'trucjes' tijdens het trainen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

'trucjes' tijdens het trainen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-16 13:22

Ik ben benieuwd wat de mening van de andere bokkers hierover is.

Met trucjes tijdens het trainen bedoel ik dat je een oefening herhaalt, zo vaak dat het paard doorkrijgt wat de bedoeling is en het trucje doorheeft; het gaat het spelletje meespelen.

Een voorbeeld; je rijdt telkens tussen 2 pilonnen 8jes. Zodra je de halve volte om de pilon hebt voldaan en je op het diagonale stuk komt, versnel je totdat je de volte weer ingaat voor de volgende pilon.

Na dit x keer gedaan te hebben (het ene paard is sneller van begrip als het andere) versnelt het paard zodra het de volte uitkomt uit zichzelf.

Vinden jullie dit gewenst, of juist niet, en waarom?
Ik ben heel benieuwd naar andermans visie :D

Brand los!

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 13:32

Nu ben ik een absolute beginner (ik wil na een ongeluk jaren geleden het rijden weer op gaan pakken, dochter rijdt wel), maar mij persoonlijk lijkt dit niet gewenst.
Heel veel herhaling lijkt mij te saai en te voorspelbaar voor het paard en het lijkt mij dat het paard gehoorzaam moet zijn aan je hulpen i.p.v. zelf te beslissen wat het moet doen.

Ik zou bang zijn dat je zo'n paard creëert dan dat vanzelf wilt gaan wijken, omdat dat in de training immers altijd gebeurt als je bij C afwend. Of die bij K vanzelf aangaloppeerd, omdat je die hoek altijd gebruikt.
Dat het dan moeilijker wordt als je juist op die plek eens een andere oefening wilt rijden.

Ik denk zelf dat je juist een paard scherp houdt door veel af te wisselen. Slecht of niet uitgevoerde oefeningen negeert en bij jezelf te rade gaat of je paard het wel kan en of hij het wel snapt. En goed uitgevoerde oefeningen of goede pogingen goed beloont.

Maar nogmaals ik voel me vaak een leek dus ik ben benieuwd hoe andere hier over denken.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 31-12-16 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 13:32

Nee, eigenlijk niet. De ruiter kiest waar je heen gaat en hoe snel. Als je dit aan hem/haar wilt leren dat het altijd zo hoort als een echt "trucje" dan is het natuurlijk wel gewenst.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 13:34

Lastige.
Aan de ene kant is natuurlijk alles herhaling en bevestiging van wat ze kennen en leren.
Andere kant is dat een paard die het als trucje kent niet meer zo bereid om op je hulpen te letten.
Ik had heel veel moeite met wijken met mijn vorige paard, zodra ik maar afwende reageerde zij niet meer goed op de hulpen maar raffelde zelf snel de oefening af.
Dankzij hele fijne instructrice het uiteindelijk goed voor elkaar gekregen maar het bleef een oefening die ik niet te vaak moest doen en waar ik heel geconcentreerd bij moest blijven.

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-16 13:41

Leuk om al reacties te zien! Ik zal ook mijn insteek erbij zetten;

Ik vind het heel gewenst bij mijn paard. Mijn instructeur moedigt het ook aan zodat hij lol krijgt in het spelletje genaamd 'trainen'.

Het paard vind het niet erg leuk om op de baan te werken, echter kan ik in het bos niet op dezelfde manier voltes rijden en slalommen als op de baan dus paard moet toch ook aan de bak op de baan.

Om het uitdagend voor hem te maken verzin ik spelletjes die hem uitdagen om mee te denken en samen te werken ipv mopperend zonder actieve houding te volgen wat ik vraag.

Voor mij is het dus een manier om plezier op de baan te creëren en zie ik het als zeer gewenst als het paard reageert op mijn spelletje; het maakt hem juist alert.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: 'trucjes' tijdens het trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 13:45

Mijn merrie loopt hele proeven vanzelf. Al de tweede keer dat ze ze loopt. Niet heel ideaal, want ze is niet zo van de nette afwerking :') Ik vind het in ieder geval over het algemeen niet wenselijk

NuevaAtalaya

Berichten: 72
Geregistreerd: 28-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 17:26

Ik vind het niet erg gewenst. Ik had ook dat mijn paard op een gegeven moment bepaalde dressuurproeven uit zijn hoofd kende waardoor hij ook uit zichzelf al begon met het uitvoeren van de oefening. Meestal deed hij dit dan al veel vroeger dan de bedoeling was wat niet erg handig is als je op wedstrijd gaat. Verder vind ik ook dat de ruiter het tempo en de richting moet bepalen, niet het paard.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Re: 'trucjes' tijdens het trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 17:30

Hangt compleet af van de situatie en discipline. Bij bijv. barrelracen is het wel handig als je paard weet wat 'ie doen moet en al enorm veel go heeft, idem met in de startboxen staan op de renbaan. Beetje banketstaaf als je 'm dan nog moet wakker schudden.

