Angst

Moderators: Coby, Dyonne, Nicole288, Apple, Pistasche, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Shadow0

Re: Angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 18:20

Ik ben zelf begonnen als angstige ruiter, en angst is nog regelmatig teruggekomen na bv negatieve ervaringen.

Voordeel daarvan is dat ik weet dat het voor mij vooral een kwestie is van mezelf niet overhaasten. Gewoon stukje bij beetje de positieve ervaringen uitbreiden, en dan komt bij mij de drang om weer eens wat anders en wat meer te doen vanzelf wel weer. En ook het besef: ik hoef niks te bereiken met paardrijden. 't Is mijn rijden, dus als ik niet meer wil/kan/durf dan een paar rondjes stappen, dan is dat mijn keuze. En daarmee is dat (meestal) genoeg.

Hoe meer ik daarin mijn gevoel respecteer, hoe sneller dat terugveert. (Maar als de angst over tijd is opgebouwd, is dat niet met 1 keer weer uitgesleten.)

Overigens vind ik het zelf erg geruststellend dat ik manegepaarden rijd: minder het idee dat ik oneerlijke dingen verwacht van ze: ik ben maar een van de ruiters. Ik ben niet alleen verantwoordelijk. En veel van de manegepaarden zelf hebben me ook getoond dat ze het wel accepteren, hun ruiter willen helpen, of echt niet veel meer doen dan stilstaan als ze onzekerheid voelen. En als het dan weer klikt en de angst vermindert, gaan ze gewoon weer met je mee.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie