Sterrenkijker: hoe het beste vw/nw te rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Myke
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-10-01

Sterrenkijker: hoe het beste vw/nw te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-02 16:28

Hi,

Vraagje namens een vriendin die geen internet (dus ook niet op bokt komt Haha! ).

Zij heeft een merrie die onder het werk probeert uit te komen, haar rug probeert weg te drukken en constant met haar hoofd in de hemel loopt.

Wie heeft er advies? Suggesties, etc. Over een maand gaat ze weer beginnen met lessen, maar ze wil haar paardje graag wel enigszins gegymnastiseerd (haar uitdrukking Lips are sealed ) rijden.

THX

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-02 16:43

Als je je paardje ook wat meer soepel wil maken is het ook goed om veel voltes, slangevoltes e.d te rijden. En dus wat meer stelling gaat vragen. Zorg er wel voor dat ze niet te scherpe en te kleine bochten hoeft te maken, want dat kan ze denk ik nog niet verwerken. Omdat ze dus nog niet lenig genoeg is.

Ik heb even een topic gezocht die hier ook over ging, lees hem even door. je zal vast en zeker bruikbare info vinden.
[RT] voorwaart, neerwaarts......

succes

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-02 16:54

ik ben ook wezen kijken bij de vorige topic.
En idd zorgen dat het paard goed aan het been is, ander kom je nergens.

En hoe ik het dan train met mijn paard is:
Handen wijd uitelkaar, druk op twee teugels. En wachten tot je paard een reactie geeft. En die reactie kan verschillend zijn, het bit loslaten of iets misschien een mm naar beneden met het hoofd. Als dat gebeurt, loslaten. Overdreven handen naar voren, als beloning. Gaat het paard weer omhoog, weer druk. En ga zo maar verder..

En zo kan je rustig aan steeds meer vragen. En dus steeds lager laten lopen. En dat gebeurt niet in een week, maar een aantal maanden hoor!!
Ik moet bekenen dat ik niet denk dat het mij zonder les gelukt was. Maar de resultaten zijn super!!

Als ik nu opstap en ingestapt heb, en wat vraag, loopt ze bijna met haar neus door het zand, zo ontspannen.
In zowel stap, draf als galop.
En ik had zelf niet verwacht dat dat ooit zou lukken Haha! .

Ik hoop dat je vriendin hier wat aan heeft. Maar ja ieder paard is weer anders he?!
Succes!!

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-02 18:46

veel voltes rijden in draf, flink door laten lopen en van voor begrenzen met je hand.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-02 22:09

HOe je een paard aan de teugel rijd is een vrij ingewikkeld verhaal om hier uit te leggen, daar heb je een instructuer bij nodig, maar een paard kan niet vwnw zonder dat ie eerst nagegeven heeft!

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-02 23:07

Je paard van achteren naar voren rijden. Mijn merrie is ook een sterrenkijker, en samen met mijn instructrice hebben we gekeken hoe we haar dat "af gaan leren".

Zij is dus verreden, en heeft van de vorige eigenaren zo hoog mogen lopen met haar hoofd als ze zelf wilde. Ik geef nu tegendruk, en de eerste reactie was nog hoger lopen (fijn die bloedneuzen Haha! ) maar nu geeft ze na als ik wat druk geef (en ik geef dan dus ook na!!). Niet je handen naar voren steken, dan geef je alles weg wat je in je handen hebt en is er van aanleuning ook geen sprake meer, maar gewoon die mm geven. Dat is een gevoel, dat moet je ontwikkelen door het veel te doen!

Verder is reactie op je been heel belangrijk!

Ieder paard is anders, ik kan de mijne bijv. niet goed op een volte rijden (achterhand is nog slap, halverwege wil ze uitbreken) dus maak ik haar eerst sterker langs de wand. Daar heeft ze dan ook nog wat steun aan.

*zucht* heel verhaal, maar gymnastiseren kan pas wanneer je paard 1. voor het been is en 2. nageeflijk loopt. Dan pas kan je over de rug gaan rijden en het paard elastisch maken. Oftewel, als ik jouw vriendin was, zou ik met "gymnastiseren" wachten tot ik weer les had,......

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Re: Sterrenkijker: hoe het beste vw/nw te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-02 23:21

Myke schreef:
Zij heeft een merrie die onder het werk probeert uit te komen, haar rug probeert weg te drukken en constant met haar hoofd in de hemel loopt.
misschien terug naar de longe met bijzet of andere hulpteugel?

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-02 10:19

Zadel al nagekeken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-02 10:26

Als het rijden zo slecht gaat dar haar paard alleen maar sterren kijkt zal zo'n paard van het rijden alleen maar slechter worden. [En de meeste ruiters doen nu eenmaal meer slecht dan goed, vooral zonder les]
Het lijkt me verstandig dat ze niet meer gaat rijden totdat ze les heeft. In die tussentijd kan ze haar paard lekker gymnasticeren Haha! aan de longe met een bijzetje.

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-02 11:56

het antwoord blijft helaas toch VOORWAARTS , aan het been! als een kind van 12 op mijn E pony stapt krijg die hem echt niet naar beneden, gewoon omdat mijn pony zoveel been nodig heeft!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-02 13:55

Ik ga met jippie mee
Zorg dat je goede les krijgt, dus niet toevlig een vriendinnetje die 2 jaar langer rijd dan jezelf.
En tot die tijd longeren, niet rijden.
Zoiets is alleen met goede les te verhelpen.
Er word hier wel gezegd druk op 2 tegels houden, maar zonder been is dat niks.
persoonlijk zie ik dan alleen maar een paard wat zich helemaal tegen de teugel inwerkt ipv gaat ontspannen,