[INFO] Aan de teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 12:42

Als je niet weet hoe je de juiste hulpen moet geven moet je écht op les gaan. Er staat trouwens heel veel info over hoe je een paard correct nageeflijk rijdt. Gewoon even zoeken en je komt al een heel eind.


Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 12:46

Er zijn geen hulpen om 'aan de teugel' te rijden.. Ik zou les gaan nemen als ik jou was. En begin maar vast om je paard actief van achter naar voor te rijden. Veel tempowisselingen, (schijn)overgangen, voltes etc.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 10:03

superwoman schreef:
Geryon schreef:
(schijn)overgangen


schijn overgangen zijn oefeningen voor de ruiter ;) Hierdoor leert deze het gevoel van terug rijden en wanneer je het paard moet aansporen



Ik ben het wel eens met dat het oefeningen voor de ruiter zijn, maar het zijn ook oefeningen voor het paard. Door correct uitgevoerde schijnovergangen krijgt het paard meer respect voor de hulpen en gaat het sneller reageren (wordt alerter).

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 20:13

Wij snappen het niet? Is het dan een feit dat deze oefeningen alleen voor de ruiter zijn?
Nogmaals, ik vind van niet. Paarden leren toch écht van schijnovergangen.. Schakelen en schijnovergangen zijn imo toch ook echt wel verschillende dingen hoor. Althans, een schijnovergang zoals ík hem maak.
En ook snap ik niet waarom je die informatie geeft als quote op de laatste reactie van Chantal_00? Beetje onnodig, ze geeft gewoon een goede uitleg. Daarna is een overgang volgensmij toch echt een wisseling van gang en wisselen van tempo een tempowisseling. Met schakelen maak je korte tempowisselingen.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 20:19

Je zegt het volgende: Bij een schijnovergang ga je helemaal terug net voor de volgende gang, net voordat deze NIET 1 gang terug valt

Uh, nee, dat doe je niet. Bij zowel een overgang als schijnovergang hoort het paard actief te zijn. Bij een schijnovergang maak je gewoon een overgang zoals je die altijd maakt. Maar net voordat je die overgang daadwerkelijk maakt vraag je je paard weer naar voren, terwijl deze (gewoon actief) is ingestelt op de overgang. Het paard valt dus niet altijd terug bij een overgang. Hij wilt gewoon een overgang maken omdat het van de ruiter moet.

Wanneer een paard nog niet eens nageeflijk loopt, zal het vast ook niet actief lopen, en dus wél in die gang terug vallen. Dat hoort natuurlijk niet, en daarom is het óók een oefening. Schakelen (één 'schakel' als het ware, alleen vooruit), maar dan INEENS. Daarbij zijn paarden slim en weten wanneer je een overgang wil maken, denken mee. Om net voordat je de overgang daadwerkelijk maakt ineens weer vooruit te gaan, of op datzelfde tempo te blijven, is dus ook een controle om hoeverre je paard zijn aandacht bij jou heeft.

Een schijnovergang is dan een controle, maar ook een oefeningen om het paard alerter te maken. En omdat een schijnovergang langer duurt dan bij schakelen (al ligt dat er ook maar aan hoe je dat doet) kan je je paard nog meer trainen actief te blijven. én zodra hij niet actief blijft, ga je gewoon even schakelen.

Ik gebruik een schijnovergang niet als training, dat heb ik niet nodig, maar meer als controle tijdens het rijden, heel soms. Even kijken of ze haar aandacht nog wel genoeg bij mij heeft, of ze nog écht alert is. Schakelen kan heel goed gaan, maar een schijnovergang hoeft dan niet ineens ook goed te gaan. Het zijn compleet andere dingen en beide een prima training om een paard alerter te maken.

Ik begrijp heel goed wat je bedoelt, en kan me ook echt vinden in je tekst. Maar zoals ik het beschrijf is het toch echt een oefening en controle voor mij en dat merk ik ook echt in het paarden trainen.

Samenvattend vind ik dat een schijnovergang eerst een oefening én controle is, maar later als de combinatie beter wordt, alleen een controle is.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 13:38

superwoman schreef:
Geryon schreef:
Schakelen (één 'schakel' als het ware, alleen vooruit), maar dan INEENS


Hier ben ik het ook niet mee eens. Je kan vooruit schakelen, maar ook terug schakelen.
Daarbij moet dat zeker niet "ineens" , maar moet een mooie gelijkmatige reactie zijn.
In een proef moet het niet eens zichtbaar zijn, maar wel te voelen. Zo weet je zeker dat het paard scherp is wanneer je de volgende oefening moet doen.