Brainless

Berichten: 29722
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 17:34

Ik vind het niet gewenst;
Anders krijg je dat een paard te veel zelf gaat nadenken en altijd dat gaat doen ook al wil jij als ruiter het niet.
Ik heb een paard gereden die niet op de binnenhoefslag kon lopen, want die had geleerd dat je dan moest wijken naar de HS.
Dat duurt dan heel lang voordat je dat eruit hebt.

Net zoals dat je altijd op 1 plek gaat galopperen in het bos, als ze dat eenmaal uit zichzelf gaan doen (en ze niet terug kan nemen); mis je dus een stukje controle.

Zodra een paard voor mij (uit) gaat denken, dan ga ik gelijk over op een andere oefening.

Shenavallie
Berichten: 11573
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 17:42

Ik sluit me aan bij Fenrir, wat betreft de discipline, maar verder vind ik het absoluut ongewenst. De controle moet bij de ruiter liggen en niet bij het paard. Hiermee voorkom je allerlei andere narigheden in andere situaties, waarbij het paard dan ook de controle neemt. Bezint eer ge begint.

Shenavallie
Berichten: 11573
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 17:43

Brainless schreef:
Ik vind het niet gewenst;
Anders krijg je dat een paard te veel zelf gaat nadenken en altijd dat gaat doen ook al wil jij als ruiter het niet.
Ik heb een paard gereden die niet op de binnenhoefslag kon lopen, want die had geleerd dat je dan moest wijken naar de HS.
Dat duurt dan heel lang voordat je dat eruit hebt.

Net zoals dat je altijd op 1 plek gaat galopperen in het bos, als ze dat eenmaal uit zichzelf gaan doen (en ze niet terug kan nemen); mis je dus een stukje controle.

Zodra een paard voor mij (uit) gaat denken, dan ga ik gelijk over op een andere oefening.

Inderdaad, meteen van oefening veranderen voordat de 'leiding' van plek verschuift.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 17:46

Ik vind het niet gewenst. Hij mag mee denken maar niet voor- denken. En dat doet ie wel in jouw voorbeeld. Ze mogen aanbieden maar uiteindelijk wil ik wel dat ze op mijn hulp wachten. :)

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 17:46

Ongewenst. Een paard moet op de hulpen staan, niet op het trucje.
Erg vervelend als ze bepaalde dingen wel weten en zelf al gaan invullen. Vaak inderdaad al veel te vroeg.
En dan juist weer vervelend gaan doen want ze mogen nog niet. Zoals de voorbeelden van de proeven hierboven.

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Re: 'trucjes' tijdens het trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 17:52

Paarden leren idd door eindeloos te herhalen, maar het is verkeerd als ze dan ook zelf enken te weten nu komt er dit en zal dit of dat wel volgen. Jij moet altijd bepalen waar en hoe, niet het paard. Opletten met zoiets, niet doen dus.

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 17:53

Tsja, weetje, een paard is een levend wezen die slimmer is dan wij soms denken. Ik vind het zeker gewenst als mijn paard nadenkt en probeert, dan kan ik alleen maar belonen.. je wilt JUIST dat je paard het denkgedeelte van zn brein gebuikt, niet alleen zn 'survival' gedeelte. Ik vind het altijd heel gaaf als ik mn paard iets nieuws aanleer en hij probeert. Terwijl mensen vaak juist gefrustreerd raken... bijvoorbeeld als sidepass wil en hij probeert vooruit, achteruit, andere kant zijwaards etc totdat hij ook maar de goede richting op denkt, dan doe ik de druk er af. Hij doet t misschien niet meteen goed, maar dat hoeft ook niet. Hij probeert en daar gaat het mij om.. Op die manier ga je een heel fijn paard krijgen die wat voor je wíl doen, ipv het doet omdat het moet.
Jij leert je paard letterlijk aan om die oefening met die pylonnen te doen, je herhaalt het zo vaak dus hij weet wat je wilt. Hij probeert dus te doen wat jij wilt, dat is toch hartstikke goed van hem? Hij doet precies wat jij vraagt. Wil je dit niet, moet je het niet zo vaak herhalen. Het verbaast mij dat zoveel mensen zeggen dat het ongewenst is.. Het paard probeert, beter kan je niet hebben.

