[INFO] Aan de teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 22:10

Bennie_Maudd schreef:
Als ik hem wat langere teugel geef wil hij meteen met zijn neus over de grond, alle hoeken afsnijden om vervolgens in het midden stil te gaan staan of naar de stal toe te rennen :Y)
Hopelijk kan iemand me helpen hiermee en tips geven :)
Groetjes Maud

Sorry voor dit lange verhaal :')
perfect, perfect...; zijn ladingen aan het frutten met bijzet, touwtjes en weet ik al niet om hoofd laag voor elkaar te krijgen en jou maatje doet het uit zichzelf *\o/*
Perfecte basis om em te leren dat ie lekker eigen balans mag gaan ontwikkelen, en jij met contact teugeltje mee wilt liften de komende tijd.
Niet teveel willen doen, enkel beetje begeleiden welke kant je op wilt, beetje spelen met je benen en lijf dat aangeeft waar je heen wilt en in wat voor tempo.
Vooral voor met teugel zo min mogelijk doen, puur op je zit en je lijf, ontspan & laat je meenemen.
Ras kennende zal ie gaan zwabberen / zwalken en het liefste stil gaan staan.
Geduld, geef em maar die momenten.
Vooral niet luisteren naar wat anderen erover zeggen: pak es door, joh, zet em aan het werk, been, been...., balkjes lopen, figuren rijden, Etc maar leer voelen wat er onder je gebeurd.
Je paardje heeft je zoveel te vertellen dmv contact.
En ga es regelmatig dagenlang bewust niet rijden , maar relaxed longeren, freestyle, naast em meelopen, spel, etc.
Trek daar gerust paar maandjes voor uit.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.


Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 09:41

TinkerTreas schreef:
Ik vind dit een erg interessant topic.
Mijn pony komt bij een manege vandaan, waar ze met slof schijnt te zijn gereden. Ze duikt heel snel achter de teugel. Ze is erg onrustig met haar hoofd, er zitten mooie stukjes tussen maar dan duikt ze weer achter de teugel of komt omhoog met haar hoofd.
[ [url=m/e2ytYR.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik rij nog niet zo lang met haar en ik ben nog bezig om haar goed aan de hulpen te krijgen. Dit gaat al beter, maar als het zwaar wordt voor haar verliest ze nog alle impuls.
Ik vraag haar niet "aan de teugel " met mijn handen, ze doet dit uit zichzelf.

Je pony doet zijn best om bitdruk-hand te ontwijken, logisch na zoveel(?) jaar managewerk, vluchtgedrag wat beperkt is/was door harde hand en/of bijzet e.d.

Fijn met haar bezig gaan, simple en basics met alleen het voorwaartse , zoveel mogelijk gaan rijden op je zit, stem en houding en haar voorzijde passief mee omgaan.
Op bit niets meer dan soft en volgend meegaan, maakt niet uit waar ze haar hoofd wilt houden.
Ze mag weer gaan leren te vertrouwen op jou hand ipv in gedwongen frame lopen, dan komt de rust weer terug en ontspanning in rug gebruik.
Daarna kun je pas haar kleine stukje gaan oppakken in werkhouding.

En ga ipv 70-30% rijden es naar 70-30% grondwerk, wandelen, simple longeerwerk zonder hulpteugels en zeker niet aan het bit.
Heb je afgesloten manage pony in handen, worden ze daar weer opener & frisser en mensgerichter van.
Grondwerk voor ontspanning & nieuwe dingen leren wordt nl in manage's nooit gedaan, en vinden vrijwel alle paarden fijn om te doen en versterkt de band tussen jullie.

Neem je tijd, trek er gerust maanden voor uit en trek je vooral niets aan wat anderen ervan zeggen of vinden.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 19:14

Moon, wat wil je hiermee laten zien ?

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.


Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 09:31

mooneye15 schreef:
Nageefelijkheid is een vorm van ontspanning en zal enkel dan gebeuren en ook als het paard voorwaarts loopt (achterhand de motor is) en als je paard in balans is en recht loopt kneden vind ik echt geen goede manier er moet wel iets van contact met het bit zijn maar dat is het dan ook je Geeft na wnr je voelt dat hij zeg maar zelf nageeft geef jij ook na


Moon, wat wil je hiermee laten zien ?

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 23:35

iris_relente schreef:
Misschien kan een slof helpen daarme kan je hem toch wat langer over de rug laten lopen



Een slof is voor oude oma's die hebben ze aan hun voeten als het koud wordt.. :')

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 16:49

Goed en geduldig bezig Maralyn.

Sta er helemaal achter wat je hier aanreikt, zet hopenlijk de meelezers wel aan het denken.
Je hebt het over de pure belangrijkste basis, die door bijna iedereen wordt overgeslagen of verstopt onder prestatie.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 09:43


Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 21:09

LisaaSophie schreef:
Ik kom hier even binnenvallen met een vraagje.

Ik heb mijn paardje nu 5 maandjes en we lessen om de week.
Ik ben gewent om met een best wel lange teugel te rijden en dan zakt ze zelf in mijn hand en loopt ze gewoon ontspannen. Vanuit daar pak ik haar meestal wat op. Ik ben me er van bewust dat ze nog wat uit elkaar valt.


Je geeft hier zelf aan dat paardje zelfstandig zonder dwang je hand opzoekt en die vertrouwd.
Dat is alleen maar prima !

