In de manegeles zelf dingen oefenen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xniieeenke

Berichten: 4605
Geregistreerd: 22-03-15
Woonplaats: Drenthe

In de manegeles zelf dingen oefenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-16 19:31

Hey bokkers :)

De laatste tijd merk ik in de les dat mijn houding constant verbetert, alleen als een paard schrikt of opzijspringt gaat het mis, maar dat lijkt me lastig te oefenen en bijna niemand kan dan helemaal oké zitten denk ik.

Helaas rijd ik 1x per week in de manegeles. Daar wil ik graag voor mezelf iets meer oefenen. Wat zijn dingen die ik kan doen? Verzamelde en midden gangen meer oefenen, aparte (minder voorkomende) figuren leren, anders?

We hebben 1 keer per maand een grote bak (26x60) ter beschikking en verder moeten we het doen met een kleinere bak van 20 bij 40. Ik rijd niet héel lang, dus echt moeilijke dingen op hoog niveau worden hem niet. :) (aan ontspanning werk ik ook steeds vaker, zelfs bij 1 van de zo genoemde 'giraffe-paarden' op de manege is het me al gelukt, waar ik heel blij mee ben! Dit bedoel ik niet arrogant, maar is wel een stap die ik heb gezet omdat dit lang niet lukte)

Groetjes! :)

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Re: In de manegeles zelf dingen oefenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 22:59

Je zegt zelf dat je nog niet heel lang rijdt, geen enkel probleem iedereen is zo begonnen.
Maar denk niet te vlug dat je al ver gevorderd bent, je zal helaas nog heel dikwijls genoeg paarden tegen komen waar het dan weer niet mee lukt.
Ik ben nu 59j oud en ben ook begonnen met paardrijden als klein kind, heb een hoop wedstrijden dressuur en ook springen gereden, nadien overgestapt naar het western, maar ik kan wel stellen dat ik het meeste geleerd heb de laatste 15jaar. Hoe meer je leert hoe meer je zal zien dat je nog heel veel meer moet leren, dat is echt een leerproces zonder einde.

xniieeenke

Berichten: 4605
Geregistreerd: 22-03-15
Woonplaats: Drenthe

Re: In de manegeles zelf dingen oefenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-16 23:02

Ver gevorderd ben ik zeker niet, maar ik wil mezelf wat meer uitdagen in mijn eigen les, deze is namelijk soms aangepast omdat er inhalers in zitten van 8 jaar. Dan mag ik meer voor mezelf rijden dan normaal en zou ik graag oefenen, om ooit verder in lessen te komen etc :) ik vraag dus om tips om juist te werken. Ik probeer ook zsm foto's te krijgen van het eijden.

MarlonNaldo

Berichten: 1608
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: Westeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 23:04

Ik sluit me helemaal aan bij aeolusnr1!

Er was iemand die tegen me zei: " je hebt een eigen paard, waarom heb je dan nog les"

Ik leer letterlijk elke dag bij!

Probeer lekker slangenvoltes, die zijn altijd moeilijker dan je denkt. Je eigen balans komt daar goed van pas en het omstellen is best een uitdaging. (ik vind het altijd een fijne manier om los te rijden)

Voltes groter maken en weer verkleinen in de juiste stelling of juist tegengesteld gebogen. Maar vergeet dan niet het hele lichaam te buigen. Niet alleen het hoofdje..

Blijf gewoon lekker proberen :)

Rooss_24

Berichten: 124
Geregistreerd: 01-10-16
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 23:56

Als je je balans wil oefenen, kun je ook een keertje je beugels uit of zadel eraf (als dat mag?)

Je kan oefenen om van stap naar galop/halt naar draf te gaan en weer terug. Of je kan een stukje achterwaarts proberen.

senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Re: In de manegeles zelf dingen oefenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 00:52

Het is verstandig om aan het begin van de les met je instructie te overleggen wat je wilt oefenen. Dan kan deze je tips tussendoor geven. Bijvoorbeeld tempowisselingen of figuren rijden, en daarbij zoveel als mogelijk met je gewicht sturen.
Veel plezier!

zebra89
Berichten: 759
Geregistreerd: 20-11-14
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 01:19

xniieeenke schreef:
Hey bokkers :)

De laatste tijd merk ik in de les dat mijn houding constant verbetert, alleen als een paard schrikt of opzijspringt gaat het mis, maar dat lijkt me lastig te oefenen en bijna niemand kan dan helemaal oké zitten denk ik.

Helaas rijd ik 1x per week in de manegeles. Daar wil ik graag voor mezelf iets meer oefenen. Wat zijn dingen die ik kan doen? Verzamelde en midden gangen meer oefenen, aparte (minder voorkomende) figuren leren, anders?

We hebben 1 keer per maand een grote bak (26x60) ter beschikking en verder moeten we het doen met een kleinere bak van 20 bij 40. Ik rijd niet héel lang, dus echt moeilijke dingen op hoog niveau worden hem niet. :) (aan ontspanning werk ik ook steeds vaker, zelfs bij 1 van de zo genoemde 'giraffe-paarden' op de manege is het me al gelukt, waar ik heel blij mee ben! Dit bedoel ik niet arrogant, maar is wel een stap die ik heb gezet omdat dit lang niet lukte)

Groetjes! :)


Heey ik sluit me aan bij bovenstaande bokkers. Overleg eens met je instructeur wat zij je aanraad om zelf te oefenen. Ik kan vanaf mijn PC niet zien waar jij aan kunt werken maar zij of hij weet wellicht wel oefeningen en verbeteringen.

Verder waan je niet meer dan je bent. Dit klinkt bot...maar je geeft zelf aan ik rij nog niet zo lang. Soms rijd je in de grote bak en soms in de kleine 20x40 bak. Een 20x40 bak is een normale bak hè daar kun je eigenlijk alles in rijden. Er zijn genoeg zz combinaties op Bokt die altijd trainen in een 20x40 bak

Heel veel succes met dooroefenen. Misschien mag je van je instructeur wel wat meer oefeningen die al wat moeilijker zijn. En anders eens focussen op verschillende formaten voktes rijden en rechte lijnen (bijv ac lijn) en dan echt mooi recht stellen

Es_ther

Berichten: 18709
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 07:33

Overleg eens met je instructrice! Als je zegt ik wil dit oefenen kan zij er rekening mee houden.
Rijden jullie weleens zonder beugels? Dat kan je balans ook helpen.

Succes :).

Pura_Pasion
Berichten: 19
Geregistreerd: 10-10-16

Re: In de manegeles zelf dingen oefenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 10:06

Ik zou ook met je instructrice overleggen wat je kan en wilt oefenen.
Zij kan je tussen de anderen door tips en truuks meegeven waar je verder op kan oefenen.
We zijn nooit uitgeleerd, dat is het leuke van de paarden en het rijden.
De tips en truuks van je instructrice kunnen jou wel vertellen of je op de goede weg bent.

_Yasmine_

Berichten: 4582
Geregistreerd: 12-03-08
Woonplaats: Bij een kapotte Hefbrug

Re: In de manegeles zelf dingen oefenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 10:16

Huppa gewoon lekker aan de bak! 40 meter is hartstikke veel tijd om veel te kunnen oefenen.
Wij hebben altijd vrijheid bij ons in de lessen (alleen globaal tempo wordt aangegeven). Verder kijken wij naar het paard waar we op zitten hoe we dit invullen.

Bij paard 1:
- zijgangen, voor het been een pasje opzij
- veel rechte lijnen op binnenhoefslag, goed op gevoel of hij recht is (bij haar nooit)
- vierkant de bochten door, inzet van een keertwending

Bij paard 2:
- buigen buigen buigen op die voltes
- Voltes verkleinen en vergroten

Bij paard 3:
- spelen met het tempo, stapje naar voren, stapje terug etc.