Echte horsemanship komt van beide kanten, jij bent wel de leider en zegt wat wel en niet kan. Maar je paard is geen machine, hij mag ook zijn eigen mening hebben. Hij heeft een brein en kan denken... Wil jij de enige zijn die kan denken, wil jij macht hebben, koop dan een quad. Geen levend dier.
Daarnaast is een niet-denkend paard levensgevaarlijk. Hier valt het nog mee, maar in t wilde westen kan dat wel eens je dood worden. Je moet je paard namelijk kunnen vertrouwen op de weg en voor wilde dieren

JudithGigi

Berichten: 4201
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: 'trucjes' tijdens het trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 17:57

Ik vind het wel ongewenst. Ik wil graag dat een paard een oefening doet op mijn hulpen, niet omdat hij denkt te moeten doen wat hij vaker heeft gedaan.

Helaas anticipeert mijn paard nogal op elke oefening :')

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 17:58

Dat zeggen de mensen niet eileen. Dat ze macht willen enz.
Maar als je ze dingen aan wilt leren, herhalen, wat we allemaal willen, moet je ze dingen aanleren waar we echt wat aan hebben.

Dat ze bijvoorbeeld op een kleine kuitdruk reageren.
Op je zit reageren.
Op je stem bij een HO.


Daar heb je ook wat aan als je midden in het bos zit en hij schrikt ergens van. Niet op die pilon die we niet bij hebben.
Met je zit hou je hem bij je. Met die kuit druk je hem weg van die sloot waar hij dreigde in te lopen. En met die HO staat hij compleet stil. En met die braaf en die aai over zijn hals beloof je hem weer helemaal voor alles wat je hem had aangeleerd.

Kayleigh__

Berichten: 1072
Geregistreerd: 19-02-09
Woonplaats: Midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 17:59

Bij mij is dit niet gewenst. Overigens nam ik dit soort oefeningen wel mee in de training, na 2x hetzelfde te hebben gedaan ging mijn paard zelf nadenken. Juist als hij iets doorhad maakte ik er iets anders van in de zin van ander tempo, andere kant op. Bijvoorbeeld lange zijde van de bak een hoger tempo, de korte zijdes een lager tempo. Na 2x ging hij dit uit zichzelf doen, dan ging ik het omdraaien en juist de korte zijde het rustige tempo pakken.
Hij werd daardoor heel alert op mij.

D_eem

Berichten: 33
Geregistreerd: 23-04-15
Woonplaats: Woudrichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 18:24

Ik streef er zelf naar om uiteindelijk een paard te hebben dat met veel plezier aan het werk gaat, maar ten allen tijden alert is op mij en netjes afwacht tot de volgende aanwijzing/hulp.

Ik zou mezelf dus tegenspreken al zou ik het wenselijk vinden al neemt mijn paard zelf het voortouw.

Daarnaast loop je in een later stadium vast als je rijdt volgens "trucjes". Je paard staat dan niet fijn genoeg aan de hulpen om nuanceringen aan te brengen in de oefening.

Door vele korte herhalingen, op het juiste moment belonen en veel afwisseling merk ik dat de paarden enthousiast worden, mee gaan denken en zelfs extra hun best gaan doen voor je.
Ze mogen van mij veel en moeten weinig. Zolang het maar binnen de grenzen blijft die ik stel.


Al zou ik 8'tjes rijden en het paard versnelt in draf is dat, omdat ik dat toe laat. Besluit ik nu dat ik juist wil vertragen op de diagonaal zou dat net zo goed moeten kunnen.

De uitspraak "Ask for much, be content with little, and reward often" van Captain Beudant is voor mij de sleutel naar een goede training.

Edit: typo

Brainless

Berichten: 29722
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: 'trucjes' tijdens het trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 18:59

@Eileen
Ik wil zeker een meedenkend paard en ook prima als hij wat probeert.
Maar stel ik rij op een stuk waar ik altijd galoppeer en hij begint en stopt niet meer totdat hij aan het eind is en daar echt altijd netjes stopt....
Dat is (in mijn ogen) niet gewenst.
Wel gewenst is dat hij een galopje oppakt en (stel er staat een kind midden op het pad) ik rustig Nee tegen het paard kan zeggen en dat hij denkt... oliebol, maar ik wil zo graag; maar ok ik blijf bij je.
Niet ... ik ga toch wat er ook gebeurd.