Ik neem aan dat je het nu over schakelen hebt? Ik heb het over een schijnovergang. Dat je dan eigenlijk ineens vooruit gaat, dan schakel je één keer, namelijk voorruit. Als je het over schakelen hebt dan ben ik het met je eens ja :)

@ Zetta: misschien ben je wel 'ontspannen' maar blokkeer je in je heupen. Kantel je je heupen wel mee met de bewegingen van het paard? (Kan zijn dat ik hele verkeerde woorden gebruik, maar hopelijk begrijp je wat ik bedoel)

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 20:47

xxanoukxx1 schreef:
Aleeneh schreef:
Voorwaarts rijden en haar ruimte geven met de teugel, om te beginnen :j (niet teugels losgooien meteen hoor)


ik rijd mijn paard altijd wel voorwaard maar als ik daarna iets contact krijg met de teugel gooit hij zijn hoofd in de lucht, dit is vooral met draf en galop, dus is heel jammer maar dit werkt bij mij niet, ik heb ook al veel geprobeerd ook met lessen


Je kan gewoon contact houden als je voorwaarts rijdt hoor. Misschien is een ander bit een optie? Zou goed de reden kunnen zijn waarom ze geen contact wilt, aangezien je veel geprobeert hebt. Wat voor bit heb je nu?

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 22:27

max66 schreef:
oh ja, ik wilde ook nog weten (deze vraag hoort hier niet echt thuis eigenlijk), waarom springruiters in de galop niet netjes in het zadel blijven zitten, maar zo stuiteren?


Springruiters stuiteren niet.. Ze zitten gewoon wat verlicht. Op de rest van je vragen, tja, daar geef je zelf al antwoord op.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 18:30

Aleeneh schreef:
Dan loopt hij niet op eigen benen en leunt hij op de teugel :) komt omdat je hem toch niet actief genoeg hebt lopen. Dus zorg dat hij actief loopt en goed aan je been is. Zorg er ook voor dat je zelf recht zit. Als je voorover hangt/naar beneden kijkt zal hij ook als het ware een beetje naar voren kukelen, waardoor hij makkelijker gaat hangen. En als laatste, sja.... hij kan alleen maar hangen als jij hem iets biedt om op te hangen, dus hou vooral niet vast met je teugels. :]


Toevoeging: en op het moment dat hij gaat hangen, extra been geven.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 12:01

Nageeflijkheid komt vanzelf. Niet gaan kneden en druk geven, wat ik wel zou doen is contact met de mond houden, maar dat is erg persoonlijk. Als je een beetje het topic door kijkt, of gewoon op internet zet, zie je allemaal oefeningen die je kunt doen zodat je paard gaat nageven, zoals overgangen enz.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 11:46

Savannah_XxX schreef:
Ik zou graag mijn verzorgmerrie aan de teugel willen leren rijden. Ze heeft dit nog nooit geleerd (ze is heel slecht opgeleerd) en weet niet wat ik bedoel.. (Voor de duidelijkheid: ik weet hoe je paarden aan teugel rijdt want het lukt me altijd bij manegepaarden en andere...:))


Zo aan je post te zien weet je dat dus niet.. Het is niet een questie van snappen en geen questie van leren. Je paard moet het uit zichzelf doen, het zelf 'aanbieden' doordat jij haar op een goede manier rijd. Hoe rijdt jij paarden nageeflijk dan?

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 10:05

Of gewoon zelf tegen de instructeur in gaan. Doe ik nog steeds hoor! Als ik ergens anders over denk dan mijn instructeur ga ik gewoon in discussie.. :=

Maar dat gaat dan wel vaak over dingen ná het stadium paard nageeflijk krijgen. Maar zelfs ook wel eens over contact enz.
Kan je gewoon allemaal met je instructeur bespreken hoor. Als jij komt met goede argumenten waarom jij op een andere manier wilt rijden (of iets anders op wilt lossen dan hij/zij) dan je instructeur je voorlegt (maar dan moet je dus wel wat verstand hebben), zal hij/zij daar best voor open staan, want voor een instructeur is het alleen maar beter om verschillende rijstijlen te kennen!

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 18:50

Paard aan de hulpen zetten, contact nemen met de mond en zorgen dat je paard kán ontspannen, dan zakken ze vaak wel en leren ze ook zelf contact te nemen. Maar hier en daar wat extra contact om te helpen is prima. Echter kun je dat alleen als ervaren ruiter doen. Anders worden het al gauw 'kneepjes' (in het niets).

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 23:57

Milkberry schreef:
Vanuit de contactteugel je paard vragen om hals te strekken. En tijdens het halsstrekken contact blijven houden. Zorgen dat hij zijn hals laat vallen vanuit zijn schoft.


Maar HOE dan, want dat is de vraag. :)

Angelique, longeer je wel eens? Zonder ruitergewicht is het makkelijker voor je paard.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 11:43

Zie ik nergens staan. Je zegt steeds iets in de trant van 'contact houden en vragen de hals te laten zakken'. Maar hoe je dat vraagt?

