Oefeningen voor een soepel lijf

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MxW

Berichten: 1533
Geregistreerd: 04-12-09
Woonplaats: Renkum

Oefeningen voor een soepel lijf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-15 00:35

Hallo allemaal,

Na 5 jaar lang poetsen en longeren is het eindelijk zover: Mijn verzorgpaard wordt opgepakt om mee te rijden. Door verschillende tegenslagen heeft hij lange tijd stil gestaan. Nu zijn zowel de eigenaresse als ik onwijs enthousiast om te beginnen met rijden. We zijn alleen tegen een probleem aangelopen: Hij is zo stijf als een plank.

Hij heeft ruim 6 jaar stilgestaan, qua rijden. Hij is de afgelopen 5 jaar enkel gelongeerd (wanneer dat kon ivm blessures). Zijn conditie is nu dus ook prima. Alleen wil ik hem graag wat soepeler krijgen.

Nou heb ik zitten kijken naar oefeningen voor naast het paard, maar daar werd ik eigenlijk ook niet veel wijzer uit, vandaar dat ik het hier maar eens vraag. Wat vinden jullie dé oefening waarmee je je paard heerlijk los krijgt?

Essxan

Berichten: 923
Geregistreerd: 10-09-13
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Oefeningen voor een soepel lijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 09:07

Onder het zadel eerst goed lang en laag rosrijden. Voltes openen en sluiten, schouder binnenwaarts, pasje wijken.

ravellie

Berichten: 3074
Geregistreerd: 01-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 09:09

Grondwerken ( onder begeleiding van les)

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 09:18

ja maar grondwerken is ook weer vanaf de grond. Ik kan me voorstellen dat je ohz ook wat wilt loswerken. Wat ik fijn vindt: veel schouderbinnenwaarts, voltes in contrastelling, wijken enz enz. Eerst in stap en later in draf en galop. Veel, heel veel figuren rijden, maar bij een stijf paard ook af en toe tussendoor even rechtuit en hals laten strekken...anders wordt het wel heel veel ineens

Edit: wij hadden met prikpalen een "longeerrondje" uitgezet, daar kon je ook heel fijn omheen rijden en dan heb je tegelijk steun aan de roundpen. Ik vond dat iig altijd heel fijn, zeker in het begin als ze stijf zijn

srsW
Berichten: 180
Geregistreerd: 17-02-13

Re: Oefeningen voor een soepel lijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 09:23

Zou het zelf ook wat tijd geven.....
Paardje heeft wel 5 jaar "stil" gestaan onder het zadel.....
De oefeningen om hem los te krijgen zijn goed en fijn maar zou de oefeningen niet gaan forceren, zijn lichaam heeft ook tijd nodig om de oefeningen te kunnen uitvoeren zonder dat je hem teveel gaat belasten..... Langzaam opbouwen en uitbreiden dus.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 09:40

Dé oefening om je paard weer heerlijk soepel te krijgen bestaat niet. Je zult je paard helemaal vanaf de basis weer moeten gymnastiseren.

Die basis bestaat uit voorwaarts-neerwaarts stretchen waarbij het paard leert om vanuit ontspannen bovenlijnspieren, kaak en nek de teugel te volgen. Een geheel losgelaten paard gaat daarbij vanuit de nek (atlas/draaier) 'shiften' met zijn hoofd boven de grond. Stofzuigen zeg maar. Dit train je eerst in stap, elk stukje zakken belonen. Rustig en regelmatig tempo. Laat het paard zijn balans zoeken. Vervolgens in een rustige draf. Steeds begeleiden met een licht, gelijkmatig teugelcontact waarbij jij het hoofd van het paard volgt ipv het paard in een houding werkt.

Gaat het paard in een rustig, gelijkmatig tempo in draf vwnw, dan kun je rustig aan wat grote wendingen en voltes gaan rijden. Hou het paard hierbij in het begin zo veel mogelijk recht op twee teugels, lengtebuiging kun je pas vragen als er balans is in de wendingen. Rustige en geleidelijke overgangen rijden zodat het paard in de overgangen balans houdt en niet op de voorhand kukelt.

