Van met bit naar bitloos, help...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
KellyR

Berichten: 1510
Geregistreerd: 23-02-15

Van met bit naar bitloos, help...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-16 13:57

Hoi allemaal,
wellicht is er al zo een topic, maar 264 pagina's topics doorzoeken mbt bitloos was me iets teveel

Sinds kort heb ik een 4 jarig verzorgpaard. Super braaf beest en leert vrij snel. Uiteraard is er nog een hoop te leren.

Hij liep constant te klooien met zijn hoofd tijdens het rijden, erg vervelend, maar duidt toch ook op ongemak bij hem. Direct had ik eigenlijk al een rouwhalster aangeschaft omdat ik vrijwel geheel tuigloos van mijn vorige verzorgpaardje af kwam. Eigenaresse vertelde me dat ze het een keer had geprobeerd (ik dacht vanaf de grond) en dat ging helemaal mis. Ik wilde hem dus eerst beter leren kennen.

Eigenaresse dacht vervolgens dat het door de pollen kwam, dus een pollen neusnetje gekocht. Hielp verder vrij weinig. Van de week heb ik de stoute schoenen aangedaan en ben ik eerst met gewoon tuig naar een binnenbak verderop gereden. Nadat ik wat rondjes had gereden, aan had gekeken of ie braaf was hem ik besloten het hoofdstel af te gooien en het touwhalster om.

Eerst even iemand er naast omdat ik bang was dat ik geen rem zou hebben, maar niets was minder waar, rem werkte prima.

Toen ben ik losgekoppeld en verder gaan rijden. Met bit is hij nog niet super gevoelig op je benen, hij haalt heel heel veel steun vanuit het bit. Op de momenten dat ik mijn teugels los liet (in eerdere sessies) viel hij bij wijze van uit elkaar.

Maar nu dus zonder bit.. ik was een beetje stuurloos, maar over het algemeen deed hij zijn best om het te snappen. Cirkeltjes waren echter niet mooi rond te krijgen, deze waren eerder hoekig. Daarnaast hing hij echt enorm in mijn handen, zo erg dat ik vandaag spierpijn heb. Ik kreeg hem gewoon niet opgepakt. Als ik hem de ruimte gaf waar hij om vroeg ging hij zo goed als over de grond met zijn neus en dit is absoluut niet iets wat ik wil.

Wel heb ik de eigenaresse ook overstag gekregen, die is met Micklem uitloos gaan rijden vanmorgen. En die zegt "het voelt alsof ik terug bij af ben, hij buigt niet etc" . Wel is het bij haar nu duidelijk dat het bit gewoon niet fijn is voor hem. Ze wil het 2 weken aankijken bitloos en anders laat ze iemand komen om een bit aan te passen.
Maar ik zou het wel fijn vinden om zonder bit te blijven rijden.

Heeft iemand hier ervaring mee of tips? Iedereen om me heen rijdt gewoon hatseflats met bit er in en alles er op en er aan. Er is niet iemand in de buurt die me daarbij kan helpen. Paarden waar ik bitloos op heb gereden die "deden het gewoon".
Laatst bijgewerkt door KellyR op 03-10-16 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt


KellyR

Berichten: 1510
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-16 14:12

Joolien, het is niet mijn eigen paard, dus ik heb me er tot op zekere hoogte bij neer te leggen. Ik heb al gevraagd of ze naar hem wil laten kijken. Dat gebeurt binnenkort weer als het goed is. Maar dat doet ze wel met enige regelmaat.

Edit:
http://nl.tinypic.com/r/nyzkw1/9

En het is daarbij echt niet dat we niet opzoek zijn. Vorige week is de zadelmaker nog langs geweest. Pollennetje is geprobeerd omdat ze dacht dat ie allergisch zou kunnen zijn etc.
Laatst bijgewerkt door KellyR op 03-10-16 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

KellyR

Berichten: 1510
Geregistreerd: 23-02-15

Re: Van met bit naar bitloos, help...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-16 14:30

Billy, ik ben hier niet opzoek naar verwijten maar voor hulp.

Dankjewel.


KellyR

Berichten: 1510
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-16 15:07

@Tagger, tandarts is laatst geweest, hij had toen wel een haakje, die is weggehaald. Maar kopschudden bleef.

@Susie Eigenaar heeft dus een micklem, maar daar hing bit aan. Daar wilde ik zelf niet aan gaan klooien. En aangezien ik altijd met touwhalster heb heb gereden dacht ik, waarom niet :)
Eigenaar heeft zelf dus wel het hoofdstel omgetoverd vanmorgen. Zij heeft hem om kin gekruist geplaatst volgens mij.... (in ieder geval, dat bandje onder zijn kin dus)
Die haaks gekruist gaat over zijn kaken toch? Of ben ik de war met iets anders?
Dat extra been geven is inderdaad wel een goeie, nu ik er over nadenk heb ik dat van de week eigenlijk niet gedaan omdat hij voorwaarts was(naar mijn idee).
En ter verduidelijking van het laatste, jij laat hem buiten de hoefslag lopen zodat hij zelf moet gaan lopen ipv tegen de wang "aan hangen"?

