Probleem evenwicht? Tips gezocht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
enamorada

Berichten: 2764
Geregistreerd: 25-01-15
Woonplaats: Utrecht

Probleem evenwicht? Tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-16 22:11

Hoi,

Ik heb een lief verzorgpaard genaamd Simcha en ik zou graag willen weten of jullie tips voor mij hebben. Ik doe voornamelijk grondwerk met haar en af en toe stap ik op haar met soms een drafje. Simcha is ten eerste wat te dik. In draf neemt ze erg korte passen en lijkt het alsof ze een beetje voorover valt. Ik heb geprobeerd haar actief te laten draven en veel overgangen te laten maken, maar de korte passen blijven toch een beetje. Het echte probleem is de galop. Als er iemand op zit is het echt een rodeo in galop. Draf en stap doet ze prima onder het zadel. Ook als er niemand op zit galoppeert ze enorm hard, struikelt ze, valt ze snel terug en lijkt het dus weer alsof ze voorover valt. Ik heb zelf het idee dat dit met haar evenwicht te maken heeft, maar ik zou graag willen weten wat jullie denken dat dit is en wat ik en de eigenaar hieraan kunnen doen. Zijn er bepaalde oefeningen die ik kan doen? Dingen die ik absoluut niet moet doen?

Simcha krijgt regelmatig een bezoekje van de osteopaat en dit topic is in overleg met de eigenaar van Simcha geopend.

troi
Berichten: 17006
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Probleem evenwicht? Tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 22:23

Les nemen van een goede lesgever. Er kunnen heel veel redenen zijn waarom een gezond paard dit laat zien namelijk die vooral rijtechnisch zijn. Tuurlijk kan het dier ook medisch niet in orde zijn maar daar zou ik niet direct vanuit gaan.

tamary

Berichten: 29183
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Probleem evenwicht? Tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 15:13

Buik kan in de weg zitten, spieren die er gewoon niet zijn. en overleg met je smid, via bekappen kan er ook wat ondersteund worden. Snellere afwikkeling hoef bv.

enamorada

Berichten: 2764
Geregistreerd: 25-01-15
Woonplaats: Utrecht

Re: Probleem evenwicht? Tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-16 19:57

Bedankt voor de antwoorden!
Les krijg ik van de eigenaar zelf, echter weet zij ook niet goed hoe we het het beste op kunnen lossen.

troi
Berichten: 17006
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Probleem evenwicht? Tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 20:22

Dan is het tijd voor een frisse blik denk ik. Genoeg instructeurs die op locatie komen en die frisse blik kunnen geven :)

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Re: Probleem evenwicht? Tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 17:32

Je topic lijkt beter te passen op [RT-V], omdat je probleem voornamelijk onder het zadel lijkt te zijn. Daarom verplaats ik even :)

jetm
Berichten: 1283
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 19:54

Dit soort tips zijn via de pc altijd lastig te geven.

Een paard is, net als de mens, vaak scheef en dan heb je problemen met het evenwicht of de balans zoals dat bij paarden meestal genoemd wordt.

Op de voorhand lopen heeft te maken met de horizontale balans, op (of over) de schouder lopen heeft te maken met de verticale balans. De verticale balans van het paard is onder het zadel vaak wat gemakkelijker te corrigeren en heeft ook positief effect op de horizontale balans.

Als het goed is houdt iedere instructeur zich wel bezig met rechtrichten maar als je op zoek zou gaan naar een instructeur is het denk ik wel handig om te vragen of hij/zij verstand van rechtrichten heeft.

Je kan ook wel Googlen op rechtrichten om inspiratie op te doen voor oefeningen hierin maar meestal is het toch wel handig om een paar getrainde ogen op de grond te hebben.

Rechtrichten kan zowel onder het zadel als aan de hand

enamorada

Berichten: 2764
Geregistreerd: 25-01-15
Woonplaats: Utrecht

Re: Probleem evenwicht? Tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-16 10:07

Dankjewel jetm! Rechtrichten ben ik bekend mee, ik zal me er eens verder over gaan inlezen :))

jetm
Berichten: 1283
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 11:22

enamorada schreef:
Dankjewel jetm! Rechtrichten ben ik bekend mee, ik zal me er eens verder over gaan inlezen :))


Is een hoop over te lezen :)
Er zijn verschillende manieren waarop je recht kunt richten ook op Bokt zijn er best wat topics over.

