Galop aanleren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zertab

Berichten: 12207
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Galop aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-13 17:13

Hee,

Ik rijd sinds kort op een drie jarige merrie, die de basis al kent. Ze is ingereden door een andere ruiter, en die heeft er 7x opgezeten. Ze kan prima stappen, draven, en kent de teugel en been hulpen ook al aardig. Vooral de rem en het stuur zijn er goed opgezet, wat erg fijn is. Nu zijn we op het punt van galopperen aangekomen. Dat heeft ze bij die ruiter ook gedaan, maar niet zoals het hoort. Ze gaat eerst mega hard draven, en je moet haar echt opjagen wil ze galopperen. Dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Dus iemand...hoe pak ik dit goed aan?

melvinrandy
Berichten: 500
Geregistreerd: 17-07-13
Woonplaats: Achterhoek

Re: Galop aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 17:16

Oefenen bij het longeren?

Leer haar het woordje "galop" aan en zorg dat ze niet te lang blijft doordraven.
Als het bij het longeren niet lukt, lukt het ook niet als je erop zit :P, als het bij het longeren wel lukt moet je oefenen :P

Ik heb hetzelfde probleem met mijn 3 jarige, daarom zorg ik er eerst voor dat galop net zo normaal is als draf tijdens door te longeren

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: Galop aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 18:23

Hoe zit het verder met t paardje, qua balans?
Anders zou ik voor nu de galop ohz nog even laten voor wat t is en dit vooral met longeren gaan doen. Tijdens t rijden vooral in stap/draf gaan werken aan ontspanning en balans. Uiteindelijk komen die twee voor het beestje samen :j

Tisicirenti
Berichten: 79
Geregistreerd: 29-01-13
Woonplaats: Koedijk

Re: Galop aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 21:18

Je paard weet de hulpen nog niet. Dus goed je been naar achtere doen. Eerste zal ze nog rennen, maar als ze eenmaal de hulp ken zal ze het steeds makkelijker aanspringen

Urielle

Berichten: 50071
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 21:23

Zertab schreef:
Dat heeft ze bij die ruiter ook gedaan, maar niet zoals het hoort. Ze gaat eerst mega hard draven, en je moet haar echt opjagen wil ze galopperen. Dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Dat is bij bijna alle jonge paarden het geval, alleen paarden die van nature over zeer veel balans en handigheid beschikken springen gelijk aan ipv in galop te laten vallen.

Blijf voor het begin belonen dat ze in galop valt en als je in stap en draf je paard echt goed bevestigd op het been hebt kun je ook in de galop gaan eisen dat het echt op de hulp moet. En dan nog kan het met paarden die moeite met de balans hebben best even duren.

Hamont

Berichten: 642
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Galop aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 20:18

Als je meer balans krijgt in stap en draf, gaat de galop ook lukken! Voldoende halslengte is belangrijk voor de balans.

MSA
Berichten: 1
Geregistreerd: 29-10-13

Re: Galop aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 22:11

Buitenteugel aanhouden, binnenbeen op de singel, binnenhand ontspannen en met buitenbeen aansporen, zodat alleen het binnenvoorbeen als eerste naar voren kan (buitenvoorbeen blokkeer je min of meer door de buitenteugel aan te houden) dan veel drijven (met name met buitenbeen dus) of met dressuurzweepje bijtikken aan de buitenzijde. Succes!

CharlievdH

Berichten: 1314
Geregistreerd: 22-03-12

Re: Galop aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 22:15

Ik zou het vooral ook goed met longeren blijven oefenen. :) Koppel het woordje 'galop' aan de galop, en blijf dooroefenen met longeren. Mijn verzorgpaard galoppeerde ook nooit echt fijn. Toen ben ik het heel goed aan de longe beginnen te oefenen en na een tijdje had hij aan de longe geleerd om vanuit een fijne draf naar galop te gaan. Onder het zadel ging het daarna ook erg makkelijk.

loisevers
Berichten: 144
Geregistreerd: 13-05-12
Woonplaats: schiedam

Re: Galop aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 23:12

Ik ben ook een pony aan het inrijden, wat ik doe is herhalen, dan leert een jonge pony het makkelijkst. Je moet heel duidelijk zijn. Als jij wilt dat ie galoppeert moet je dat met 1 duidelijke (stem) hulp geven (ik zeg niet dat je je benen niet mag gebruiken)

Dus oefen het goed, of je longeerd, er op zit of opjaagt oid moet je dat altijd herhalen met de zelfde hulp, je moet daar heel duidelijk in zijn en niet 100x een andere hulp want hij/zij is nog jong en moet het nog leren en zal niet binnen 5 minuten gaan... Hoe meer en beter je herhaalt op de zelfde manier hoe makkelijker het zal worden .... En je moet duidelijk zijn dat als hij/zij loopt dan loopt ie en moet je niet nog 100x been geven..

En dat harde galopperen komt waarschijnlijk ook door dat hij/zij nog jong is, dat komt vanzelf goed...
( die van mij is nu 5weken onder t zadel en doet het ook goed..) maar ja niet elke pony is het zelfde..

Vaak herhalen, dan komt het vanzelf goed.. En de galop word vanzelf rustiger als je het vaker oefent en zelf ook rustig/stil blijf zitten..

DorienAJarig

Berichten: 489
Geregistreerd: 29-06-12
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 09:20

Mijn verzorgpony is ook net onder zadel, en de galop hebben wij ook net aangeleerd.
Gewoon de goede galophulpen gebruiken, doorzitten en als ze geen reactie geeft een tikje, weer geen reactie, iets hardere tik tot ze in galop aanspringt en dit steeds uitbouwen naar meer beenhulpen en minder zweephulpen. Ik weet niet of dit de juiste manier is, maar ze kan nu wel galopperen :)
Succes !

Jippie_G

Berichten: 327
Geregistreerd: 22-02-10

Re: Galop aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 18:39

Het paard is 3 en er heeft nog niet zo vaak een ruiter op gezeten. Om eerlijk te zijn, zou ik nog niet zo bezig zijn met de galop. Het verschilt natuurlijk per paard, maar meestal hebben ze nog helemaal niet de balans om goed te galopperen in een bak met een ruiter erop. Ik zou eerst aan die balans werken. Onder het zadel in draf (figuren zoals slangevoltes, drafbalkjes, enz) of aan de longe in galop (en dan liever vaak korte stukjes in plaats van door laten scheuren). Dan eens korte galopjes buiten/ op een rechte lijn en daarna pas verwachten dat het lukt in de bak.
Maar goed, ik neem zelf behoorlijk de tijd met het inrijden; daar is iedereen weer anders in ;-).

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 18:55

Als een jong paard moeite heeft met galopperen moet je dat voorlopig vooral niet in de rijbaan doen.
Het kan niet anders of dit wordt dan gestamp, geruk en gepluk en daar wordt je paard alleen maar slechter van ook al krijg je hem in galop.

Je paard heeft voor de galop een basisbespiering en balans nodig.
Spieren opbouwen en het hervinden van het horizontaal evenwicht doe je in draf op de volte, als die er na een aantal maanden eenmaal zijn krijg je de galop gratis het gaat vanzelf.

Galoppeer alleen buiten aan op een rechte lijn en van uit een flinke draf, maak je niet druk in welke galop, heb plezier, de rest komt van zelf.

anneeex
Berichten: 527
Geregistreerd: 27-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 18:57

ga eerst oefenen aan de longeerlijn

Urielle

Berichten: 50071
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 20:07

anneeex schreef:
ga eerst oefenen aan de longeerlijn

veel te lastig voor een jong dier gelijk op de cirkel! Zie antwoord van Simpelman.

Lumea

Berichten: 1357
Geregistreerd: 16-08-12
Woonplaats: Brabant

Re: Galop aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 20:42

Ik zou nog niet bezig zijn met de galop. Paard is nog erg jong, heeft nog maar een enkele x een ruiter op zijn rug gehad. Zorg eerst voor een goede balans in stap en draf, door veel figuren te rijden. Geef het paard de ruimte om zich te ontwikkelen, niet meteen alles willen vragen en verlangen..

