Problemen met aangalopperen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Aprilynne
Berichten: 18
Geregistreerd: 13-08-15

Problemen met aangalopperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-16 19:04

Hallo iedereen

ik heb sinds 6 maand een vierjaarse merrie die ikzelf doorrijd met behulp van dressuurlessen van een erkende lesgever. Mijn merrie is nogal koppig van karakter en moet zowat alles van het rijden 'uittesten'.

In het begin was dit in galop in het algemeen; ze wilde helemaal niet aanspringen en als ze dan toch aansprong, was ze onbestuurbaar. Hier werd goed op gewerkt, was zo goed als opgelost en nadien werd de draf het probleem.. Ze kon/wilde (ik gok op het laatste, want ze kon het wel degelijk met momenten) geen constante aanleuning nemen en gaf telkens korte trekjes op mijn teugels, waardoor ze mijn stille handen verstoorde en zij nog meer geirriteerd werd omdat ik haar geen stille hand kon bieden. Ze liep zeer gespannen en hoe kalm ik me telkens ook hield, het rijden werd zeer frustrerend. Uiteindelijk is dit ook opgelost en loopt ze superlicht en zacht in aanleuning in draf, maar nu hebben we natuurlijk een nieuw probleem, opnieuw met de galop..

De galop zelf is ook in orde; mooi over de rug, ontspannen, goeie sprong, ik kan met gemak lichte schouderbinnenwaarts vragen ed, dat is het probleem niet. Ze doet immens moeilijk bij het aanspringen zelf. Wanneer ik geen contact hou met de teugels, loopt ze erdoor en draaft ze gewoon sneller. Wanneer ik dan gewoon contact hou zonder veel druk te zetten, neemt ze het bit vast terwijl ze aanspringt en loopt ze weg in gelijk welke richting, het liefst richting omheining. Na enkele passen galop is dit voorbij, dan heb ik ze terug en loopt ze geweldig goed. Wanneer ik haar na enkele keren zo aanspringen dan even op haar plek zet met een tik van de zweep doet ze het superbraaf. Zijn er mensen die mij hierbij tips kunnen geven, eventueel enkele oefeningen ed? Het wordt op de duur echt gevaarlijk daar ze echt vriendjes is met de omheining :/

Ik neem les zoals ik al zei, dit probleem ga ik ook bespreken met mijn lesgever (dit doet ze pas sinds de laatste 2x rijden) maar deze week kan ik verder geen les meer nemen daar ze haar vaccinaties heeft gehad en nu wat rust krijgt.

Kan iemand mij eventueel tips geven?

Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Re: Problemen met aangalopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 19:15

Vergeet niet dat een jong dier nog groeit/ontwikkeld in het lijf, en de 'problemen' zullen blijven wisselen van links naar rechts en van voor naar achter.. :+
Dat is niet omdat ze het niet willen, maar vaak even niet kunnen door een of andere pijn/ongemak door de groei/ontwikkeling.

Aangalopperen kan moeilijk zijn omdat ze van gang moet wisselen, en dus bepaalde spieren moet gebruiken die wellicht pijnlijk zijn.
Eenmaal in galop 'klopt' de beweging weer en zal ze minder moeilijk doen.

Mijn tip.. maak er geen issue van.. gewoon één keer in de goeie galop aanspringen en klaar.
Niet erop door gaan, want dan krijg je alleen maar meer verzet.. goed is goed.

0000
Berichten: 5473
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 19:18

Beginnen met een andere mindset op je paard te stappen zou volgens mij ontzettend helpen. Er zijn maar heel, heel weinig paarden die zomaar niet willen en dat zijn in bijna alle gevallen dieren die al een minder fijne ervaring hebben opgedaan. De kans is veel groter dat je paard het moeilijk vind of je niet begrijpt. Ook dan moet je ermee aan de slag maar dan stap je met een heel ander gevoel op je paard, benader je haar anders en is de kans groot dat je minder van het ene in het andere probleem valt. Verleg je focus naar samenwerken, met plezier rijden, het leuk maken voor haar en kijk eens wat dat je brengt zou ik zeggen...

Anoniem

Re: Problemen met aangalopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 12:10

Ik ben het helemaal eens met hiuerboven. Stap op met een andere gedachte. Niet dat je paard je loopt te stangen, te testen of niet wilt, maar dat ze het moeilijk vind. Het is een jong dier, die veel in ontwikkeling is. Dan kunnen sommige dingen moeilijker gaan. Kijk ook eens kritisch naar jezelf. Zit je haar in de weg, geef je haar wel de goede hulpen of genoeg ruimte?

Misschien een keer haar lijf even na laten kijken, wellicht zit ze wat vast in de spieren oid.

Thebiglion
Berichten: 66
Geregistreerd: 24-09-16

Re: Problemen met aangalopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 17:29

Zou het aanspringen een tijd links laten liggen en focussen op de stap en de draf. Alles wat in stap en draf goed is bevestigd, gaat in galop vanzelf. Als je er een tijdje geen aandacht aan besteedt, gaat het straks waarschijnlijk "vanzelf".

xEverred

Berichten: 29
Geregistreerd: 15-01-16
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 09:55

Eens met wat hier boven al genoemd is. Ze is nog jong en zal het inderdaad moeilijk vinden. Ik herken het wel van mijn bijrijdpaard toen ik haar net begon te rijden. Ze was wel een jaartje ouder, maar ook bij ons was de galop vaak het moeilijkste. Echter ben ik voornamelijk naar mijzelf gaan kijken hoe ik de dingen aanpakte en ben vooral eerst met de stap en draf aan de gang geweest. Als het in de ene gang goed bevestigd is, door naar de volgende. Ook nu loop ik nog vaak zat tegen de galop aan. Even terug naar de basis, iemand soms even mee laten kijken en hop het is weer opgelost.
Ook lijkt het mij goed voor je dat als ze goed aanspringt, belonen door hals te laten strekken, op de andere hand ook een keer doen en dan laten. Vaak als je erop door blijft gaan wordt het er niet altijd beter van en als het goed is, is het klaar. Hierbij consequent zijn lijkt mij wel belangrijk. Als jij begint met de hulp voor de galop te geven en ze loopt dan meteen onder je uit, neus in de lucht etc. Terug naar een beheerste, nette draf/stap zoals jij hem wenst en opnieuw, een tikje erbij kan ook geen kwaad. Dus niet zomaar aan laten springen als het niet gaat zoals jij het zou willen, afleren is moeilijker dan aanleren ;)
Echter heb ik niet erg veel ervaring met jonge paarden, dus misschien zeg ik wel iets heel verkeerds. Ik baseer het op de ervaringen die ik met mijn eigen merrie heb. Ik hoop dat je er wat aan hebt!