Een paard wat springt over een boomstam die onverwacht over het pad ligt... Top
Een paard die alle hindernissen in de bak neemt terwijl de ruiter dat niet wilt.... een grote nono.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 19:04

Het ligt er m.i. maar net aan hoe je het gebruikt. Mijn paard vindt het lastig om in draf tempo te behouden in de zijgangen. Daarom rij ik vlak voor en vlak na de zijgang een tempowisseling naar een hoger tempo. Mijn paard herkent de volgorde en gaat tijdens de zijgang anticiperen op 'ik moet zo harder', waardoor zijn tempo in de zijgang ook constanter blijft.
Merk ik dat mijn paard te veel gaat meedenken (dus het tempo in de zijgang wordt te hoog), dan heb ik mijn 'trucje' niet meer nodig en rij ik bij het uitkomen van de zijgang een andere oefening (bijv. volte 10 meter).

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-16 22:19

Brainless schreef:
@Eileen
Ik wil zeker een meedenkend paard en ook prima als hij wat probeert.
Maar stel ik rij op een stuk waar ik altijd galoppeer en hij begint en stopt niet meer totdat hij aan het eind is en daar echt altijd netjes stopt....
Dat is (in mijn ogen) niet gewenst.
Wel gewenst is dat hij een galopje oppakt en (stel er staat een kind midden op het pad) ik rustig Nee tegen het paard kan zeggen en dat hij denkt... oliebol, maar ik wil zo graag; maar ok ik blijf bij je.
Niet ... ik ga toch wat er ook gebeurd.

Een paard wat springt over een boomstam die onverwacht over het pad ligt... Top
Een paard die alle hindernissen in de bak neemt terwijl de ruiter dat niet wilt.... een grote nono.



Dat is denk ik inderdaad het verschil wat ik ook in wat de anderen vertellen herken; je paard die jou negeert en zijn trucje uitvoert, of een paard die een oefening herkent en met enthousiasme meedenkt en reageert.

Wat iemand anders zegt, over zodra je paard het doorheeft een andere oefening doen, is natuurlijk precies de bedoeling lijkt me bij het uitvoeren van het 'aanleren van een trucje'. Zodra het enthousiasme is gewekt probeer je het enthousiasme bij een andere oefening hoog te houden.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 22:47

Ik maak er wel gebruik van maar dan op een iets andere manier. Oefeningen die moeilijk zijn waardoor paarden hun voorwaartse drang verliezen leer ik ze richting uitgang aan. Daar willen ze graag naartoe dus grotere kans dat je de eerste keren al iets krijgt wat lijkt op schouderbinnenwaarts of travers zonder al teveel taktverlies

Idem met springen. De allereerste sprongen worden richting uitgang gebouwd. Zal een parcoursbouwer in het B ook meestal doen om de paarden makkelijker op gang te krijgen

Het schot gebruik ik weer als optische rem. Dan hoef je er veel minder aan te begrenzen met terugnemen.

RavenIris

Berichten: 769
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Scherpenheuvel, België

Re: 'trucjes' tijdens het trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 23:00

Ik gebruik dit soort dingetjes wel in training, vooral wanneer ik een vijfganger een gesprongen galop wil leren (die neigen vaak naar viertakt of gewoon telgang). Vooral het aanspringen is daarbij belangrijk, zodat ze echt een sprong nemen vanuit het achterbeen.
Dan kies ik 1 punt in de bak, waar ik telkens opnieuw aanspring. In het begin gaat dat vaak heel moeilijk, maar na een paar keer gaat het paard zichzelf al voorbereiden op de overgang en meer gewicht naar de achterhand plaatsen. Het aanspringen gebeurt nog steeds op commando natuurlijk, maar doordat het paard meedenkt gaat de overgang vaak veel soepeler. :)

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Re: 'trucjes' tijdens het trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 23:57

Ik maak er gebruik van in de training. Als het paard weet dat hij moet versnellen op de diagonaal uit het voorbeeld, dan gebruik ik dat om hem meer op het achterbeen te zetten. De drang naar voren heeft hij dan, alleen nog paard op de goede manier opvangen en je hebt je doel bereikt.
Van mij mag een paard meedenken, graag zelfs, maar hij moet wel gehoorzaam blijven. Dus doen we ook wachtoefeningen, een keer halthouden ipv vertrekken bijvoorbeeld.