Rug vastzetten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Rug vastzetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-16 10:58

Toen ik een paard ging kijken, kwam ik er achter dat ik mijn rug helemaal vast zette.
Ik had wel vaker last van mijn rug tijdens de galop, maar ik dacht dat het aan het paard lag.
Nu weet ik dus dat het aan mezelf ligt.
Mijn instructrice gaf me al wat tips om wat meer overdreven mee te bewegen, en proberen te ontspannen.
Maar ik vind het wel heel lastig. Ik loop ook al bij een chiropractor en een cesartherapeut voor mijn rug.
Heeft er iemand hier misschien nog tips om mijn rug los te laten?

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: Rug vastzetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 13:00

in het begin lekker als een zoutzak gaan zitten. hierbij moet je wel ontspannen. het is heel belangrijk om mee te kunnen gaan in de beweging van het paard, en als je er dan als een stenen blok op zit, is het voor het paard ook niet fijn. het paard gaat z'n eigen ook vast zetten waardoor het voor jou ook weer moeilijker is. als het kan, zonder stijgbeugels galopperen, hierbij leer je diep in het zadel te zitten en echt de beweging te voelen. zorg ervoor dat je je buikspieren aanspant zodat je romp stabiel blijft en je heupen meebewegen met het paard. vooral ook je hakken wat uitdrukken in de neerwaarste beweging in de galopsprongen, zodat je niet uit het zadel 'gekatapulteerd' wordt. kwestie van heel veel oefenen en ervan bewust zijn welke spieren je aanspant en ontspant.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Rug vastzetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 13:02

Zoutzak is mij geleerd als kind maar later bleek dat heel slecht advies. Probeer juist te doen of je aan een touwtje bij te top van je schedel omhoog word gehouden. Voel hoe het paard loopt en ga met je heupen mee, niet te veel met je rug.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27966
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Rug vastzetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 13:07


Tango1979

Berichten: 2526
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 18:12

Kijk eens naar oefeningen die je zonder paard kan doen om je core te versterken, dus niet alleen buikspieroefeningen, maar ook je rug en zijkanten. Planken is hier heel goed voor! Op You tube kan je veel filmpjes vinden

Door je core te versterken, wordt je soepeler en sterker dus kan je beter zitten en ontspannen te paard

Maanlicht

Berichten: 6851
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Rug vastzetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 18:14

Ik heb hetzelfde probleem, dus ik volg even. Bij mij is het probleem dat ik mijn buikspieren te weinig gebruik, waardoor mijn rugspieren dat compenseren. Daarom zit het ook erg vast altijd.

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: Rug vastzetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 12:54

de zoutzak techniek moet ik nu ook niet meer doen hoor dan gaat het helemaal fout haha! maar om te beginnen om even te leren hoe de beweging voelt van het paard is dat wel erg fijn... althans was bij mij toch he! ik ben nu m'n eigen ervaring aan het opfrissen. :j ik verstijven compleet eerst. ik stuiterde in draf en galop en kon absoluut niet met de beweging mee. gewoon te gespannen, al dan niet bewust. dus de zoutzak techniek even toegepast zodat ik dus niet meer klemde. en vanuit daar zijn de balletjes aan het rollen gegaan en ben ik bewust geworden welke spieren ik wanneer moet gebruiken. niet té bewust bezig zijn met zulke dingen, soms komt dat een soort van vanzelf. gewoon veel km maken en oefenen. en inderdaad dat touwtje! dat helpt heel goed om rechtop te blijven en niet voorover te kantelen. ofja voor het gevoel he haha!

Pura_Pasion
Berichten: 19
Geregistreerd: 10-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 22:58

Je loopt bij een chiropractor en cesartherapeut. Persoonlijk gezien zou ik dit aan hun voorleggen. Je loopt daar neem ik aan niet voor niets en je rug zal dan misschien ook problemen geven in je dagelijks leven? Of leg ik die link nu verkeerd?
Voordat je begint met andere houdingen aan te nemen op een paard is het dan denk ik toch verstandig met hun te overleggen en kijken naar oefeningen voordat je het probleem in je rug erger maakt.

Lukasje
Berichten: 11220
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Rug vastzetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 23:05

Wat mij vroeger hielp om de beweging in galop beter te voelen is mijn ogen sluiten. Durf je dit niet los, kan je iemand vragen je even aan de longe te nemen .

SharonStory5

Berichten: 78
Geregistreerd: 29-09-16
Woonplaats: IJmuiden

Re: Rug vastzetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 23:28

Oefenen aan de longeerlijn, teugels in een knoop zodat je alleen maar hoeft te concentreren op je zit. Armen achter je billen naar beneden laten hangen, beetje alsof je boodschappen tassen draagt terwijl je aan het rijden bent.

welshfan97

Berichten: 1989
Geregistreerd: 27-11-11

Re: Rug vastzetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 23:37

Leg het probleem eens voor aan je cesartherapeut, zij hebben heel veel ervaring met het juist gebruiken van je rug. Mijn cesartherapeute (mensendieck, maar is bijna hetzelfde) vond paardrijden heel erg interessant en was dan ook helemaal fan van centered riding, schijnt heel goed te zijn (heb het zelf helaas nooit kunnen proberen omdat het niet hier in de buurt zit).
Ik vind het zelf altijd heel moeilijk uitleggen want het is een soort van aangespannen ontspanning...

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Rug vastzetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-16 11:12

Bedankt voor de tips allemaal!
Ik zal ze gaan uitproberen, en uitvoeren. In het dagelijkse leven heb ik idd ook veel last van mijn rug, dus ik ga het ook aan mijn cesartherapeut vragen. Zij rijdt zelf ook paard en heeft me idd al eerder geholpen (was het even vergeten haha). Mijn instructrices zijn heel fijn, en om nou ook nog van iemand anders les te krijgen lijkt me niet zo'n goed idee haha.

hwn
Berichten: 4690
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 11:18

Rije schreef:
Een instructrice die is opgeleid in Centered Riding kan je hier heel goed mee helpen. :j

Hier vind je een lijst met trainers: http://www.centeredriding.org/search/newsearch.asp


Helemaal mee eens, hiermee boek ik ook enorme vooruitgang. Zelfs uit een theoretische lesdag Centered Riding met oefeningen zonder paard, kan je al heel wat opsteken!

De galop blijft voor mij ook een moeilijke (ik ben niet los genoeg in mijn bekken om de galopbeweging af te maken), en mijn paard heeft ook een gevoelige rug, dus voorlopig galoppeer ik in een lichtjes verlichte zit, om het voor mezelf en het paard comfortabeler te maken.

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Rug vastzetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-16 11:24

Ik zal er eens naar gaan kijken!

Joyce_Ma
Berichten: 5
Geregistreerd: 10-09-16

Re: Rug vastzetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 23:07

Pilates kan ook een hele goede oplossing zijn. Met de pilatesoefeningen train je de core waardoor je de spanning in de rest van je lichaam los kan laten. Door een sterke core kan je beter met de bewegingen meegaan en zal je ook je rug meer los kunnen laten. Niet alleen het paardrijden zal verbeteren, maar ook je 'dagelijkse' houding.

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Re: Rug vastzetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 23:27

Je kunt ook gaan hoelahoepen. Daar word je soepel van in je heupen, mij helpt het enorm om beter in balans te blijven en vooral in de galop beter te zitten.
Ik heb het een tijdje niet meer gedaan, maar nu ga ik de hoepel weer te voorschijn halen. Goed idee ;)

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Rug vastzetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-16 17:17

Ook bedankt voor jullie tips! Ik ga ernaar kijken.
Ik heb sowieso mijn instructrice al op de hoogte gesteld, dus die wijst me er nu elke keer op.
Ook ga ik morgen naar de cesartherapeut, en dan zal ik het ook aan haar vragen.