Zertab

Berichten: 12207
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 18:10

Bedankt voor de reacties! Paard heeft er een tijdje uit gelegen, wil het zaterdag weer op pakken. Ga natuurlijk niet meteen galopperen, en eerst aankijken hoe ze de stap en draf doet.

Op de longeerlijn leren galopperen? Nee bedankt, aan de longeerlijn rijden vindt ze echt totaal niet leuk! Dan wordt ze gehaast, telkens dat rondje.

Ik snap dat ik de galop hulpen moet gebruiken, maar hoe leer je haar dat goed aan?

Edit: 1 April wordt beestje 4 jaar :)

xJurdyWonanx

Berichten: 4050
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Heerlen

Re: Galop aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 21:10

Zoals al andere hierboven ook geschreven hebben, duidelijk aan de longeerlijn de commando's stap, draf en galop leren en eerst eens kijken hoe ze aanspringt aan de longe. Vind ze het daar al moeilijk zou ik dus niet galopperen als je erop zit en veel aan de longe oefenen maar kan ze het daar wel heel makkelijk en vooral beheerst dan zou ik erop gaan en haar toch op deels stem en deels been aan laten galopperen.

Bij mijn haf werkt het zo in elk geval wel, hij gaat juist wat sloom zodra hij in galop zit maar dat heeft waarschijnlijk vooral te maken omdat hij nog niet veel conditie heeft. Heb hem nu pas 3 keer gereden en bij de 2de keer een stukje galop mee gedaan om te kijken hoe hij reageerde en hij springt heel makkelijk aan maar aan de longe kent hij het wel al uit zijn duimpje dusja..

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 23:31

Doe het niet op eigen houtje, je bent blijkbaar te onervaren en dan sla je veel stappen over.
Je moet een paard niet leren hoe te galoperen, dat kan ieder paard uit zichzelf al en dit al vanaf zijn eerste/tweede levensdag.
Het laten uitvoeren op jouw vraag das een ander verhaal idd.
Toch is het ook belangrijk dit eerst aan de longe te doen, hoort bij de basis opleiding van ieder paard.

Zertab schreef:
Bedankt voor de reacties! Paard heeft er een tijdje uit gelegen, wil het zaterdag weer op pakken. Ga natuurlijk niet meteen galopperen, en eerst aankijken hoe ze de stap en draf doet.

Op de longeerlijn leren galopperen? Nee bedankt, aan de longeerlijn rijden vindt ze echt totaal niet leuk! Dan wordt ze gehaast, telkens dat rondje.

Ik snap dat ik de galop hulpen moet gebruiken, maar hoe leer je haar dat goed aan?

Edit: 1 April wordt beestje 4 jaar :)

Zertab

Berichten: 12207
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-14 12:47

aeolusnr1 schreef:
Doe het niet op eigen houtje, je bent blijkbaar te onervaren en dan sla je veel stappen over.
Je moet een paard niet leren hoe te galoperen, dat kan ieder paard uit zichzelf al en dit al vanaf zijn eerste/tweede levensdag.
Het laten uitvoeren op jouw vraag das een ander verhaal idd.
Toch is het ook belangrijk dit eerst aan de longe te doen, hoort bij de basis opleiding van ieder paard


Het is logisch dat elk paard dat al meteen kan, het is ook logisch dat ik daarom vraag ik het haar moet leren op commando te doen.

En onervaren? Dus als je meteen iets vraagt ben je onervaren? Sorry hoor, dat is belachelijk. Ik zeg niet dat ik een ster ruiter ben, maar rijd al 8 jaar paard. En heb al eens eerder een paar de beginselen van stap en draf aan geleerd.

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 14:07

Dit is wel basis , basis , basis hé
je hebt bovendien nog een ander topic lopen ivm springen ook daar basis controle
doe het enkel met zeer goede begeleiding, anders is het vaak een feit dat de problemen alleen maar erger worden.
het is nooit het paard die in de fout gaat hoor, dus tjaa als het niet het paard is dan ben jij diegene waar je de fout moet bij zoeken.
Niet aanvallend bedoelt hoor maar is wel de waarheid, en daar kan je niet aan werken zonder goede les.
Het is vaak ook moeilijker aan je zelf te werken dan aan het paard.

