Fries (4jaar) ohz geen rechtergalop, aan de longe wel.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Petrax

Berichten: 98
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Friesland, Heerenveen

Fries (4jaar) ohz geen rechtergalop, aan de longe wel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-15 13:53

Dag medebokkers,

Ik rijd nu bijna een jaar op Luna. Luna is een fries en is 4 jaar. Waar ik voornamelijk moeite mee heb, is de rechter galop. Onder het zadel springt ze of verkeerd aan, of gekruist, of springt één pas goed aan en valt dan terug in draf. In de les blijft dit een hakelpunt. Mijn rijinstructrice geeft aan dat wanneer ze een keer goed zit (komt zelden voor) dat ze dan heel stug galoppeert en het moeilijk vind om haar balans te vinden.
Zelf merk ik ook dat op het moment dat ze een keer goed zit, ze heel stijf galoppeert en het ook niet fijn aanvoelt.

Nu ging laatst een vriendin van mij tijdens de les er even op om te kijken of het haar wel lukt in de rechter galop aan te springen en hoe het voelt. Zij rijdt ook een fries en doet aan wedstrijden. Ze gaf aan dat Luna totaal niet soepel aanvoelt en juist heel stijf en dat dat iets is waar ik nog meer aan moet werken, maar ook zij kreeg haar niet in de rechtergalop. We hebben het op meerdere manieren geprobeerd, voltes in de hoeken, vanuit een gebroken lijn. Maar het gebeurt nu zelden dat ze goed aanspringt en doet ze dat, dan voelt het niet fijn. Ook gaf mijn rijinstructrice en die vriendin aan dat ze tijdens de les toen rechtsvoor niet goed liep. Wat kreupel, maar naarmate ik iets langer rij dat beter wordt..

Nu heb ik haar laatst met dubbele lijnen gelongeerd en toen liep ze niet kreupel. Ze liep goed en sprong goed aan in de rechtergalop en dit zag er niet stug of stijf uit. Toen ik haar later met één longeerlijn rechts aan liet galoperen sprong ze ook goed aan, maar zodra ik dat doe in de gewone bak i.p.v in de longeercirkel dan heeft ze er moeite mee. Wanneer ik met één lijn longeer in de rijbak, dan gaat ze heel erg naar buiten toe lopen. En ik heb haar ook één keer met zadel op gelongeerd in de rijbak, maar toen had ze ook meer moeite met rechtsom aanspringen.

Linksom doet ze super daar heeft ze geen problemen mee. Hebben jullie tips voor mij of ervaringen hier mee?

Groetjes Petra

Ik heb haar laatst met dubbele lijnen

SillyB

Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Re: Fries (4jaar) ohz geen rechtergalop, aan de longe wel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 13:59

dan zou ik toch geneigd zijn om te gaan twijfelen aan je gewichtsverdeling tijdens het rijden.. paar zitlessen gefocussed op je gewichtsverdeling links en rechts en het inbuigen in je heup, lang houden van je binnenbeen, links en rechtsom?

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 14:01

Ga er eens opzitten aan de longeerlijn, of ga eens rijden in de longeercirkel... :)

Ze heeft er moeite mee, voelt wat stijf en uit balans zeg je. Gewoon gaan oefenen dus, misschien eens wat vaker longeren om kracht op te bouwen en omdat het daar wél lukt. En verder veel aanspringen in galop, gelijk terugnemen als ze niet goed zit en belonen en lekker doorrijden bij de goede galop.


Heb je het idee dat ze iets mankeert, haal dan je veearts er eens bij voor een kreupelheidsonderzoek.

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Fries (4jaar) ohz geen rechtergalop, aan de longe wel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 14:04

Als je paard zo stijf is en niet gebogen is, dan mist ze waarschijnlijk de kracht rechts achter om aan te galopperen. Dat het haar aan de longe wel lukt komt dan omdat ze daar geen ruiter op zich heeft en dus de balans ook heel anders is.

Ga er aan werken je paard te buigen, verdiep je in recht richten en maak haar sterker aan de longe door haar daar te laten galopperen en overgangen in de galop te doen, dus naar voren en weer langzamer.
Als de overgangen in galop te moeilijk zijn, dan zou ik draf-galop overgangen doen om te beginnen.

Je paard moet sterk en recht genoeg zijn om een galop fatsoenlijk te kunnen doen, werk daar dus aan.

