Paard basculeert niet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Weggebokt
Berichten: 10018
Geregistreerd: 15-08-12

Paard basculeert niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-15 19:02

Hoi!!

Heb de zoekfunctie gebruikt maar dat waren allemaal vrij oude topics, sorry als ik er overheen gelezen heb.. :)

Mijn verzorg paard Kaya basculeert niet.. En heeft het ook nooit gedaan. We hebben springles gehad, dressuurles, ik heb zitles gehad, we hebben overal de tijd voor genomen maar in bijna 3 jaar is het nog steeds niet gelukt (?)
Kan het soms wezen dat een paard dit van nature gewoon niet kan? We hebben allerlei soorten oefeningen gedaan zowel als in de dressuur en springen maar het lukt gewoon niet..
Zowel als, lijntjes springen, parcourtjes springen, een drafbalk voor de hindernis, zowel bijna alles wat hier staat http://www.paarden-blaadjes.nl/springen ... paard.html
Met dressuur veel overgangen rijden, veel figuren, drafbalkjes lopen, werkelijk van alles..
Hoort elk paard dit te kunnen of bestaan er uitzonderingen??
Mocht er vraag zijn naar een foto kan ik die plaatsen..

Ben benieuwd of meer mensen een paard hebben die ook niet basculeert?

Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Re: Paard basculeert niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 19:11

Elk paard wat los is in zijn lijf en deze correct gebruikt, zal basculeren.. :j

Celine_Famke

Berichten: 6738
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Re: Paard basculeert niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 19:16

Mijn paard basculeert niet.... Maar dat is een Fries :')

Maar het kan ook aan de hoogte liggen van de sprong. Als het vrij lage sprongen zijn basculeren ze vaak nog niet.

jitskenienke

Berichten: 375
Geregistreerd: 23-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 19:18

wat is basculeren 8)7

Weggebokt
Berichten: 10018
Geregistreerd: 15-08-12

Re: Paard basculeert niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-15 19:19

Ik neem vaak wel wat lage sprongen omdat ik niet hoger durf.. :))
Maar heb wel een paar keer hoger gesprongen en daar deed ze het ook niet..

Weggebokt
Berichten: 10018
Geregistreerd: 15-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-15 19:20


jitskenienke

Berichten: 375
Geregistreerd: 23-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 19:21


edwardway
Berichten: 314
Geregistreerd: 18-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 19:23

Casarell schreef:
Elk paard wat los is in zijn lijf en deze correct gebruikt, zal basculeren.. :j

In de top zijn er zeker wel paarden geweest die totaal niet basculeerden boven de sprong. Dressuurmatig zijn ze echt wel los, maar boven de sprong gewoon niet. Ik denk niet dat dit dus altijd hoeft te zijn :).

Weggebokt
Berichten: 10018
Geregistreerd: 15-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-15 19:37

Minke_ schreef:
Casarell schreef:
Elk paard wat los is in zijn lijf en deze correct gebruikt, zal basculeren.. :j

In de top zijn er zeker wel paarden geweest die totaal niet basculeerden boven de sprong. Dressuurmatig zijn ze echt wel los, maar boven de sprong gewoon niet. Ik denk niet dat dit dus altijd hoeft te zijn :).

Dat ben ik dus ook wel eens tegen gekomen, vandaar ook mijn vraag :)) :)

saral
Berichten: 236
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 19:40

Ik weet wat basculeren is, maar hoe bedoel je het in dit verband? Nageven? Of echt bij en aan elkaar rijden? Het een hangstoel samen met het ander, maar wil even weten hoe rond je boog verwacht.

Ik verwacht niet dat ieder paard volledig kan basculeren als in 'verzameling'. Maar zijn rug als draagboog gebruiken zou toch echt moeten kunnen, anders roept het vraagtekens bij me op. Het is ook voor het behoud van zijn lijf dat een lichte bascule echt noodzakelijk is. Dus misschien even een foto of filmpje van het beeld dat hij nu geeft? Dan kan je denk ik een beter antwoord krijgen waar je meer aan hebt...

Boetjewoor

Berichten: 991
Geregistreerd: 25-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 19:43

Ik heb via je profiel een fototopic bekeken dat je aan het springen bent. En misschien ligt het aan mij, maar ik zie het probleem niet. Zou je een foto kunnen plaatsen waarin het te zien is?

Weggebokt
Berichten: 10018
Geregistreerd: 15-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-15 19:44

Ik heb wel een foto, maar ben bang dat ik daar ontzettend veel commentaar op ga krijgen want ik ken bokt zo langzamerhand wel :))

Weggebokt
Berichten: 10018
Geregistreerd: 15-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-15 19:48

Femke(ll) schreef:
Ik heb via je profiel een fototopic bekeken dat je aan het springen bent. En misschien ligt het aan mij, maar ik zie het probleem niet. Zou je een foto kunnen plaatsen waarin het te zien is?

