4-jarige fries is eenkennig.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
friesmaaike

Berichten: 156
Geregistreerd: 09-01-15
Woonplaats: Friesland

4-jarige fries is eenkennig.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-16 16:57

haay Bokkers!

ik rij sinds kort op een 4-jarige friese stermerrie _/-\o_ als de eigenaar erop rijd gaat alles prima, maar zodra ik erop stap (wat soms niet eens lukt :+ ) gedraagd ze haar anders, dan is ze gevoelig voor alles wat er in haar omgeving gebeurd, bijv: een takje, een tikje, een kraakje en soms zelfs mijn stem :D . als ze dit dan hoort/voelt schiet ze gelijk een stuk vooruit in galop :') en dan is ze echt niet meer te stoppen.

hoe werk ik hieraan? en hoe kan ik haar rustig houden?

groetjes Elja :#

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: 4-jarige fries is eenkennig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 17:00

Haar vertrouwen winnen vanaf de grond lijkt me een goede om mee te beginnen.

QuintyKelly

Berichten: 656
Geregistreerd: 18-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 17:00

Ik zou eerst beginnen met grondwerken om zo een band te krijgen. Verder lekker poetsen en tutten zodat ze zo vertrouwen krijgt.

AlwaysH

Berichten: 11268
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 17:01

Ik heb -als ik dit lees- het gevoel dat jij waarschijnlijk heel gespannen bent, want dit kan je paard zonder enkele moeite overnemen.

Ianrowan2009

Berichten: 1488
Geregistreerd: 26-10-13

Re: 4-jarige fries is eenkennig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 17:13

Lessen nemen :)
Hij is duidelijk totaal niet met jou bezig en ziet jou niet als leider en zekere factor.
hij is ook nog maar 4 jaar ( staat aan het begin van zijn pubertijd ) en heeft nog veel te leren, en ik denk jij ook wel.
les nemen is in dit geval geen overbodige luxe :)

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: 4-jarige fries is eenkennig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 17:17

De magische uitleg zit m al in je eerste zin:
'ik rijd sinds kort'.

wat kent het dier je nu? en waarom zou het dier een vreemde vertrouwen.
Eenkennig zou ik liever pas van spreken als je na een half jaar intensief met het dier bezig zijn nog steeds geen echt contact met hem/haar kunt krijgen..

gewoon lekker uitgebreid poetsen, nu het slechter weer wordt en de weides minder gras hebben is het ook heel leuk om met hem/haar te gaan wandelen zodat hij/zij lekker twee uurtjes kan grazen onderweg.

onder het zadel wel goed aan het werk zetten, maar niet te veel verwachten
en zeker niet jezelf met de eigenaar vergelijken, of verlekkerd kijken wat de eigenaar allemaal met hem/haar kan of wat hun band is.. daar hebben ze ook tijd in geïnvesteerd.

Ilse_1987
Berichten: 226
Geregistreerd: 28-10-09
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 17:18

Veel dingen zijn al genoemd, les nemen, investeren in jullie band, grondwerk etc.
Wat ik nog een beetje mis is je paard bezig houden :) Ik heb ook een tijd een jonge Fries gereden, als ik gewoon rondjes door de bak liep schrok ze van alles! Maar ging ik lekker aan de slag (denk aan slangenvoltes, bij iedere letter een volte, etc.) dan ging het al een stuk beter!
Dus probeer goed de aandacht bij jou te houden en vraag anderen om advies tijdens het rijden :)

Succes!!

Maanlicht

Berichten: 6851
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 17:18

Ik vind het eigenlijk niet zo raar dat ze zo "eenkennig" is. Waarschijnlijk heeft hiervoor altijd alleen de eigenaresse ermee gereden, waarmee ze een band heeft. Ze weet wat ze aan de eigenaresse heeft. Bij jou is dat totaal niet het geval en dat is hartstikke eng.

Ik heb het ook een klein beetje gehad met een jonge Friese ruin die ik nu sinds kort rijd. In het begin kon ik er helemaal niks mee en ging hij alle kanten op. Nu we elkaar beter kennen gaat het stukken beter en vertrouwd hij me veel meer. Gewoon oefenen!

Mara_B

Berichten: 5
Geregistreerd: 18-10-16
Woonplaats: Zuidbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 03:56

Ik zou beginnen met grondwerk, dat je dan eerst een band hebt en dan langzaam opbouwen..

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 10:13

Azmay schreef:
Haar vertrouwen winnen vanaf de grond lijkt me een goede om mee te beginnen.

Inderdaad. Ik ben helemaal niet zo'n grondwerk pipo, maar bij zo'n paard is het wel prettig als je elkaar al een beetje kunt vertrouwen voor je er op stapt.