Vraagje over de draf/stap verruimen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
horzieloverr

Berichten: 565
Geregistreerd: 14-08-16
Woonplaats: NL

Vraagje over de draf/stap verruimen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-16 17:50

Hoi hoi,

ik rijd een tijdje F proefjes op de manege, Ga nu F7 rijden. Ik heb alleen een vraagje, hoe kan je goed de stap/draf verruimen? want ik krijg daar altijd een 5 voor.. :')
Ik rijd op manege pony's

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 17:54

Met je handen naar voren om meer ruimte te geven, wel contact houden met de mond. Leg je benen iets naar achter, niet te veel been geven want dat gaat je paard juist sneller.

horzieloverr

Berichten: 565
Geregistreerd: 14-08-16
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-16 21:08

Pichu schreef:
Met je handen naar voren om meer ruimte te geven, wel contact houden met de mond. Leg je benen iets naar achter, niet te veel been geven want dat gaat je paard juist sneller.


Oke, bedankt!

Renaatt92
Berichten: 310
Geregistreerd: 20-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 21:16

Ik heb altijd geleerd dat je in stap om en om aan moet sporen (in het tempo van het paard, op het moment dat hij zijn achterbeen optilt). De hals iets meer ruimte geven.

koend
Berichten: 1256
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Vraagje over de draf/stap verruimen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 09:19

Let er op dat je bij het inrijden, direct vlot voorwaarts rijdt en rijd vooraf veel korte tempowisselingen in draf. Laat hem vooraf ook al eens goed door galopperen.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Vraagje over de draf/stap verruimen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 09:28

In de hoek voor de oefening gevraagd wordt kan je je paard ook iets meer opvangen en een beetje verzamelen zodat het verschil groter wordt. Daarnaast voor waken dat paard dus een grotere pas moet gaan maken en niet sneller. Zou dat in de les ook regelmatig gaan oefenen met je instructrice.

Tanky

Berichten: 59
Geregistreerd: 13-11-12
Woonplaats: Zeeland (N.Br.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 11:17

De meest nuttige tip die ik een hele poos terug kreeg, heeft voor mij altijd nog gewerkt! Ik kreeg de tip toen ik nog mijn eigen paardje had, een NRPS'je, maar ook bij de Fries en Quarter die ik gereden heb werkte het. Zelfs de Tinker die ik nu rijd leert hierdoor te verruimen!

Voordat je gaat verruimen, maak je een kleine ophouding met je handen. Niet trekken!! Gewoon een stevige vuist maken (zonder je polsen/vuisten naar je toe te draaien!) is voldoende. Dan geef je been, maar omdat je de ophouding maakt vang je je paard mooi op. Doe dit ongeveer drie passen voordat je wil gaan verruimen.
Op het moment dat je de lijn inrijdt waar je de verruiming wil laten zien, geef je weer been en laat je de ophouding tegelijkertijd los. Je zult zien dat je paard zijn neus ietsje naar voren brengt en zijn passen verruimd.

Let er wel goed op dat je niet gaat trekken in de mond van het paard! Als je dat doet gaat je paard achter de teugel lopen (met de kin op de borst). En dat is alles behalve aardig en vriendelijk voor je paard!

Daarom moet je het ook niet te ver van te voren doen. Als je bijvoorbeeld wil verruimen op de diagonaal, begin je nadat je de hoek inrijdt en net voordat je de wending inzet. Op het moment dat je paard goed uit de wending is en weer recht loopt, laat je de ophouding los en geef je weer been.

pien_2010

Berichten: 43261
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Vraagje over de draf/stap verruimen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 19:47

Je topic vraag is meer een rijtechnische vraag waarmee je op wedstrijd hogere punten wilt halen. Daarom verplaats ik je topic van wedstrijd vragen naar rijtechnische vragen.

WD-V → RT-V

horzieloverr

Berichten: 565
Geregistreerd: 14-08-16
Woonplaats: NL

Re: Vraagje over de draf/stap verruimen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-16 22:16

Bedankt, iedereen! Ga ik mee aan de slag

nutella_life
Berichten: 31
Geregistreerd: 17-10-16

Re: Vraagje over de draf/stap verruimen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 20:15

Wanneer ik vroeger op de lange zijde wilde verruimen maakte ik altijd mijn paard op de korte zijde een beetje 'heter'. Ik reed haar een beetje bij elkaar en liet haar snellere maar kortere passen nemen door van mijn been naar mijn hand te rijden: ik geef been en vang evenveel op met mijn hand. Wanneer je afwendt om te gaan verruimen, doe je je handen een beetje naar voor en geef je been. Doordat je je paard vooraf al heter hebt gemaakt, zal hij makkelijker verruimen. Zorg wel dat je ook een beetje opvangt zodat hij er niet met je vandoor holt. Later kun je het verruimen proberen door vooraf minder bij elkaar te rijden en kijken hoe het het makkelijkst gaat.