Het is ook een beetje afhankelijk wat jouw paard moeilijk vind, daar zul jij je ook op aan moeten passen. Zeker als je nu bezig bent met ontspanning erin rijden. Dan wil je namelijk in het algemeen een recht, soepel en actief paard hebben. En bij alle onderdelen behoor je goed in het zadel te zitten en leer je om die bewegen aan te voelen/ op te vangen. :j

Mooblie

Berichten: 825
Geregistreerd: 24-12-13
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 10:21

Als ik je verhaal zo lees denk ik dat je het paard nog wat beter zou moeten leren aanvoelen. Dan voel je dingen als spanning die voor schrikmomenten zorgen beter aankomen en kun je dus ook meer ontspanning creëren.. Probeer in je volgende les eens met je ogen dicht te voelen wanneer het paard welk been optilt, dat helpt mij in ieder geval altijd heel goed om me weer even bewust te worden van het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 10:38

Probeer eens na te gaan of jouw paard ook goed op jouw hulpen reageert! Gaat hij gelijk draven als jij je been eraan legt (dus geen schopje geven maar je kuit aanspannen) of moet je eerst 4 schopjes en een tikje geven? Dan kun je daar aan werken, dat noem je impuls!

Buigt je paard goed in de hoeken of loopt hij er vlak doorheen? Moet je aan de teugels hangen om weer terug naar stap/halt te gaan of doet hij dat braaf op jouw zit? Probeer je hulpen zo klein mogelijk te maken!

MarlonNaldo

Berichten: 1608
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: Westeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 15:05

Ik denk dat TS veel wisselende paarden rijd. Of heb ik dit mis?

Ninetales
Berichten: 42
Geregistreerd: 29-09-15

Re: In de manegeles zelf dingen oefenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 15:27

Denk inderdaad even overleggen met de instructrice wat je zou kunnen doen.
Verder lekker figuren rijden en veel overgangen. Kan je goed aan zoen of je paard ook naar jou luisterd.
Is het mogelijk om een x privéles te nemen. Dan kan je daar misschien wat dingen leren die je dan later in de les zou kunnen gebruiken

SGorter
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-02-16

Re: In de manegeles zelf dingen oefenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 15:32

Overleg even met je instructrice wat mogelijk is, dus misschien eraan werken in de les, of als je goed genoeg bent naar een hogere les. Je instructrice kan dat het beste inschatten. Wat andere hierboven zeggen (over veel overgangen, andere figuren) kan natuurlijk niet altijd. Op mijn manege (waar ik nu niet meer rijd) deed je mee met de oefeningen die de instructrice gaf. Zei ze galop, ging je galop dus het was niet de bedoeling dat zelf wat ging doen. Ik weet natuurlijk niet hoe het bij jou is.

xniieeenke

Berichten: 4605
Geregistreerd: 22-03-15
Woonplaats: Drenthe

Re: In de manegeles zelf dingen oefenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-16 19:00

Hehe, even tijd op de laptop om te antwoorden.

@MarlonNaldo: Bedankt voor je bericht! :) Dingen als 'het hele lichaam buigen' kan ik dan weer aan m'n instructrice vragen om aan te werken, het idee achter het topic was ook nieuwe dingen vinden en daar samen met de instructrice aan werken. (over je 2e berichtje; dit klopt, wel een aantal vaste paarden die dan per week wisselen, maar nooit 1 vast paard)

@Rooss_24: Zonder beugels doen we wel vaker, heel af en toe zonder zadel. Ik vraag ook uit mezelf best vaak of ik een deel van de les zonder beugels kan, om daar mee te oefenen. Bedankt! :)

@senna21: Bedankt voor je tip :) dat is ook mijn doel, om nieuwe ideetjes te krijgen om dan aan te werken. Zelf kom ik er namelijk meestal niet op *oeps*.

@Storm2009: Heel erg bedankt voor je berichtje. Ik bedoel het écht niet om arrogant over te komen of iets in die trant, ik zou juist graag oefenen, dat was meer de intentie :o De formaten van de bak zijn op zich ook wel prettig, maar omdat ik in een groep rijd met meer mensen heb je minder ruimte voor jezelf en is dus een 26 x 60 bak fijner en zou ik daar beter voor mezelf oefeningen kunnen doen. Thanks!

