[INFO] Aan de teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 09:34

Dat was ook mijn insteek, dubbele lijnen vind ik heel prettig, vooral omdat hij zo scheef is, maar ben bang dat het alleen maar extra stress oplevert.

Het is trouwens niet mijn eigen paard, maar ik rijd hem erbij, de eigenaresse rijdt er zelf ook nog op natuurlijk.

En bedoel je dan blokkades in het lichaam, dus in de zin van een fysio of osteopaat? Hij is ook erg sensibel en daar wil ik ook graag mee aan de slag.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 09:38

Rena100 schreef:
En bedoel je dan blokkades in het lichaam, dus in de zin van een fysio of osteopaat? Hij is ook erg sensibel en daar wil ik ook graag mee aan de slag.


Yep, een goede dierfysiotherapie kan veel doen.

Je kunt vooraf zelf ook veel voelen, maar dat gaat te ver om in dit topic te zetten.
Het behandelen ervan is echter vakwerk.

Mo_mootje

Berichten: 68
Geregistreerd: 27-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 10:50

Ik zou graag tips willen om de achterhand van het paard aan te sterken en daarbij ook goed de rugspieren laten gebruiken.

Het paard loopt heel erg makkelijk aan de teugel, maar valt dan erg op zijn voorhand.

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 10:58

heb je een foto? zoals je het nu omschrijft krijg ik de indruk dat het paard het bit ontwijkt en dus achter de teugel loopt. een paard dat aangeleunt is met een open schoft moet over de rug lopen en dus vanachter komen. hierdoor zal het minimal een horizontal evenwicht bereiken.

een antwoord op je vraag is: zorg dat je paard eerst goed vwnw naar het bit reikt. vandaar uit kun e overgangen gaan rijden. je kunt dan ook oefeningen als schouder binnen en buiten gebruiken. dit oefeningen kun je uitbouwen tot travers en renvers appyementen etc om de achterhand sterker te maken.

kimmylhh

Berichten: 67
Geregistreerd: 06-05-14
Woonplaats: Ergens in het gezellige Brabant :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 22:39

Ik vind het nog erg moeilijk om aan de teugel te rijden zonder te veel aan de teugels te trekken... Ik wil het paard natuurlijk geen pijn doen maar ik wil hem ook niet per ongeluk achter de loodlijn rijden terwijl ik het niet doorheb... Heeft er iemand tips? Hoe krijg je een paard aan de teugel zonder te veel je handen te gebruiken?

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 15:37

Je benen gebruiken. Een paard zal nageven als het over de boven lijn ontspannen van achter naar voor loopt. Het is geen doel opzich. Je krijgt de hoofd hals houding als cadeau. Het nageven stelt de ruiter instaat de hulpen zacht en duidelijk door te laten komen en het paard om het gevraagde uit te voeren.

mbl_x
Berichten: 244
Geregistreerd: 16-10-12

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 19:35

mijn pony loopt niet aan de teugel, ben er al een tijdje mee bezig. Inmiddels is ze heel gefocust op mij en minder op de buitenwereld. Ze is opzich goed aan het been, ze is (4 jaar geleden) western ingereden dus ik werk met klikjes 1 klikje stap 2 klikjes draf. Al na een jaar ben ik daar mee gestopt ze is niet geschikt voor western en loopt liever met haar neusje omhoog dan tegen de grond. Nu ik niet meer western rij vind ze uitstappen stukken leuker lekker een gestrekte nek. Heb ongeveer 3 maanden geleden een lesje gehad, alles wat ze daarin zij heeft de pony (en ik natuurlijk) nu onder de knie. Iemand nog tips? wat moet je pony precies kunnen/doen tijdens het rijden voordat hij zelf (met natuurlijk hulp van mij maar wil haar niet dwingen dus ik ga niet aan de teugels lopen trekken) aan de teugel gaat?