En mocht je ooit eens een lesje willen ik zit best wel in de buurt en combineer rechtrichten en Centered Riding.

enamorada

Berichten: 2764
Geregistreerd: 25-01-15
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-16 11:26

jetm schreef:
enamorada schreef:
Dankjewel jetm! Rechtrichten ben ik bekend mee, ik zal me er eens verder over gaan inlezen :))


Is een hoop over te lezen :)
Er zijn verschillende manieren waarop je recht kunt richten ook op Bokt zijn er best wat topics over.

En mocht je ooit eens een lesje willen ik zit best wel in de buurt en combineer rechtrichten en Centered Riding.

Ik heb er inderdaad net wat over opgezocht. Ik ga met Simcha proberen (vanaf de grond) de volte echt goed onder de knie te krijgen en als dat gelukt is schouderbinnenwaarts met haar oefenen. Is dat een goed idee?
Heel erg bedankt voor het aanbod! Ik zal eens met de eigenaresse overleggen en dan stuur ik je een pb :D

rien10
Berichten: 14668
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Probleem evenwicht? Tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 12:06

Nee, dat vind ik geen goed idee. Om zomaar, zelf een schouder binnenwaarts te oefenen is meer nodig dan even wat lezen. Loopt je paard goed op 3 sporen met SB? Dat kan je zelf niet zien, moet iemand vanaf de grond beoordelen. Laat je de binnenhand genoeg los bij SB? Kan je het verschil rijden/aan de hand werken tussen SB en Schouder voor? Controleert iemand je? etc. etc. etc. Goed les nemen is hier echt nodig.

FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 12:22

rien10 schreef:
Nee, dat vind ik geen goed idee. Om zomaar, zelf een schouder binnenwaarts te oefenen is meer nodig dan even wat lezen. Loopt je paard goed op 3 sporen met SB? Dat kan je zelf niet zien, moet iemand vanaf de grond beoordelen. Laat je de binnenhand genoeg los bij SB? Kan je het verschil rijden/aan de hand werken tussen SB en Schouder voor? Controleert iemand je? etc. etc. etc. Goed les nemen is hier echt nodig.


Kan het hier alleen maar mee eens zijn. Ga niet zelf aanmodderen. Zoek goede instructie die je hierbij helpt.

enamorada

Berichten: 2764
Geregistreerd: 25-01-15
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-16 13:10

FriesWytske schreef:
rien10 schreef:
Nee, dat vind ik geen goed idee. Om zomaar, zelf een schouder binnenwaarts te oefenen is meer nodig dan even wat lezen. Loopt je paard goed op 3 sporen met SB? Dat kan je zelf niet zien, moet iemand vanaf de grond beoordelen. Laat je de binnenhand genoeg los bij SB? Kan je het verschil rijden/aan de hand werken tussen SB en Schouder voor? Controleert iemand je? etc. etc. etc. Goed les nemen is hier echt nodig.


Kan het hier alleen maar mee eens zijn. Ga niet zelf aanmodderen. Zoek goede instructie die je hierbij helpt.


Nogmaals, ik heb een instructrice. jetm heeft ook aangeboden mij hierbij te helpen en dit ga ik overleggen met de eigenaresse van Simcha. Zelf heb ik ervaring met schouderbinnenwaarts rijden, ik ga me er alleen wat verder in verdiepen.
Edit: Ik wil even toevoegen dat ik veel betaal voor Simcha en dat ik het me nou eenmaal niet kan veroorloven ook nog dure lessen te nemen. Hopelijk hebben jullie daar begrip voor. Ik heb echt het beste voor met Simcha en ik zal niet gemoedswillig dingen met haar doen die niet goed voor haar zijn.

rien10
Berichten: 14668
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 19:02

Dan zou ik dit probleem voorleggen aan je instructrice. Zo via internet is het bijna niet te doen om te "zien" wat goed voor jouw paard is.

enamorada

Berichten: 2764
Geregistreerd: 25-01-15
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-16 16:34

Voor het geval dat het iemand nog interesseerd: ik ga vanaf nu om de week les krijgen van een bokker in centered riding en rechtrichten :j
Ook zijn we begonnen met lange lijnen en veel voltes maken. Het lange lijnen pakt ze erg goed op en de voltes gaan ook goed naar mijn idee.

xMGrompy

Berichten: 51
Geregistreerd: 02-12-14
Woonplaats: Julianadorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 19:22

Zonder zadel rijden of met barebackpad rijden werkt ook goed voor evenwicht. Ben er zelf ook mee bezig en het gaat al beter.