[INFO] Aan de teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

borstnoot

Berichten: 1347
Geregistreerd: 18-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 11:41

Even over het aan de teugel rijden als begrip:
Toen ik nog op de manege reed, was een ding belangrijk. Aan de teugel rijden. Natuurlijk moest je dit niet door middel van zagen bereiken, maar of je hem in de krul probeerde te trekken dmv halthouden of heel langzaam draven, dat maakte allemaal niks uit. Liep het paard in de krul, dan was het goed. Liep hij niet in de krul, dan was je niet een van de betere ruiters.

Ik denk dat dit wel herkenbaar is voor veel meiden hier. Toen ik bij de manege weg ben gegaan omdat ik een verzorgpaardje kreeg toen heb ik in een korte tijd heeel veel geleerd. Aan de teugel rijden maakt me nu helemaal niets meer uit, echt helemaal niets. Omdat ik weet dat mijn paard er zich dan niet toe voelt, en ik iets moet veranderen of oefeningen moet doen zodat hij het wel begrijpt. Ik weet toch wel dat ik het op een vriendelijke manier kan bereiken, maar de lossigheid en een actief achterbeen staat voorop. Pas als dit is bereikt dan richt ik me op het ''vriendelijk'' aan de teugel rijden. Ik heb mezelf in de manegetijd veel te druk om gemaakt om het aan de teugel rijden waardoor ik nergens anders meer op lette. Ik weet dat ik het nu op een vriendelijke manier kan, en ga dus ook niets forceren. Ik doe oefeningen die bij mijn paard passen, en dan gaat het eigenlijk vanzelf.

Als je zelf denkt dat je klaar bent voor het ''aan de teugel rijden'' te leren, dan zou ik aanraden om misschien een verzorgpaard/of pony te zoeken. Want: op de manege ''kon'' ik ieder manege paard en iedere manege pony aan de teugel rijden. Zelfs ''de moeilijkste''. Maar bij nader inzien deed ik dit op de volledig foute manier. Ik denk, dat als ik het nu op de ''goede manier'' zou proberen, dat ik zelfs de ''meest makkelijke'' paarden niet aan de teugel zou kunnen rijden. Dus: ik ben vooruit gegaan met mijn rijden, terwijl dit in manege begrip juist achteruit zou zijn...

No offense, maneges zijn een top oplossing voor mensen die niet de beschikking hebben voor een eigen paard, en de beginselen van het paardrijden nog moeten leren. Maar ík vind dat aan de teugel rijden een stadium is van het africhting waarbij je paard jou aan moet voelen, en jij je paard. Ik denk dat manegepaarden net wat meer afgesloten zijn voor die band met een ruiter. Omdat ze gewoon zo veel verschillende ruiters met verschillende rijstijlen op hun rug gehad hebben. En daar bedoel ik echt helemaal niets flauws mee, ik weet ook zeker dat er manegepaarden zijn die het wel wat gemakkelijker vinden de ruiter aan te voelen, en dat manegepony's heel veel liefde en troost kunnen bieden. Sorry als ik iemand met de voorgaande woorden heb gekwetst.

Wat ik in ieder geval over wil brengen: aan de teugel rijden is echt niet alles. Als je een paard vriendelijk en niet aan de teugel rijdt, dan kun je in mijn ogen veel beter rijden, dan wanneer je een paard wat muurvast zit nog net in dat krulletje wilt trekken.

Als iemand vragen heeft, dan wil ik dat best toelichten. Daarbij wil ik ook zeker niet alle manegepaarden over een kam scheren. Het is vooral de ervaring die ik zelf gehad heb, fout gedaan heb, en nu heb verbeterd.

Eigenwijs is ook wijs.


borstnoot

Berichten: 1347
Geregistreerd: 18-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 14:15

Starbreeze schreef:
Ik kon je helemaal volgen tot aan het zinnetje dat aan de teugel rijden niet alles is en dat je beter een paard niet aan de teugel etc.

Is aan de teugel gaan (aanleuning) niet het allerbelangrijkste dat er is? In mijn ogen de basis van correct paardrijden! Dat bereik je, zoals jij al mooi beschreef, alleen niet met trekken nee.



Klopt, ik denk ook dat je mijn zin verkeerd begreep/opvatte. Wanneer iemand zelf nog niet klaar is voor dit stadium, dan zie ik liever een redelijk ontspannen gereden paard wat niet perfect over de rug loopt, dan een paard wat wel in het krulletje loopt, maar zich hier ongelooflijk ongemakkelijk bij voelt en misschien wel pijn heeft.

Ik wilde dus met dit ''zinnetje'' uitleggen, dat je een paard bij wijze kan verprutsen wanneer je hem nog in die krul wil trekken. Wanneer je dit gevoel nog niet helemaal hebt en het je niet lukt op een andere manier dan trekken, dat je dan maar beter dat paard vriendelijk en rustig (en dan maar niet aan de teugel) kunt rijden.

