Iemand ervaring hiermee? Want ik ben radeloos!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nLotte
Berichten: 3
Geregistreerd: 20-09-16

Iemand ervaring hiermee? Want ik ben radeloos!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-16 15:56

Hallo iedereen!

Ik heb een Fjord van 8jaar oud en ik rij er al 5 jaar op. Maar nog steeds lukt het me maar niet om zijn 'fouten' te corrigeren.

Probleem 1: Hij loopt heel vaak in paniek in de les achter de andere aan. Als ik dan een volte apart neem en van de groep weg draai dan begint hij te rennen. Hij trippelt in draf en kan nooit rustige ruime gangen uitvoeren. Ik werk hier al 5 jaar lang aan om hem rustig en ontspannen te laten rijden. Als ik dan alleen in de wei rij dan lukt het steeds beter om hem rustig en ontspannen te rijden. Probleem is dan niet dat hij niet snel gaat trippelen in draf maar juist heel verzameld draaft. Als ik hem dan wil verruimen denkt hij weer dat hij moet versnellen. Het is een beetje simpel uitgelegd maar ik krijg het na al die jaren maar niet juist. Er hebben andere ruiters op gezeten, andere lesgevers, andere rijstijlen, andere zadels.. Ik vind maar geen oplossing om hem ontspannen en ruim te laten draven.

Probleem 2: In de galop is hij dus ook altijd aan het stressen en snel aan het rennen. Hij heeft ook problemen met zijn stelling, vooral in de galop is dit merkbaar doordat hij helemaal plat als een motor door de bochten gaat. Hierdoor moet ik mijn gewicht te andere kant op gooien of we liggen alle twee op de grond. Ik doe alle oefeningen voor de stelling en flexibiliteit te verbeteren maar niks lijkt te helpen. Hij neemt ook zelden de juiste linkse galop aan. Ik heb hem nu een tijdje laten stilstaan en grondwerk gedaan in de plaats. (Daarom dat hij een beetje dik is zoals je wel kan zien op de foto, linkse paardje.) Nu ik terug begin te rijden met haar hebben we beide precies terug vertrouwen gekregen en lukt het al iets beter. Nu zou ik graag tips krijgen van jullie om niet terug op nul te komen.

Afbeelding

Dankje!!

Jennyxx

Berichten: 3042
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Re: Iemand ervaring hiermee? Want ik ben radeloos!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 15:59

Heb je de veearts er al eens naar laten kijken? Of een osteopaat? Is je zadel recent nagekeken? En de tandarts geweest? :-)

Loeka_Polly

Berichten: 170
Geregistreerd: 04-09-13
Woonplaats: Amersfoort

Re: Iemand ervaring hiermee? Want ik ben radeloos!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 16:14

Ik zou vooral door blijven gaan met grondwerk, longeren en flexibiliteit oefeningen en het van daar uit langzaam uitbouwen. Niet te snel gaan en niet te veel vragen. Ook belangrijk: altijd stoppen zolang het nog goed gaat en niet doorgaan tot je paard moe wordt, dit kan slechte ervaringen opleveren en je paard alleen maar onzeker maken.
Ik denk dat je al heel goed bezig bent, zoals je zelf al zegt: jullie bouwen al meer vertrouwen op. Op deze manier kan het alleen maar beter worden verwacht ik.

mairead

Berichten: 3214
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 16:23

Hier nog 1 Fjord die in de bak de linkergalop niet doet. Rechts gaat overigens wel beheerst.
Buiten gaat de linkergalop makkelijker en biedt ze hem ook vaker zelf aan. Kan je de galop niet buiten trainen? (lekker rechtuit)
Ik heb een hele handige bijrijdster die dressuurmatig lekker traint met mijn Fjord en die krijgt ook de linkergalop in de bak voor elkaar. (Ik zelf rijd sinds kort Western met haar, dus ik probeer me daar op te richten.) Is een handige bijrijd(st)er of een train(st)er niet iets voor jou?

Je andere probleem kan ik helaas geen tips bij geven; mijn Fjordje is vaker juist ietsje tè ontspannen in de bak, hahah. :P

eldie
Berichten: 351
Geregistreerd: 19-02-09

Re: Iemand ervaring hiermee? Want ik ben radeloos!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 16:30

Vanuit jouw post heb ik toch het idee dat het aan de manier van rijden ligt. Klinkt misschien heel knullig, maar misschien is het een optie om een keer prive les te nemen bij een zeer goede instructeur. Een echt deskundig iemand kan ook met je meekijken en zien wat je fjord nu daadwerkelijk doet en wanneer of waarom hij dat dan doet. En hoe jij daar dan weer op reageert. Dat kost dan meer, maar er gebeurt dan ook wat.

nLotte
Berichten: 3
Geregistreerd: 20-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-16 16:54

Bedankt voor de reacties! Veearts is vorige week geweest en heeft niks gezien. De fjord is van mijn nonkel maar als ik een osteopaat ofzo wil laten komen zal ik dat zelf moeten betalen en studeer nog dus heb geen inkomen. Achter een goede tandarts hier in de buurt ben ik momenteel wel aan het zoeken en wil ik wel wat geld aan de kant zetten, maar veel mensen laten komen dan loopt het toch wel op. Ook die privéles bij een goede instructeur wil ik heel graag, maar dit zal ook weer hopen geld kosten en dan weet ik nog niet zeker of het opgelost word. Maar zal hiervoor nog een paar instructeurs aanspreken. Verschillende zadels al geprobeerd maar niks gevonden, heb ook geen drukplekken of iets. Hij is zadelmak gemaakt bij andere mensen en toen we hem terug kregen zeiden ze dat ik moest werken aan de stelling en linker galop. Ik heb haar zo dus eigenlijk 'teruggekregen' en lukte me nooit om het af te leren of verbeteren. Ligt het misschien aan de manier dat ze zadelmak is gemaakt?

mairead

Berichten: 3214
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 17:19

nLotte schreef:
Hij is zadelmak gemaakt bij andere mensen en toen we hem terug kregen zeiden ze dat ik moest werken aan de stelling en linker galop. Ik heb haar zo dus eigenlijk 'teruggekregen' en lukte me nooit om het af te leren of verbeteren. Ligt het misschien aan de manier dat ze zadelmak is gemaakt?