lelberse

Berichten: 328
Geregistreerd: 18-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 08:06

maud318 schreef:
mijn pony loopt niet aan de teugel, ben er al een tijdje mee bezig. Inmiddels is ze heel gefocust op mij en minder op de buitenwereld. Ze is opzich goed aan het been, ze is (4 jaar geleden) western ingereden dus ik werk met klikjes 1 klikje stap 2 klikjes draf. Al na een jaar ben ik daar mee gestopt ze is niet geschikt voor western en loopt liever met haar neusje omhoog dan tegen de grond. Nu ik niet meer western rij vind ze uitstappen stukken leuker lekker een gestrekte nek. Heb ongeveer 3 maanden geleden een lesje gehad, alles wat ze daarin zij heeft de pony (en ik natuurlijk) nu onder de knie. Iemand nog tips? wat moet je pony precies kunnen/doen tijdens het rijden voordat hij zelf (met natuurlijk hulp van mij maar wil haar niet dwingen dus ik ga niet aan de teugels lopen trekken) aan de teugel gaat?

Zoals al vaak is gezegd je pony van achter naar voren rijden. Dus aandrijven en dan aan de voorkant ietsje tegenhouden. Wel zorgen dat je pony actief blijft ook als hij aan de teugel gaat. Maar via bokt kun je het niet zo leren. Met goede instructie zul je al heel ver komen!

elsbethshet
Berichten: 27
Geregistreerd: 22-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 22:00

Hoi allemaal, ik meld me hier ook even. Ik rijd al langere tijd een pony, hij is erg voorwaarts en mag graag hard gaan. Als ik bijvoorbeeld ga instappen aan de lange teugel en hem na een paar minuutjes oppak gaat hij gelijk het hoofd omhoog en begint hij te drammen. Ik krijg hem gewoon niet ontspannen en aan de teugel. In draf en galop neemt hij soms wel eens het tempo over, maar blijft hier wel onspannen lopen.Iemand hier oefeningen/tips voor??

AlwaysH

Berichten: 11268
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 22:29

Probeer je wel eens het halsstrekken?

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 06:30

Drammen en hard gaan is wat anders dan voorwaarts. Voorwaarts betekent aan je hulpen naar voor. Nu ontloopt je pony jouw volledig. Hij moet leren te wachten op jouw. Zijn zijn zadel en hoofdstel correct afgesteld en aangemeten? Dit klinkt namelijk als een lichamelijk probleem.

Milkberry
Berichten: 1174
Geregistreerd: 12-02-15
Woonplaats: Den Helder

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 10:50

Als het geen lichamelijk probleem is, zou het ook met balans te maken kunnen hebben.
Stel, je loopt op een koord en dreigt er af te vallen, wat doe je dan? Sneller lopen. Als een paard zijn balans verliest, kan het ook gaan rennen en "drammen" zoals jij dat noemt. Nu zou ik als eerst dat woord drammen even helemaal weglaten. Klinkt zeer negatief tegenover je paard.
Je paard kan door te weinig balans niet aan de teugel komen. Rij je wel eens buiten? Lekker kms gaan maken en rechte stukken.
Wat doet hij aan de longe? Ontspant hij daar wel? Zo niet, dan begint daar de gymnastiek.
Ik doe voor de balans veel oefeningen aan de hand. Schouder buiten, schouder binnen, wijken. Daar worden ze los van en krijgen ze meer controle over hun lichaam. Ontspanning en balans.

Wat je tijdens het rijden in de bak zou kunnen doen, is stelling naar buiten vragen op de lange zijde, en in de hoeken goed om je binnenbeen buigen. Dan komt hij op je buitenteugel en worden zijn schouders stuurbaar. Ook zou ik de binnenhoefslag meenemen en voltes gaan openen en sluiten.

Als hij dan wat meer balans heeft opgebouwd, gaat hij vanzelf aan de teugel. Succes!

elsbethshet
Berichten: 27
Geregistreerd: 22-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 11:04

AlwaysH schreef:
Probeer je wel eens het halsstrekken?