Eigenwijs is ook wijs.

borstnoot

Berichten: 1347
Geregistreerd: 18-12-13

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 14:19

Nog een dingetje wat me laatst opviel, wat hier ook helemaal mee te maken heeft. Een paar jaar geleden keek ik op een foto die van mij gemaakt was maar naar een ding: in hoeverre loopt de pony in de krul? Als ik de foto goed genoeg vond postte ik hem pas op Hyves/Facebook. (want natuurlijk wil je het liefst het mooiste beeld weergeven)

Wanneer ik tegenwoordig een foto uit kies om op social media te zetten, dan kijk ik eigenlijk helemaal niet meer naar dat krulletje, maar naar het achterbeen. De foto waar het been op het goede en meest actieve moment gefotografeerd is kies ik dan uit.

Besefte ik me net pas... Gek eigenlijk he?

Eigenwijs is ook wijs.

borstnoot

Berichten: 1347
Geregistreerd: 18-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 14:29

JudArthos schreef:
louka69 schreef:
Nog een dingetje wat me laatst opviel, wat hier ook helemaal mee te maken heeft. Een paar jaar geleden keek ik op een foto die van mij gemaakt was maar naar een ding: in hoeverre loopt de pony in de krul? Als ik de foto goed genoeg vond postte ik hem pas op Hyves/Facebook. (want natuurlijk wil je het liefst het mooiste beeld weergeven)

Wanneer ik tegenwoordig een foto uit kies om op social media te zetten, dan kijk ik eigenlijk helemaal niet meer naar dat krulletje, maar naar het achterbeen. De foto waar het been op het goede en meest actieve moment gefotografeerd is kies ik dan uit.

Besefte ik me net pas... Gek eigenlijk he?


Jep hier ook! Hoe dieper en "sport-achtiger" hoe beter toen ik 11 was ;(
Ik kijk nu vooral naar de bolling van de rug en het achterhandgebruik inderdaad, een "waar ze toevallig op de voorhand valt" is voor mij al een no-go omdat ik me dan schaam :')


Precies!! Haha, ik hoop dat ruiters die dit topic volgen om zo te hopen aan de teugel te leren rijden dit zich ook echt ''geloven''...
Ik weet het, het voelt zo tegenstrijdig, dat aan de teugel rijden loslaten, maar pas als je het los kunt laten, dan kun je het op de goede manier leren...

Eigenwijs is ook wijs.

borstnoot

Berichten: 1347
Geregistreerd: 18-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 08:41

MissLayleex schreef:
Ik rijd zelf op de manege en snap het helemaal Louka. Ik rij daar al een tijd op de zelfde pony maar het lukt me niet om haar aan de teugel te laten lopen, ik heb er zelf ook wel veel moeite mee omdat ik eigenlijk ook niet weet wat ik precies fout doe.
En dan zie je al die andere meiden op diezelfde pony en daar rijd ze wel aan de teugel, maaar wat me opvalt is dat al die meiden de pony's op slot rijden en dat is ook niet bedoeling.

Er was ook een meisje die een foto met een pony op fb zette maar daar reed ze haar veel te diep, dus ik daar onder die reacties vragen of dat een moment opname was omdat dat gewoon niet hoort, en ik kreeg die hele 'groep' van haar over me heen dat ik me er maar niet mee moest bemoeien en dat ze perfect rijd etc. .. de sfeer is er daarom wel wat minder op geworden op de manege.



Ik was dus een van die meiden die die pony wel aan de teugel zou kunnen rijden. En daar bedoel ik niets flauws mee tegenover jou, meer tegenover die meiden die het wel kunnen. Ik ben er helemaal niet trots op dat ik dat ook per se wilde kunnen, en ook kon.

Dat je al ziet dat die pony bij die meiden op slot loopt vind ik al heel knap van je! (Die plank heb ik wel mijn hele manegetijd voor mijn hoofd gehad helaas...)

Je hebt ook al gemerkt dat die meiden zelf wel vinden dat ze goed kunnen rijden, omdat ze een foto op fb zetten waar een pony eigenlijk helemaal niet zo netjes loopt, maar wel aan de teugel...

Vraag eens aan je instructeur wat tips, misschien wat eng (vond ik ook heel eng hoor!!) om zomaar naar je instructeur toe te stappen, maar het is super positief. Het betekent dat je verder wil leren en dat je op een vriendelijke manier zijn pony's wilt rijden. Daar zou ik als instructeur/instructrice super blij mee zijn!!
Vraag bijvoorbeeld of hij/zij een stukje met je mee wil lopen, om je het "gevoel" te geven. Hou wel altijd in he achterhoofd dat je goed door moet rijden (dus niet stil staan/langzaam rijden), misschien loopt hij dan wel in het krulletje, maar niet op de manier die jij wilt!! Blijf ten alle tijden zacht in je hand en maak jezelf niet boos als het niet lukt. (Gebeurde bij mij nog wel eens)

Verder: trek je niet al te veel aan van die meiden die het nu op jou gemunt hebben, omdat jij wel ziet wat hun niet zien. Denk bij jezelf: "ach, ze zijn niet slimmer" en zoek positieve mensen op. Dan maak je het voor jezelf ook veel gezelliger.

Eigenwijs is ook wijs.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers