Paard wil/kan geen middendraf

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Laibadji

Berichten: 1685
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Paard wil/kan geen middendraf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-16 14:54

Hallo allemaal

Toch even getwijfeld om dit te posten of niet maar laat ik de kans toch grijpen.

Sinds vorige zomer heb ik een nieuw paard. Toen ik hem kocht was ik onmiddellijk verliefd en de klik was er onmiddellijk. Eigenares deed haar paard met veel pijn in het hart weg omdat zij de vaardigheden niet had om hem door te rijden.

Het is best een karaktervol paard dat goed weet wat hij wil en wat niet.
Met resultaat dat hij bij haar zadelmak gemaakt is maar met veel (te veel) liefde en langs de andere kant met de harde hand tijdens het rijden.
Omdat zij hem niet kon rijden omdat hij te veel macht had, heeft ze een andere ruiter gezocht die hem door reed. Daar hebben ze gebruik gemaakt van hulpteugels, 4 ringenbit, ophaaltrens....

Toen ik hem begon te rijden heb ik het bit vervangen door een gewone trens en ik ben zelf geen voorstander van hulpteugels. Ik heb het voorbije jaar ook de pech gehad dat mijn paard 2 blessures opgelopen heeft aan zijn pezen aan beide achter benen. Om deze te laten genezen heb ik heel veel tijd genomen en ben ik respectvol met mijn paard omgegaan. Met resultaat, sinds mei dit jaar is hij volledig genezen en hebben we terug carte blanche van de dierenarts om te trainen (dressuur).

Echter heb ik eerst zijn gedragsproblemen aangepakt. Nu gaat hij niet meer lopen als je opstijgt (en over de omheining springen van 1m20 %) )en kan ik hem alleen op de trailer laden.
Het bit is nog steeds een moeilijk punt maar ik ben voorstander van de zachte gevende hand en het voorwaarts neerwaarts rijden. Dit heb ik maanden gedaan. Iedere rit is er nog 1 of 2 keer verzet op het bit (neemt zijn bit vast en wil dan sterker zijn) maar dit was vroeger bijna de hele training door en is nu op 10 sec opgelost. Nu is hij nageeflijk, volgt mijn hand, schuimt mooi en is los in zijn kaak. Als hij nog tegen mijn hand komt is het 99% van de tijd mijn fout en dan is het aan mij om te bedenken wat ik fout deed en meestal vinden we samen wel de goede weg.

Het paard wordt heel close door de DA opgevolgd en is vorige week nogmaals klinisch gekeurd en is fysiek gezond verklaard. Ook heeft hij een passend zadel en is hij meermaals door osteo en paardentandarts behandeld.

Nu komt mijn vraag:

Vanaf de moment dat ik hem heb (dus reeds van voor de blessures), kan/ wil het paard geen middendraf lopen. Nochtans is hij gevoelig aan mijn been. Is correct en vlot om van stap naar draf te gaan, is vlot om van draf naar galop te gaan of van stap naar galop te gaan. Dit is wel nog maar sinds kort voldoende bevestigd.
Echter om naar middendraf te gaan blijft hij plakken in zijn tempo of galoppeert hij mooi aan het been aan.

Het tempo dat hij dan loopt is wel iets boven een arbeidsdraf maar is nog geen middendraf met een dragende achterhand.

Om mijn middendraf voor te bereiden ga ik in de wending verzamelen en houd ik er mijn benen reeds goed bij zodanig dat hij wakker is.Beide benen aan de singel dus geen galop commando. Op de lange zijde geef ik iets meer ruimte zodanig dat zijn neus wat meer vooruit kan maar ik hou hem nog voldoende bij mij.
Met mijn vorige paarden heb ik hier nog nooit problemen mee gehad en ik heb ervaring met dressuur en ik rij/reed wedstrijden tot M niveau in België.
Enkel bij hem zit ik even met mijn handen in het haar.

Omwille van zijn peesproblemen probeer ik deze middendraf te rijden op hardere bodem. Mijn piste ligt momenteel vrij zwaar maar ook daar lukt het niet.

Ik heb ook reeds geprobeerd om hem ook balkjes te laten draven maar dit maakt hem ook niet wakker.
Wat wel lukt is om uit zijn basistempo te verzamelen en terug naar basistempo. Dan reageert hij ook goed maar hij gaat niet over zijn bepaald punt in het basistempo. Net alsof hij een vitesse ontbreekt.

Als ik te veel druk gebruik, is de kans groot dat ik weer verzet krijg in de mond dit wil ik dus ten allen tijde vermijden.

