[INFO] Aan de teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mooneye15
Berichten: 56
Geregistreerd: 09-10-15

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 08:54

chambon vs pessoa ?

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 08:57

Liefst geen.
Anders chambon

kimmylhh

Berichten: 67
Geregistreerd: 06-05-14
Woonplaats: Ergens in het gezellige Brabant :)

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 12:06

Hoi, hoe zorg je ervoor dat een paard nageeflijk rijdt zonder je teugels te gebruiken? Ik krijg altijd een antwoord van mensen dat je kneepjes in de teugels moet geven, maar hier ben ik zelf echt geen fan van.. Dit zorgt er alleen maar voor dat je paard een krul in zijn nek krijgt, het heeft helemaal niks te maken met dat het paard de juiste spieren gebruikt om de ruiter te dragen.
Op youtube zie ik wel eens mensen die hun paard met een neckrope rijden en de paarden lopen nog steeds nageeflijk. Ik heb ook artikels gelezen over nageeflijk rijden waarin staat dat je paard nageeflijk rijdt als een beloning op jouw goede manier van rijden, maar hoe doe je dit? Hoe zorg je dat je paard nageeflijk rijdt zonder je teugels te gebruiken?

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 13:21

kimmylhh schreef:
Hoi, hoe zorg je ervoor dat een paard nageeflijk rijdt zonder je teugels te gebruiken? Ik krijg altijd een antwoord van mensen dat je kneepjes in de teugels moet geven, maar hier ben ik zelf echt geen fan van.. Dit zorgt er alleen maar voor dat je paard een krul in zijn nek krijgt, het heeft helemaal niks te maken met dat het paard de juiste spieren gebruikt om de ruiter te dragen.
Op youtube zie ik wel eens mensen die hun paard met een neckrope rijden en de paarden lopen nog steeds nageeflijk. Ik heb ook artikels gelezen over nageeflijk rijden waarin staat dat je paard nageeflijk rijdt als een beloning op jouw goede manier van rijden, maar hoe doe je dit? Hoe zorg je dat je paard nageeflijk rijdt zonder je teugels te gebruiken?


Ik ga geen volledig antwoord geven op je vraag, maar wel het volgende zeggen: een paard dat nageeflijk is, reageert ook beter op bv beenhulpen, dat geldt dus niet enkel voor teugelhulpen. Het nageeflijk maken van een paard is dus, naast het losmaken van kaak, ook het 'scherp' maken op andere hulpen, maar hoe je dat precies doet, is heel methode en paardafhankelijk.

Ik denk dat begrippen als nageeflijkheid en aanleuning maar ten volste duidelijk worden als je het een keer echt ervaren hebt, maar daar hebben de mensen die dat nog niet kunnen natuurlijk weinig aan. Het blijft een heel erg moeilijk begrip dat ook vaak door velen verschillend ingevuld wordt. Het wordt dan ook in verschillende bronnen op andere manieren gedefinieerd (zonder daarmee te willen zeggen welke 'juist' is). Ik wil dus ook benadrukken dat bovenstaande een stuk mijn invulling is van nageeflijkheid en dat iedereen recht heeft op zijn eigen invulling.

maava
Berichten: 1568
Geregistreerd: 14-12-14
Woonplaats: Friesland

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 16:09

Nagevelijkheid krijg je door van achter naar voren te rijden. Je geeft been bij en houd de energie die je erin stopt bij je door druk op de teugels te geven. (Of op dr neckrope.) hierdoor komt de energie weer bij jou en kan je die terug geven aan het paard. Vooral constante druk houden. Goed dat je zelf al weet dat kneepjes niet werken!

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 16:13

maava schreef:
Nagevelijkheid krijg je door van achter naar voren te rijden. Je geeft been bij en houd de energie die je erin stopt bij je door druk op de teugels te geven. (Of op dr neckrope.) hierdoor komt de energie weer bij jou en kan je die terug geven aan het paard. Vooral constante druk houden. Goed dat je zelf al weet dat kneepjes niet werken!


En vooral niet druk zien als enorm veel tegen druk geven (wat ik in mijn omgeving nog wel eens zie.) maar vooral een zachte, mee gaande hand, die continu zacht contact houd.
En met samen actief blijven draven, met voldoende ruimte in de draf pas.
Vervolgens kun je checken of het paard echt aan je hand en been is, door langzaam je hand naar voren te brengen.
Volgt je paard, dan heb je een paard die zichzelf aan jou geeft.

kimmylhh

Berichten: 67
Geregistreerd: 06-05-14
Woonplaats: Ergens in het gezellige Brabant :)

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 06:12

Bedankt voor de reacties! Ik zal het proberen :)

kimmylhh

Berichten: 67
Geregistreerd: 06-05-14
Woonplaats: Ergens in het gezellige Brabant :)

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 13:49

Hoe doen alle westernruiters dit dan? Want zij rijden toch met lange teugels?

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 18:29

kimmylhh schreef:
Hoe doen alle westernruiters dit dan? Want zij rijden toch met lange teugels?


Pas al het paard goed opgeleid is rijden zij met langere teugel. Op dat niveau vragen ze veel meer gevoeligheid dan wij, waardoor een lichtere contactteugel nodig is, die je ook met langere teugel kunt geven. Tot dan rijden zij ook met kortere teugels.

kimmylhh

Berichten: 67
Geregistreerd: 06-05-14
Woonplaats: Ergens in het gezellige Brabant :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 14:34

Geryon schreef:
Pas al het paard goed opgeleid is rijden zij met langere teugel. Op dat niveau vragen ze veel meer gevoeligheid dan wij, waardoor een lichtere contactteugel nodig is, die je ook met langere teugel kunt geven. Tot dan rijden zij ook met kortere teugels.


Oke, dus als je paard goed is opgeleid zou hoef je helemaal geen contact meer te hebben met de mond om je paard nageeflijk te rijden?

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 15:24

nageeflijk is een staat van zijn. het paard geeft na op de hulpen van de ruiter. nageven is niet alleen in de mond maar ook op zit en benen. het paard is dan aan de hulpen. de telefoonlijn staat open voor communicatie zo gezegd. een paard dat goed is opgeleidt kan inderdaad in bepaalde oefeningen gereden worden met doorhangende teugels. maar dan is de communicatie volledig op de zit/benen.

de teugels zijn er uiteindelijk voor om te communiceren met je paard niet om iets af te dwingen of het hoofd in een bepaalde houding te zetten. de houding moet dus de zelfde zijn als zonder teugels. je leert een paard in het begin, het ruiter gewicht te dragen. dit bereik je door het paard voorwaarts neerwaarts te laten lopen. dan bolt de paard zijn rug en spant de buikspieren aan. hierdoor komt er meer ruimte tussen de ruggenwervels, voornamelijk het gedeelte waar het zadel ligt. vanuit die houding moet het paard sterker worden om die bolle rug langer vol te houden. het verloop in het skala der ausbildung is dan ook een paard dat steeds meer zakt in de achterhand maar de rug nog steeds op kan bollen. de dressuur is ontworpen om het paard een lang en gezond leven te geven onder de ruiter. het paard is niet ontworpen voor de dressuur.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 20:10

kimmylhh schreef:
Geryon schreef:
Pas al het paard goed opgeleid is rijden zij met langere teugel. Op dat niveau vragen ze veel meer gevoeligheid dan wij, waardoor een lichtere contactteugel nodig is, die je ook met langere teugel kunt geven. Tot dan rijden zij ook met kortere teugels.


Oke, dus als je paard goed is opgeleid zou hoef je helemaal geen contact meer te hebben met de mond om je paard nageeflijk te rijden?


Als in, zonder teugels? Wat je dan vaak ziet is een paard dat heel lang wordt, erg op de voorhand valt en daardoor niet over de rug kan lopen. OF je ziet juist een paard in een 'mooie' hoofdhals houding, zonder dat het los laat in de kaak. Terwijl nageven loslaten is in de kaak. En daar is toch wel vaak een bepaalde vorm van contact voor nodig, hoe licht ook (dus doorhangende teugels). Omdat je dan de aanleuning kan hebben, die je nodig hebt.

Simmerr
Berichten: 470
Geregistreerd: 21-06-14
Woonplaats: Limburg

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 14:54

Vraagje: na een hele tijd rijden en elkaar leren kennen beginnen we toch ergens te komen, nu heb ik een filmpje op mijn Instagram hoe ze loopt, is dit een valsje knik en loopt ze niet te diep?? Ik wil haar geen rug en nekklachten geven namelijk... Ik heet inge.td

AlwaysH

Berichten: 11265
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 18:27

Hoi Simmerr,
Het is zeker niet te diep, alleen is het nog heel erg moeilijk voor haar, ze treedt nog niet helemaal onder en loopt hierdoor heel ongelijkmatig. Gewoon zo door oefenen, vergeet vooral niet om ook lengte en stelling te oefenen!

Simmerr
Berichten: 470
Geregistreerd: 21-06-14
Woonplaats: Limburg

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 18:32

Ze vind het inderdaad erg lastig, maar vergeleken met vroeger town ze gewoon niet relaxt was en elke keer met haar hoofd de lucht in ging en het op rennen zette is het al een hele verbetering :):)

AlwaysH

Berichten: 11265
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 18:36

Dat geloof ik graag, het heeft bij sommige paarden gewoon lang nodig! De merrie die ik nu rijd kropt ook spanning op, dus die rijd ik ook lang en laag, pak haar dan even op, dan even pauze met rechtrichten in stap en dan achterwaarts en wijken, uitstappen en dame is klaar! :j

0407Tamar

Berichten: 599
Geregistreerd: 20-04-14

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 19:54

Het is fijn om verschillende dieren te rijden, zo kom je paarden tegen die goed ingereden zijn en paarden die dat dus niet zijn.