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 15:29

Milkberry schreef:
Zo dus :p


Als je erbij uitlegt hoe, hebben mensen er gewoon veel meer aan :j anders weten ze nog niet hoe :P
En op bokt gaat altijd rond dat je helemaal niets met je handen mag doen behalve contact houden, maar zo zullen ze er niet komen. Want ze vragen juist tips omdat hun paard niet vanzelf de hand op zoekt en zakt.
Daarom is uitleg dat je mag vragen met je hand erg goed om te plaatsen vind ik. En dat is absoluut geen zagen of dwingen, maar zoals op het filmpje die simpelman plaatst bijvoorbeeld. Zal veel mensen helpen!


Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 20:36

Ik bedoelde voor in de toekomst :)

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 17:51

Dus als jij je teugels los gooit blijft ie in een krulletje? Je moet hem op dat moment ook naar je hand toe rijden, of zelfs heel erg naar voor. En consequent blijven. Door gewoon door te rijden op zulke momenten, houd je het in de hand. Lekker voowaarts-neerwaarts gaan rijden, en elke keer als hij te diep komt, teugels los en naar voren.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 18:07

Cas123 schreef:
Ja als ik mijn teugels los gooi dan blijf hij nog in een krulletje. Dus als hij dat doet teugels los gooien en naar voren rijden? Ik vind het best moeilijk omdat hij dit meteen doet als ik opstap.


Jeetje dat is wel erg extreem. Wat doet ie met longeren? En heb je wel eens bitloos geprobeerd? Misschien zit er toch iets lichamelijks achter.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 21:36

Cas123 schreef:
Bitloos en longeren het zelfde. Ik schaam me er heel erg voor ook als de stalhouder eens komt kijken maar heb een jaar gehad waarbij ik geen plezier meer had in het rijden en nu heb ik een super instructrice die mij daar heel erg bij heeft geholpen en zij zegt zelf dat ik eerst veel overgangen en veel figuren moet rijden en dat we het hoofd met rust laten. Het is inderdaad extreem. Zou ik hier een foto mogen plaatsen? Zo krijg je een beetje een beeld. :)

Edit: hier alsnog een foto:

[ [url=m/oXPBAz.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dan krijg je een beetje een beeld. :)


Ik denk dat je zo wel goed bezig bent (goed voorwaarts houden ook). Als je de mogelijkheid hebt, zou ik veel buiten rijden, gewoon zoveel mogelijk zonder contact. In de hoop dat ie dan gewoon lekker voor en naast zich uit kijkt en eraan gaat wennen dat ie dus gewoon lekker zo kan lopen als je met hem bezig bent. En dan langzaam steeds meer contact nemen.

Heb je zijn rug wel eens na laten kijken? Door zo rond te lopen zonder contact, hoeft ie z'n rug niet te gebruiken. Misschien dat iets?

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 17:14

Dat voorwaarts rijden is zo overrated. Echt een bokt dingetje. Je moet vanuit ontspanning werken. En 'de moter blijven activeren' zorgt daar niet voor. Sterker nog bij sommige wíl je het niet eens, omdat het paard nog niet tegelijk ontspannen en voorwaarts kan.

Om ontspanning te krijgen mag je ook zeker wel 'aan de voorkant zitten'. Met alleen een lichte contactteugel bereik je bij veel paarden niets, tenzij die welke nog niet (verkeerd) gereden zijn.
Denk dan aan het veranderen van stelling op de volte, of buiging in achtjes, zelfs soms op het juiste moment net iets meer contact nemen is niets mis mee.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 18:17

maralyn schreef:
Maar dan werk je toch vanuit druk en ontwijking van de druk?
Spijt mij zeer maar ik vind dat geen ontspanning... graag zou ik daar beeld van zien. Helemaal dat haar rug correct gebruikt wordt.

Ik mis een stuk onderbouwing vanuit biomechanica.


Een chambon of stootteugel werkt ook met druk. Juist daarmee leer je paarden die niet snel uit zichzelf ontspannen, te ontspannen. Eigenlijk is zelfs je contactteugel vergelijkbaar. Ze geven na op de minimale druk die je daarmee in de mond creeert.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 10:24

maralyn schreef:
Jammer geyron.
Gezien jouw post niet op mij slaat met ds gegeven info us deze discussie voledig nutteloos.
Dus voel ik me niet geroepen tot verdere uitleg.

Milkberry wik begrijpen elkaar.


Deze snap ik even niet? :)

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 21:09

Op het moment van de foto loopt ie niet nageeflijk. Hij loopt niet over de rug. Is hol ipv bol. Ookal zie je geen duidelijke deuk achter het zadel (wel voor het zadel, tuigers hebben zo'n rechte rug en kruis).

Filmpje ziet er veel beter uit! Zou hem daar wel iets meer aan je been willen zien.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 21:30

Hmm, hij lijkt te kantelen, niet te buigen in de nek. (Mond wel naar binnen, bovenkant hoofd niet.)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 68 bezoekers