Inrijden, zelf doen of toch laten doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gerpiegorp

Berichten: 1586
Geregistreerd: 15-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 22:27

nameless schreef:
gerpiegorp schreef:
Als jij ervaring hebt, de pony mentaal/fysiek volledig klaar is, en je je pony vertrouwd... Waarom niet? Uiteraard wel met hulp. Maar je zegt dat je ervaring hebt, dus waarom zou je het nu niet kunnen? En als je er echt over twijfelt dan breng je hem lekker weg :j

Mag ik wel even een commentaartje plaatsen? Laatst zag ik een Belg die in 1 dag van voor het eerst hoofdstel/bit in had en zadel erop naar gelijk ruiter erop... Vond dat wel een beetje te enthousiast :=

Maar ga inderdaad niet zelf aanrommelen, weet wel wat je doet en doe het vooral samen met iemand. Heel veel succes verder!!


Haha nee we zijn nu zo'n 2 a 3 maand bezig met longeren en zadel er op, zo'n 2 a 3 keer per week.


Gelukkig maar haha :o, maar alvast wat oefenen met krukje ernaast en druk/hangen samen met iemand kan wel denk ik. En als hij, zoals je zegt, gewoon braaf is kun je wel zelf verder gaan en anders breng je hem weg :)

nameless
Berichten: 118
Geregistreerd: 19-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-15 22:31

@_clau_1991

Ja precies!
Het is natuurlijk leuk om je paard zelf helemaal in te rijden en helemaal zelf op te leiden. Maar paarden reageren toch heel anders op iemand die veel ervaring heeft met het inrijden van paarden, dan op iemand met minder ervaring.

Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 22:33

Ik heb mijn paard zonder enige ervaring te hebben met inrijden/zadelmak maken toch zelf zadelmak gemaakt. Dit was in eerste instantie niet de bedoeling. Elke prof heeft ook zijn eerst zadelmak maak project gehad zonder ervaring. Ervaring krijg je door het te doen

A fijn, hij is bij 2 beleerders geweest. 1 met een rustige aanpak, soort van horsemanship. Ze is er nog bij de 3e keer flink afgevallen na een bok. toen kaartte ze een osteopaat aan om te laten kijken. Naar laarakker geweest, nou 1 x nooit meer, doe ik ook niet meer. Zeggen dat mijn paard niet klopt, zwaar 'ziek' was en nog een half jaar rust moest hebben en niet beleren.

Ik in twijfel, moet ik iemand die met een stokje om mijn paard zwaait nou echt geloven? Advies gevraagd aan iemand anders. Je kan er achter komen door hem te laten beleren om te kijken of hij anders reageert of juist blijft bokken tijdens het proces of zich gewoon niet lekker gedraagt. Dus een spring ruiter laten komen die het al vaker heeft gedaan. Ongelooflijk, mijn paard zet geen stap met iemand erop, helemaal niks wat je ook deed, lief doen boos doen...

Ik in dubio, wat nu? Wegbrengen? Iemand vertelde dat paarden die tijdens het beleren stil staan, een bom zijn als ze dus wel gaan lopen. Opgegeven moment ben ik eigenlijk heel 'onbewust' met 2 anders aan de slag gegaan. Gelukkig wel 1 met ervaring met beleren. Ik moet zeggen het ging heel goed. Vlotjes gedaan, maar toch ook rustig. Eerst flink hangen opstappen afstappen etc, hangend aan de zijkant en dan een stukje lopen. Alleen moet je niet bang zijn om te vallen. Ik ben al ontiegelijk vaak gevallen, maar dat is niet erg. Elke val is ook weer een beetje meegenomen. Ik ben daardoor ook helemaal niet meer bang om te vallen.


Een heel verhaal uiteindelijk, maar ooit is de eerste keer toch? Op het moment gaat het heel goed. Hij is begin dit jaar januari beleerd en we springen ook al lekker!

nameless
Berichten: 118
Geregistreerd: 19-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-15 22:34

Punz schreef:
Citaat:
hij is braaf maar vind alles wel erg spannend.


Juist dit soort dieren verdient een ruiter met zelfvertrouwen, omdat ze juist daar vertrouwen en zekerheid van krijgen...