Als dit allemaal bevestigd is, kun je het paard wat meer oppakken richting een horizontaal evenwicht en rustig en gedoseerd wat lengtebuiging gaan vragen.

Pas dan komen oefeningen als volte openen-sluiten, slangenvolte, (contra)stelling, pasje wijken e.d. aan de orde.

Succes, en neem vooral de tijd!

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Re: Oefeningen voor een soepel lijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 09:47

Nog ff een tip: lees onder Rijtechnisch-Discussies het topic van Simpelman eens door. Daar vind je veel waardevolle informatie, o.a. over het voorwaarts-neerwaarts stretchen.

MxW

Berichten: 1533
Geregistreerd: 04-12-09
Woonplaats: Renkum

Re: Oefeningen voor een soepel lijf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-15 10:08

Neerwaarts is voor hem iets wat hij al kan en wat hij graag doet. Aan de teugel lopen wil hij zelf eigenlijk ook al, maar "mag" van ons nog niet. We willen hem eerst van achter eronder krijgen en zorgen dat hij recht wordt. Neerwaarts hebben we Door de jaren geen met longeren altijd erbij gehouden. Hij ontspant heel makkelijk van zichzelf en loopt dan ook als een stofzuiger de bak Door.

Schouder binnenwaarts is nu nog te hoog gegrepen denk ik, maar voltes en wijken is wel een goede! Die ga ik zeker meepakken. Het mogen overigens ook oefeningen vanaf de grond zijn. Het probleem is alleen dat ik alleen rijles kan krijgen (dit is voor mij gratis) en grondwerkles niet.

Fantabulouss

Berichten: 3355
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 10:12


srsW
Berichten: 180
Geregistreerd: 17-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 10:23

xMaxxiee schreef:
Neerwaarts is voor hem iets wat hij al kan en wat hij graag doet. Aan de teugel lopen wil hij zelf eigenlijk ook al, maar "mag" van ons nog niet. We willen hem eerst van achter eronder krijgen en zorgen dat hij recht wordt. Neerwaarts hebben we Door de jaren geen met longeren altijd erbij gehouden. Hij ontspant heel makkelijk van zichzelf en loopt dan ook als een stofzuiger de bak Door.


Waarom "mag" hij dat dan niet? Het een staat namelijk in verbinding met het ander.... Hem er van achter goed actief onderin rijden zal (als het goed is) van voor uitlokken dat hij van voor gaat nageven. Zou dat zelf niet gaan verbieden.
Daarbij zorgt dat voor een beter ruggebruik die dan ook weer sterker gaat worden.

MxW

Berichten: 1533
Geregistreerd: 04-12-09
Woonplaats: Renkum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-15 10:45

srsW schreef:
xMaxxiee schreef:
Neerwaarts is voor hem iets wat hij al kan en wat hij graag doet. Aan de teugel lopen wil hij zelf eigenlijk ook al, maar "mag" van ons nog niet. We willen hem eerst van achter eronder krijgen en zorgen dat hij recht wordt. Neerwaarts hebben we Door de jaren geen met longeren altijd erbij gehouden. Hij ontspant heel makkelijk van zichzelf en loopt dan ook als een stofzuiger de bak Door.


Waarom "mag" hij dat dan niet? Het een staat namelijk in verbinding met het ander.... Hem er van achter goed actief onderin rijden zal (als het goed is) van voor uitlokken dat hij van voor gaat nageven. Zou dat zelf niet gaan verbieden.
Daarbij zorgt dat voor een beter ruggebruik die dan ook weer sterker gaat worden.



Omdat hij van achter nog niet sterkt en actief genoeg is, waardoor als hij vanvoren na gaat geven je zijn rug juist om zeep helpt. Hij is zelf gewoon iets te enthousiast en wil zelf al 100 stappen vooruit maken. Maar we willen eerst dst die achterhand echt goed eronder kan komen voordat hij van voren mag nageven.

