Spring(wedstrijd) angst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Puckido

Berichten: 18
Geregistreerd: 30-11-14
Woonplaats: Amersfoort

Spring(wedstrijd) angst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-16 21:27

Hoi!
Ik vind springen super leuk, en in de les gaat het altijd supergoed! Ik spring dan zonder problemen een parcourtje van 70cm.
Maar zodra ik wedstrijd heb (niet officieel, gewoon onderling en 50/60cm) gaat het helemaal mis. Als ik alles in draf doe gaat het prima, maar om nou een hele springwedstrijd te draven vind ik ook onzin. Dus als ik het uit galop doe heb ik bijna voor elke hindernis een weigering...

Hierdoor wordt het springen steeds spannender voor mij en kan ik me met wedstrijden gewoon niet ontspannen omdat het al een aantal keer fout is gegaan. Toch wil ik het elke keer proberen in de hoop dat het goed gaat, dan heb ik er super veel zin in en dan kom ik de bak binnen en zak ik helemaal in. Ondanks dat heb ik er uiteindelijk wel plezier in en blijf ik altijd lachen, maar die spanning blijft!

Heeft iemand tips om meer te ontspannen, of mijn pony hierin meer te vertrouwen?

jetm
Berichten: 1283
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 23:22

Ik begeleid ruiters met (faal)angst.

Blijven ademhalen is altijd wel een goed basistip voor ontspanning.

En verder erachter zien te komen waarom je het zo spannend vindt om een wedstrijd te rijden en dan kun je er gericht aan werken. Ben je bang voor springfouten, mensen aan de kant, vreemde omgeving, snelheid van galop ?
Wat gebeurt er als je inzakt ?

Je weet dat jij en je pony het samen kunnen (in de les) dus dat pluspunt heb je al :)

Anna04

Berichten: 368
Geregistreerd: 07-02-16
Woonplaats: Vaassen

Re: Spring(wedstrijd) angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 23:03

Adem halen is inderdaad handig ja :D

Dott

Berichten: 7171
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Enschede

Re: Spring(wedstrijd) angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 23:06

Maar sowieso, waarom niet draven? Als dat wel goed gaat, lekker dat doen. En evt dat uitbouwen. De eerste paar in draf, dan de laatste n galop. Volgende wedstrijd laatste 2 in galop. Enz.
Het is toch onderling, dus wat maakt het dan uit. Mijn onderlinge springparcourtjes zijn ook nog half galop en half draf, soms komt dat gewoon beter uit

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: Spring(wedstrijd) angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 12:59

de druk voor jezelf niet te hoog leggen. zoals aangegeven lekker in draf rijden als je onderling een parcourtje gaat rijden. je paard merkt dat je spanning hebt en snap er natuurlijk niks meer van! je geeft onbewust onduidelijke hulpen of iets anders. als de draf wel goed gaat, lekker doen en bouw inderdaad uit zoals hierboven beschreven. het gaat nog altijd over jullie 2 en niet de rest! wat de rest denkt moet je niks om geven. als het met een drafrondje goed is gegaan, Super! weer wat overwonnen. zodra je je er goed bij voelt, galopje erbij. lekker op jullie eigen tempo!

Brendabeumer

Berichten: 47
Geregistreerd: 23-02-07

Re: Spring(wedstrijd) angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 11:02

Vooral blijven doen en neem er de tijd voor. Niets van anderen aantrekken. Veel succes en vooral veel plezier!