@Ess_Ramona: Dankjewel! Zonder beugels doen we idd wel vaker, meestal heb ik op zulke momenten enorm geluk met paarden die lekker zitten, maar ik kan zoiets ook best vragen bij paarden die iets hoger opgooien, dat is wel 'n oefening?

@Pura_Passion: Klopt! Leren stopt nooit, niet alleen met paardrijden maar eigenlijk met alles wel. Dankje :)

@_yasmine_: Dankjewel :) Het is idd per paard verschillend, want ik rijd in een manegeles.

@Mooblie: Er wordt bijna altijd op verschillende paarden gereden, maar er is een deel waar ik niet op rijd (en daar ben ik héél blij mee, kleine monstertjes :P ). De lastige momenten kan ik zeker beter leren aanvoelen, maar soms ook niet. Vooral als er kleintjes bij in komen is het juist een goede oefening om er tussendoor te sturen, je gas en je rem te vinden etc, maar soms is het niet te voorkomen dat je af wordt gesneden of er iemand te dicht achter komt :( Bedankt

@Danique: aan de hulpen werken we vrijwel elke les, omdat dat altijd wel goed moet zijn. ik ben bvb afgelopen vrijdag de hele les bezig geweest met hulpen (het stuur... :P ) en iets meer ontspanning. Dankje!

@Ninetales: Bedankt voor je bericht. Privélessen worden om de X aantal maanden gegeven, daar wil ik me inderdaad wel eens voor opgeven.

@sennaxpaddie: Over het algemeen mogen we wel zelf bepalen wat we doen. Natuurlijk worden er af en toe figuren genoemd en moeten we voor zover het lukt het zelfde tempo aanhouden, maar verder is onze les wel helemaal vrij. Jij ook bedankt voor je bericht! :D

esmeeenw

Berichten: 56
Geregistreerd: 10-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 15:52

Je kan met zadel en dan de beugels er afhalen. En misschien later (of gelijk al) zonder zadel. Zo werk je aan je evenwicht op een paard.

mystery1980
Berichten: 4221
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 16:23

misschien kun je wat aan stelling en buiging werken. Paard lekker soepel maken, hoofd naar binnen en naar buiten, kont naar binnen en naar buiten, zowel op de cirkel als rechtuit, kleine cirkel en grote.

Voelen of je paard verzameld loopt zonder naar je paard te kijken.

Vierkantjes rijden met hoeken van 90 graden, afwisselend daarbij de voorhand of de achterhand een pasje om zetten.

Pionnen in de bak zetten en slalommen of juist precies bij de pion stoppen.

Balkjes in de bak leggen en eens zijwaarts over een balkje gaan.

Zomaar even wat ideeën, weet totaal niet of dit is wat je zoekt natuurlijk en of het kwa niveau haalbaar is?

nutella_life
Berichten: 31
Geregistreerd: 17-10-16

Re: In de manegeles zelf dingen oefenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 15:31

Voor je houding bij schrikken, bokken etc: daar kun je niet écht op oefenen. Wat je wel kunt oefenen is de vastheid van je zit: zonder beugels, zadel, achterstevoren rijden. Ook zonder beugels/zadel lichtzijden helpt.
Hierdoor zal het nog niet helemaal perfect worden, maar dat is het bij niemand, als het onverwacht is.
Verder: vaak met paarden rijden waar je in eerste instantie niet echt op durft. Je leert er heel veel van bij! (Wanneer je instructeur zegt dat je een bepaald paard niet aankunt, geloof hem dan. Zij kennen de paarden het best!)

Anna04

Berichten: 368
Geregistreerd: 07-02-16
Woonplaats: Vaassen

Re: In de manegeles zelf dingen oefenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 22:21

Vraag bijvoorbeeld een keer zitles. Zo kan je goed aan je evenwicht werken. Je kan stelling oefenen of wijken en dan steeds moeilijkere (dressuur)oefeningen. Zoals hier boven al gezegd: overleg met je instructrice.