Ik heb een half jaar alleen maar aan het halstrekken en buiging om mijn binnenbeen gewerkt. Dit heeft erg geholpen, maar het blijft lastig.


DarkoFoitzik schreef:
Drammen en hard gaan is wat anders dan voorwaarts. Voorwaarts betekent aan je hulpen naar voor. Nu ontloopt je pony jouw volledig. Hij moet leren te wachten op jouw. Zijn zijn zadel en hoofdstel correct afgesteld en aangemeten? Dit klinkt namelijk als een lichamelijk probleem.

Ja, zadel en hoofdstel zijn correct. Hij is ook zeker aan mijn been naar voren te krijgen, maar wil soms uit zichzelf wel eens sneller gaan.


Milkberry schreef:
Als het geen lichamelijk probleem is, zou het ook met balans te maken kunnen hebben.
Stel, je loopt op een koord en dreigt er af te vallen, wat doe je dan? Sneller lopen. Als een paard zijn balans verliest, kan het ook gaan rennen en "drammen" zoals jij dat noemt. Nu zou ik als eerst dat woord drammen even helemaal weglaten. Klinkt zeer negatief tegenover je paard.
Je paard kan door te weinig balans niet aan de teugel komen. Rij je wel eens buiten? Lekker kms gaan maken en rechte stukken.
Wat doet hij aan de longe? Ontspant hij daar wel? Zo niet, dan begint daar de gymnastiek.
Ik doe voor de balans veel oefeningen aan de hand. Schouder buiten, schouder binnen, wijken. Daar worden ze los van en krijgen ze meer controle over hun lichaam. Ontspanning en balans.

Wat je tijdens het rijden in de bak zou kunnen doen, is stelling naar buiten vragen op de lange zijde, en in de hoeken goed om je binnenbeen buigen. Dan komt hij op je buitenteugel en worden zijn schouders stuurbaar. Ook zou ik de binnenhoefslag meenemen en voltes gaan openen en sluiten.

Als hij dan wat meer balans heeft opgebouwd, gaat hij vanzelf aan de teugel. Succes!

Super bedankt voor je reactie! Hier heb ik wat aan! Buiten rijden doen we wel eens, maar dan wordt hij zo enthousiast dat hij de hele weg gaat dribbelen. Aan de longe gaat heel erg goed, hij ontspant en loopt netjes over zijn rug met een vwnw halshouding.

Milkberry
Berichten: 1174
Geregistreerd: 12-02-15
Woonplaats: Den Helder

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 12:16

Super goed dat je zo bezig bent met vwnw. Dat klinkt veel belovend.
Buiten dribbelt hij. Vindt hij het dan spannend? Of is hij dan enthousiast?
Wat je zou kunnen doen is korte rondjes maken. Stappen, aandraven, bij dribbelen terug naar stap, terug naar onstpanning, weer aandraven. En die stukken uitbreiden. Je zou ook eens kunnen kijken wat hij doet als je extra gas geeft? Wil je harder? Prima, maar wel als ik het zeg. Als je dat durft. En dan weer langzamer op jouw hulpen.

Er bestaat niet 1 weg naar Rome. Jij moet samen met je paard kijken naar wat voor jullie goed werk :)

elsbethshet
Berichten: 27
Geregistreerd: 22-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 12:39

Milkberry schreef:
Super goed dat je zo bezig bent met vwnw. Dat klinkt veel belovend.
Buiten dribbelt hij. Vindt hij het dan spannend? Of is hij dan enthousiast?
Wat je zou kunnen doen is korte rondjes maken. Stappen, aandraven, bij dribbelen terug naar stap, terug naar onstpanning, weer aandraven. En die stukken uitbreiden. Je zou ook eens kunnen kijken wat hij doet als je extra gas geeft? Wil je harder? Prima, maar wel als ik het zeg. Als je dat durft. En dan weer langzamer op jouw hulpen.

