Bang voor eigen paard.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Re: Bang voor eigen paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 14:38

Probeer elke dag te rijden of desnoods te longeren. Misschien al aan de hand werken voor je opstapt. Jij moet je vertrouwen terugwinnen. Dit soort zaken ligt niet aan je paard.


piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 19:45

Weet je dat je zelf een enorme uitwerking heb op hoe die is in zijn gedrag. Als mens kun je dat manipuleren. Ga je er namelijk opzitten met het idee mij kan niks gebeuren want ik ben baas over de situatie. Je dat uitstraalt naar je paard. Nu heeft hij in de gaten dat jij niet zeker bent en pakt hij dus zijn kansen.
Jij moet jezelf niet forceren en dingen gaan doen die je niet durft. Wel moet je hem aan het werk zetten en leren dat er met jou geen spelletjes te spelen zijn. Desnoods doe je dat naast het paard.
Angst verlamd je, dus zoek hulp waar jij je prettig bij voelt. Je grenzen moet je wel verleggen naar geef het de tijd. Als je volhoudt komt ooit een moment dat je gewoon alles met hem kan. Maar echt veel er mee bezig zijn en ket alles wat je met hem doet blijven nadenken welke uitwerking het op je paard geeft.

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 19:45

8nnemiek schreef:
Die van mij is hetzelfde. In de zomer bijna altijd hartstikke makkelijk, maar in de winter zijn er dagen dat hij echt exploderen wil. Even losgooien voor het rijden werkt hier redelijk goed. Niet om energie kwijt te raken, maar gewoon om even te peilen welke zin hij heeft, en als het echt een bom is dan kruip ik er simpelweg niet op. Niet dat hij echt er vandoor gaat, maar het rijdt gewoon niet fijn en ontspannen op zo'n gespannen paard.
Sommige paarden worden blijkbaar gewoon enorm energiek met die kou.
Ik zou dus gewoon longeren of losgooien vantevoren en daarbij aftasten of het veilig is om erop te klimmen of een dag over te slaan.


Dit is echt normaal. Een paard voelt zich het beste als buitentemperatuur 10 graden is of lager. Logisch dus dat ze in de winter veel fitter en pittiger zijn.
Heel slim om niet op te stappen als je het niet veilig acht. En topbaasje ben je vind ik dat je je paard die ruimte gunt om zichzelf te zijn. Hieveel mensen zouden het opgeven en zo n paard inruilen.
Laatst bijgewerkt door piezze op 05-11-16 19:49, in het totaal 1 keer bewerkt

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 20:04

wil hier toch even opreageren. Toen die van.ons stijgend op ons af kwam met longeren hebben we de zoon van de staleigenaar er bij gehaald. hij heeft vroeger jonge hengsten getraind en is dus.zeker niet bang. en bij hem deed het paard exact hetzelfde als bij ons. Dus licht het niet aan de mensen die er mee bezig zijn maar aan het paard zelf. (wederom weet ik niet of dat bij TS ook zo is)[/quote]

Vriendin van me heeft er al een paar keer opgereden en doet het daar ook bij.[/quote]


Jawel ik zeg ook niet dat jij het gedrag uitlokt. Het paard zal best pittig zijn bij iedereen. Het gaat er meer om. Hoe ga jij om met het gedrag om het te verbeteren. Blijf je als een bange muis doorgaan of ben je die tijger die het hem zal afleren?

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Re: Bang voor eigen paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 20:14

Ach nee er zijn ook rotzakken die het nooit zullen doen. Ze bestaan hoor maar meeste paarden zijn gelukkig gewoon te temmen ~~}>


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bibi1995, YandexBot en 10 bezoekers