Ik denk het niet.
Zadelmak/Ruitermak maken is ten slotte alleen het laten wennen aan het gewicht van het zadel en de ruiter op de rug.
Zo te lezen hebben zij er ook nog gas, rem en stuur op gezet (maar is het ze daarbij opgevallen dat de linkergalop en stelling nog bevestigd moesten worden) en moest je zelf de 'finetuning' nog doen. Het 'doorrijden' dus. Ik denk dat het daar is mis gegaan - bij het doorrijden. Wat als je Fjord daar langer was gebleven? Misschien hadden ze dan wel de linkergalop er correct in kunnen krijgen.

Ik denk wel dat als je deze problemen wilt oplossen, je er wat geld aan zult moeten besteden. Ik denk in de eerste plaats in de vorm van instructie. Hoewel een goed passend zadel ook heel belangrijk is! Kan nooit kwaad om dit te laten checken door iemand die er kijk op heeft (zeker Fjorden hebben lastige ruggetjes!).

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 17:24

En als je bij jezelf gaat kijken, hoe reageer jij als je deze dingen gaat doen?
Kan me voorstellen dat je zo graag wil dat je perongeluk de verkeerde hulpen geeft.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 17:25

Hoe doet hij het aan de longe en hoe longeer je?

nLotte
Berichten: 3
Geregistreerd: 20-09-16

Re: Iemand ervaring hiermee? Want ik ben radeloos!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-16 18:29

mairead: Kan wel zijn dat daar het probleem ontstaan is. Ze is door die problemen daar wel al langer gebleven maar toen ze haar terugbrachten was ik de enige die daar eigenlijk heel graag op wou rijden er waren geen andere kandidaten waardoor ik als 12jarige nog niet de nodige ervaring had en ze mij wat aan mijn lot heb overgelaten. Heb toen wel onmiddellijk hulp gevraagd door les te geven en vanaf dag 1 gewerkt aan deze problemen, maar mijn nonkel gebruikt hun enkel voor de koets en ik mocht er als klein meisje op rijden. Voor de rest besteed hij er niet veel aandacht aan dus heb de eerste jaren niet de middelen of ervaring gehad om haar juist te beleren. Nu heb ik ondertussen de nodige ervaring op gedaan en heb ik haar wel een stuk vooruit gekregen maar is het al een beetje te laat en zit dit probleem wel diep geworteld. In ieder geval, er had een ervaren ruiter moeten opzitten in het begin om haar door te rijden en hier zal het fout gegaan zijn. A3a1: geduld heb ik wel en als dit opgeraakt dan probeer ik goed te eindigen maar ik ga niet mijn frustraties op haar af te reageren. Qua hulpen is het zo moeilijk uit te leggen :( . Longeren snapt ze niet echt. Ze draait telkens om, denk dat ze moet rennen, heel paniekerig. Dus ik maak vaak zelf een cirkel dat ze weet hoe ze moet lopen maar als je maar met stem een geluid geeft om sneller te gaan is ze weg. Ze ziet alles precies als een straf. (ookal geef ik haar beloningen of laat ik haar verkennen, stappen,...)

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Iemand ervaring hiermee? Want ik ben radeloos!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 21:19

Longeer je dan bijgezet?

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Re: Iemand ervaring hiermee? Want ik ben radeloos!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 21:39

Ik ga helemaal mee in wat "Mairead" al heeft gezegd.
Het zadelmak maken is gewoon basis gebeurd en jij was de ruiter die alles nu moest bevestigen en uptunen en bij leren, en daar is het dus misgelopen.
Jij hebt een jong en onopgeleid paardje gekocht en geprobeerd dit zelf dingen te gaan aanleren en je hebt daar niet echt de kennis en ervaring voor, dus kan het ook nooit lukken.
Je bent er al zoveel jaartjes mee bezig en nog is het probleem er evenzogoed aanwezig. Dit is eigenlijk basis , basis training, niks speciaal zoiets zou hooguit een paar maanden training mogen kosten, echt niet meer, je bent dus verkeerd bezig.
Als je dit echt wil oplossen dan is er maar één goede oplossing zoek een goede instructie - Trainer die hierbij komt helpen en die jou opbouwend de goede oefeningen opgeeft en zo telkens les na les na les telkens een stapje verder opbouwen.
Jij hebt dit paard gemaakt tot het paard dat je nu voor je hebt, je hebt het probleem alleen erger gemaakt dan het al was, doe dus niet zo verder maar zoek hulp.

Lianne007

Berichten: 2886
Geregistreerd: 03-06-03

Re: Iemand ervaring hiermee? Want ik ben radeloos!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 00:28

Misschien kunnen jullie samen de kosten delen voor les? Beide hebben er profijt van. Het lijkt me ook het beste dat er iemand bij staat die er verstand van heeft en je meteen kan helpen. Ws omdat het nooit anders is gegaan zul je dit er ook moeilijk uit krijgen . Is hij alleen onder het zadel gestrest of ook voor de koets