Inrijden, zelf doen of toch laten doen?

Moderators: Apple, Nicole288, Coby, petraaken, A_nouk, C_arola, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

_clau_1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 20:49

Ondanks dat ik mijn paard al vanaf 6,5 maand heb, hij mega braaf was met álles incl. zonder zadel erop stappen (wel zelf gedaan) en ik hem veel vertrouw, heb ik er toch voor gekozen om hem weg te brengen om zadelmak gemaakt te worden. Ik heb altijd gezegd dat ik het niet zelf ging en wilde doen en dat is voor mij een hele goede beslissing geweest! Hij is nu 1,5 maand zadelmak en loopt nu al heel fijn door de hele baan. Hoe hij nu loopt, had ik zelf waarschijnlijk maanden over gedaan. Het kost natuurlijk wel even wat maar die basis is zó belangrijk! Een paard met een goede basis is het beste begin wat je kan wensen. Want een foutje is zo gemaakt en dat corrigeren kost langer dan het in één keer goed aanleren. Ook als mijn paard over een paar weken weer terug is, ga ik 2x in de week les krijgen en er alleen op als zij er is. Ik wil gewoon niets verpesten.

Als je zelf veel ervaring, lef en een goede instructrice hebt met ervaring van het zadelmak maken van een paard dan kan je het misschien ook wel zelf doen. Maar dan zou ik er in het begin alleen op gaan als je instructrice erbij is. Dan kost het maar even een aantal duiten maar dan heb je wel een pony wie een goede basis heeft en waar je de vruchten van gaat plukken in de verdere opleiding.

*Want wie ben jij in dit leven om je droom op te geven?*
Grand Easter DH (Uphill x Lancet)

_clau_1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 21:24

Vind ik ook hoor Punz. Als ik ook zie hoe snel degene die mijn paard beleert doorhad watvoor een paard die van mij is en hoe hij behandeld moest worden.. Dat weet je echt pas na heel wat jaren ervaring! Ikzelf vond mezelf niet capabel genoeg om mijn paard in te rijden. Hij was dan wel heel braaf met alles en ik heb ook veel gehoord: 'Waarom rij je hem zelf niet in? Hij is zooo braaf'. Maarja, als ik iets in mn hoofd heb.. En dat is ook gewoon een hele goede beslissing geweest. Want ik weet wel zeker dat hij niet zo braaf als nu zou zijn als ik het zelf had gedaan.

Maar ik ben er ook niet tegen om zelf, onder zeer goede begeleiding, het zelf te doen. Zeker als je het al een paar keer gedaan hebt. Maar dat komt wel goed denk ik :)

_clau_1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 22:06

nameless schreef:
@_clau_1991

Ja precies!
Het is natuurlijk leuk om je paard zelf helemaal in te rijden en helemaal zelf op te leiden. Maar paarden reageren toch heel anders op iemand die veel ervaring heeft met het inrijden van paarden, dan op iemand met minder ervaring.

Zeker! En echt, die van mij was braver dan braaf met alles. Nooit heeft hij ergens gek op gereageerd of raar gedaan. Alles was gelijk goed en nooit gedoe. Heb er zelf de eerste 3x zonder zadel en met touwhalster op gezeten en wat gestapt. Maar de eerste keer dat de beleerster hem aan wilde laten draven heeft hij toch een partij een rodeo gegeven! Zij blijft dan heel koelbloedig en rijdt door alsof er niets aan de hand is. Maar als ik het zelf gedaan had, nou reken maar dat ik er als een trillend rietje opgezeten had! Juist iets wat je niet moet hebben bij zo'n eentje. Op dit moment is hij heel erg braaf, heb er nu zelf 2x op gereden en hij is zo lief voor me. Ik ben er een tijdje uit geweest en moet echt weer ff wennen maar hij doet dan niet vervelend maar reageert dan gewoon trager op alles. Waardoor ik juist meer gedwongen ben om te rijden en dat werkt voor mij. Maar zo braaf was hij waarschijnlijk niet geweest als hij niet naar degene was gegaan waar hij beleerd is.

_clau_1991

Re: Inrijden, zelf doen of toch laten doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 21:57

Haha daar moet ik even om lachen xGabyvvkeulen! Dan heb jij nog nooit verder gekeken dan de filmpjes van Gert van het Hof. Als je het voor je eigen eigenwaarde doet (zoals jij stelt), daar krijg je dus verkeerd ingereden paarden van. Van die mensen die het nog nooit gedaan hebben en het zelf graag willen doen (omdat ze het zo speciaal vinden) maar er in de praktijk weinig van bakken. Gelukkig heb ik zulke mensen in mijn omgeving nog niet meegemaakt maar ik lees en hoor natuurlijk wel verhalen. O.a. hier op bokt. In zulke gevallen heb ik alleen medelijden met het paard die voor de rest van zijn/haar leven de fouten van het baasje meedraagt terwijl het niet nodig had geweest als ze het niet perse zelf hadden willen doen.

Mijn paard wordt ook beleerd en natuurlijk is hij daar ook 'maar een paard' wat in daar training staat. Je kan moeilijk telkens je aan een paard hechten als je weet dat hij/zij over een paar maanden weer weggaat.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie