Twijfelen terwijl aan rijden hindernis

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CxB
Berichten: 906
Geregistreerd: 24-12-13

Twijfelen terwijl aan rijden hindernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-13 16:54

Hey,

ik weet niet zeker of ik dit hier mag plaatsen, maar wist niet waar anders en dit leek me de meest logische plek.

Zodra ik op een hindernis aan rijd ga ik ongeveer 1 of 2 meter van te voren twijfelen, hebben jullie tips voor mij zodat ik minder ga twijfelen ? zeker met een wedstrijd is dit vervelend.

groetjes

LiannePuthzy

Berichten: 6985
Geregistreerd: 10-05-13

Re: Twijfelen terwijl aan rijden hindernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 17:00

topic staat verkeerd :) heb getemd

Kayleigh

Berichten: 846
Geregistreerd: 07-07-11
Woonplaats: Zuid-Scharwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 17:01

Dat probleem heb ik ook, je moet er gewoon heel erg zeker van zijn dat je het kunt. Dingen als bijvoorbeeld de hele tijd in je hoofd blijven denken 'ik kan het, ik kan het' dan lukt het vanzelf.

CxB
Berichten: 906
Geregistreerd: 24-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-13 17:06

LiannePuthzy schreef:
topic staat verkeerd :) heb getemd


waar moet ie dan ? : :o

CxB
Berichten: 906
Geregistreerd: 24-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-13 17:06

Kayleigh schreef:
Dat probleem heb ik ook, je moet er gewoon heel erg zeker van zijn dat je het kunt. Dingen als bijvoorbeeld de hele tijd in je hoofd blijven denken 'ik kan het, ik kan het' dan lukt het vanzelf.

bedankt !

LiannePuthzy

Berichten: 6985
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 17:07

volgens mij op YRT

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70531
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Twijfelen terwijl aan rijden hindernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 18:59

TAO -> RT-V

Kim_Asterix

Berichten: 1195
Geregistreerd: 24-04-10
Woonplaats: Onna / Havelterberg

Re: Twijfelen terwijl aan rijden hindernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 19:07

Denk eraan dat je als je twijfels je handen naar voren doet en extra aanspoort, dan zal je pony niet zomaar stoppen door jou twijfels.

Enige wat je kunt doen is km maken en wat hierboven staat.

En wat voor een wedstrijd helpt is zorgen dat je thuis nog wel 20 cm hoger hebt gesprongen. Dan is t heel makkelijk om te denken dat je het makkelijk kan op wedstrijd.

melvinrandy
Berichten: 500
Geregistreerd: 17-07-13
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 19:11

Chicalover schreef:
En wat voor een wedstrijd helpt is zorgen dat je thuis nog wel 20 cm hoger hebt gesprongen. Dan is t heel makkelijk om te denken dat je het makkelijk kan op wedstrijd.


Dat is een goede, die onthoud ik ook (als ik wedstrijden ga rijden :P)

lisannevosje
Berichten: 582
Geregistreerd: 14-01-10

Re: Twijfelen terwijl aan rijden hindernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 19:12

ik wil erover, ik zal erover en ik ga erover! dan ben je er al overheen voordat je dit hebt bedacht XD

maartje97
Berichten: 157
Geregistreerd: 10-07-12

Re: Twijfelen terwijl aan rijden hindernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 19:14

Gewoon blijven denken ik kan het, ik kan het!

CxB
Berichten: 906
Geregistreerd: 24-12-13

Re: Twijfelen terwijl aan rijden hindernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-13 19:16

Start zondag de 70 en 90 cm(een oefenwedstrijdje :P), maar heb in les parcourtje +/- 1,10 gesprongen, op opendag 1,35.. dus 20cm hoger als je start gesprongen hebben zal niet zo'n probleem zijn :p

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 19:30

Er OVER kijken, niet naar de hindernis zelf. Ik leerde mezelf aan om er ver over te kijken, naar het publiek, de kantine in, naar de koeien verderop, een reclamebord, net wat een mooi focuspunt kon zijn.

