Terug uit galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Terug uit galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 18:41

Hoi!

Sinds kort rijd ik een nieuw paard bij en loop tegen het volgende aan. Omdat zij zo graag wilt doen wat je van haar vraagt, maakt zij in galop niet haar sprong af voor zij teruggaat naar draf. Ze valt dus ongecontroleerd terug wat het moeilijk maakt om ontspannen te blijven rijden.

Ik ben gewend dat een paard eerst zijn sprong afmaakt om op een comfortabel moment terug te komen naar draf.

Nu vroeg ik mij af wat het beste moment in de galop is, om haar terug te vragen (welk deel van de galopssprong). Wellicht met een plaatje om het moment te laten zien?

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Terug uit galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 18:44

Ik begrijp je niet zo goed. Het paard doet graag wat je vraagt, maar valt uit de galop. Daaruit haal ik dat de ruiter een zitfout maakt waar het paard op reageert? Een paard hoort in de galop door te galloperen tot het de hulp krijgt om terug te gaan naar draf, niet eerder. Als het paard dat wel doet dan direct naar voren zetten zodat het niet terug valt in draf, maar juist verder gaat in galop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 18:49

Paard doet idd graag wat ik vraag, dus om het moment dat ik de hulp geef om terug naar draf te gaan doet zij dit ook meteen. Ik ben dit niet gewend, want ik ben paarden gewend die eerst hun galopsprong afmaken voor zij teruggaan naar draf (zodat dit dus soepel verloopt).
Echter dit paard is in staat om op ieder galopsmoment terug te gaan naar draf als ik dat vraag (zoals dit dus eigenlijk hoort, maar ik ben het niet gewend).

Ze gaat dus wel alleen wanneer ik het vraag, en niet op eigen initiatief, maar wel zo adrubt dat de overgang slordig en ongecontroleerd gaat.

Hierdoor weet ik dus niet goed op welk moment in de galopssprong ik haar terug moet vragen en naar dat antwoord ben ik op zoek :D

xxdomiixx

Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 18:52

Verdiep je in hoe een paard zijn benen zet in de galop en hoe hij ze in de draf zet. Dan vind je je antwoord ;) En verder zou ik je aanraden om te proberen wat het fijnste is, dus voel gewoon en probeer verschillende momenten uit. Je paard laat zien waar hij zich prettig bij voelt.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Terug uit galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 19:09

Is het paard wel van uitgestrekte galop terug te rijden naar een verzamelde galop?

Anoniem

Re: Terug uit galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 19:17

Dankje Domii!

Ja, dat wel, Angela :j Het is ook niet zo zeer een probleem vanuit het paard want bij de eigenaresse (die er al langer op rijdt, ik heb er 3x op gereden nu) gaat het wel goed.

Phoeboe

Berichten: 390
Geregistreerd: 04-07-16
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 19:17

Misschien dat t helpt als je veel schakelingen rijd in de galop, zodat ze niet 'in elkaar valt' naar de draf na een ophouding.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 19:22

Ik zou in ieder geval veel gaan schakelen om aan te voelen waar het moment zit. Het zit dus blijkbaar echt bij jou timing en niet bij het paard (fijn zo'n leerpaard :j ) Vanuit een erg voorwaartse galop terug naar een voorwaartse draf, van een gesloten galop terug naar een voorwaartse draf en van gesloten galop terug naar een gesloten drad en ga zo maar door. Dan ga je voelen wat werkt en waar het moment zit dat het beste werkt. Tel ook in de sprongen zodat je weet wat wanneer gebeurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 19:29

Heel erg fijn zo'n leerpaard, heel anders dan ik gewend ben. Ze doet precies wat je vraagt; dus ook als je iets verkeerd vraagt en straft fouten niet gelijk af. Ik vind het superfijn dat ik de kans krijg van de eigenaresse om hier van te leren! :j

Dankjewel Phoeboe!

Ik ga dat zeker proberen, ik neem binnenkort ook les met haar maar vind het ook leuk om zelf dingen te proberen ipv dat alles mij voorgezegd wordt door een instructeur die het paard goed kent :D

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Terug uit galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 19:34

Paard meer 'bij elkaar' houden :) eerst wat verzamelder vragen helpt goed.

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , Belgiƫ

Re: Terug uit galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 22:17

Je zoekt een fout die het paard maakt, je zoekt naar een truucje om dit te gaan oplossen, maar de oplossing zit niet daar waar jij nu zoekt.
Zoek bij jezelf daar zit het probleem , dus niet bij het paard maar bij de ruiter.
En zoals reeds werd vermeld is het heel belangrijk om te kunnen schakelen binnen een bepaalde gang, dus van een vlotte galop naar een iets meer rustige galop en weer versnellen en weer vertragen en dit dan zo verder opbouwen naar niet alleen sneller en trager maar ook naar ruimer en meer verzameld, en pas als dit lukt zal de overgang ook ineens veel soepeler verlopen.

Anoniem

Re: Terug uit galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 22:34

Dat zeg ik toch ook? Dat het probleem bij mij ligt omdat het bij de eigenaresse wel lukt. Dankjewel voor je reactie.

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Terug uit galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 15:41

Probeer voor je gevoel de overgang uit te smeren. En dan niet als een kaarsje wat je uitblaast (wat nu in feite gebeurt), maar voorwaarts blijven denken, galop verkleinen tot je in draf komt. Hierdoor leer je het makkelijkst hoe je je paard begeleid in een goede overgang.