeggen dat hij zijn kaak soms vast zet, en ik soms niet ontspannen genoeg ben ( wil het graag te snel te goed doen )

Suus___

Berichten: 9503
Geregistreerd: 20-06-04
Woonplaats: Heinenoord

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 17:26

@boyar: maar als je dat doet leer je m achterhand buitenwaards en dan heb je nooit de gewenste buiging..

Hoe ik t ze leer is net doen of ik van hand ga veranderen dan opvangen met mn buitenteugel en buitenbeen mn binnenbeen op de plaats houden en duwen 1 stapje? Feestje! Belonen dus en dit uitbouwen en erna pas afwerken

Yess

Berichten: 1345
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Hooge Zwaluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 17:32

Hoi!
Hou je je heupen en schouders wel evenwijdig aan de schouders van je paard (dus meegedraaid)? Verder hou ik mijn binnenbeen op de singel en mijn buitenbeen evt. heel iets terug. Buitenhand bij de inzet iets van de hals en meedraaien met je zit en bovenlichaam alsof je van hand gaat veranderen of een volte opgaat. Blijf wel kijken waar je heengaat. Succes

suikermeisje

Berichten: 8345
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: Schouderbinnenwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 18:14

Hoe het mij geleerd is, allebei je handen wat naar binnen zetten en binnenbrengen eraan. Niet aan je binnenhand trekken want zo klinkt het nu wel. En dat doen heel veel mensen automatisch om de stelling erin te krijgen.

Rdj94
Berichten: 35
Geregistreerd: 08-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-17 18:16

suikermeisje schreef:
Hoe het mij geleerd is, allebei je handen wat naar binnen zetten en binnenbrengen eraan. Niet aan je binnenhand trekken want zo klinkt het nu wel. En dat doen heel veel mensen automatisch om de stelling erin te krijgen.


volgens mij staat er dat ik juist niet aan de binnenkant zit ( die is vrijwel altijd ontspannen dan..)

Rdj94
Berichten: 35
Geregistreerd: 08-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-17 18:17

Yess schreef:
Hoi!
Hou je je heupen en schouders wel evenwijdig aan de schouders van je paard (dus meegedraaid)? Verder hou ik mijn binnenbeen op de singel en mijn buitenbeen evt. heel iets terug. Buitenhand bij de inzet iets van de hals en meedraaien met je zit en bovenlichaam alsof je van hand gaat veranderen of een volte opgaat. Blijf wel kijken waar je heengaat. Succes


het kijken indd waar ik heen ga moet ik nog wat beter op letten ( dat is mijn aandachtspuntje wel, en hoofd omhoog houden natuurlijk ;) ) . mijn heupen en schouder draai ik altijd wel mee, dus daar ligt het niet echt aan.

suikermeisje

Berichten: 8345
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: Schouderbinnenwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 18:36

Okee. Excuses dan hoor. Maar het advies wat ik gaf kun je wellicht proberen ondanks dat je m'n post lekker negatief opvat. Succes!

Rdj94
Berichten: 35
Geregistreerd: 08-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-17 18:41

suikermeisje schreef:
Okee. Excuses dan hoor. Maar het advies wat ik gaf kun je wellicht proberen ondanks dat je m'n post lekker negatief opvat. Succes!


ik vat je post niet negatief op.. maar zou er indd wat mee kunnen doen :)

Japeloup

Berichten: 1717
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Nieuw Balinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 18:42

Bij het lezen van hoe jij je hulp geeft, snap ik dat je paard het niet kan.
Wil niet vervelend overkomen, maar als jij je hulp niet in theorie kan uitleggen aan ons, hoe dan wel aan je paard? Voor je met een oefening begint is het imo de taak van de ruiter om tot in de puntjes te weten wat en waarom je iets moet doen.
Er kunnen zoveel dingen net niet goed gaan in de schouderbinnenwaarts dat het bijna onmogelijk is om zonder beeld je tips te geven.
Al heb ik wel mijn bedenkingen bij je hulp. Want hoe kan je lengte buiging behouden vanaf je volte 10m als jij je binnenbeen naar achter legt? Naast dat je daardoor heup buitenwaarts krijgt, gaat het gewicht van een ruiter over het algemeen naar buiten als je je binnenbeen terug legt. En als jou gewicht naar buiten gaat, kan je paard nooit lengte buiging geven. Want je zit dan op de spier waarvan je wilt dat die langer wordt.
Naast het feit dat een lange spier slapper is, komt vaak het zadel ook aan de buitenkant te liggen. En zodra een zadel scheef op de rug ligt wil een paard ook geen lengte buiging geven omdat zijn wervelkolom dan tegen een kussen van je zadel aan komt.

Is je paard makkelijk zonder zadel te rijden? Zo ja probeer dan eens je schouderbinnenwaarts. Ben dan wel benieuwd hoe hij het dan doet.