CxB
Berichten: 906
Geregistreerd: 24-12-13

Re: Twijfelen terwijl aan rijden hindernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-13 19:51

wat een fijne en goede tips heeft iedereen !

krijg nu al stress aangezien het zondag al is dacht dat ik nog een week had :p

Felien_Kyra

Berichten: 2088
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Twijfelen terwijl aan rijden hindernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 10:30

inderdaad zoals gezegd, goed over de hindernis heen kijken.
bovendien weet ik niet of je paardje makkelijk springt? anders gewoon veel oefenen op een paardje dat altijd zal springen ;) dat heeft mij zo enorm geholpen.
Mijn vorige pony sprong alles daardoor ben ik daarin heel makkelijk geworden. Ik vind het nu helemaal niet erg als een pony weigert ik heb dan zo iets van; opnieuw aan rijden en hup springen :)

CxB
Berichten: 906
Geregistreerd: 24-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-13 11:00

Felien_Kyra schreef:
inderdaad zoals gezegd, goed over de hindernis heen kijken.
bovendien weet ik niet of je paardje makkelijk springt? anders gewoon veel oefenen op een paardje dat altijd zal springen ;) dat heeft mij zo enorm geholpen.
Mijn vorige pony sprong alles daardoor ben ik daarin heel makkelijk geworden. Ik vind het nu helemaal niet erg als een pony weigert ik heb dan zo iets van; opnieuw aan rijden en hup springen :)


Pony heeft t gelijk in de gate als ik twijfel, heeft hiervoor M gesprongen, springen kan ie wel :o

CxB
Berichten: 906
Geregistreerd: 24-12-13

Re: Twijfelen terwijl aan rijden hindernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 22:25

Vandaag geprobeerd, het helpt :D bedankt !

Felien_Kyra

Berichten: 2088
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Twijfelen terwijl aan rijden hindernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 14:08

dus het gaat nu een stuk beter al? :D

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 14:11

Lusitana schreef:
Er OVER kijken, niet naar de hindernis zelf. Ik leerde mezelf aan om er ver over te kijken, naar het publiek, de kantine in, naar de koeien verderop, een reclamebord, net wat een mooi focuspunt kon zijn.


^ Dit hier.

En je gewoon in je hoofd prenten dat je paard het met gemak aankan en je hem gewoon moet volgen, dat scheelt al heel wat :)

_nvds
Berichten: 3289
Geregistreerd: 15-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 01:19

CxB schreef:
Hey,

ik weet niet zeker of ik dit hier mag plaatsen, maar wist niet waar anders en dit leek me de meest logische plek.

Zodra ik op een hindernis aan rijd ga ik ongeveer 1 of 2 meter van te voren twijfelen, hebben jullie tips voor mij zodat ik minder ga twijfelen ? zeker met een wedstrijd is dit vervelend.

groetjes

Je kan het gewooon
*\o/*

jababe
Berichten: 12
Geregistreerd: 30-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 02:41

ik heb ook weleens last hiervan, ik heb me zelf aangeleerd om hard op te zeggen dat hoe dan ook de sprong vanaf je paard altijd hoger lijkt dan het is, dit geeft mij meer vertrouwen, ook de passen wat ik geleerd hebt, dat je moet tellen voor de sprong , dat werkt ook goed,soort kleine afleiding, verder het boven genoemde is uiteraard een top tip! het is voornamelijk vertrouwen en dit komt eigenlijk altijd wel goed!

nenahdm

Berichten: 7901
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Alabama

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 02:47

Oh dat probleem heb ik ook vaak := Ik weet dat mijn paard het kan maar als we dan wat hoger gaan zit ik toch met de stress soms := Dat heb ik minder als ik een lijntje spring dat ik zeker weet dat hij goed uit komt. Eerst een lage sprong en dan een hoge.


Beste tip hier :D
Lusitana schreef:
Er OVER kijken, niet naar de hindernis zelf. Ik leerde mezelf aan om er ver over te kijken, naar het publiek, de kantine in, naar de koeien verderop, een reclamebord, net wat een mooi focuspunt kon zijn.

noaenkelly
Berichten: 441
Geregistreerd: 26-08-12

Re: Twijfelen terwijl aan rijden hindernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 17:16

Het is idd belangrijk dat je over de hindernis heen kijkt en niet ''voor'' de hindernis denkt maar ''erna''. Om het zo te zeggen zeg maar haha. Je moet altijd denken en ook echt geloven dat je er over gaat want dan gaat het eigenlijk altijd goed en wat kan je er anders aan doen? maar ja het is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. En dat weet ik ook uit eigen ervaring :s helaas. Maar vindt de tips die hier boven gaan ook heel goed!

Chica98
Berichten: 47
Geregistreerd: 07-06-13

Re: Twijfelen terwijl aan rijden hindernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 17:19

Gewoon heel vaak doen, gaat de twijfel vanzelf weg en inderdaad over de hindernis kijken. Trots zijn als je erover heen komt, je kan het! *\o/*