Bedankt voor je tips!

@Joolien Ook bedankt voor de tip. Dus gewoon los laten en meer vooruit rijden. Enige wat het wel is, als ik hem los laat, dan gaat hij zijn eigen rondjes lopen in plaats van mijn rondjes. Denk hierbij aan enorm afsnijden, hoeken niet doorlopen etc.

KellyR

Berichten: 1510
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-16 15:20

Azmay schreef:
Als het paard niet op zit en benen staat en je hem alleen rond weet te werken met het sleuren aan een bit is het logisch dat ze niet naar een bitloos hoofdstel luisteren. Dan zit er gewoon iets grondig mis aan de basis en moet je daar (met of zonder bit) hard aan werken.


Bedankt voor je zwart wit denken :)
En wat fijn ook dat je mij met bit hebt zien rijden :D

Maar goed, as I said, hij is 4 jaar en moet nog veel leren, zijn we ook mee bezig. Dus die basis waar jij het over hebt, ja dat klopt zijn we ook mee bezig. We zijn namelijk rustig met hem bezig, er hoeft niet vandaag of morgen een Z rondje gereden te worden, dat is ook de ambitie niet. Dus ja, misschien zijn er 4 jarige waar de basis verder in zit dan bij hem.

Bit sleuren? Nee. Neemt niet weg dat hij wel enorm veel steun (niet letterlijk) uit het bit haalt. Het is zijn houd vast. Hij is licht in zijn mond en heeft weinig hulpen nodig. Benen negeert hij soms inderdaad nog, maar daarmee vallen we weer terug op de basis.

Grondig mis? Nee. Maar ja er is werk aan de winkel. Dat is ook nooit ontkent.


@Chanel ben ik zelf ook mee bezig. Eigenaar verder wel wat minder volgens mij, maar daar durf ik geen uitspraken over te doen (wbt "loslaten"). Met mijn lichaam sturen gaat nog erg moeizaam, maar ik heb zelf ook het idee dat het zadel mij in de weg zit :') Maar dat is weer het resultaat uit bijna non-stop zonder zadel rijden....

Heb er ook pas een x of 5 op gereden, dus het is sowieso nog heel erg wennen hoe en wat.

KellyR

Berichten: 1510
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-16 17:32

xMazzel schreef:
Schud het paard ook met zijn hoofd als er een los contact is met de teugels?
Ik denk dan aan een paard wat het moeilijk vind om op zijn eigen benen te lopen en zijn balans dus moeilijk vind. Zelf heb ik altijd geleerd, als je paard schud met zijn hoofd dan is hij gewoon praktisch gezien teveel op je hand en zul je hem meer 'aan' het been moeten rijden.

Bij een jong paard is veel sturen sowieso vaak wat lastiger, maar wat anderen ookal zeggen; ga veel met been rijden en zorg dat het beestje op zijn eigen benen gaat lopen.
Dus 2de hoefslag rijden, figuurtjes en overgangen maar vooral nog niet verwachten dat hij het morgen ineens kan! :Y)


Ook met een lang teugeltje schud hij met zijn hoofd. Daarom werd ook gedacht aan allergie. Maar schijnt nu toch meer aan het bit te liggen. En ik verwacht ook zeker geen wonderen hoor! (Alhoewel, vanaf de grond pakt hij alles onwijs snel op haha)




En verder, ik ga niet inhoudelijk in op de discussies die gevoerd worden over wel/geen bit/touw etc. Daar heb ik het topic niet voor aangemaakt.

Moraal wat ik er nu uit heb gehaald: actiever laten lopen, de ruimte geven die hij vraagt maar met contact en op de binnen hoefslag rijden. Alles wat min of meer hetzelfde als reactie geeft. Bedankt voor de tip.

KellyR

Berichten: 1510
Geregistreerd: 23-02-15

Re: Van met bit naar bitloos, help...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-16 19:58

Toch nog even een kleine update geven.

Gisteren heeft de eigenaar met kin gekruist hoofdstel gereden, hier reageerde hij "goed" op. Omdat ik hier ook kaakgekruist naar voren geschoven kreeg heb ik deze vandaag uitgeprobeerd.

Conclusie, met touwhalster en kin gekruist loopt hij echt het rustigst met zijn hoofd. Met kaak gekruist begon hij weer te schudden, dat heeft ie met touwhalster en kin gekruist niet gedaan. Ook liep hij nu met zijn hoofd omhoog in plaats van laag en drukte hierdoor zijn rug weg.
Verder ging sturen op lichaam (met bijna tot geen contact met het hoofd) wel redelijk. Rechtsom lijkt hij wel gevoelloos, maar we weten dat dit zijn moeilijke kant is en dat er hard aan gewerkt moet worden.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 54 bezoekers