Inrijden, zelf doen of toch laten doen?

Moderators: C_arola, Dyonne, SayaJones, Apple, Coby, petraaken, Nicole288, A_nouk

nameless

Inrijden, zelf doen of toch laten doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-15 20:21

Hallo :)

3 jaar geleden kocht ik een pony maar die bleek dus drachtig te zijn, nu is het veulen inmiddels al weer 3 jaar en is hij er klaar voor om ingereden te worden.

We zijn nu bezig met het zadel en hoofdstel en dit heeft hij nu zo'n 10 keer opgehad, dit doet hij super braaf, af en toe een bokje maar dat vind ik niet erg. Ik hang en zet wel is druk op het zadel met mijn handen, maar nog niet met mijn voet in de beugel.

Ik heb wel ervaring met het inrijden en rijden van jonge pony's en heb vorig jaar ook een jong paard ingereden maar dit paard is wel door een ander zadelmak gemaakt. Ik ken de pony al vanaf jongs af aan en hij vertrouwd mij ook volledig, maar wat zouden jullie doen? Zelf er op stappen of er toch eerst een ander oplaten?
Mijn ouders hebben er liever eerst een ander op en willen niet dat mij iets overkomt, maar dat kan natuurlijk altijd gebeuren. :D

nameless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-15 21:03

Punz schreef:
Nope... ze heeft ervaring met doorrijden.. niet inrijden: paarden waren al zadelmak.

Nee, heb 3 pony's zelf ingereden en ook zadelmak gemaakt, natuurlijk wel met goede begeleiding. Vorig jaar naar de paarden overgegaan, en dat paard is door een ander zadelmak gemaakt :)

nameless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-15 21:10

Dankjewel voor de snelle reacties!

Ik doe dit natuurlijk niet alleen en krijg goede hulp. Maar de eerste ervaring brengt de meeste indruk met zich mee, die kan goed of slecht zijn. Stel dat het wel fout gaat dan heeft de pony direct een slechte ervaring met iemand op zijn rug. Dit kan natuurlijk ook gebeuren als een ander hem inrijd maar dat vind ik toch anders dan wanneer het bij mijzelf zal gebeuren.

Ik durf wel en denk ook niet dat de pony erg raar gaat doen ik verwacht alleen een paard gekke bokkesprongen. Toen die voor het eerst een zadel ophad, ging die de lucht in en klapte die bijna achterover, dit heeft hij gelukkig niet weer gedaan, maar toen ik 13 was klom ik zo op een pony die niet zadelmak was, nu ben ik 16 en denk ik er toch wel anders over.

nameless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-15 21:11

gerpiegorp schreef:
Als jij ervaring hebt, de pony mentaal/fysiek volledig klaar is, en je je pony vertrouwd... Waarom niet? Uiteraard wel met hulp. Maar je zegt dat je ervaring hebt, dus waarom zou je het nu niet kunnen? En als je er echt over twijfelt dan breng je hem lekker weg :j

Mag ik wel even een commentaartje plaatsen? Laatst zag ik een Belg die in 1 dag van voor het eerst hoofdstel/bit in had en zadel erop naar gelijk ruiter erop... Vond dat wel een beetje te enthousiast :=

Maar ga inderdaad niet zelf aanrommelen, weet wel wat je doet en doe het vooral samen met iemand. Heel veel succes verder!!

Haha nee we zijn nu zo'n 2 a 3 maand bezig met longeren en zadel er op, zo'n 2 a 3 keer per week.

nameless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-15 21:14

Punz schreef:
Citaat:
Nee, heb 3 pony's zelf ingereden en ook zadelmak gemaakt, natuurlijk wel met goede begeleiding. Vorig jaar naar de paarden overgegaan, en dat paard is door een ander zadelmak gemaakt

Ah... kijk..dat maakt zeker wel verschil! Maar wat maakt dan dat je nu toch twijfelt?