Citaat:
Vandaag kwam de eigenaresse van stal naar mij toe en ze vroeg of ze mij een paar tips mocht geven.
Dat mocht natuurlijk. Van haar moest ik mijn teugels direct op maat maken. Adjuun ging vol tegen mijn hand in en zodra de dat deed moest ik maar meer druk zetten. Ik moest steeds meer druk op de teugels zetten. Uiteindelijk zakte ze wel. En ze liep inderdaad wat meer bij elkaar.

Maar dit ging dus voor mij zo tegen mijn gevoel in. Het was na een tijdje niet meer gewoon druk geven, maar trekken. Iedereen op stal was het met haar eens, ligt het echt aan mij dat dit zo slecht voelt...
Ik wil haar echt wel geloven, maar misschien ben ik wel iets te zacht voor mn paard..


Hier laat je je helaas beïnvloeden door de snelle methode van de moderne dressuur ruiters om je heen die paard in frame dwingt.
Fijn dat je zelf zo duidelijk aanvoelt dat dit niet goed kan zijn, hopenlijk voel je zelf bij deze dwingende manier ook het gaan vasthouden van paard zijn rug, de swingende losheid die je zo gewend bent onder je is in een keer weg.
Je Zult ook voelen dat je paard tegen je hand ingaat ipv te vragen om jou hand.
Stapje verder raakt paard vertrouwen kwijt in je hand.

Kortom: mooi doorgaan op je basis manier, met contact teugel hoofd volgend en je paard gaat zelf wel aangeven of ie meer gaat dragen en in werkhouding met je mee wilt gaan.
Wel het voorwaartse erin houden, luchtig aan je been.

Neem ruim de tijd, paard ontwikkeld steeds meer juiste bespiering op jou manier die jou goed kan dragen en vanuit daar komt vanzelf het meer ondertreden en de stukjes verzameling.
Als je eenmaal hebt gevoeld hoe fijn dat kan zijn, wil je niet meer anders :)

Zet alle goedbedoelde "hulp" maar op het doodlopende spoor en mooi zo doorgaan samen met je lesgever op jou manier.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 08:15

Rena100 schreef:
Aan de longe doet hij niet anders, hij wil niet ontspannen en vind echt werkelijk alles eng, hij loopt dus als een scheve banaan door de longeercirkel en als ik stelling wil vragen dan valt hij dus naar binnen. Ik zou graag met dubbele lijnen longeren, maar weet niet of hij dat kent. Kan het altijd proberen natuurlijk, maar wil hem juist liever niet meer stress geven dan nodig.


Zou zeker met dit
Citaat:
hij wil niet ontspannen en vind echt werkelijk alles eng
in je achterhoofd niet met d. lijnen gaan omfrutten, heeft geen nut verder.
Daar kun je pas mee beginnen met een lekker ontspannen voorwaarts lopend paard, dan voegt het wat toe aan je training.


Teruglezend zou ikzelf er es iemand bij gaan halen die blokkade's kan vinden en weghalen bij je paardje.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 08:38

Rena100 schreef:
En bedoel je dan blokkades in het lichaam, dus in de zin van een fysio of osteopaat? Hij is ook erg sensibel en daar wil ik ook graag mee aan de slag.


Yep, een goede dierfysiotherapie kan veel doen.

Je kunt vooraf zelf ook veel voelen, maar dat gaat te ver om in dit topic te zetten.
Het behandelen ervan is echter vakwerk.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 10:08

Nog maar es het linkje erin met juiste info http://ruitergevoel.com/2015/06/25/aanl ... oor-elkaar

:j

Ga Vandaag maar weer es wat moed bij elkaar rapen en kijken langs de bak bij de wedstrijden, hoevaak of liever gezegd hoe weinig we bovenstaande basis zien....
En de puntjes komen en komen maar.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 09:25

Maralyn legt anders het wel exact uit wat ermee wordt bedoeld.
Tja goed meelezen is moeilijk soms.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 08:53

Stappenplan;
Eerst zeker weten dat je paard geen blokkades ergens heeft en gaat compenseren in zijn beweging.
Dat zie je het beste in subtiel grondwerk, zonder ballast van ruiter erop.

je paard goed rechtstellen ( is dus niet recht richten....) met veel geduld, en veel dmv grondwerk.
Daarvoor heb je les nodig van goede , erg goede instructie....
hint: vooral niet gaan bijzetten.

Dan gaat hij vanzelf fijner lopen in balans , harmonie en swingend en dan komt rest als vanzelf met geduld en zachtheid.
Proces kan zomaar maanden gaan duren voordat hij gaat swingen.
Een paard niet in balans en recht gesteld kan onmogelijk fijn de hand gaan opzoeken en kan onmogelijk gaan nageven.
Ook al denken velen dat dit wel kan door het af te dwingen, maar das simpel paardje slopen.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 12:11

c_alsemgeest schreef:
Geryon schreef:
Heel simpel eigenlijk,
Citaat:
je paard voorwaarts-neerwaarts trainen. :)

Dit stukje is in de praktijk voor veel combinaties toch wat moeilijker dan de noemer 'simpel' :')


hoezo ?

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 19:28

Ik vermoed dat jou osteo wat gaat vinden in het atlas gebied.

Lange lijnen werk is daarin een goede keuze van je, belast je rugspieren niet.
Vermoed dat de lange rugspieren ook niet gelijk aanvoelen, een aan een kant harder aanvoelen.
Laat je aan de longe paard draven moet je dat ook terug kunnen zien bij deze spieren, hij zal over zijn slechte kant minder "aantrekken" laten zien van deze spieren.

Ben Benieuwd wat eruit komt kwa behandeling en nazorg.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Re: [INFO] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 17:25

Janneke: fijn dat er nog wat basis kennis aanwezig is op bokt , en je dat hier wilt delen

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 bezoekers