Afgelopen week een 5 jarige gereden die dus goed ingereden is. Wanneer hij zijn hoofd wegsteekt hoef ik enkel meet activiteit van de achterhand te vragen en hij zoekt direct de hand weer op. Geen opgekrop en geen gefriemel aan dat bit. Hij bouwt met aangalopperen heel veel spanning op. Dus eerst aan de overgang gewerkt en in de galop hem rustig de hand weer op laten zoeken en later kon hij met enige aanmoediging netjes nageeflijk aanspringen. Mooi om te zien hoe die jonge paardjes het soms zo snel oppakken.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 11:08

Nog maar es het linkje erin met juiste info http://ruitergevoel.com/2015/06/25/aanl ... oor-elkaar

:j

Ga Vandaag maar weer es wat moed bij elkaar rapen en kijken langs de bak bij de wedstrijden, hoevaak of liever gezegd hoe weinig we bovenstaande basis zien....
En de puntjes komen en komen maar.

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 09:00

leuk stukje peetstap. als je dan gaat kijken bij wedstrijden houdt dan ook het skala der ausbildung in je achterhoofd. daar zie je amper nog iets van terug. ookal heft de FEI dit zelf opgenomen en omschreven als de juiste manier van rijden.

Afbeelding

xdandelion
Berichten: 76
Geregistreerd: 08-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 13:57

Hoii,
Ik heb een vraagje over mijn verzorgpaard. Hij pakt namelijk rechts het bit vast. Mijn instructeur zegt dat ik dit kan oplossen door kneepjes te geven in de rechterteugel.
Als het paard echt niet los wil laten zegt hij dat ik op een volte rechtsom mijn paard licht naar buiten moet wijken, met stelling en buiging en dan met mijn hand richting de knie kneepjes moet geven.
Na een tijdje, oefeningen rijden, rechtrichten, stelling en buiging en die kneepjes, laat mijn verzorgpaard rechts dan wel los. (en is meestal direct ontspannen en vaak ook nageefelijk)
Maar mijn vraag is: Hebben jullie misschien manieren om mijn paard het bit los te laten laten zonder zoveel met de teugels te doen? Ik weet bijna zeker dat het toch ook echt anders kan.

(Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar kon geen topic vinden wat antwoord gaf op mujn vraag.)

AlwaysH

Berichten: 11265
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 14:08

Het is natuurlijk jouw verzorgpaard, dus veel kan je er niet aan doen. Maar heeft het paard misschien last van zijn mond? Weet je wanneer het tuig/lichaam/de mond is nagekeken?

xdandelion
Berichten: 76
Geregistreerd: 08-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 16:50

Ik denk niet dat hij last heeft van zijn mond. Voor zover ik weet heeft hij altijd rechts vast gepakt. Ook na bezoeken van dierenartsen, paardentandartsen en osteopaten. Mijn verzorgpaard heeft verschillende hoofdstellen en bitten gehad, verschillende maten en soorten, zonder groot succes.
We hebben samen ook eens aan de hand gewerkt/aan de lange teugel daarbij pakt hij rechts ook vast.
Wat ik wel weet is dat mijn verzorgpaard 'linkshandig' is. Ik denk dat hij rechts misschien vast pakt als hij het moeilijk vindt?

Edit: Hij pakt rechts trouwens ook vast als ik linksom rijdt.

xChanelx
Berichten: 1918
Geregistreerd: 05-04-13

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 19:41

@xdandelion: ieder paard is, net als ieder mens, scheef. Als je paard op beide kanten vastpakt op rechts, dan kan dit zeker te maken hebben met scheefheid.
Het klinkt misschien iets abstract, maar probeer minder druk op je rechterteugel te krijgen. Ga dus niet(!) met meer druk op rechts/links of beide teugels rijden.

Op de binnenhoefslag (dus naast de hoefslag) rijden werkt vaak goed om een paard rechter te krijgen, omdat ze dan niet kunnen kleven aan de bakrand.
Als je de mogelijkheid hebt om buiten te rijden, doe dit dan regelmatig met lange, rechte stukken.

Verder vind ik veel ruime figuren (grote voltes, over de diagonaal van hand veranderen en grote achtjes) rijden een fijne manier om het paard losser te maken en ervoor te zorgen dat hij soepel wordt en durft los te laten. Vooral bij achtjes kun je een paard steeds omstellen en van je binnenbeen naar je buitenteugel rijden.

Waarschijnlijk buigt je paard op links voor jouw gevoel makkelijk. Probeer je paard juist op links niet teveel stelling te vragen of te laten buigen, omdat hij hierop dan makkelijk over de buitenschouder wegloopt. Op rechts vraag je juist een beetje extra, vooral door de buiging om je binnenbeen. Dit kun je eventueel oefenen met voltes vergroten en verkleinen of een stukje wijken voor de rechterkuit.

xdandelion
Berichten: 76
Geregistreerd: 08-11-16

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 22:12

Dankjewel voor de tips! Ik ga ermee aan de slag! :)

Paardmcv
Berichten: 7
Geregistreerd: 19-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 22:23

Haii,
Als ik mijn paard goed heb opgewarmd en ik haar nageeflijk wil gaan rijden pakt ze het bit vast en wil ze niet ontspannen in de stap en halt wil dit wel maar in de draf en galop niet. Heeft iemand tips hoe ik dit kan aanpakken?
Groetjes!