Rdj94
Berichten: 35
Geregistreerd: 08-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-17 19:05

Japeloup schreef:
Bij het lezen van hoe jij je hulp geeft, snap ik dat je paard het niet kan.
Wil niet vervelend overkomen, maar als jij je hulp niet in theorie kan uitleggen aan ons, hoe dan wel aan je paard? Voor je met een oefening begint is het imo de taak van de ruiter om tot in de puntjes te weten wat en waarom je iets moet doen.
Er kunnen zoveel dingen net niet goed gaan in de schouderbinnenwaarts dat het bijna onmogelijk is om zonder beeld je tips te geven.
Al heb ik wel mijn bedenkingen bij je hulp. Want hoe kan je lengte buiging behouden vanaf je volte 10m als jij je binnenbeen naar achter legt? Naast dat je daardoor heup buitenwaarts krijgt, gaat het gewicht van een ruiter over het algemeen naar buiten als je je binnenbeen terug legt. En als jou gewicht naar buiten gaat, kan je paard nooit lengte buiging geven. Want je zit dan op de spier waarvan je wilt dat die langer wordt.
Naast het feit dat een lange spier slapper is, komt vaak het zadel ook aan de buitenkant te liggen. En zodra een zadel scheef op de rug ligt wil een paard ook geen lengte buiging geven omdat zijn wervelkolom dan tegen een kussen van je zadel aan komt.

Is je paard makkelijk zonder zadel te rijden? Zo ja probeer dan eens je schouderbinnenwaarts. Ben dan wel benieuwd hoe hij het dan doet.



Ten eerste leg ik mijn binnenbeen niet naar achteren zoals jij beschrijft, maar een heel klein stukje. de volte 10M is mij geleerd vanwege de goede buiging te houding en dan hem mee op te nemen voor schouderbinnenwaarts. zadel ligt niet scheef op zijn rug, ik zit zoals hierboven ook heb geschreven recht op mijn paard en draai ik mijn heupen en schouders net zo mee als het paard. en qua theorie weet ik het wel, maar ik kan het gewoon niet zo goed uittypen is dat zo erg..?

En zonder zadel rij ik vaak genoeg, en ook dan vind hij het lastig.

rien10
Berichten: 14664
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 19:11

De oefening is schouder binnenwaarts.
Dus: de schouder van je paard naar binnen.
Als ik lees welke hulp jij geeft is het achterhand buitenwaarts.
Stop met werken mer je binnen been. Leg je buiten been, eerst in stap, voor de singel en geef zo Schouder Binnenwaarts aan. Als dat goed gaat kan je het in draf doen. Maar in stap gaat het al niet goed dus eerst dat boor elkaar hebben. Dan pas in draf. Succes.

vibabu

Berichten: 3417
Geregistreerd: 25-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 19:16

Maa wat is dan de bedoeling van je binnenbeen een heel klein stukje naar achter te leggen? En wat doe je met je buitenbeen?

misskrisss
Berichten: 103
Geregistreerd: 01-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 19:20

boyar schreef:
Als je idd zeker weet dat lichamelijk alles goed is dan kun je het eerst eens proberen op een volte... je pakt een volte 15 meter, het liefst om een pylon heen zodat je zeker weet dat je volte rond is en dat je paard mooi volgt tussen 2 teugels en 2 benen. Dan probeer je voorzichtig de achterhand eens een pasje nar buiten te drukken, belangrijk is dat je de voorhand met je buitenteugel op de volte kan houden....daarom staat de pylon er, dan kun je zien of je volte overal even groot is....belangrijk is dat je de voorhand kunt begrenzen...nu kun je ook op die volte juist de voorhand eens wat op een kleiner volte zetten (met je buitenteugel) hier een beetje mee gaan spelen en blijf je pylon altijd als middelpunt houden!!


Dat is geen schouder binnenwaarts. Met schouderbinnenwaarts blijft je binnenbeen op de singel, je buitenbeen gaat achter de singel om de achterbenen rechtuit de laten gaan. De voorbenen kruisen. Als je het op deze manier doet gaan de acherbenen kruisen en dan krijg je wijken.

Rdj94
Berichten: 35
Geregistreerd: 08-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-17 19:30

rien10 schreef:
De oefening is schouder binnenwaarts.
Dus: de schouder van je paard naar binnen.
Als ik lees welke hulp jij geeft is het achterhand buitenwaarts.
Stop met werken mer je binnen been. Leg je buiten been, eerst in stap, voor de singel en geef zo Schouder Binnenwaarts aan. Als dat goed gaat kan je het in draf doen. Maar in stap gaat het al niet goed dus eerst dat boor elkaar hebben. Dan pas in draf. Succes.


Ik stap heeft hij wel een goede schouderbinnenwaarts!, ik heb mijn binnenbeen vrijwel op de singel zo miss klein stukje zoals ik heb geeschreven achter de singel zijn ( miss cm ofzo) en de buitenbeen achter de singel.

haike
Berichten: 13519
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 19:35

rhondaxx schreef:
Japeloup schreef:
Bij het lezen van hoe jij je hulp geeft, snap ik dat je paard het niet kan.
Wil niet vervelend overkomen, maar als jij je hulp niet in theorie kan uitleggen aan ons, hoe dan wel aan je paard? Voor je met een oefening begint is het imo de taak van de ruiter om tot in de puntjes te weten wat en waarom je iets moet doen.
Er kunnen zoveel dingen net niet goed gaan in de schouderbinnenwaarts dat het bijna onmogelijk is om zonder beeld je tips te geven.
Al heb ik wel mijn bedenkingen bij je hulp. Want hoe kan je lengte buiging behouden vanaf je volte 10m als jij je binnenbeen naar achter legt? Naast dat je daardoor heup buitenwaarts krijgt, gaat het gewicht van een ruiter over het algemeen naar buiten als je je binnenbeen terug legt. En als jou gewicht naar buiten gaat, kan je paard nooit lengte buiging geven. Want je zit dan op de spier waarvan je wilt dat die langer wordt.
Naast het feit dat een lange spier slapper is, komt vaak het zadel ook aan de buitenkant te liggen. En zodra een zadel scheef op de rug ligt wil een paard ook geen lengte buiging geven omdat zijn wervelkolom dan tegen een kussen van je zadel aan komt.

Is je paard makkelijk zonder zadel te rijden? Zo ja probeer dan eens je schouderbinnenwaarts. Ben dan wel benieuwd hoe hij het dan doet.



Ten eerste leg ik mijn binnenbeen niet naar achteren zoals jij beschrijft, maar een heel klein stukje. de volte 10M is mij geleerd vanwege de goede buiging te houding en dan hem mee op te nemen voor schouderbinnenwaarts. zadel ligt niet scheef op zijn rug, ik zit zoals hierboven ook heb geschreven recht op mijn paard en draai ik mijn heupen en schouders net zo mee als het paard. en qua theorie weet ik het wel, maar ik kan het gewoon niet zo goed uittypen is dat zo erg..?

En zonder zadel rij ik vaak genoeg, en ook dan vind hij het lastig.


Zet het eens op film want zo te lezen heb jij het idee dat je alles goed doet, en heb je toch ergens miscommunicatie. Met beeldmateriaal is het makkelijker te bekijken waar de winst is te behalen

Japeloup

Berichten: 1717
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Nieuw Balinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 19:35

vibabu schreef:
Maa wat is dan de bedoeling van je binnenbeen een heel klein stukje naar achter te leggen? En wat doe je met je buitenbeen?

Ben ik ook benieuwd naar.

Als ik bij een nieuwe leerling kom dan wil ik graag weten waar hun kennis en ervaring is. Kennis door hun te vragen een hulp zo uit te leggen alsof het een spreekbeurt op school of precentatie voor collega's is en dat mensen die weinig tot geen ruiter zijn, snappen wat de bedoeling is en hoe het er uit hoort te zien.
Als je het in detail kan uitleggen Bennie vaak in staat om ook te voelen wanneer en waarom het mis gaat. Maar dat is mijn ervaring.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 19:38

Zo zie je maar dat iedereen het toch weer anders doet;

schouderbinnenwaarts leerde ik mijn paard aan door een volte te vragen en zodra de voorbenen van de hoefslag afkwamen buitenhand begrenzen. Mijn benen bleven op hun plaats.

Bij traver of renver ging er idd een been van mij naar achteren en begrensde ik beide handen zodat ze voor rechtdoor bleef lopen.

Vertel het misschien heel simpel, maar werkte wel voor mij en mijn paard.

Rdj94
Berichten: 35
Geregistreerd: 08-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-17 19:40

MiniMeLona schreef:
Zo zie je maar dat iedereen het toch weer anders doet;

schouderbinnenwaarts leerde ik mijn paard aan door een volte te vragen en zodra de voorbenen van de hoefslag afkwamen buitenhand begrenzen. Mijn benen bleven op hun plaats.

Bij traver of renver ging er idd een been van mij naar achteren en begrensde ik beide handen zodat ze voor rechtdoor bleef lopen.

Vertel het misschien heel simpel, maar werkte wel voor mij en mijn paard.


eindelijk eens iemand die gewoon normaal zegt, en niet direct aanvalt. precies dit waarom ik nooit wat op bokt verder zet omdat direct wordt aangevallen..

Japeloup

Berichten: 1717
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Nieuw Balinge

Re: Schouderbinnenwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 19:45

Sorry als ik aanvallend over kom. Zo bedoel ik het zeker niet.