Wanneer stelling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xminthe

Berichten: 44
Geregistreerd: 19-10-16

Wanneer stelling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 15:07

hoooi ik weet wel hoe je stelling vraagt maar ben even vergeten wanneer en heb volgende week pas les. Wanneer vraag je nou stelling? In de hoeken toch? En wanneer nogmeer?

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 16:04

stelling vragen en verkrijgen is niet een oefening zoals een volte rijden of wijken, het is eigenlijk iets dat je overal en altijd zou moeten kunnen vragen, bij eender welke oefening die je doet dus zelfs gewoon bij het stilstaan, tijdens het rijden, in stap , in draf , in galop, tijdens het achterwaarts gaan , tijdens het rijden van een volte zowel links als rechts dus ook contra-stelling, dit is gewoon een basis die bij elke oefening past en/of nodig is.
Wijken voor het been in contra-stelling is dan eigenlijk een appuyement geworden.

xminthe

Berichten: 44
Geregistreerd: 19-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 16:31

oh ja dankje maar maakt het dan uit wanneer je stelling vraagt of zijn daar regels voor want ik rijd net 5 maanden en vergeet nog wel eens om stelling te vrwgen

Jellybeans
Berichten: 2556
Geregistreerd: 02-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 16:33

xnkosi schreef:
oh ja dankje maar maakt het dan uit wanneer je stelling vraagt of zijn daar regels voor want ik rijd net 5 maanden en vergeet nog wel eens om stelling te vrwgen


Als je nog niet zo lang rijdt is het nog niet erg als je je soms vergeet je focussen op stelling. Dan zijn er nog genoeg andere dingen die belangrijker zijn. ;)
Maar om antwoord te geven op je vraag, je kunt over het algemeen het beste beginnen met stelling leren vragen in de hoeken en op de volte/slangenvolte.

xminthe

Berichten: 44
Geregistreerd: 19-10-16

Re: Wanneer stelling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 18:22

ah ja dat met die hoeken en volte snap ik wel :) maar wanneer moet je het in de slangenvolte doen?

Laurievc

Berichten: 4421
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Wanneer stelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 18:23

Ook in de bochten. Op de rechte stukken rechtstellen en in de bochten kan je dan binnenstelling vragen :)

xminthe

Berichten: 44
Geregistreerd: 19-10-16

Re: Wanneer stelling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 18:29

ohh super erg bedankt nu snap ik het! nu is het nog een kwestie van eraan denken haha

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Re: Wanneer stelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 21:41

het heeft eigenlijk heel weinig zin, als je nog maar 5 maanden paardrijd, je leert tijdens de lessen wat je nodig hebt. Ga daar mee verder en begin niet extreem veel dingen door elkaar te proberen het is zeer zeker al moeilijk genoeg.

xdandelion
Berichten: 76
Geregistreerd: 08-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 21:49

Ik lees net dat je nog maar vijf maanden rijdt. Nu weet ik natuurlijk niet hoe snel je alles oppakt, de één is sneller dan de ander, maar ik wil je het advies geven eerst goed 'het gevoel' te vinden. Natuurlijk kun je proberen stelling te vragen in hoeken en bochten, maar denk soms ook goed aan de basis! :)

Maar even het antwoord op je vraag: Stelling vraag je in hoeken en bochten. Dan vraag je de stelling naar binnen, maar het is ook belangrijk dat je op rechte stukken het paard rechte stelling vraagt.

xminthe

Berichten: 44
Geregistreerd: 19-10-16

Re: Wanneer stelling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-17 01:05

hey xdandelion ik pak dingen heel snel op daarom maakte ik dit topic :) bedankt voor je antwoord!

Theeglas

Berichten: 2544
Geregistreerd: 31-08-04
Woonplaats: Avenhorn (Noord-Holland)

Re: Wanneer stelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 12:48

Het wordt hier eigenlijk al heel goed gezegd.
Stelling is het laten buigen van het paardenlijf om op een juiste manier een wending te kunnen rijden. Dus eigenlijk in iedere situatie waarin je niet rechtuit gaat zal je paard moeten buigen (dus niet alleen naar binnen kijken, maar ook hele rug buigen). Denk aan iedere hoek van je bak, voltes, maar ook de wendingen van hand veranderen.
Je krijgt stelling door de binnenhand iets van de hand te halen, je binnenbeen aan te drijven. Je lesgeefster kan je de hulpen op het paard eens laten zien en je aangeven wanneer je juiste stelling en buiging hebt.
Veel succes!

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 13:08

Je paard volgt de mate van buiging in wat het figuur zelf ook aan buiging heeft.
Dus heb je een grote volte is daar de buiging niet zo scherp van als een kleine volte.
Dus in die grote volte hoef je paard ook minder scherp te buigen.

voor je zelf, kijk waar je heen gaat, dan draai je ook je schouders mee en op die manier neem je als het ware ook je paard mee in waar je naar toe wilt.

Afbeelding

Afbeelding