Er bestaat niet 1 weg naar Rome. Jij moet samen met je paard kijken naar wat voor jullie goed werk :)


Hij vindt buitenrijden super leuk, dus denk echt dat het zijn enthousiasme is. Als ik doe wat jij zegt, wordt hij alleen maar heter en wil niet meer stappen, dan laat ik de teugels iets langer en vraag om vwnw, dan blijft hij vaak op hoog tempo doorstappen, maar gaat daarna weer dribbelen.

AlwaysH

Berichten: 11268
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 12:46

Wat Milkberry zegt hoeft natuurlijk niet gelijk te lukken, je moet ook doorzetten. Ik herken dit heel erg maar als ik dan steeds wil stappen of juist wil doordraven duurt het vaak even voordat hij echt luistert.

elsbethshet
Berichten: 27
Geregistreerd: 22-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 17:18

AlwaysH schreef:
Wat Milkberry zegt hoeft natuurlijk niet gelijk te lukken, je moet ook doorzetten. Ik herken dit heel erg maar als ik dan steeds wil stappen of juist wil doordraven duurt het vaak even voordat hij echt luistert.

Dat snap ik, maar hoe laat jij hem dan terugkomen naar stap?? Als hij zo dribbelig is? Ik kan zolang als ik wil doordraven, maar moe zal hij nooit worden.

AlwaysH

Berichten: 11268
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 19:29

Proberen, proberen, proberen, proberen. Op mijn gewicht en zit, en desnoods met wat meer teuggelhulp; dan moet ie maar luisteren!

Milkberry
Berichten: 1174
Geregistreerd: 12-02-15
Woonplaats: Den Helder

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 20:48

Paar zitlesjes nemen? Ho is ho.

AlwaysH

Berichten: 11268
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 20:52

Inderdaad. Het wil ook nog wel helpen om je paard zoveel af te leiden met stelling vragen etc dat ze uiteindelijk zo op jou zijn gericht om te gaan stappen ;)

Ellebel123
Berichten: 216
Geregistreerd: 03-08-16

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 10:55

elsbethshet, probeer meer overgangen te rijden en ook met je zit te werken. Maak je zo zwaar mogelijk in het zadel als je langzamer wilt. Heeft ze stemhulpen aangeleerd? Zo, ja gebruik die dan.
Als ze goed reageert op je beenhulpen, maar ook als je langzamer wilt, gaat ze waarschijnlijk ook meer ontspannen. Heeft bij mijn paardje heel goed geholpen.

Kijk ook of zij haar onderhand er wel goed onderplaatst. Anders kan ze op de voorhand vallen en gaan stuwen, dan berijk je waarschijnlijk moeilijker de nagevelijkheid.

Zelf heb ik ook nog een vraag, rekenen ze er op wedstrijd op af als je pony iets voor de loodlijn loopt in galop?

Marocje
Berichten: 5600
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 12:37

Dat is juist de bedoeling dat ze ervoor lopen, bedoel je niet juist erachter? Dat hoort afgestraft te worden ja, maar gebeurt lang niet altijd.

kimmylhh

Berichten: 67
Geregistreerd: 06-05-14
Woonplaats: Ergens in het gezellige Brabant :)

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 19:11

Moet je je paard alleen aan de teugel laten lopen tijdens het dressuur rijden of ook als je buitenritten maakt of als je gewoon voor de fun rondjes door de bak rijdt?

Pindakaa7
Berichten: 622
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 20:33

Hey, ik heb een vraag en ik hoop dat iemand hem hier kan beantwoorden.
Aan de teugel lopen komt vanuit ontspanning... Maar waarom zien dressuur paarden (ik bedoel echt op hoog niveau, zoals je ziet op de olympische spelen bijvoorbeeld) er dan zo gespannen uit? Lijk me niet dat die ontspannen lopen, of wel?

Edit, type fout

maava
Berichten: 1568
Geregistreerd: 14-12-14
Woonplaats: Friesland

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 21:51

Vaak lopen die ook niet correct nagefelijk. :n