Schouders ontspannen: tips gevraagd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Schouders ontspannen: tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 21:20

Ik heb het idee dat ik teveel rij met 'tennisschouders'. Vastgezet dus. Iemand een goede tip hoe ik mijn schouders losser kan laten bij het rijden?

enamorada

Berichten: 2764
Geregistreerd: 25-01-15
Woonplaats: Utrecht

Re: Schouders ontspannen: tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 21:21

Hier hetzelfde probleem. Geen tips helaas, maar ik volg even mee :)

Anoniem

Re: Schouders ontspannen: tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 21:26

Als eerste is het de vraag waar de spanning vandaan komt? Komt het onbewust door angst, of onbalans?
Het helpt om iedere paar minuten even je lichaam langs te gaan. Zit ik recht? Zijn mijn armen ontspannen? Ben ik in balans? Probeer dan ook even je schouders los te draaien, maar ook je nek en je heupen even losmaken en ontspannen.

Roodvos

Berichten: 6657
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 21:27

Ga op het randje van je stoel/bank/bed zitten. Steek je handen naar voren met gebogen armen, met je ellebogen losjes tegen je zij. De handpalmen omhoog.
Terwijl je inademt beweeg je je handen met een soepele beweging naar buiten, de ellebogen blijven losjes aangesloten. Bij het inademen beweeg je weer terug naar beginpositie.
Doe dit een aantal keren, en voel hoe je schouderbladen langs je ruggengraat naar beneden bewegen.
Doe deze oefening dagelijks 6-8 keer.
Als je op het paard zit, zoek dan dat gevoel op en probeer bewust je schouderbladen op deze manier te laten zakken.
Je zult zien dat je niet alleen losser, maar ook met meer oprichting op je paard komt te zitten.

Dit bedoel ik:
https://youtu.be/HJjcDu2MpEc
Zij doet het staand, dat kan uiteraard ook :+ .

Succes.
Laatst bijgewerkt door Roodvos op 21-11-16 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Dancyy
Berichten: 2698
Geregistreerd: 03-11-15

Re: Schouders ontspannen: tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 21:30

Ik lees even mee, heb hetzelfde probleem.
Doe je het alleen met rijden? Ik doe het zelf de hele dag door, bij alles, komt in mijn geval omdat ik een slecht balans heb.

Heb wel oefeningen van de fysio maar dat dan in combinatie met mijn rug dus die gaan voor jou niet werken.

dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 21:35

@Jolien: angst en onbalans zal het niet meer zijn na 40 jaar ervaring. Meer een soort gewoonte. Ik loop nl ook met een beetje opgetrokken schouders.
@Roodvos: ga ik zeker proberen!

dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 21:37

TerraHowrse schreef:
Ik lees even mee, heb hetzelfde probleem.
Doe je het alleen met rijden? Ik doe het zelf de hele dag door, bij alles, komt in mijn geval omdat ik een slecht balans heb.

Heb wel oefeningen van de fysio maar dat dan in combinatie met mijn rug dus die gaan voor jou niet werken.

Als ik wakker word zit alles vast, ik moet eerst m'n schouders naar beneden drukken zodat ze 'los' kraken. Anders de hele dag koppijn :D

Alicia2u

Berichten: 3418
Geregistreerd: 14-09-06
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 21:38

Het feit dat je je bewust bent dat je dit doet helpt enorm. Je kunt namelijk pas gaan werken aan het loslaten van de spanning als je weet dat je dit doet. Spanning is een veel gehoorde klacht en zal waarschijnlijk niet alleen bij het paardrijden de kop opsteken. Let dus eens op of het bij andere activiteiten ook voorkomt dat je veel spanning maakt, bv bij het computeren of fietsen.

Spanning is een teken dat je spieren verkrampen. Als de spanning tijdelijk is en nog niet zo lang aanhoudt, kun je met wat simpele oefeningen de spanning makkelijk verminderen:
Je schouders hoog optrekken, even vasthouden en al zuchtend weer helemaal loslaten. Rondjes draaien met je schouders (draai naar achteren!), zwaaien met je armen, tegelijk of om en om, in hele en halve cirkels.

Vaak is het echter zo dat je al langer spanning in je schouders hebt en daardoor worden je spieren langzaam korter. Het is dan belangrijk om de spieren een beetje te rekken en daarmee te ontspannen. Daarvoor moeten ze eerst een beetje warm zijn, en daar zijn bovenstaande oefeningen heel geschikt voor.

Als je spieren warm zijn kun je ze gaan rekken. Probeer de houdingen dan minstens 30 tellen vast te houden en minimaal 3 keer te herhalen, anders hebben ze weinig zin.
Houdt je oren horizontaal een draai je hoofd naar een kant (zoals je nee-schudt) tot je rek voelt.
Houdt je schouders horizontaal en breng je oor naar je schouder tot je rek voelt.
Ga op een platte ondergrond liggen en maak de achterkant van je nek lang door een onderkun te maken. Lukt dit goed, kan kan dat ook zittend.
Houdt je schouders rechtop en breng je kin naar je borst.
Eventueel kun je bij deze oefeningen je oksel wat naar beneden trekken om de rek te vergroten.
Om je borstspieren wat op te rekken ga je in de deuropening staan en leg je je handen op schouderhoogte tegen de deurpost. Doe een klein(!!!) stapje naar voren tot je rek voelt. Let erop dat je je hoofd niet naar voren brengt.

Schouderklachten gaan ook vaak samen met ademhalingsproblemen, zoals een hoge borstademhaling. Bij het rijden is een dergelijke ademhaling niet gunstig. Een HSO instructeur kan je helpen om deze problemen bij het rijden op te lossen. Je kunt meer informatie vinden op het youtube-kanaal, facebookpagina en website in mijn onderschrift. Hier vindt je nog meer oefeningen voor je houding en zit.
Heb je aanhoudende klachten, ook buiten het paardrijden, kun je eens contact opnemen met een oefentherapeut cesar of mensendieck, of met de fysio.

dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Re: Schouders ontspannen: tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 21:46

En iets van fysiotherapie Alicia? Of wordt dat een hele dure grap? :D

jetm
Berichten: 1283
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 21:46

Bij Centered Riding is er een hele mooie schouder-release (uitgevoerd door de instructeur) waarbij je schouders in ontspannen positie komen.

Verder gaan ruiters hun schouders vaak spannen om "mooi rechtop" te zitten. Dan kan het helpen om te denken aan "een smiley op je borst" waarbij je dus niet je schouderbladen naar achteren "dwingt" maar door verbreding van je borst je schouders kunt laten hangen.

Ook het gevoel van "zware ellenbogen" kan helpen om je schouders te ontspannen.

Verder zijn er in dit topic ook mooie oefeningen genoemd.
Niet vergeten te blijven ademen is een leuke tip voor algemene ontspanning in je lijf :)

Alicia2u

Berichten: 3418
Geregistreerd: 14-09-06
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 21:49

Fysiotherapie kan zeker helpen. Het wordt vergoed mits je aanvullend verzekerd bent. Als je naar een fysiotherapeut gaat, win wel even ervaringen in van te voren. Niet alle zorgverleners zijn even bedreven in spanningsklachten.
Persoonlijk denk ik dat een oefentherapeut meer voor je kan betekenen. Maar omdat ik zelf oefentherapeut ben, ben ik natuurlijk bevooroordeeld ;) Ook dit wordt veelal vergoed vanuit je aanvullende verzekering. Informeer even bij je maatschappij waar je terecht kunt en of je het vergoed krijgt.

dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 21:51

Thanks, met al deze tips móet het goedkomen met mij!