Tja lastig te zeggen, het idee dat er altijd wat kan gebeuren omdat het toch zo'n jong dier is..

nameless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-15 21:18

Ik zelf vind de pony redelijk volwassen voor een 3 jarige, hij heeft ook een stevige bouw en is 1,50.
Ik ga een aantal keer hangen en dan kijken hoe hij reageert, als hij flipt kan ik er zo afspringen en laat ik het toch door een ander toen, is hij braaf dan stap ik er toch zelf op.
Hij is met alles eigenlijk wel braaf maar wel echt een pony zegmaar haha eigenwijs... De tandarts komt morgen voor het eerst dus eerst maar is zien hoe dat gaat, ben benieuwd. :)

nameless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-15 21:21

Punz schreef:
Citaat:
maar toen ik 13 was klom ik zo op een pony die niet zadelmak was, nu ben ik 16 en denk ik er toch wel anders over.

Door deze zin zeg ik: niet doen.
Je paard verdient een ruiter die het volste vertrouwen heeft in wat hij doet... Uit deze zin en de tekst daarvoor ( paard wat de lucht in springt ed) blijkt dat je je druk maakt over zaken waar een inrijder zich niet druk om móet maken..( omdat hij /zij weet dit aan te kunnen / hoe er mee om te gaan..)

Nee precies, heb namelijk geen zin om wat te breken of wat dan ook. Het blijven jonge dieren. Het doorrijden is het probleem niet, maar die eerste ervaring met iemand op zijn rug wel en die wil ik niet verpesten. Ik ga nu eerst een aantal keer op hem hangen om te kijken hoe hij reageert, hij is braaf maar vind alles wel erg spannend.

nameless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-15 21:31

@_clau_1991

Ja precies!
Het is natuurlijk leuk om je paard zelf helemaal in te rijden en helemaal zelf op te leiden. Maar paarden reageren toch heel anders op iemand die veel ervaring heeft met het inrijden van paarden, dan op iemand met minder ervaring.

nameless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-15 21:34

Punz schreef:
Citaat:
hij is braaf maar vind alles wel erg spannend.

Juist dit soort dieren verdient een ruiter met zelfvertrouwen, omdat ze juist daar vertrouwen en zekerheid van krijgen...

Hij vertrouwd mij wel, en ik kan hem meestal wel overtuigen maar dat kleine beetje zelfvertrouwen bij mij ontbreekt. Ik doe dit met iemand samen en als zij het zadel op wil doen dan vind die het erg spannend en blijft hij niet staan, en als ik het zelf doe ontspant hij zich gewoon en blijft staan maar ik ken de pony ook al 3 jaar en zij nog maar 3 maanden dat maakt ook wel een groot verschil.

nameless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-15 21:46

@ batlow

Super dat het nu lekker gaat, uiteindelijk ken jij je paard toch het beste!

Met longeren is hij in ieder geval erg voorwaarts maar ik denk dat wel anders zal zijn als er iemand op gaat zitten. Als iets spannend is gaat hij namelijk stil staan, maar als je hem dan overtuigt loopt hij gewoon weer door. Nu weet ik natuurlijk niet hoe dit zal zijn als ik of iemand anders op zijn rug zit.

Toen ik voor de eerste keer een pony zelf ging inrijden lag ik er in het begin vaker naast dan dat ik er op zat haha... Deze pony 2 week stil gezet omdat ik op vakantie ging, toen mezelf weer herpakt en er weer opgestapt en ik heb er nooit meer naastgelegen. Het paard dat ik nu rijd, was 4 toen er voor het eerst iemand opzat en die was ook zo mak als een lammetje toen die man er op zat, dit werd wel anders toen ik er op ging, bloed zweet en tranen maar na 2 jaar besef ik mij wel dat ik zo veel beter ben gaan rijden door dit paard. Ook al is het achteraf een domme keus geweest om een jong paard als eerste paard te kiezen haha!

nameless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-15 21:47

Sizzle schreef:
Als iemand anders er twee weken opgezeten heeft dan kun je nog steeds spreken van zelf opgeleid hoor.
Je hebt dan enkel de risico's uit handen gegeven, meer niet.