Maar we geven hem niet op zijn donder ofzo als hij nageeft. Want het is hartstikke goed dat hij het juist uit zichzelf wil. Maar hij is er nu nog niet helemaal klaar voor

(Foutje, ik drukte op pb )

srsW
Berichten: 180
Geregistreerd: 17-02-13

Re: Oefeningen voor een soepel lijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 10:50

Hahaha ik zag het!

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 11:00

Die opmerking dat hij nog niet 'aan de teugel' mag lopen snap ik ook niet zo goed. Als ie goed vwnw gaat, gaat ie daarbij ook 'aan de teugel' ofwel in verbinding. En een paard dat nageeflijk is, zal altijd een vwnw tendens hebben, en afhankelijk van het trainings- en opleidingsniveau kun je hierbij variëren in houding met behoud van takt, balans en nageeflijkheid. Dan kan het achterbeen ook goed ondertreden.
Wil je paard uit zichzelf hoger lopen dan vwnw, dan is ie vaak juist niet nageeflijk maar loopt hij achter of over de teugel.'Te enthousiast' kan er ook op wijzen dat hij door gebrek aan balans over zijn tempo probeert te lopen. Tempo terugschroeven, verbinding houden en goed voelen of ie lekker in zijn bovenlijn gaat deinen. Is beslist niet slecht voor zijn rug, in tegendeel.

Verder gaat het er vooral om dat je paard na vijf jaar niet gereden te zijn, zijn balans onder de ruiter opnieuw moet ontwikkelen. Dat moet je echt niet onderschatten. Dat is iets heel anders dan balans en losgelatenheid aan de longe.

MxW

Berichten: 1533
Geregistreerd: 04-12-09
Woonplaats: Renkum

Re: Oefeningen voor een soepel lijf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-15 11:05

Zoals ik al zei wil hij omlaag komen wanneer hij nog niet actief genoeg is. Dan daarbij komt de achterhand en nog niet voldoende onder waardoor hij geen goed ruggebruik heeft als hij wel nageeflijk gaat lopen. We zijn nu eerst bezig met het activeren van de achterhand en het ondertreden voordat we ook maar aan nageeflijkheid gaan denken.

De tips die je geeft over voorwaarts neerwaarts zijn wel heel waardevol! Zodra het voorwaarts erin zit ga ik proberen het neerwaarts te bevestigen

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 11:45

Eerst het neerwaarts, dan het voorwaarts, maar het loopt in elkaar over.
Het neerwaarts staat voor losgelatenheid.
Het heeft geen enkele zin een paard voorwaarts te drijven dat niet losgelaten is, het gaat dan namelijk met aangespannen rug lopen en veert niet in de gewrichten.
Het is bezig de verkeerde spieren te ontwikkelen en leert op een verkeerde manier te bewegen.
Eenmaal aangeleerd is het veel extra werk dit weer om te draaien.

De achterhand krijg je er alleen maar "onder" vanuit nageeflijkheid.
Er "onder" wil dan zeggen met een bolle rug.
Voor nageeflijkheid heb je eerst aanleuning nodig en die komt vanuit de losgelatenheid en het voorwaarts.

Soepelheid bouw je op vanuit losgelatenheid > voorwaarts gaan > aanleuning > nageeflijkheid en van hier uit door buigen op voltes, slangenvoltes, gebroken lijnen, wijken voor één been, waarbij alles in elkaar grijpt.
Eerst in stap bevestigen, daarna in draf.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 08-07-15 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

MxW

Berichten: 1533
Geregistreerd: 04-12-09
Woonplaats: Renkum

Re: Oefeningen voor een soepel lijf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-15 11:50

Mij is altijd geleerd dat een paard eerst actief en aan je been moet zijn voor je aan de voorkant gaat plukken. Als je je paard voor in de krul trekt maar achter doet hij niks dan help je zijn hele rug omzeep.. Daarom werken wij van achter naar voren.