Hij vertrouwd mij wel, en ik kan hem meestal wel overtuigen maar dat kleine beetje zelfvertrouwen bij mij ontbreekt. Ik doe dit met iemand samen en als zij het zadel op wil doen dan vind die het erg spannend en blijft hij niet staan, en als ik het zelf doe ontspant hij zich gewoon en blijft staan maar ik ken de pony ook al 3 jaar en zij nog maar 3 maanden dat maakt ook wel een groot verschil.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 22:35

Als iemand anders er twee weken opgezeten heeft dan kun je nog steeds spreken van zelf opgeleid hoor.
Je hebt dan enkel de risico's uit handen gegeven, meer niet.

nameless
Berichten: 118
Geregistreerd: 19-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-15 22:46

@ batlow

Super dat het nu lekker gaat, uiteindelijk ken jij je paard toch het beste!

Met longeren is hij in ieder geval erg voorwaarts maar ik denk dat wel anders zal zijn als er iemand op gaat zitten. Als iets spannend is gaat hij namelijk stil staan, maar als je hem dan overtuigt loopt hij gewoon weer door. Nu weet ik natuurlijk niet hoe dit zal zijn als ik of iemand anders op zijn rug zit.

Toen ik voor de eerste keer een pony zelf ging inrijden lag ik er in het begin vaker naast dan dat ik er op zat haha... Deze pony 2 week stil gezet omdat ik op vakantie ging, toen mezelf weer herpakt en er weer opgestapt en ik heb er nooit meer naastgelegen. Het paard dat ik nu rijd, was 4 toen er voor het eerst iemand opzat en die was ook zo mak als een lammetje toen die man er op zat, dit werd wel anders toen ik er op ging, bloed zweet en tranen maar na 2 jaar besef ik mij wel dat ik zo veel beter ben gaan rijden door dit paard. Ook al is het achteraf een domme keus geweest om een jong paard als eerste paard te kiezen haha!

nameless
Berichten: 118
Geregistreerd: 19-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-15 22:47

Sizzle schreef:
Als iemand anders er twee weken opgezeten heeft dan kun je nog steeds spreken van zelf opgeleid hoor.
Je hebt dan enkel de risico's uit handen gegeven, meer niet.


Dat snap ik! :)

nameless
Berichten: 118
Geregistreerd: 19-04-15

Re: Inrijden, zelf doen of toch laten doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-15 22:50

Alsnog bedankt voor alle reacties! Deze week nog 3 keer met het zadel op longeren en dan is hij wel toe aan het hangen ligt wel aan het weer want het word wel erg warm deze week.
Ik zal hier wel even een bericht plaatsen om te laten weten hoe hij reageert op de eerste keer hangen.

:wave:

XGabyvkeulen

Berichten: 330
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Inrijden, zelf doen of toch laten doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 22:55

Ik zou het zelf doen deze kans krijg je maar 1 keer en als ze niets doet hoef je nergens bang voor te zijn wil je een foto sturen van je paard?

_clau_1991

Berichten: 1067
Geregistreerd: 02-06-08
Woonplaats: Krimpen aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 23:06

nameless schreef:
@_clau_1991

Ja precies!
Het is natuurlijk leuk om je paard zelf helemaal in te rijden en helemaal zelf op te leiden. Maar paarden reageren toch heel anders op iemand die veel ervaring heeft met het inrijden van paarden, dan op iemand met minder ervaring.


Zeker! En echt, die van mij was braver dan braaf met alles. Nooit heeft hij ergens gek op gereageerd of raar gedaan. Alles was gelijk goed en nooit gedoe. Heb er zelf de eerste 3x zonder zadel en met touwhalster op gezeten en wat gestapt. Maar de eerste keer dat de beleerster hem aan wilde laten draven heeft hij toch een partij een rodeo gegeven! Zij blijft dan heel koelbloedig en rijdt door alsof er niets aan de hand is. Maar als ik het zelf gedaan had, nou reken maar dat ik er als een trillend rietje opgezeten had! Juist iets wat je niet moet hebben bij zo'n eentje. Op dit moment is hij heel erg braaf, heb er nu zelf 2x op gereden en hij is zo lief voor me. Ik ben er een tijdje uit geweest en moet echt weer ff wennen maar hij doet dan niet vervelend maar reageert dan gewoon trager op alles. Waardoor ik juist meer gedwongen ben om te rijden en dat werkt voor mij. Maar zo braaf was hij waarschijnlijk niet geweest als hij niet naar degene was gegaan waar hij beleerd is.