Dat snap ik! :)

nameless

Re: Inrijden, zelf doen of toch laten doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-15 21:50

Alsnog bedankt voor alle reacties! Deze week nog 3 keer met het zadel op longeren en dan is hij wel toe aan het hangen ligt wel aan het weer want het word wel erg warm deze week.
Ik zal hier wel even een bericht plaatsen om te laten weten hoe hij reageert op de eerste keer hangen.

:wave:

nameless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-15 13:18

Maar aangezien de pony best eenkennig is, is het dan wel verstandig om er de eerste keer een ''vreemde'' op te laten? Stel hij zal hier van schrikken, dan is het alsnog een nare ervaring voor hem..

nameless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-15 13:22

lisaaahtjuuh schreef:
ruitje schreef:
Ik zie in het voortraject wat zaken die ik nog zou aanpassen voor ik er op ging :o
Bokken met zadel op is nooit oke, tempo aan de longeerlijn bepaal jij en iedereen moet een zadel op kunnen leggen. Pas dan ga je verder met hangen.

Nu sla je stappen over :)

Hier ben ik het helemaal mee eens. Eigenlijk moet het beleren in zulke kleine stapjes gaan dat het haast vanzelf gaat. Ik heb mijn pony ook zelf beleerd en geloof me ze is heel pittig maar ze heeft met beleren nooit gebokt en is er nooit vandoor gegaan. Ik deed alles in zulke kleine rustige stapjes dat dat het eigenlijk ook raar zou zijn als ze dat wel deed zeg maar. Ik ben er dan ook nog nooit vanaf gevallen. Sla alsjeblieft geen stappen over, laat haar aan alles rustig wennen.

Ik ga er ook nog niet op, en de pony moet zeker wat beter op mijn stemhulpen reageren voordat ik er op stap. Hoelang deed jij erover dan? Ik ben nu 3 maanden met hem bezig

nameless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-15 13:24

Sizzle schreef:
nameless schreef:
Maar aangezien de pony best eenkennig is, is het dan wel verstandig om er de eerste keer een ''vreemde'' op te laten? Stel hij zal hier van schrikken, dan is het alsnog een nare ervaring voor hem..

Je moet sowieso eerst aan dat eenkennige werken.
Dat zou ik eerst oplossen voor er aan te gaan denken op te stijgen.
Want wat nou als het toch mis gaat en je hebt daarna toch een vreemde nodig ter correctie? Dan wordt het pas echt vervelend als hij nog niet geleerd heeft dat mensen gewoon mensen zijn.

Ja daar heb je wel gelijk in..

nameless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-15 20:10

Nou even een update: Ik ben er toch maar zelf opgestapt, en het ging super! Echt zo braaf!! *\o/* Natuurlijk wel met goede hulp erbij.
Het was nog niet eens de bedoeling haha hij vond het nog wel spannend maar dat is normaal voor de eerste keer, trots op hem!

nameless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-15 21:08

pradadaan schreef:
net een week geleden zei je nog dat je er nog niet op ging omdat de pony nog niet op je stem hulpen reageert? :')
maar fijn dat hij braaf was

Kan veel gebeuren in een week, hij reageerde er wel op maar niet goed genoeg, gaat nu al beter :)

nameless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-15 13:17

Het was wel de bedoeling om er ergens deze week op te gaan zitten, toevallig had ik gister mijn rijkeren aan en was de eigenaar van de stal waar de pony staat (ervaren met jonge paarden en zadeldak maken) er ook bij. Eerst maar is begonnen met hangen dit vond hij wel even spannend maar toen ik er eenmaal op zat was het hij hartstikke braaf. Natuurlijk weet ik dat het de volgende keer heel anders kan lopen, dat weet je alleen nooit. Zaterdag stap ik er weer op.
Laatst bijgewerkt door nameless op 09-07-15 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

nameless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-15 13:23

Het is toch logisch dat een jong dier het spannend vind als er iemand over een zadel heen hangt? zolang hij zich daarna maar weer ontspant en dat deed hij.

nameless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-15 13:24

Punz schreef:
Omdat je je eigen vraag at "Inrijden, zelf doen of toch laten doen" al beantwoord hebt ga ik ik verder niet reageren. Je gaat het overduidelijk zelf doen, dus daar hoeft het hier verder niet over te gaan..