Veel succes!

Jasmijnjay
Berichten: 23
Geregistreerd: 30-08-16
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Vraagje over de draf/stap verruimen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 17:51

Van voor inhouden en been bijgeven, zo heb ik het geleerd. ( ligt inhouden dus niet trekken)

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 18:14

Renaatt92 schreef:
Ik heb altijd geleerd dat je in stap om en om aan moet sporen (in het tempo van het paard, op het moment dat hij zijn achterbeen optilt). De hals iets meer ruimte geven.


Zo heb ik het ook geleerd. Dus wanneer het paard zijn rechterachterbeen optilt moet jij met je rechterbeen iets meer drijven, wanneer hij zijn linkerachterbeen optilt moet jij met je linkerbeen drijven. Je vraagt dan om met dat achterbeen een grotere pas te maken. Je kan voelen welk achterbeen je paard optilt omdat hij dan aan die kant hol wordt. Het voelen leer je best met hulp van iemand op de grond die zegt wanneer welk achterbeen opgetild wordt. En nog beter wanneer je daarbij je ogen sluit.

Miirtheex_x

Berichten: 93
Geregistreerd: 09-02-12
Woonplaats: Pijnacker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 10:44

Op manege pony's is het denk ik wel iets lastiger, omdat er meerdere kinderen op rijden en ze daardoor misschien wat minder op hulpen reageren dan een eigen paard of pony.
Zoals hierboven geschreven is naar mijn idee ook de beste manier, voor je begint heel licht inhouden en op de zijde waar je moet verruimen om en om been geven.
Soms helpt stuwen met je zit ook mits je paard of pony hieraan gewend is. Succes!

koosje14

Berichten: 75
Geregistreerd: 26-03-14

Re: Vraagje over de draf/stap verruimen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 18:18

ophouding maken voor je begint. dan bij het verruimen de hals een beetje laten streken. en na het verruimen terug nemen +:)+

_Joelle

Berichten: 317
Geregistreerd: 08-09-15

Re: Vraagje over de draf/stap verruimen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 18:22

bij de middenstap de teugels iets langer laten en dan zorgen dat hij helmaal door hetlijf stapt dus neusje mooi laten zakken en goed doorstappen.
bij de draf in de hoek voor de diagonaaliets opvangen en dan de diagonaaloprijden en dan een keer goed beengeven maar nogniet zo erg dat hij op zijn top zit zegmaar met veruimen,op x geef je een laatste keer been zodat hij dan het maximale verruimt

brittms
Berichten: 66
Geregistreerd: 26-10-16
Woonplaats: Tussen Utrecht/Amsterdam

Re: Vraagje over de draf/stap verruimen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 23:00

Nog even een kleine toevoeging: zorg ervoor dat je paard niet te veel sneller gaat en het tempo uiteindelijk overneemt, maar enkel de passen laat verruimen en ook duidelijk het terugnemen tonen!

tamary

Berichten: 29180
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 23:14

Sclimpre schreef:
Renaatt92 schreef:
Ik heb altijd geleerd dat je in stap om en om aan moet sporen (in het tempo van het paard, op het moment dat hij zijn achterbeen optilt). De hals iets meer ruimte geven.


Zo heb ik het ook geleerd. Dus wanneer het paard zijn rechterachterbeen optilt moet jij met je rechterbeen iets meer drijven, wanneer hij zijn linkerachterbeen optilt moet jij met je linkerbeen drijven. Je vraagt dan om met dat achterbeen een grotere pas te maken. Je kan voelen welk achterbeen je paard optilt omdat hij dan aan die kant hol wordt. Het voelen leer je best met hulp van iemand op de grond die zegt wanneer welk achterbeen opgetild wordt. En nog beter wanneer je daarbij je ogen sluit.

Je wil eigenlijk de buik/ribbenkast iets opzij hebben zodat het achterbeen meer ruimte krijgt om naar voren te komen. Hoe goed dat lukt hangt af van soepelheid, (over)gewicht paard en of die het wijken van een lichaamsdeel op die manier snapt.

horzieloverr

Berichten: 565
Geregistreerd: 14-08-16
Woonplaats: NL

Re: Vraagje over de draf/stap verruimen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 10:15

Bedankt iedereen! ja ik rijd idd op manege pony's, gaat het wel lastiger mee