wegrennen tijdens buitenrit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Selka

Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 15:41

Je hebt hem sinds april vorig jaar maar in jouw andere topic staat dat je in mei al in het bos hebt gereden in plaats van september. Ook staat daar dat hij in juli mee ging naar het grote bos.

Persoonlijk denk ik dat je hem misschien in het begin hebt overvraagd. Een 3-jarige die meteen vanalles te zien en te doen krijgt kan hier goed op reageren en sommige slaan na een tijdje dicht. Sowieso zou ik niemand aan willen raden een tweejarige te beleren...

Ik zou opnieuw rustig aan en met begeleiding! gaan buiten rijden. Desnoods de instructeur/instructrice er een keer op. Iedere rit waar hij de kans krijgt om om te draaien geeft hem bevestiging dat hij dit kan en dat kan uiteindelijk tot gevaarlijke situaties leiden.

Selma, Ca$h Cow, e pluribus unum


Selka

Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 08:28

Respect afdwingen? Tja dan wordt het een lastig verhaal. Jammer dat je niet kunt lessen en/of veranderen van stal. Als je op dezelfde manier door blijft gaan zal je probleem alleen maar groter worden. Het dier is niet voor niets steeds vervelender geworden. Respect afdwingen accepteert hij blijkbaar niet en daar mag je trots op zijn! Fijn hoor een paard met eigenwaarde.

Selma, Ca$h Cow, e pluribus unum

Selka

Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 10:21

louka69 schreef:
Overvragen vind ik een beetje gek, de pony's op mijn vorige manege die net ingereden werden gingen mee op een 3-uurse bosrit. Zodat ze alles zouden zien en goed moe werden. Na een paar weekjes rust waren de pony's er altijd erg op verbeterd, ipv verslechterd.

Heb je al eens aan een slofteugel gedacht? Wordt altijd als een heel slecht hulpmiddel gezien, maar dat is alleen als je hem slecht gebruikt. Het is voor veel ruiters erg verleidelijk om de slof te gebruiken om het paard nageeflijk te laten lopen, of iets wat daar op lijkt.

De slof wordt voor meerdere dingen gebruikt, maar is voor de niet-prof ruiter goed als noodrem. De slof laat je de hele tijd in een boogje hangen, als je wat onzeker word pak je de slof goed kort en sluit je je paard als het ware een beetje op. (nooit doen als hij bang is, dan maak je het erger!!!)

Succes!
Het moet natuurlijk geen hulpmiddel worden waar je niet zonder mee kan, maar om dit gedrag tegen te houden zal hij goed werken.


Een beetje gek? Als jij een kleuter naar de middelbare school brengt is deze toch ook overvraagd? Een paard moet het niet alleen fysiek kunnen verwerken maar ook mentaal. Een driejarige blijft een kleuter en die kun je overvragen. Dat ze toevallig op jouw manege er beter van werden wil niet zeggen dat dit bij ieder dier zo werkt. Overigens zijn manegepony's vaak ook al geselecteerd op een braaf en meegaand karakter. Iets wat de pony van TS zo te lezen niet heeft.

En TS gooi er aub geen slof om. Ga eerst eens volgens een andere manier lessen en werken met je paard. Een slof is in dit geval nog niet nodig en gaat je problemen aan de hand ook niet oplossen.

Fijn dat Parelli je beviel. Hopelijk worden jullie zo meer een team :)

Selma, Ca$h Cow, e pluribus unum


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 10 bezoekers