Galop aanleren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Zertab

Berichten: 12181
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Galop aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-13 17:13

Hee,

Ik rijd sinds kort op een drie jarige merrie, die de basis al kent. Ze is ingereden door een andere ruiter, en die heeft er 7x opgezeten. Ze kan prima stappen, draven, en kent de teugel en been hulpen ook al aardig. Vooral de rem en het stuur zijn er goed opgezet, wat erg fijn is. Nu zijn we op het punt van galopperen aangekomen. Dat heeft ze bij die ruiter ook gedaan, maar niet zoals het hoort. Ze gaat eerst mega hard draven, en je moet haar echt opjagen wil ze galopperen. Dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Dus iemand...hoe pak ik dit goed aan?


Zertab

Berichten: 12181
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-14 18:10

Bedankt voor de reacties! Paard heeft er een tijdje uit gelegen, wil het zaterdag weer op pakken. Ga natuurlijk niet meteen galopperen, en eerst aankijken hoe ze de stap en draf doet.

Op de longeerlijn leren galopperen? Nee bedankt, aan de longeerlijn rijden vindt ze echt totaal niet leuk! Dan wordt ze gehaast, telkens dat rondje.

Ik snap dat ik de galop hulpen moet gebruiken, maar hoe leer je haar dat goed aan?

Edit: 1 April wordt beestje 4 jaar :)

Zertab

Berichten: 12181
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-14 12:47

aeolusnr1 schreef:
Doe het niet op eigen houtje, je bent blijkbaar te onervaren en dan sla je veel stappen over.
Je moet een paard niet leren hoe te galoperen, dat kan ieder paard uit zichzelf al en dit al vanaf zijn eerste/tweede levensdag.
Het laten uitvoeren op jouw vraag das een ander verhaal idd.
Toch is het ook belangrijk dit eerst aan de longe te doen, hoort bij de basis opleiding van ieder paard


Het is logisch dat elk paard dat al meteen kan, het is ook logisch dat ik daarom vraag ik het haar moet leren op commando te doen.

En onervaren? Dus als je meteen iets vraagt ben je onervaren? Sorry hoor, dat is belachelijk. Ik zeg niet dat ik een ster ruiter ben, maar rijd al 8 jaar paard. En heb al eens eerder een paar de beginselen van stap en draf aan geleerd.


Zertab

Berichten: 12181
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-14 14:18

@aeolusnr1: Ik weet ook wel dat het meestal te verwijten is aan de ruiter. Ik vraag hier enkel om tips hoe ik de hulp aan moet leren, die heb ik nu gehad. Daarmee ga ik werken. Paard is trouwens al ingereden door een professionele ruiter, ik moet haar doorrijden. Alleen de hulp galop is of niet goed aangeleerd, of ze begrijpt het niet. En dat spring topic gaat over een 9 jarig paard, waar ik dressuurmatig goede controle over heb. Niet te vergelijken met dit paard.

Edit: ik heb over dit paard ook controle, voordat er misverstanden ontstaan.

Zertab

Berichten: 12181
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-14 17:29

terpentijn schreef:
Waarom heeft het paard er een tijd "uit gelegen"? Blessure? Geen tijd? Dat is wel een belangrijke factor als het gaat om aanwijzingen te geven over de galop-hulpen.

Als je weer opnieuw gaat beginnen met er op klimmen en het paard heeft wellicht intussen "niets" gedaan (is dat zo?)dan dient er eerst kracht en balans opgebouwd te worden, het paard is nog heel jong, en staat zeer zeker piepjong in de training.


Ik had geen tijd.

Zertab

Berichten: 12181
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-14 15:01

Wauw. Bokt mentaliteit. :+

Tuurlijk weet ik de hulpen voor galop, maar ze gaat dan snel draven. Ook het woordje ''galop'' kent ze niet, nogmaals ik heb haar niet ingereden. En ik longeer haar niet, dan houd ik haar niet.

Slotje op het topic graag.

Zertab

Berichten: 12181
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Galop aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-14 15:19

Tja, toch luistert ze onder het zadel wel. Een kneepje in de teugels en ze staat stil.

Zertab

Berichten: 12181
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Galop aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-14 16:13

Buiten? Mmmm...waren die van jullie verkeersmak dan? Deze namelijk niet.

Zertab

Berichten: 12181
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Galop aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-14 16:45

Verkeersmak basis? Nee, ik ga pas de weg op, of waar dan ook heen, als ik mijn paard in de bak goed voor elkaar heb.