Ik krijg ook les maar ook daar wil het niet vlotten. Nochtans kan hij een mooie middendraf tonen. Af en toe lukt het hem en ben ik terecht super fier op hem. Ook op de weide kan hij heel mooi bewegen. Natuurlijk, vrijheid en onder het zadel is iets heel anders.

Hebben jullie nog tips?

Alvast bedankt!!
Laatst bijgewerkt door Laibadji op 21-09-16 15:06, in het totaal 2 keer bewerkt


Laibadji

Berichten: 1685
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-16 15:01

Iedereen is het er ondertussen overeens dat veel van zijn gedragingen in zijn hoofd zitten door het verkeerd opgeleerd te zijn.
Fysiek is hij al helemaal onderste boven gekeerd en alles is in orde. Hij loopt mooi over de rug. Hier ben ik zelf ook heel aandachtig naar. Tijdens het rijden speel ik ook met zijn stellingen laag - diep, binnenstelling - buitenstelling.

Ik ben er ook van overtuigd dat elk paard middendraf kan lopen maar bij hem is het moeilijk te vinden.

Laibadji

Berichten: 1685
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-16 15:04

Lisafalco: Ja ik schakel veel tijdens het rijden. Dat zit standaard in mijn routine tijdens het trainen. Dit omdat mijn paard tijdens het schakelen verzet vertoonde. Nu is dit verzet voorbij en reageert hij goed op mijn been en hand.

Maar misschien verwacht ik te veel en moet ik hiervoor ook geduld hebben.

Annekee: Mijn trainer vindt het ook bijzonder dat hij niet reageert. Hij zal niet altijd aangalopperen even goed negeert hij mijn hulp en blijft gestaag in zijn tempo doorlopen. Dit is echter wel al een tempo dat hoger ligt dan aan basisarbeidsdraf maar naar mijn mening nog geen middendraf met voldoende achterhand.

Laibadji

Berichten: 1685
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-16 15:08

Eerst en vooral al bedankt om mee te denken.

Tijdens het rijden ga ik zijn gangen gaan verruimen en verzamelen dus arbeidsdraf verzamelen, net geen stap maar voldoende actie in het been nog om dan terug te gaan naar arbeidsdraf. Ook in stap doe ik dit. In galop nog niet omdat dit nog niet lukt.

Maar misschien doe ik het nog niet voldoende....

Ik heb hem de laatste tijd ook getraind op een vlot tempo omdat het paard liever lui dan moe is. Vandaaruit kwam ook zijn verzet. Als hij moest werken zei hij doei!! Ik niet hoor!!

Nu is hij werkwillig geworden. Dus geef mij gerust tips om het schakelen nog verder te oefenen.
Laatst bijgewerkt door Laibadji op 21-09-16 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Laibadji

Berichten: 1685
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-16 15:12

Annekeee schreef:
Wat ik veel om me heen zie, is dat mensen op zo'n manier verzamelen, maar het paard in twee delen blijft. Dus uiteindelijk doet het paard achter niet.
Probeer eens wat ik in mijn vorige post uitleg.


Ik had het net gezien en ik denk dat je daar wel een punt hebt! Dank je wel!! Morgen eens proberen doen!
Ik omschrijf mijn paard ook als een 2 delig paard.

Laibadji

Berichten: 1685
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-16 15:19

betadine schreef:
Niet alle paarden zijn er even handig in.
Mijn eigen merrie vind het ook geen gemakkelijke oefening.
Wat bij ons goed heeft geholpen is om meer met het tempo te gaan spelen. Dus van een hele trage draf, naar een snellere ruimere draf en terug. Korte stukjes vragen, maar vanuit het vertragen leer je je paard ook gemakkelijker te verruimen.

Op buitenrit al eens ge-experimenteerd ? Een drafje proberen te houden achter een traag galloperend paard bvb. Kan ook helpen om alles goed los te maken.


Op wandeling heeft meneertje veel meer vitessen! Ook in draf is hij veel vlotter. Als hij moet kan hij dan wel een verruiming maken.
Dus ik weet dat het er in zit maar ik krijg het er tijdens de dressuur niet uit.
Toen ik hem net had heb ik hem letterlijk moeten leren dat hij uit zijn vastgeroeste houding mocht komen. Paard liep zo verkrampt en met angst naar het bit toe dat hij in een bepaalde houding liep (waarvan ik vermoed dat ze dit een 'goede' dressuurhouding vonden) De angst voor het bit is al heel wat verminderd maar je merkt dat het toch nog aanwezig is.

Maar ik ga jouw tip wel gebruiken en tijdens de buitenritten zijn middendraf oefenen!

Laibadji

Berichten: 1685
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Re: Paard wil/kan geen middendraf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-16 15:25

Dank je wel! Ik geef niet snel op! Ik weet dat het er ergens in zit. Het is nu aan mij om te vinden hoe we het samen kunnen verwezenlijken.