Daar is inderdaad 1 foto waar ze wel goed basculeert, maar dat was absoluut geen goeie sprong want ze kwam niet uit.
De andere foto's vind ik niet dat ze basculeert

Tilmar

Berichten: 3315
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 19:50

Ik weet niet hoe hoog je springt, maar het is op zich toch niet erg als je paard niet basculeert? Daar heb je pas wat aan als het paard hoog in de sport loopt en veel springt.
Bij dekhengsten zien ze het graag, die moeten weer springaanleg vererven. Maar je kan ook best springen zonder basculeren, het springen gaat alleen makkelijker.

Weggebokt
Berichten: 10018
Geregistreerd: 15-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-15 19:52

Ik spring nooit hoger dan 1 meter, als ik spring dan is het vaak een kruisje van 40 cm of een steiltje. Met les ga ik misschien tot 80 cm maar dat vind ik hoog zat..
Heb te veel angst daarvoor :P
Laatst bijgewerkt door Weggebokt op 10-07-15 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 19:53

Het is zeker niet raar als een paard niet basculeert. Het ene paard heeft een betere sprong dan de ander. Door een goede dressuurmatige basis, kan een paard wel beter gaan springen. De hoogte van de sprongen, de houding van de ruiter op de sprong, en de afstand, willen ook wel uitmaken in hoeverre het paard basculeert.

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 19:57


Weggebokt
Berichten: 10018
Geregistreerd: 15-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-15 19:57

Geryon schreef:
Het is zeker niet raar als een paard niet basculeert. Het ene paard heeft een betere sprong dan de ander. Door een goede dressuurmatige basis, kan een paard wel beter gaan springen. De hoogte van de sprongen, de houding van de ruiter op de sprong, en de afstand, willen ook wel uitmaken in hoeverre het paard basculeert.

Heb ook duidelijk gemerkt dat Kaya beter is gaan springen!
Daar heb ik nog wel een leuk voorbeeld van.

Dit is 1 jaartje terug.
Afbeelding

Half jaar later
Afbeelding

Weggebokt
Berichten: 10018
Geregistreerd: 15-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-15 19:58

amber15 schreef:
De twee laatste springfoto's. Hier basculeert ze toch, of heb ik het mis?
[JITP] Hoe noemen we zo'n paard?.. Hoogvlieger?

Ja daar basculeert ze, maar die sprong kwam voor geen beter uit en ze was daar ontzetten jolig in d'r kop. Als ze gewoon normaal rijd, springt ze zoals de andere foto's

Tazzey
Berichten: 9503
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 19:58

Niet ieder paard zal basculeren boven de sprong. Er zijn voldoende paarden in de absolute spring top die niet basculeren, die hebben echter gaat wel een enorm vermogen.

Je kunt het paard helpen door veel lijntjes, in-uitjes cavaletti werk en dergelijke aan te bieden. Soms zit het er gewoon niet in. Let overigens op je eigen houding, als jij het paard in de weg zit kán het niet basculeren.

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 20:00

SindyKaya schreef:
amber15 schreef:
De twee laatste springfoto's. Hier basculeert ze toch, of heb ik het mis?
[JITP] Hoe noemen we zo'n paard?.. Hoogvlieger?

Ja daar basculeert ze, maar die sprong kwam voor geen beter uit en ze was daar ontzetten jolig in d'r kop. Als ze gewoon normaal rijd, springt ze zoals de andere foto's


Dan zou je zeggen dat het er wel in zit :j

saral
Berichten: 236
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 20:01

SindyKaya schreef:
Ik heb wel een foto, maar ben bang dat ik daar ontzettend veel commentaar op ga krijgen want ik ken bokt zo langzamerhand wel :))


Ik snap het ... Je mag hem privé sturen als je wilt ...

Maar als het puur om springen gaat, ben ik niet de juiste persoon om je te helpen ....

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Paard basculeert niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 20:06

Ze springt prima TS! Op de foto van een jaar terug springt ze met een gespannen weggedrukte rug. Nu gebruikt ze haar rug prima voor dit soort sprongen. :)

Weggebokt
Berichten: 10018
Geregistreerd: 15-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-15 20:15

Oh dat vind ik fijn om te horen :D
Ik ga ook geen wedstrijden met haar rijden, maar was bang dat het misschien niet goed voor haar lichaam was. Maar dat is erg fijn om te horen dat ze goed springt :)

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 14:48

Niet elk paard basculeert even goed, dat is ook een kwestie van aanleg.
Een paard wat écht niet basculeert, is waarschijnlijk een heethoofd of de ruiter zit hem in de weg.
Maar logischer is dat de hindernissen gewoonweg te laag zijn voor je paard om werkelijk zijn best op te doen. Het gemiddelde paard begint pas echt te basculeren op M/Z niveau. (muv de hoogvliegers die zich altijd uitsloven)
In het fototopic zie ik een paard wat prima springt op deze hoogte, je zou haar wat meer los mogen laten op de sprong, maar dat zal het 'probleem' niet zijn. Ik weet zeker dat als je de balk 5 gaatjes omhoog doet ze prachtig basculeert ;)