Zertab schreef:
aeolusnr1 schreef:
Doe het niet op eigen houtje, je bent blijkbaar te onervaren en dan sla je veel stappen over.
Je moet een paard niet leren hoe te galoperen, dat kan ieder paard uit zichzelf al en dit al vanaf zijn eerste/tweede levensdag.
Het laten uitvoeren op jouw vraag das een ander verhaal idd.
Toch is het ook belangrijk dit eerst aan de longe te doen, hoort bij de basis opleiding van ieder paard


Het is logisch dat elk paard dat al meteen kan, het is ook logisch dat ik daarom vraag ik het haar moet leren op commando te doen.

En onervaren? Dus als je meteen iets vraagt ben je onervaren? Sorry hoor, dat is belachelijk. Ik zeg niet dat ik een ster ruiter ben, maar rijd al 8 jaar paard. En heb al eens eerder een paar de beginselen van stap en draf aan geleerd.

OneFellSwoop
Berichten: 592
Geregistreerd: 05-02-10

Re: Galop aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 14:09

Zou lekker wachten met de galop. Dat het paard braaf is met rijden wilt niet zeggen dat de dingen die je doet bevestigd zijn. Uiteindelijk komt dat vanzelf, als het met longeren ook goed gaat, toch?

Zertab

Berichten: 12207
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-14 14:18

@aeolusnr1: Ik weet ook wel dat het meestal te verwijten is aan de ruiter. Ik vraag hier enkel om tips hoe ik de hulp aan moet leren, die heb ik nu gehad. Daarmee ga ik werken. Paard is trouwens al ingereden door een professionele ruiter, ik moet haar doorrijden. Alleen de hulp galop is of niet goed aangeleerd, of ze begrijpt het niet. En dat spring topic gaat over een 9 jarig paard, waar ik dressuurmatig goede controle over heb. Niet te vergelijken met dit paard.

Edit: ik heb over dit paard ook controle, voordat er misverstanden ontstaan.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 14:25

Waarom heeft het paard er een tijd "uit gelegen"? Blessure? Geen tijd? Dat is wel een belangrijke factor als het gaat om aanwijzingen te geven over de galop-hulpen.

Als je weer opnieuw gaat beginnen met er op klimmen en het paard heeft wellicht intussen "niets" gedaan (is dat zo?)dan dient er eerst kracht en balans opgebouwd te worden, het paard is nog heel jong, en staat zeer zeker piepjong in de training.

NikkivanOlst

Berichten: 7820
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Re: Galop aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 14:30

Gisteren heb ik voor het eerst met een jong trekpaard de galop gedaan.
Ze kent aan de hand (longe) de commando's LET OP! 'LOPE' erg goed, waardoor ze aan de longe van stap naar galop en van galop naar stap al kon.

Gisteren heb ik haar in draf gezet, ruimte gegeven en gewoon het stem commando gegeven en aangemoedigd, ze snapte het niet helemaal maar maakte wel een twijfelend sprongetje. Daar beloon ik dan al op. Prijzen, lekker even stappen, 'jaaaaa goedzo' en duidelijk maken dat dat sprongetje al super knap is!

Daarna kun je het gaan uitbreiden naar een aantal galop passen :)

Zertab

Berichten: 12207
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-14 17:29

terpentijn schreef:
Waarom heeft het paard er een tijd "uit gelegen"? Blessure? Geen tijd? Dat is wel een belangrijke factor als het gaat om aanwijzingen te geven over de galop-hulpen.

Als je weer opnieuw gaat beginnen met er op klimmen en het paard heeft wellicht intussen "niets" gedaan (is dat zo?)dan dient er eerst kracht en balans opgebouwd te worden, het paard is nog heel jong, en staat zeer zeker piepjong in de training.


Ik had geen tijd.