Zertab

Berichten: 12181
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-14 16:45

Koekje_ schreef:
aeolusnr1 schreef:
ook verkeersmak behoort eigenlijk bij de basis.
Dus zoals reeds vermeld, de basis zit er maar voor een heel klein deeltje in.
De ruiter die met zo'n paardje wil gaan rijden heeft dus eerst de taak de basis er eerst goed in te plaatsen, en daar kan je dan nadien verder gaan op bouwen.
Voorwaarts, achterwaarts, zijwaarts, wijken voor druk, voorhand verzetten, achterhand verzetten, laterale flexie, verticale flexie, stil staan en blijven staan, vast staan aan één touw, vaststaan tussen 2 touwen, begeleiden aan de linker kant, begeleiden aan de rechter kant, op en af stappen aan beide kanten (zowel links als rechts dus) , voetjes braaf geven en ook kunnen houden, .....
Al deze dingen zijn basis training.
Ieder paard kan dit dus leren hoor.


En daar is ze dus blijkbaar mee bezig! Een jong paard de basis leren. Bij de 1 gaat dat sneller dan bij de ander.. Ze vraagt hierbij tips omdat ze blijkbaar tegen een ''probleem'' aanloopt. In plaats van steeds herhalen dat het paard de basis niet kent (wat natuurlijk volkomen logisch is, aangezien het paard 3 is), zou je haar ook gewoon netjes op weg kunnen helpen.


Fijn, iemand die mij begrijpt! Ik ga vanavond weer met haar aan de slag. Iemand nog specifieke stap/draf tips?

Zertab

Berichten: 12181
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-14 17:07

larakuhr schreef:
Voor het rijden: Zet in elke hoek van de bak een pion. Elke keer als je bij een pion bent maak je een overgang (stap, halt, draf, achterwaarts). Kan ook met van hand veranderen of op een volte. Paarden houden van patronen, dat brengt ze rust en duidelijkheid.


Oké bedankt!

Zertab

Berichten: 12181
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Galop aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-14 17:33

@Ibonn: Heel erg bedankt, hier heb ik echt iets aan :)

Zertab

Berichten: 12181
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-14 17:25

midgie schreef:
Supervixen schreef:
Toevallig heb ik net vorige week een clinic gevolgd van een dressuurruiter die ZZ-licht jureert en tot de lichte tour heeft gereden. Hij heeft een hele uitleg gegeven hoe hij een training met een jong paard opbouwt. Het paard dat hij reed is vijf en op zijn derde ingereden. Is nu bijna Z2 klaar in de training.
Het hele eerste jaar (!!) heeft hij met dit dier geen galop getraind, omdat hij haar eerst sterker wilde maken!
Daarna merkte hij dat het dier linksom moeilijk in galop aansprong. Hij vertelde dat hij wat harder ging draven, expres op het verkeerde been ging lichtrijden en haar de eerste keren zo in galop liet 'vallen'.
Dus wat is er mis mee om nog even te wachten met de galop?


Een paard wat 5 jaar is en op Z2 niveau zit vind ik persoonlijk wel heel erg, een paard van 5 is nog niet eens uitgegroeid, lichamelijk niet maar mentaal al helemaal niet, snap niet wat deze mensen bezielen, ja de centen waarschijnlijk en het ego


Mee eens, maar daarvoor is dit topic niet bedoeld. Dus aub geen discussie beginnen.

Zertab

Berichten: 12181
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-14 12:15

Supervixen schreef:
Ik wist al dat zulke reacties zouden komen. Oordelen vanaf de pc is ook zo makkelijk. Ik heb de hele training gevolgd van dit paard en ik heb nog nooit iemand gezien die op zo'n vriendelijke manier een paard traint. Er is nog nooit een spoortje aan te pas gekomen, wordt alleen maar met trensje gereden, reageert op de lichtste hulpen. Wordt max vier keer per week gereden.
Is een tijd geleden vier keer meegeweest op wedstrijd in de L1 en heeft daarbij bij elke proef twee winstpunten gehaald. Verder is er niet mee gestart. De dierenarts , fysio en zadelmaker hebben allemaal gezegd dat ze een paard zien dat super goed in de bespiering zit en ontzettend los is in het lichaam. Daar kan menig recreatieruiter een voorbeeld aan nemen.
Maar goed..ga lekker galopperen als je dat meteen wilt aanleren.


Het is best wel grappig dat je het op mij afreageert, terwijl ik er geen discussie over begin.

Zertab

Berichten: 12181
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Galop aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-15 20:41

Dit is een oud topic en mag gesloten worden. ;)

Paard is niet meer onder mij.

Zertab

Berichten: 12181
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-15 20:09

AmoorM schreef:
Zertab schreef:
Dit is een oud topic en mag gesloten worden. ;)

Paard is niet meer onder mij.


Hebben jullie de galop nog kunnen aanleren?


Er kwam een nieuwe (betere) ruiter en die is met haar verder gegaan. Ik heb geen idee of ze de galop kent, ik heb haar niet meer onder het zadel gezien. Wel gehoord dat ze best vervelend was, terwijl ze dat bij mij nooit was. Die ruiter is er vanaf gestapt, wegens geen tijd hebben en nu rijd er weer iemand anders op die ik niet ken.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: OmgiliBot en 58 bezoekers