Schweinepass

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Apple

Berichten: 76183
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Schweinepass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-02 12:08

N.a.v. het topic over telgang heb ik een paar vragen over Schweinepass.
Als ik het goed begrijp dan is schweinepass telgang in stap. Dit is een niet wenselijke gang.
Nu ken ik twee paarden die dit doen. Nr1 loopt los gewoon normaal in stap. Stap lange teugel loopt hij ook normaal. Zodra de teugels worden opgepakt en hij aan het werk moet dan verandert zijn stap in telgang, schweinepass dus.
Een ander paard (Nr2) loopt altijd in telgang in stap. Gewoon los, longeren, bereden. Maakt niet uit.

Nu mijn vragen: hoe krijg je dit eruit? Ik kan mij voorstellen dat dit bij Nr1 wat makkelijker is dan bij Nr2.
Kan het ook een lichamelijke oorzaak hebben? (bijvoorbeeld rugproblemen?)
Stel je koopt een paard: is dit dan een verborgen gebrek of had jij als koper gewoon beter op moeten letten hoe zijn stap is?


Apple

Berichten: 76183
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-02 13:08

Tallie1979 schreef:
Je moet zorgen dat zijn gangen regelmatiger worden.. Dat moet al beginnen in de stap.. Hij moet op het tempo lopen wat jij bepaald. Lateraal begint al in de stap, dus zorg dat die regelmatig word

Daarna kan je pas gaan tolten of telgangen.


In dit geval gaat het om twee KWPN-ers die gebruikt (gaan) worden voor de dressuur (en af en toe een buitenrit). Een telgang in stap is dus absoluut ongewenst. Het is ook zeker niet de bedoeling deze paarden tolt en telgang aan te leren.

Paard Nr2 (die het dus altijd doet) is bijna 4 jaar oud, nog maar net beleerd onder het zadel. Hierbij lijkt het dus inderdaad iets 'aangeborens'.


Apple

Berichten: 76183
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-02 16:01

Hartelijk bedankt voor jullie reacties.
Helaas kan ik er zelf niet mee aan de gang aangezien dit paarden van anderen zijn. Zij zijn overigens wel erg bezig om de telgang in stap proberen op te lossen dmv instructie. Wellicht kan ik dit topic een keer laten lezen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SentiBot en 0 bezoekers