Alle tips zijn zeer bruikbaar en ga ik zeker toepassen! Ik hou jullie op de hoogte! ;)

Laibadji

Berichten: 1685
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-16 15:57

Varekaj: Het probleem buj mijn paard wordt deels veroorzaakt door zijn achterhand die iets overbouwd is.

Aan de longe en ook onder het zadel stapt en draaft hij 1 tot 1pas en een half over.
Aan de longe blijft zijn tempo ook redelijk gelijk. Dus echt middendraf krijg ik er daar ook niet uit. Hij doet het alleen als hij het zelf wil nl op de weide. Hoe meer druk op hem hij dwarser.

Ik vermoed ook dat dit deels aangeleerd is omdat hij telkens heel kort gehouden werd door een zwaar bit en hulpteugels.

Ik heb het gevoel alsof hij tegen een muur aanloopt.

Laibadji

Berichten: 1685
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Re: Paard wil/kan geen middendraf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-16 16:00

Babootje: Ik laat hem zeker niet te los in de middendraf. Meestal is er verzet omdat hij net iets meer druk/ steun op je hand moet zoeken en dat wil mijn paard ten allen tijde vermijden uit angst voor de teugeldruk. Doet hij dit toch, is de kans groot op verzet en pakt hij zijn bit en duwt dan zijn hele lijf en rug weg.

Je legt wel de vinger op de wonde van het probleem maar ik krijg het niet opgelost.

Laibadji

Berichten: 1685
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-16 17:05

Varekaj en babootje: Ik heb de indruk dat jullie mij begrijpen. _/-\o_ ik heb inderdaad ook het gevoel dat het verruimen er uit gereden is. Paard durft dit niet uit angst voor de druk en is inderdaad altijd in de krul getrokken met zware bitten en hulpteugels.

Ik weet ook dat hij bij een dressuurruiter gestaan heeft om door te verkopen maar dat deze geweigerd heeft om er verder mee aan de slag te gaan omdat het paard te veel werk nodig had om terug correct te lopen. Dat wist ik niet toen ik hem kocht maar ach een uitdaging is altijd leuk he! ;)
En ik beb al super blij met alle vooruitgang die ik geboekt heb. Het is ook een heel lief paard dus we gaan er voor!


Laibadji

Berichten: 1685
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Re: Paard wil/kan geen middendraf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-16 18:21

Jouw uitleg sluit zo aan bij mijn paard. Bedankt voor de tips! Ik ga ze zeker opvolgen! Ik zal jullie op de hoogte houden! We gaan er voor! :))

Laibadji

Berichten: 1685
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Re: Paard wil/kan geen middendraf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-16 19:35

Ja daar heb je gelijk in!! En het staat zeker op de to do lijst!
De kans is ook groot dat we hem voor de koets gaan leren. Na de winter starten we een mencursus!

Laibadji

Berichten: 1685
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-16 20:27

hwn schreef:
Je zei dat ie van balkjes ook niet actiever wordt. Wat als je met balkjes werkt op de diagonaal, en die telkens iets ruimer legt, zodat ie zijn passen moet verlengen om de balken juist te nemen? Heb ooit een instructeur gehad die op die manier jonge paarden leerde de draf verruimen.

Heb ik geprobeerd maar paard valt liever over de balken dan te verruimen.

Wat het springen betreft, dat staat ook op het verlanglijstje. Alke materiaal is aanwezig maar de piste moet eerst wat aanharden. Ze is nog maar net nieuw aangelegd en de droogte heeft er voor gezorgd dat ze redelijk zwaar ligt. Maar ook deze tip hoop ik in de toekomst ook te doen!

Aan bitloos heb ik ook gedacht maar vandaag voor de eerste keer zonder enige vorm van verzet gereden. Mijn hand is zacht en ik heb stilaan door wat hij graag heeft om aangenaam en ontspannen te lopen. Ik ben dus heel blij en megafier op mijn paard!!! *\o/*

Laibadji

Berichten: 1685
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-16 20:33

janouk schreef:
Pas maar op; haha mennen is verslavend en paarden doen het graag

Ik weet het! Ik heb ooit 4 jaar als groom gewerkt voor een menner! Ik mis dat toch!

Laibadji

Berichten: 1685
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-16 16:53

Hey even een update!

Ik heb het gevoel toch wel al een stapje dichter bij een verruimde draf te komen.