Succes :)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 14:05

Net wat Iriscope zegt. Paardje zij achterhand trainen en sterker maken. (doe ik nu ook met de haf en het gaat al beter).

Maar dat kreupel lopen stel ik een vraagteken bij.

Poess91

Berichten: 2651
Geregistreerd: 13-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 14:08

Waauww... Bijna je hele verhaal kon door mij geschreven zijn!
Ik heb een fries welke inmiddels 6 jaar is. Wij zijn hier ook al heel erg lang mee bezig.

Ik raad je aan om inderdaad heel erg met het longeren te blijven oefenen.
Bij mij ben ik er namelijk achter dat ze het gewoon niet echt snapte en er heel lang gewoon ook de kracht niet voor had.
Nu heb ik op het moment niet zo'n goede longeerring tot mijn beschikking waardoor wij het niet optimaal kunnen oefenen. Maar zodra ze tijdens het longeren verkeerd aanspringt leer ik haar nu een galopwissel te doen door het voorbeen aan te tikken met de zweep. En dit is ook onder het zadel dus een keer gelukt :P

Ik ben niet zo goed in meteen lange verhalen typen haha, maar als je vragen heb dan roept u maar

Moonlight17
Berichten: 2344
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 14:12

Naast wat de voorgangers vermelden, heb ik het idee dat je paard heel erg leunt op de rand van longeercirkel, waardoor het haar wel lukt. Haal je die rand weg, dan heeft ze meteen meer moeite, zoals in de rijbak.

Om het paard dan meer op eigen benen te laten lopen ipv te steunen op de rand van de bak, zul je dus veel op de binnen hoefslag moeten gaan werken. Zowel tijdens het longeren als onder het zadel.

Misschien ook geen gek idee om je zadel een keertje na te laten kijken. Als ze linksom sterker in haar lichaam is dan rechtsom, dan zal de bespiering ook anders zijn, waardoor het zadel misschien ook niet meer goed ligt.

nowylover

Berichten: 906
Geregistreerd: 13-12-08
Woonplaats: Oosterwolde GLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 14:13

Je verhaal komt mij heel erg bekend voor alleen kon die van mij ook niet aan de longeerlijn fatsoenlijk galopperen als ze niet in de longeercirkel was. Ze had gewoon nog niet genoeg balans in de galop. Is uit eindelijk ook goed gekomen, door heel veel te gaan oefenen. Veel overgangen maken, die achterhand sterker maken. Het heeft tijd nodig maar het kan wel goed komen, met heel veel geduld.

Pippaa

Berichten: 1617
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Dichtbij het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 14:18

Ik zou het onder het zadel even achterwege laten, zodat het voor jou en paard geen te groot obstakel wordt (is?). Niet blijven aanmodderen, maar ga het oefenen in kleine, korte stukjes. Oefen eerst een tijd aan de longeerlijn op de manier waarop zij het het makkelijkst doet. Als dat goed gaat, maak je het een stapje moeilijker door maar 1 longeerlijn te gebruiken of door in de rijbak aan de slag te gaan. Maak echt kleine stapjes en hou het voor haar leuk. Zorg dat de voorgaande stap goed bevestigd is. Dan zal ze het onder het zadel vanzelf goed moeten gaan doen, omdat ze dan de kracht en souplesse heeft.

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 23:46

Ik zou ook de galop even laten voor wat het is, een fries heeft vaak een erg duwend achterbeen en de galop onder het zadel is gewoon erg lastig, ook is ze nog maar 4 dus hou daar ook rekening mee,
Ga de balans in stap en draf verbeteren en werk aan de zijgangen om het dier te gymnastiseren, dus niet het kunstje maar echt de kunst om het dier te leren dragen.
Als je al wil galopperen doe dat dan op buitenrit, neem de tijd bv 2 jaar

Petrax

Berichten: 98
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Friesland, Heerenveen

Re: Fries (4jaar) ohz geen rechtergalop, aan de longe wel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 21:30

Bedankt voor de tips! Gisteren gereden en rijd nu grotendeels op de binnenhoefslag, veel bezig met overgangen en de souplesse. Rechtergalop oefen ik eerst aan de longe en dan stap voor stap richting zadel.!

Voor mezelf ga ik eens kijken voor een zitles en wil ik het zadel nog een keer laten nakijken.