Een vraag nog:

Citaat:
de eigenaar
??

Hoo foutje, de eigenaar van de stal waar hij staat bedoel ik.

nameless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-15 13:28

Maartje1990 schreef:
Ik vind dat je echt veels te snel gaat. Geef dat beestje toch alsjeblieft de tijd! Lekker rustig aan doen, beestje hoeft niet morgen een Z proef te kunnen lopen lijkt me....

Nee natuurlijk hoeft hij dat niet. Hoezo ga ik te snel volgens jou? 3 jaar is een prima leeftijd en daar ga ik verder ook niet over in discussie.

nameless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-15 13:36

Zoals Punz al zei: de vraag is al beantwoord, ben er toch zelf op gestapt en ga dit uiteraard met goede begleiding verder doen. Ik hoef verder ook niet te horen dat de pony te jong is of dat ik te snel wil. 2 a 3 keer per week er een kwartier opzitten lijkt mij zeker niet te "snel" of te veel.. Ik stap aan de hand veel met de pony buiten zodat hij mooi aan dingen kan wennen. :)

nameless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-15 20:55

Ohhh altijd dat gezeur over die leeftijd. Ja de pony is 3, ik vond dat hij er aan toe was en dat het geen nut had om hem een jaar langer te laten lopen. De èèn rijd het paard op 5 jarige leeftijd in en de ander op 3 jaar. Ik vind het heel normaal dat een paard op 3 jarige leeftijd word ingereden (mits hij daar aan toe lijkt te zijn) en heb daar ook nog nooit problemen mee gehad op latere leeftijd, maar dit is voor iedereen natuurlijk anders.. Gelukkig is het mijn eigen pony en weet ik zelf wel of hij er aan toe is of niet. Pony is zeer nieuwschierig en leergierig en vind het ook leuk om bezig te zijn dus waarom ook niet. Ben er vandaag voor de 2e keer opgestapt en weer super braaf hij heeft nog geen stap verkeerd gezet, het kan altijd nog mis gaan maar de eerste 2 keer waren gelukkig een goede ervaring voor hem. Nu mag hij even een weekje vrij en gaan we lekker in het bos wandelen, even wat anders.

nameless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-15 20:59

XGabyvkeulen schreef:
Omdat wanneer een paard 3 is hij nog "kind" moeten kunnen zijn vind ik.

Uhh jij reageerde in het begin van dit topic dat ik het allemaal zelf moest doen want zo'n kans kreeg je maar èèn keer... Neem aan dat je had gelezen dat de pony 3 was, dus ga nu alsjeblieft niet over de leeftijd zeuren, dit is voor iedereen anders.

nameless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-15 21:28

Romyv

Ja ik heb er inmiddels al 2 keer opgezeten, pony heeft nog geen stap verkeerd gezet is ook al lekker voorwaarts, galloperen hebben we nog niet gedaan, wil hem eerst iets beter voor elkaar hebben in de draf aangezien hij de galop nog erg moeilijk vindt. Ik heb trouwens wel ervaring met het doorrijden van maar niet echt met het zadelmak maken zelf. Heb 2 pony's zelf zadelmak gemaakt en 2 jaar geleden overgegaan naar de paarden maar dit paard was 4 maar is door een ander zadelmak gemaakt en heb hem zelf verder doorgereden. Mede door deze ervaring dacht ik dat het wel zou lukken om deze pony zelf in te rijden en tot nu toe gaat het goed.