Kan zijn dat ik je verkeerd begrijp hoor!

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Re: Oefeningen voor een soepel lijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 11:53

Het lijkt er op dat je iets verkeerd hebt gelezen.
Waar staat:
Aan de voorkant plukken?
Voor in de krul trekken?

MxW

Berichten: 1533
Geregistreerd: 04-12-09
Woonplaats: Renkum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-15 11:57

Simpelman schreef:
Het lijkt er op dat je iets verkeerd hebt gelezen.
Waar staat:
Aan de voorkant plukken?
Voor in de krul trekken?


Ik nam even een voorbeeld.
Maar hoe wil je een paard voor laten zakken, terwijl hij achter niet actief is, zonder dat hij op de voorhand valt?

En wat bedoel je met nageeflijk? Netjes in een "boogje/krul" Hoe je het wil noemen? Want lijkt mij dat je daar wel activiteit voor nodig hebt..

Zoals ik al zei, zakken doet hij prima uit zichzelf, maar dan draagt hij niks en is hij ook zo actief als een aardappel :')

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 12:53

Wanneer een paard niet in een staat van losgelatenheid is dan loopt hij per definitie op de voorhand.
De plaatsing van het hoofd heeft niets met het op de achterhand of op de voorhand gaan te maken.


Vanuit losgelatenheid rijd je voorwaarts, zo neemt een paard meer gewicht op de achterhand op, het gaat dan om de versnelling in de beweging, het "speedbooteffect".
Die versnelling vraagt in iedere pas meer energie inbreng en daaruit ontwikkeld een paard op den duur de kracht om in de verzameling meer gewicht op te nemen.
Maar verzameling daar komen de meeste ruiters nooit aan toe.

Het is veel beter je te concentreren op een paard dat zich met een ontspannen lichaam beweegt zonder onnodige aanspanningen in het lichaam want dat maakt dat hij niet kan veren, bij de landing van elke pas.
Denk aan joggen met een losgelaten lijf of aangespannen rug.

MxW

Berichten: 1533
Geregistreerd: 04-12-09
Woonplaats: Renkum

Re: Oefeningen voor een soepel lijf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-15 12:57

Ahh okee ik denk dat ik het snap. Dus waar ik hem juist naar voren rij als hij zakt, is het eigenlijk goed? Ik zal binnenkort wel een filmpje laten maken, daar heb ik misschien meer aan haha

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 12:59


MxW

Berichten: 1533
Geregistreerd: 04-12-09
Woonplaats: Renkum

Re: Oefeningen voor een soepel lijf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-15 13:01

Ah bedankt!

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 13:37

Precies, dat topic bedoelde ik hierboven. Lees het eens door, heel nuttig!

Nog 1 dingetje over het van achter naar voren rijden, want dat is denk ik wat jij bedoelt en probeert met je paard. Zie het zo: je neemt een rustig, gelijkmatig tempo als uitgangspunt, waarbij je paard onder je blijft, dus niet sneller of langzamer gaat dan jij aangeeft. Zo langzaam als mogelijk is zonder verlies van takt en balans. Dan neem je de teugel in verbinding, niet te kort. Volg met elastische armen en zachte handen steeds de bewegingen van het hoofd van je paard. Op een gegeven moment zul je voelen dat je paard naar je hand wil zakken: voorwaarts-neerwaarts. Dan kun je hem voorzichtig wat extra activeren met je been, want dan activeer je ook de juiste spieren (onderlijn: buikspieren en spieren rond de achterknie). Beloon de goede stukken en bouw het geleidelijk uit. Om meer in een horizontaal evenwicht te gaan,heeft het paard meer impuls en dus kracht vanuit het achterbeen nodig. Daar moet ie aan toe zijn, en dat voel je op een gegeven moment vanzelf. En bij twijfel je instructeur om advies vragen.