Wat heb ik al gedaan:
* Tempowisselingen zoals jullie voorstelden. En wat vindt hij dit moeilijk. Maar moeilijk gaat ook! Draf verkorten gaat redelijk. Af en toe wel eens verzet maar daar rij ik hem door.
* Jullie gaven ook aan om na te gaan hoe goed hij aan mijn been is. Ik maar beweren dat hij super is! :oo Hij is vooral goed op mijn zweep! >;) Dus vandaag zweep weg gedaan en enkel op mijn been gereden! HELP ZWETEN! Maar he, mijn handen waren stabieler, ik kon de druk gelijkmatiger verdelen en ja hoor uiteindelijk was hij aan mijn been! Woehoe!
* Ik heb hem ook eens uit galop laten vallen in middendraf en ja hoor dan kon hij wel verruimen! Dus ik weet dat het er in zit.
* Ik rij hem ook met kortere teugels waardoor hij meer moet verzamelen en zijn lichaam goed moet gebruiken. Eerste weken heel veel verzet op gehad maar nu aanvaardt hij het en loopt hij fijn aan de hand.

Ben ook al eens gaan wandelen en een weekend zee/ Ardennen staan op het lijstje! Tijdens het rijden durf ik ook eens spelen bv galop verlichte zit en eens gas geven. Maakt zijn hoofd vrij.

Door al deze oefeningen te doen heb ik het gevoel stilaan toch een dressuurpaard te krijgen. Hij wil werken, geeft soms wel aan als het moeilijk is maar ik kan het hem telkens opnieuw vragen om te doen. Ook merken de omstaanders op dat zijn afdruk verbeterd is. Hij draagt zichzelf meer en de achter hand die wordt stilaan in gebruik genomen.

Er is nog een hele weg te gaan en we zijn er nog lang niet. En het zal met vallen en opstaan zijn maar ik heb wel het gevoel dat ik op de goede weg zit. Hopelijk blijft het zo!

Laibadji

Berichten: 1685
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-17 11:19

Dag lieve bokkers die mij goed geholpen hebben.

Mijn paard doet nu een hele goede middendraf en is attent op mijn been. Echter is het nu doorgeslagen. Ik moet nog maar beendenken en hij galoppeert aan ipv te draven!

Ik probeer nu een tussenstap te nemen ondersteun met mijn stem en een minimum aan kuitdruk. Dit werkt soms. Van zodra hij mijn spoor voelt is hij weer in galop.

Zou dit een gevolg kunnen zijn van het doorrijden en hem attenter te maken op mijn been of kan het ook het gevolg zijn van zijn zadel. De osteo is langs geweest en mijn paard moet een nieuw zadel krijgen. Woensdag 8/03 komt de zadelpasser dit oplossen. (Hoop ik met heel mijn hart!)

Wat denken jullie?

Bedankt als jullie hier ook raad willen over geven!

Laibadji

Berichten: 1685
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Re: Paard wil/kan geen middendraf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-17 22:24

De middendraf zitcer nu in. Nu heeft mijn paard het probleem enkel verlegd en kan hij geen overgangen stap-draf meer. Hij is te gevoelig aan mijn been. Overgang galop draf doet hij mooi en op zijn achterhand.

Laibadji

Berichten: 1685
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-17 22:35

Ja hij kent die perfect. Heb dat vorige keer ook al eens afgetoetst en dat leek een beetje te lukken. Dus dit verder proberen en been er af?

Ik had eventueel ook gedacht om mijn sporen ook uit te doen. Dan is de druk ook minder eb is het minder bedreigend.

Laibadji

Berichten: 1685
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-17 14:06

koend schreef:
Stap-draf moet toch lukken met een heel subtiele beenhulpen en zithulp tijdelijk ondersteund door stemhulp.
Met beenhulpen bedoel ik been en geen spoor. Als ruiter moeten we daar echt op letten, been lang maken.
Als drijvende zachte zithulp adem ik uit (ik weet dat het wel eens anders wordt verteld.) maar er zit logica in: bij het diep buikademhaling uitademen trek je de buikspieren aan en kantel je het bekken naar achter, precies wat je nodig hebt.
Als zithulp om draf te verzamelen adem ik gedurende een drietal passen duidelijk in. Automatisch maak je je groter en hou je je spieren wat vast. Ik moet daar de andere hulpen ook bij geven, alleen op de zit lukt bij mij zelden. Maar misschien komt dit nog. :)

Zo heb ik het ook aangeleerd. Vandaag paard gelongeerd en ook daar doet hij het. Stap- galop ipv stap- draf. Na wat werken en zachtheid lukte het. Osteo is 14 dagen geleden geweest en dit was op 1 plaats na, goed. Woensdag kolt de zadelpasser.

Ik ga de tip van het inademen zeker bewuster toepassen. Sporen ga ik uit doen, dan kan ik daar ook niet mee storen maar eerst en vooral ga ik denk ik de volgende dagen enkel grondwerk doen en de overgangen op mijn stem inoefenen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 bezoekers