XGabyvkeulen

Berichten: 330
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Inrijden, zelf doen of toch laten doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 23:10

Jaa dat kan wel zijn maar als je het zelf zou kunnen is dat leuker, vind ik zelf. Mijn paard deed helemaal niets en heeft nooit iefs gedaan zelfs niet voor de 1e keer na 2x draafde ik ermee

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Inrijden, zelf doen of toch laten doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 23:14

XGabyvkeulen: Wat mij betreft gaat het er niet om wat leuk is voor de eigenaar,maar wat góed is voor het paard!

Daar wil nog wel eens verschil in zitten namelijk....

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: Inrijden, zelf doen of toch laten doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 23:27

Het is mooi als je zelf het proces van inrijden kan doen. Het is bijzonder. Doe het wel met goede begeleiding. Als je het niet ziet zitten, zou ik er niet aan beginnen.
Een driejarige is lichamelijk gezien nog niet klaar om ingereden te worden. Geestelijk ook niet. Ook al lijkt het een volgroeid en stevig dier.

Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 23:28

XGabyvkeulen schreef:
Ik zou het zelf doen deze kans krijg je maar 1 keer en als ze niets doet hoef je nergens bang voor te zijn wil je een foto sturen van je paard?

Niets doen zou ik niet vanuit gaan....

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 00:06

Je zegt dat je er ervaring mee hebt, en blijkt dat het 3 jonge paardjes betreft, 3 is meer dan niets maar over veel ervaring gesproken, neee dat is het echt niet.
Iemand die er een paar honderd heeft ingereden en/of zadelmak gemaakt heeft zal zeer zeker veel meer ervaring hebben, dat is toch duidelijk en ook een paar honderd is echt nog heel beperkt hoor.
Als we kijken naar sommige bekende Amerikaanse trainers dan spreken die over soms wel 500 paarden te trainen op één jaar tijd, dus op een paar jaar zijn dat er echt duizenden, en dan begint ervaring echt wel te komen denk ik.
Daarmee bedoel ik, goed idéé dat je het zelf wil doen, maar doe het niet alleen, sterker nog zoek een trainer en overloop heel het voorbereidende werk nog eens helemaal samen maak er echt een hele tijd voor vrij, en begin er dan samen aan.
Dan worden er minder vergissingen gemaakt, is er een 3e en 4e oog, en leer van elkaar.
Succes met je paardje.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Inrijden, zelf doen of toch laten doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 07:49

Ik zou het nog eens met je ouders bespreken.
Die hebben immers nog de verantwoordelijkheid.

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Inrijden, zelf doen of toch laten doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 08:07

Ik zie in het voortraject wat zaken die ik nog zou aanpassen voor ik er op ging :o
Bokken met zadel op is nooit oke, tempo aan de longeerlijn bepaal jij en iedereen moet een zadel op kunnen leggen. Pas dan ga je verder met hangen.

Nu sla je stappen over :)

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Inrijden, zelf doen of toch laten doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 10:53

Mijn partner en ik hebben samen ons paard zadelmak gemaakt en ik rijd haar verder door. Nooit een haar op mn hoofd gehad die eraan dacht om haar weg te brengen. Mijn paard, mijn beslissingen en niet iemand anders die daar keuzes maakt. Gezien de meeste stallen niet de eigenaar er bovenop willen hebben (mijn eis), hebben we het dus zelf gedaan.

Paard heeft in het zadelmak maak proces nooit gebokt, bij het aanrijden soms iets op het been, maar nooit flippend uit de pan schieten. Ze krijgt overal de tijd voor en is in eerste instantie ook nooit gereden zonder 1 van ons op de grond als vertrouwenspersoon. En ja, dan doe je er misschien wat langer over, maar ik weet precies van A tot Z wat er met haar is gebeurt, wat zij kent en wat niet. Wat maakt dat ik haar met volledig vertrouwen opleid.

Fortitude

Berichten: 3086
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 11:12

Lastig verhaal altijd, wel of niet zelf doen.

Ik heb mijn paard met 3 jaar gekocht, ze was toen niet zadelmak. Ze is toen nog iets langer daar gebleven en daar hebben ze gezorgd dat er iemand op kon zonder dat ze dat eng vond. Dat doe ik namelijk niet: als eerste erop. Daarna heb ik haar héél langzaam zelf opgepakt, maar heeft ze vooral op de wei gestaan. Toen ze naar mij toe kwam zat er een soort van stuur op en kon je erop zitten.

Nu ben ik iets serieuzer bezig en ik loop echt wel tegen dingen aan nu. Mijn paard is heel erg braaf, maar wel jong en af en toe een tikkie nerveus. Ik heb voor nu de keuze gemaakt om haar tijdelijk uit handen te geven, alhoewel dat aan mijn vriend is dus dat scheelt weer, maar ik kan ons huidige probleem nu niet oplossen.

Ik denk dat je prima zelf aan de slag zou kunnen gaan, maar wel ontzettend eerlijk moet zijn wanneer iets te moeilijk wordt. Maar opnieuw, het hangt ook ontzettend van het paard af. We hebben ook een 3 jarige KWPN merrie staan, nou ik kan je vertellen dat we die gewoon lekker weg brengen als als ze wat meer ontwikkeld is :')

Overigens vind ik het altijd heel simpel om te zeggen 'je hebt geen ervaring, breng je paard gewoon weg'. Waar denk je dat die andere mensen begonnen zijn dan? De vraag is alleen of je dat risico (op meerdere gebieden) wilt nemen en of je verstandig genoeg bent om de juiste/eerlijke keuzes te maken als het niet gaat.

Mirthe2000

Berichten: 54
Geregistreerd: 30-11-14
Woonplaats: eibergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 11:16

Licht er aan of je het paard goed vertrouwd en eerlijk is er moeten geen ongelukken gebeuren. Bij mijn verzorgpaarden laten ze het altijd doen maar het is jd eigenkeus

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Inrijden, zelf doen of toch laten doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 11:28

Je hoeft hem niet weg te brengen, je kunt dat net zo goed aan huis doen als het enkel om de eerste keren gaat. Dan ben je er net zo goed bij betrokken en kun je zodra je het vertrouwd ook zelf er op.

Ik ben ook niet tegen zelf doen, maar dan wel met voldoende begeleiding die precies weet wanneer in te grijpen.

Het belangrijkste is het zelfvertrouwen dat je een onvoorziene boksessie uit kan zitten.

darkadia

Berichten: 5247
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Inrijden, zelf doen of toch laten doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 11:40

Ondanks het feit dat je al ervaring hebt opgedaan met wat paarden inrijden/doorrijden, vind ik het feit dat je aangeeft van je eigen onzekerheid toch dat je het beter uit handen kunt geven. Ook denk ik dat de enorme eenkennigheid en het feit dat een ander er nog geen zadel op kan leggen nog wel een puntje is om aan te werken, voor je verder gaat.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Inrijden, zelf doen of toch laten doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 11:43

Ik vind het altijd heel belangrijk dat het voor een paard vanaf het begin duidelijk is dat het normaal is om verschillende mensen op je rug te verdragen.
Ze mogen best een voorkeur hebben, maar het is een stukje opleiding en opvoeding dat ook anderen basis handelingen aan een paard kunnen verrichten en ze dat zonder eng gedrag leren accepteren.

janiekhm

Berichten: 92
Geregistreerd: 01-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 11:44

Ik heb bijna al mijn pony's zelf zadelmak gemaakt. Mijn eerste toen ik 7 jaar was. Wel heb je lekker veel lef nodig. Ook als een paard gaat bokken kun je er niet boos of bang van worden want dat is heel normaal. Je moet vooral rustig blijven en niet bang zijn. Als je denkt dat je dat toch gaat gebeuren zo ik hem laten inrijden en het niet zelf doen. :9

Christadk

Berichten: 3491
Geregistreerd: 03-07-04

Re: Inrijden, zelf doen of toch laten doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 12:27

Mijn haflinger rijden we ook zelf in. Ik sta op de grond en bijrijder zit er op. Wij hebben in het begin zelfs zonder zadel erop gezeten/gereden. Nu met zadel erop en hij gedraagd zich nog steeds super braaf. Hij leert onwijs snel. We doen alles met rust/ontspanning en respect. 2 keer in de week wordt hij nu 20 minuten "gereden" (voornamelijk stappen). En ook tussendoor heeft hij wel eens een vrije week(en). Volgende week komt er een instructie ons helpen zodat we ook daadwerkelijk verder komen in het beleer proces zonder fouten te maken.

Ik zou dus zeggen als je er vertrouwen in hebt doe het zelf. Luister goed naar je pony en doe vooral lekker rustig aan!